Gå til innhold

Dagens unge hadde ikke overlevd 80- eller 90-tallet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mange gamle folk her? Det der er ingenting. Hørte hele klippet. At unge folk bor hjemme lenger og er greiere mot voksne nå enn før betyr ikke at de er uskyldige.

Anonymkode: ae2ac...ec6

Nei, uskyldige er de neppe, men i en generasjon som er redde for å dusje etter gymtimen og vil unngå å miste ansikt ovenfor andre, spør det hvor mange unge som hadde tatt sjansen på å utlevere privatlivet sitt med en stor porsjon selvironi på en radiostasjon som når ut til godt over en million potensielle lyttere - det krever litt.

Der man i gamle dager lekte på løkka og bygget hytte i trærne, spør dagens foreldre om tiåringen kan være alene i noen timer. Med en slik overbeskyttelse er det ikke rart at barn vokser opp til å bli lettkrenkede, hårsåre individer som føler at verden raser sammen på grunn av for få likes på et bilde på sosiale medier.

 

Anonymkode: 952b5...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men FY så krenka hvite menn blir så fort noe handler om dem.

Er du rasist? Du tillegger en hudfarge kollektivt til en hudfarge. Selve definisjonen på rasisme. Hvordan har du det i ytterst-høyre grøfta?

Anonymkode: cada6...161

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AttilaTheHun skrev (5 timer siden):

oi😟😟 jeg er 14

Trodde ungdommer hadde mer nettvett enn å dele alderen sin under nicket sitt? 

Anonymkode: 5d6db...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå heller påstå at vi som var unge på 80 og 90 tallet hadde slitt med å være unge i dag. Det stilles helt andre krav og man utsettes for helt andre ting som vi slapp unna i gamle dager.

Anonymkode: 5d6db...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En norsk lokalradio som het Nite Rocket og som var riktig populær, sendte dette i 1997.

(OBS: Dette er ikke for sarte sjeler som lett blir krenket. Her er det full krenkealarm.)

Hvordan kunne dagens lettkrenkede ungdom klart seg i en tid med så mye galskap og selvironi ...?

De hadde vært fullstendig sjanseløse i tiden da dagens voksne var unge.

Anonymkode: 952b5...b95

Kanskje 1980- og 90-tallet hadde blitt mindre åpenbart rasistisk, homofobisk, kvinnefiendtlig og generelt bare møkkatiår om noen fra 2022 dro tilbake og holdt folk i øra?

Lurer på om folk som oppriktig påstår seg savne den tiden vet hva jeg hører når de sier det. At de savner kvinnehat på Dagsrevyen, rasisme i barne-TV og åpen intoleranse i offentlig kommunikasjon fra alle kanter. Jeg kan bare anta de mener det slik. Om det var noe positivt som snek seg langs kantene av «gode gamle dager» så var det lite og marginalisert.

Men så har jeg kommet til forståelsen at «lettkrenka» er noe rasister etc sier om folk de ikke ønsker skal pirke borti holdningene deres. Det er rett og slett den moderne ekvivalenten av å begynne en setning med «jeg er ikke rasist, altså, men.. *insert åpen rasisme*»

Anonymkode: 4eccb...c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Trodde ungdommer hadde mer nettvett enn å dele alderen sin under nicket sitt? 

Anonymkode: 5d6db...7db

Og hva så - går verden under av den grunn ...?

Just now, AnonymBruker said:

Jeg vil nå heller påstå at vi som var unge på 80 og 90 tallet hadde slitt med å være unge i dag. Det stilles helt andre krav og man utsettes for helt andre ting som vi slapp unna i gamle dager.

Anonymkode: 5d6db...7db

Husk at mange av disse kravene er ting man til syvende og sist velger selv, som for eksempel gruppepress og innstillingen til "alle andre". At andre kommer med en dum kommentar i sosiale medier, er ikke synonymt med apokalypsen; det er lov til å gi faen.

Anonymkode: 952b5...b95

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje 1980- og 90-tallet hadde blitt mindre åpenbart rasistisk, homofobisk, kvinnefiendtlig og generelt bare møkkatiår om noen fra 2022 dro tilbake og holdt folk i øra?

