AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #21 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg synes vin smaker vondt uansett. Men mat kan bidra til å døyve den vonde vinsmaken😅 Aldri skjønt meg på vin. Syns virkelig mange det er godt eller er det en sosial drikke man bare lærer seg ‘å like?🤔 Dere som liker vil hvor lenge ‘øvde dere på å like smaken før dere ble ‘vinelskere😅 Anonymkode: 86129...80a Ja, jeg syns vin er godt. Ikke alle viner, men mange. Jeg øvde ikke, det skjedde egentlig bare plutselig på en måte. Anonymkode: 46c6d...5ba
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #22 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er ikke normalt å servere brus i et middagsselskap for voksne, sorry. Anonymkode: f5317...16b Så du har oppnevnt din mening til det som er "normalt"? Sorry, men som voksen person velger jeg selv hva jeg ønsker å drikke til maten. Når jeg synes vin og øl smaker høgg, gidder jeg ikke å ødelegge matopplevelsen ved å tvinge i meg det for å tilfredsstille egoet til sånne som deg. Trenger virkelig ikke å ødelegge middagen ved å prakke på andre noe de ikke liker. Anonymkode: 8f008...e91 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #23 Skrevet 10. august 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Når vinen er valgt ut til å passe med maten, av noen med peiling, så hever det måltidet på en måte som ikke kan sammenliknes med noe. Men det krever at man venner seg til å spise på denne måten, og at man faktisk er såpass interessert i smak og gastronomi at man setter pris på det. Hvis venner som har bedt dere på middag serverer menn øl og kvinner vin (??) blir jeg dessverre med én gang skeptisk til at de har valgt viner med omhu. Hva er greia med en slik kjønnssegregering spør nå heller jeg?? Drikke skal velges ut fra rettene som serveres, ikke fra kjønnet til gjestene. Utover det hører et vannglass selvsagt med når man drikker vin til maten - man skal ikke drikke seg utørst på vin. Finn deg et glass vann selv om vertskapet ikke byr på det, eller fyll opp en karaffel til bordet. Anonymkode: eb330...e55 Dette. God vin hever måltidet, men her høres det ut som om du har besøkt noen som ikke vet hva de driver med. Jeg har aldri servert vin eller øl til mat uten å servere vann til, har også alltid alkoholfritt på lur til de som ønsker det, både øl, eplemost og brus. Anonymkode: ebb0f...25a 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #24 Skrevet 10. august 2022 noe av greia er at garvesyre og annen syre (og sukker) i vin funker bra/meget bra sammen med mat. garvesyre gjør fett etc godt, og litt sødme er godt sammen med krydret mat. syre i hvitvin er godt sammen med fisk osv. ps. øl til menn og vin til damer, og vin uten vann? låter som party for 70-åringer i grilldress ;) Anonymkode: b2793...5c6 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #25 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så du har oppnevnt din mening til det som er "normalt"? Sorry, men som voksen person velger jeg selv hva jeg ønsker å drikke til maten. Når jeg synes vin og øl smaker høgg, gidder jeg ikke å ødelegge matopplevelsen ved å tvinge i meg det for å tilfredsstille egoet til sånne som deg. Trenger virkelig ikke å ødelegge middagen ved å prakke på andre noe de ikke liker. Anonymkode: 8f008...e91 Personen du siterer skriver ikke sin mening. Han skriver hva som er normalt. Se rundt deg i et bryllup. Er det mer normalt med vin eller brus i glassene til de voksne? Anonymkode: c8c2d...e16 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #26 Skrevet 10. august 2022 Maleficenta skrev (17 timer siden): det er normalt at folk pleier å ha brus i skapet så dersom en voksen ville ha brus så skulle det og vært greit dersom vann ellers hadde vært det eneste alkoholfrie alternativet. Personlig så visste jeg ikke at det «er normalt at folk pleier å ha brus i skapet». Har selv aldri brus i hus, med mindre vi har kjøpt inn ei flaske til barna i helgen. 🤷♀️ Anonymkode: 99138...ec2 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #27 Skrevet 10. august 2022 Liker ikke vin til mat, Cola er det eneste som duger for min del... Anonymkode: 7e364...a6b 2
