Gå til innhold

Hva er greia med vin til maten?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Maleficenta skrev (7 timer siden):

man burde iallefall ha alternativ til vin for gjester som er avholds eller ikke liker vin, eller øl for den saks skyld

Det finnes mange gode alkoholfrie alternativ både på polet og i butikk som er mye mer elegant i et finere selskap enn Pepsi Max. 

Jeg drikker Pepsi Max og har alltid det i kjøleskapet, men selskap serverer jeg mye heller Sprudlande Margaret fra Balholm som alkoholfritt alternativ.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maleficenta skrev (På 10.8.2022 den 1.39):

det er normalt at folk pleier å ha brus i skapet så dersom en voksen ville ha brus så skulle det og vært greit dersom vann ellers hadde vært det eneste alkoholfrie alternativet.

Jeg kjøper aldri inn brus dersom jeg skal ha selskap, det er svært få av mine venner som ønsker ett glass brus til maten. 
Så en halvannen liters flaske står vanligvis minst en måned i kjøleskapet før jeg tømmer den ut... Tømte nettopp ut en glassflaske med brus gått ut på dato for ett år siden... Så nei, det er ikke normalt at folk har brus i skapet. 

Jeg har derimot eplemost, saft og ett lite utvalg alkoholfri øl. Brus er ikke eneste alkoholfrie alternativet. 

TS: det blir ofte servert vin mat ja, men jeg har selv aldri vært i ett selskap hvor det ikke blir servert vann ved siden av vinen. 

Anonymkode: a04ac...6e1

• Liker 3
Skrevet

Veldig uvanlig ikke å ha vann ved siden av. Vin og vann til maten er helt normalt. 

Anonymkode: ca419...ead

• Liker 4
Skrevet

Brus og mat er underlig om man er voksen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tror ikke de som drikker Pepsi Max til alt spiser så mye biff tartar eller bacalao. Sannsynligvis vet de ikke hva det er. 

Anonymkode: ca8dd...b29

😂😂 Det var jo litt av en fordom 😅 Jeg kan hvert fall motbevise det. Liker godt bacalao. Lagde det senest for tre uker siden. Elsker å eksperimentere med nye retter og lager ulike menyer (prøver!) hver uke. Finner mye på You Tube og google. Har spist biff tartar flere ganger, sist i USA i sommer. 

Drikker ikke mye alkohol, men av og til. Men har en stor svakhet for Pepsi max eller cola uten sukker 🙂 Vi har vel de fleste av oss noen svakheter 😉

Anonymkode: 93c7d...c39

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å ikke kunne spise uten å ha et rusmiddel ved siden av er underlig.

Anonymkode: baad1...aaa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å ikke kunne spise uten å ha et rusmiddel ved siden av er underlig.

Anonymkode: baad1...aaa

Nå er det vel fler som er problemer med overforbruk av brus enn av alkohol. 

Eller mener du at de som drikker en flaske eller tre Pepsi max e.l. daglig ikke har avhengighet av det? Og hva er følgende av et slik overforbruk av brus. 

Anonymkode: 017dd...4dc

• Liker 4
Skrevet

Drikker hverken brus eller alkohol til mat, kun litt vann.

Du bør heller ikke drikke mye rundt et måltid, du vanner ut PH i magesyren. Uheldig pga magesyren sin hovedoppgave er å bryte ned mikrober i maten.

Drikke heller ca 20-30min før/etter mat.

Anonymkode: 7621f...318

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Drikker hverken brus eller alkohol til mat, kun litt vann.

Du bør heller ikke drikke mye rundt et måltid, du vanner ut PH i magesyren. Uheldig pga magesyren sin hovedoppgave er å bryte ned mikrober i maten.

Drikke heller ca 20-30min før/etter mat.

Anonymkode: 7621f...318

syns smaksopplevelsen er viktigere enn hva jeg gjør med phen i magesyra altså. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

mulig det men det er godt så da så. Om man drikker et glass brus til mat i ny og ne så beryr ikke det at man er avhengig og pimper masse pepsi max hver dag.

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 13.05):

Jeg kjøper aldri inn brus dersom jeg skal ha selskap, det er svært få av mine venner som ønsker ett glass brus til maten. 
Så en halvannen liters flaske står vanligvis minst en måned i kjøleskapet før jeg tømmer den ut... Tømte nettopp ut en glassflaske med brus gått ut på dato for ett år siden... Så nei, det er ikke normalt at folk har brus i skapet. 

Jeg har derimot eplemost, saft og ett lite utvalg alkoholfri øl. Brus er ikke eneste alkoholfrie alternativet. 

TS: det blir ofte servert vin mat ja, men jeg har selv aldri vært i ett selskap hvor det ikke blir servert vann ved siden av vinen. 

ja så fordi du ikke har det så er det unormalt?

• Liker 1
Skrevet

Drikker aldri brus.

Skrevet
On 8/10/2022 at 9:01 PM, LiseTV said:

Smaken av rød vin sammen med biff, løk og sopp er bare fantastisk.

Spørs på rødvinen og biffen det

Anonymkode: c48c4...d9b

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 23.13):

Jeg synes vin smaker vondt uansett. Men mat kan bidra til å døyve den vonde vinsmaken😅

Aldri skjønt meg på vin. Syns virkelig mange det er godt eller er det en sosial drikke man bare lærer seg ‘å like?🤔

Dere som liker vil hvor lenge ‘øvde dere på å like smaken før dere ble ‘vinelskere😅

Anonymkode: 86129...80a

Eg starta å drikke vin ca. midt i 20-åra, og hadde aldri noko tilvenningstid, men oppdaga fort at det er forskjell på vin (tidvis stor forskjell), og fekk fort smaken for god vin til god mat, spesielt i tilfelle der det, som nemnt i ein tidlegare kommentar, er vin som er vald ut for å passe til måltidet🍷

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 23.13):

Jeg synes vin smaker vondt uansett. Men mat kan bidra til å døyve den vonde vinsmaken😅

Aldri skjønt meg på vin. Syns virkelig mange det er godt eller er det en sosial drikke man bare lærer seg ‘å like?🤔

Dere som liker vil hvor lenge ‘øvde dere på å like smaken før dere ble ‘vinelskere😅

Anonymkode: 86129...80a

Jeg likte virkelig ikke vin når jeg var 18. Det smakte surt og bittert. Da drakk jeg lyst øl og håpløse drinker (sprit og grape soda, hot shot, …)

Nå i en alder av 46 synes jeg at vin blir bare bedre og bedre. En tørr og «steinete» Riesling. En fyldig italiensk rødvin…

Hvis jeg er hjemme alene en lørdag så kan jeg åpne en flaske Libanesisk rødvin og drikke to glass og bare nyte livet.

Anonymkode: b92c9...374

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå i en alder av 46 synes jeg at vin blir bare bedre og bedre. En tørr og «steinete» Riesling. En fyldig italiensk rødvin…

Hvis jeg er hjemme alene en lørdag så kan jeg åpne en flaske Libanesisk rødvin og drikke to glass og bare nyte livet.

Anonymkode: b92c9...374

Et skikkelig kjøttstykke og en kraftig Malbec er også en fin lørdag

Skrevet
On 8/9/2022 at 5:31 PM, AnonymBruker said:

Helt enig. Vin/øl ødelegger maten. Smaker mye bedre med vann eller Farris til. 
Drikker aldri alkohol til mat. 

Anonymkode: ea2f6...e50

Det er sykeste hvor forskjellige kan folk være. Jeg synes vin, øl og også Cola hever smaken på de aller fleste måltider - hver til sin, der rød vin til kjøtt/tungt fordøyelig mat og øl til sterke krydderet mat, og Cola når man ikke kan drikke alkohol og til "fast food", fett+salt måltider. 

Anonymkode: 28f2d...7bf

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er sykeste hvor forskjellige kan folk være. Jeg synes vin, øl og også Cola hever smaken på de aller fleste måltider - hver til sin, der rød vin til kjøtt/tungt fordøyelig mat og øl til sterke krydderet mat, og Cola når man ikke kan drikke alkohol og til "fast food", fett+salt måltider. 

Anonymkode: 28f2d...7bf

Hvitvin til pinnekjøtt er faktisk overraskende godt

• Hjerte 1
Skrevet

Drikker ikke vin eller brennevin.

Kan derimot drikke øl. Mye øl som også hever smakene i måltider.

Anonymkode: 5a078...ea4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 13.05):

Jeg vet innlegget er over ett år gammelt, men det er på sin plass å kommentere. Flere i denne tråden hevder det ikke er normalt å drikke brus eller å ha brus hjemme. Det er i beste fall å være lite opplyst, men antakelig bare et forsøk på å være snobbete. Som man ser av mine tidligere innlegg i tråden, drikker jeg vin til god mat. Og jeg drikker ikke brus. Men jeg vet at mange liker brus og at mange har brus i tilfelle noen av gjestene vil ha det. Hver eneste nordmann drikker i snitt over 100 liter brus i året. Å hevde det er unormalt å drikke brus blir da bare dumt.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...