Anonymkode: 4eccb...c86

Skulle likt å se dem prøve 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje 1980- og 90-tallet hadde blitt mindre åpenbart rasistisk, homofobisk, kvinnefiendtlig og generelt bare møkkatiår om noen fra 2022 dro tilbake og holdt folk i øra?

Lurer på om folk som oppriktig påstår seg savne den tiden vet hva jeg hører når de sier det. At de savner kvinnehat på Dagsrevyen, rasisme i barne-TV og åpen intoleranse i offentlig kommunikasjon fra alle kanter. Jeg kan bare anta de mener det slik. Om det var noe positivt som snek seg langs kantene av «gode gamle dager» så var det lite og marginalisert.

Men så har jeg kommet til forståelsen at «lettkrenka» er noe rasister etc sier om folk de ikke ønsker skal pirke borti holdningene deres. Det er rett og slett den moderne ekvivalenten av å begynne en setning med «jeg er ikke rasist, altså, men.. *insert åpen rasisme*»

Anonymkode: 4eccb...c86

Så man skal bli holdt i øra, slik man var redd for helvetets pinsler i middelalderen? Hvorfor ikke senke skuldrene og leve et normalt liv, uten å måtte underkaste seg krenkelseshysteriet?

Og hvor er den fæle rasismen i barne-TV (av alle ting!) som har gjennomsyret ststskanalen ...?

Anonymkode: 952b5...b95

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (6 timer siden):

Nei NRK kan det ikke ha vært ja det kan nok være åpne men tror de kan være konservative de fjernet jo jul i skomakergata pga den var for gammel ( sannhet var det nye herrefolket var ikke representert)  men dette var jo i 1975 så ikke så rart idag ville den jo hatt mangfold :) joa mener og huske og ha sett ett progam med Alex Rosen skrukken ja hehe har sett ett program med eia kult å måle snø med kuken :) 

 

ja det er veldig politisk korrekt nå   det er det husker første gang Big Brother ble sendt men det var på 2000 tallet tror jeg :) 

Har du sett jul i skomakergata etter at du ble voksen? 
Jeg har vokst opp med den, og har den på DVD, og har sett (deler av) den med barna. 

Merker at selv om det er noen veldig koselige øyeblikk, og Tøffe Tøflus appellerer bra til ungene ennå, så er den ekstremt klein å se på med voksne øyne i dag. 
"Lille Stine" som er nesten voksen, som skal "komme og sitte på fanget" til en godt voksen mann. Hvorfor skal hun egentlig det? 

Altså, ungene reagerer ikke negativt. Men det er jo mye de ikke forstår, og som de ikke kan relatere seg til. Og så er den faktisk tidvis ganske treig, litt som en samtale med en gammel bestefar. 

Anonymkode: 740bf...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at når man leser enkelte av kommentarene i denne tråden, enten om de unges utrolig krevende tilværelse idag, eller om at man blir født med en arvesynd som født rasist med hvit hudfarge, forstår man hvor godt det hadde vært om folk kunne lære mer av Kjelldahls gi faen-innstilling, og leve livet slik man gjorde på 80- eller 90-tallet, uten denne sykelige innstillingen der man bør underkaste seg kronisk skyld for rasisme, klimaproblemer, hva "alle andre" mener, eller fordi man ikke ser perfekt nok ut.

Rett og slett senke skuldrene og kunne gi faen.

Så jeg siterer Rune Kjelldahl:

Vi kommer til å være litt mannssjåvinistiske og sexistiske, og hvis noen vil protestere, så driter jeg i det.

En herlig, avslappet, gi-faen-innstilling som hadde løst mange av de psykiske problemene folk sliter med i dagens samfunn.

Anonymkode: 952b5...b95

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan legge til at når man leser enkelte av kommentarene i denne tråden, enten om de unges utrolig krevende tilværelse idag, eller om at man blir født med en arvesynd som født rasist med hvit hudfarge, forstår man hvor godt det hadde vært om folk kunne lære mer av Kjelldahls gi faen-innstilling, og leve livet slik man gjorde på 80- eller 90-tallet, uten denne sykelige innstillingen der man bør underkaste seg kronisk skyld for rasisme, klimaproblemer, hva "alle andre" mener, eller fordi man ikke ser perfekt nok ut.

Rett og slett senke skuldrene og kunne gi faen.

Så jeg siterer Rune Kjelldahl:

Vi kommer til å være litt mannssjåvinistiske og sexistiske, og hvis noen vil protestere, så driter jeg i det.

En herlig, avslappet, gi-faen-innstilling som hadde løst mange av de psykiske problemene folk sliter med i dagens samfunn.

Anonymkode: 952b5...b95

ja👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan kunne dagens lettkrenkede ungdom klart seg i en tid med så mye galskap og selvironi ...?

Jeg elsker at folk sier at dagens ungdom blir så krenka, men samtidig så "raser" boomers i media for at de ikke får hamburger med kjøtt på festival, og stiller opp på festivalen i pølseantrekk ? xD 

Hvem blir krenka, og hvem sier i fra når de føler de opplever urett egentlig ? 

Anonymkode: ceb09...d7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg elsker at folk sier at dagens ungdom blir så krenka, men samtidig så "raser" boomers i media for at de ikke får hamburger med kjøtt på festival, og stiller opp på festivalen i pølseantrekk ? xD 

Hvem blir krenka, og hvem sier i fra når de føler de opplever urett egentlig ? 

Anonymkode: ceb09...d7a

Boomers?
60-70-åringer?
🤨🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg elsker at folk sier at dagens ungdom blir så krenka, men samtidig så "raser" boomers i media for at de ikke får hamburger med kjøtt på festival, og stiller opp på festivalen i pølseantrekk ? xD 

Hvem blir krenka, og hvem sier i fra når de føler de opplever urett egentlig ? 

Anonymkode: ceb09...d7a

Hahahaha! 😄 Det er faktisk sant! Jeg er 35, så jeg er vel mellom gen z og boomerne? Uansett, jeg har en tenåring og jeg tror livet nå er mye tøffere på mange måter enn de var på 80 tallet. Teknologien tok med seg mye utfordringer. Dagens unge er nok mye tøffere enn man skulle tro, og verden er mye større også. "Lett krenka" er de ikke. De vil ha en bedre verden rett og slett. Det er hva jeg tenker. 

Anonymkode: d8876...ec1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan legge til at når man leser enkelte av kommentarene i denne tråden, enten om de unges utrolig krevende tilværelse idag, eller om at man blir født med en arvesynd som født rasist med hvit hudfarge, forstår man hvor godt det hadde vært om folk kunne lære mer av Kjelldahls gi faen-innstilling, og leve livet slik man gjorde på 80- eller 90-tallet, uten denne sykelige innstillingen der man bør underkaste seg kronisk skyld for rasisme, klimaproblemer, hva "alle andre" mener, eller fordi man ikke ser perfekt nok ut.

Rett og slett senke skuldrene og kunne gi faen.

Så jeg siterer Rune Kjelldahl:

Vi kommer til å være litt mannssjåvinistiske og sexistiske, og hvis noen vil protestere, så driter jeg i det.

En herlig, avslappet, gi-faen-innstilling som hadde løst mange av de psykiske problemene folk sliter med i dagens samfunn.

Anonymkode: 952b5...b95

Joda, jeg er enig i at mange, spesielt unge, burde gi litt mer faen i hva andre tenker og mener og alt det der. 
Men var det egentlig noe bedre før? 
Har ikke unge til alle tider forsøkt å tilpasse seg "alle rundt" og forsøke å passe inn i den "malen" de til enhver tid føler er "det perfekte"?  Og blitt påvirket av hva voksne og eldre ungdommer rundt seg sier og mener og på andre måter uttrykker? 

Men var alt så mye bedre på 80 og 90-tallet? 
Det var fortsatt en god del ungdommer som tok livet av seg, fordi de ble mobbet eller på andre måter hadde det jævlig. Det var også utrolig mye mobbing og utfrysing og slikt, som ødela folk, selv om de ikke tok livet av seg. 
 Og jeg vil ikke tro at det var forårsaket av ungdommer rundt, som følte seg født med en arvesynd. Det var nok mye mer en slik "vi gjør som vi vil, og driter i om andre ikke liker det"-holdning. 

Det finnes altså mange mellomting mellom "Jeg forholder meg kun til hva jeg har lyst til å gjøre, og gjør det" og "Jeg må passe på at jeg ikke gjør noe som helst som kan føre til at andre opplever seg krenket"

 

Anonymkode: 740bf...6dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hahahaha! 😄 Det er faktisk sant! Jeg er 35, så jeg er vel mellom gen z og boomerne? 

Anonymkode: d8876...ec1

Du er vel heller mellom generasjon x og gen z. 

Boomerne var før generasjon x.

Anonymkode: 92557...ca5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men FY så krenka hvite menn blir så fort noe handler om dem.. 

Anonymkode: 9d217...c26

Hvite menn? Er du nativamerikaner, eller indianer som mange kalte dem før de visste bedre? Du høres veldig ut som du prøver å være en. Check your privileges?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er vel heller mellom generasjon x og gen z. 

Boomerne var før generasjon x.

Anonymkode: 92557...ca5

Nei, h*n er for ung til å være Gen X hvis h*n er 35. Da er h*n en Milennial som er de mellom X og Z.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (1 time siden):

Skulle likt å se dem prøve 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Og jeg skulle ikke likt det. Godt de som påstod seg være voksne på den tiden snart er utgått fra styre og stell og laller på heimen.

Anonymkode: 4eccb...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, jeg er enig i at mange, spesielt unge, burde gi litt mer faen i hva andre tenker og mener og alt det der. 
Men var det egentlig noe bedre før? 
Har ikke unge til alle tider forsøkt å tilpasse seg "alle rundt" og forsøke å passe inn i den "malen" de til enhver tid føler er "det perfekte"?  Og blitt påvirket av hva voksne og eldre ungdommer rundt seg sier og mener og på andre måter uttrykker? 

Men var alt så mye bedre på 80 og 90-tallet? 
Det var fortsatt en god del ungdommer som tok livet av seg, fordi de ble mobbet eller på andre måter hadde det jævlig. Det var også utrolig mye mobbing og utfrysing og slikt, som ødela folk, selv om de ikke tok livet av seg. 
 Og jeg vil ikke tro at det var forårsaket av ungdommer rundt, som følte seg født med en arvesynd. Det var nok mye mer en slik "vi gjør som vi vil, og driter i om andre ikke liker det"-holdning. 

Det finnes altså mange mellomting mellom "Jeg forholder meg kun til hva jeg har lyst til å gjøre, og gjør det" og "Jeg må passe på at jeg ikke gjør noe som helst som kan føre til at andre opplever seg krenket"

 

Anonymkode: 740bf...6dd

Tror neppe du hadde sagt det dersom du hadde kjent meg på videregående.

Dersom "alle andre" mente noe, kan man stole på at jeg mente det stikk motsatte. Om jeg møtte motstand av den grunn? Naturligvis. Men jeg lærte av det å være skolens svarte får, og evnen til å tenke selvstendig.

Når det gjelder mobbing, har du rett i at det også var mobbing før i tiden, men mobbingen er ikke blitt mindre i dagens skole når barn og unge får behov for å få utløp for aggresjonen sin; dagens "forståelsesfulle skole" har derfor overhodet ikke klart å gjøre noe med mobbeproblemet selv om mobbingen ikke kommer til syne like fysisk på skolen som i gamle dager.

Ser man derimot på gjenger og voldsbruk i forbindelse med overfall, kan den være uhyre grov, ofte mange mot én, noe som var unntaket i gamle dager.

Så akkurat denne macho "jeg gjør hva jeg vil"-innstillingen er langt farligere enn at en utfreaka radiovert har et show i studio som underholder lytterne; det er forskjell på å åpne munnen og å gå løs på andre med en machete, noe som er vanlig i visse miljøer.

Anonymkode: 952b5...b95

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...