Adrenalina1 Skrevet 10. august 2022 #28 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 17.41): Det er ikke normalt å servere brus i et middagsselskap for voksne, sorry. Anonymkode: f5317...16b Jo det er normalt. Ikke alle drikker alkohol. Da bør det være et alternativ til alkohol.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #29 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Personen du siterer skriver ikke sin mening. Han skriver hva som er normalt. Se rundt deg i et bryllup. Er det mer normalt med vin eller brus i glassene til de voksne? Anonymkode: c8c2d...e16 I de bryllupene jeg har vært i er det mer vanlig med mineralvann enn vin iallfall. Men for all del, det har vært mulig å få både øl, vin, vann og brus. Selv har jeg ikke noe forhold til vin og mat, men kan godt ta et glass både til mat og og ellers, men ville helt ha foretrukket mineralvann, eller vann. Ts Anonymkode: 06564...dea 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #30 Skrevet 10. august 2022 Vin er ikke et must til mat men liker rusen når jeg spiser ute. Har enda til gode å få en stor gastronomisk opplevelse av mat og vin sammen, enda jeg kjenner vin/matkjennere som har satt sammen vin + mat for meg. Litt oppskrytt Anonymkode: 058b5...d83
Rotehodet Skrevet 10. august 2022 #31 Skrevet 10. august 2022 Adrenalina1 skrev (9 minutter siden): Jo det er normalt. Ikke alle drikker alkohol. Da bør det være et alternativ til alkohol. Her er det ikke noen brusflasker i kjøleskapet, men vinskapet er fullt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #32 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Liker ikke vin til mat, Cola er det eneste som duger for min del... Anonymkode: 7e364...a6b Samme her, tør nesten ikke å si det, men: PepsiMax🙊 Blir vel stemplet som harry nå😆 Mannen tar gjerne et glass vin til maten, så da melder jeg meg frivillig til å være sjåfør for kvelden. Kan gjerne drikke noe sprudlende nå og da, men vin til maten synes jeg ikke smaker godt. Anonymkode: a1f68...89a 2
Brunello Skrevet 10. august 2022 #33 Skrevet 10. august 2022 Noe av det jeg har lært på kvinneguiden, er at vi har ekstremt store forskjeller på hva som er godt og hvordan et middagsselskap skal være. Når vi har gjester, er mat og vin valgt ut med omhu. Det er aldri mindre enn tre retter (gjerne 5-6), og det er vin som passer til maten. Vi legger mye i at råvarene skal være gode, og bruker ganske mye penger på det. Andre synes dette er snobbete, og vil heller servere taco, kalkun eller reker. Og Pepsi Max. Etter min mening må folk få gjøre hva de vil, men jeg blir skuffa når det ikke serveres god vin til maten. Siden vi har barn, er det alltid brus i huset. Men har vi selskap, har jeg kjøpt bedre alkoholfrie alternativer. 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #34 Skrevet 10. august 2022 Jeg er i den alderen der kvinner drikker mye vin. Selv har jeg aldri likt det inntil nylig. Så for meg har det vært en tilvenningssak, men jeg kommer nok aldri til å sitte hjemme og ta meg et glass vin for kosens skyld. Men, til et godt måltid i lystig lag synes jeg det er hyggelig med et glass vin. Anonymkode: bdf88...a7a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #35 Skrevet 10. august 2022 Maleficenta skrev (18 timer siden): det er normalt at folk pleier å ha brus i skapet For et merkelig utsagn! Jeg har aldri brus i skapet, og føler meg ikke unormal av den grunn. Serverer det aldri heller, med mindre jeg en meget sjelden gang har unger på besøk. Da får de en 0,5 l flaske hver. Vin hever et måltid betraktelig, om vinen er tilpasset maten, men det krever kanskje en viss tilvenning å like det for enkelte. Vann skal alltid serveres til vin. Hvis noen bare vil drikke vann er det også lov, selvfølgelig. Men den søte brusen til maten - den bare ødelegger smaken. Anonymkode: 2dd7e...44a 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #36 Skrevet 10. august 2022 Alkoholfritt eller brus til maten 👍❤️ Anonymkode: ffc29...620 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #37 Skrevet 10. august 2022 Hva slags mat passer best til hvilken brus? Siden dette med brus til mat (bortsett fra pizza og McDonaldsburger) for voksne er helt ukjent for meg blir jeg veldig glad for svar. Jeg er selv opptatt av mat og vin og kombinasjonene spesielt, og virkelig elsker det, så her er jeg i ukjent lende. Eller er det PepsiMax til alt, enten det er reker, biff tartar eller bacalao? Vin er ikke vin liksom. Anonymkode: 8b41d...26c 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #38 Skrevet 10. august 2022 Jeg syns det er merkelig å servere vin til damene og øl til herrene til den samme maten. Øl passer til noen typer mat (særlig salt mat) og vin til andre. Uansett er det vanlig å ha vann ved siden av vin, vin er jo ikke akkurat en tørstedrikk. Anonymkode: a2045...c63 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #39 Skrevet 10. august 2022 Vet ikke. Jeg syns ikke det er godt. Tømte den til og med ut da andre så en annen vei. Anonymkode: 7cf3e...f57
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #40 Skrevet 10. august 2022 AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 17.31): Helt enig. Vin/øl ødelegger maten. Smaker mye bedre med vann eller Farris til. Drikker aldri alkohol til mat. Anonymkode: ea2f6...e50 Kremt* Ville ikke sagt det der høyt Anonymkode: ca8dd...b29 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå