Gå til innhold

Dagens unge hadde ikke overlevd 80- eller 90-tallet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Trodde ungdommer hadde mer nettvett enn å dele alderen sin under nicket sitt? 

Anonymkode: 5d6db...7db

hva skal skje nå da? nå som jeg har sagt alderen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Trodde ungdommer hadde mer nettvett enn å dele alderen sin under nicket sitt? 

Anonymkode: 5d6db...7db

Altså alder er ikke så «privat og sensitiv» informasjon… Hvis det er noen eklinger der ute som prøver å manipulere meg inn til noe, så ekke jeg så veldig naiv. Jeg er klar over mange ting, og hva jeg SKAL og IKKE gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2022 at 10:15 AM, AnonymBruker said:

Men FY så krenka hvite menn blir så fort noe handler om dem.. 

 

Ja, ingen i verden blir krenket lettere enn dem.

Anonymkode: 6e6d0...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 2.08):

En norsk lokalradio som het Nite Rocket og som var riktig populær, sendte dette i 1997.

(OBS: Dette er ikke for sarte sjeler som lett blir krenket. Her er det full krenkealarm.)

Hvordan kunne dagens lettkrenkede ungdom klart seg i en tid med så mye galskap og selvironi ...?

De hadde vært fullstendig sjanseløse i tiden da dagens voksne var unge.

Anonymkode: 952b5...b95

Dagens unge hadde kost seg på 80 og 90 tallet. Det var fine tider :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (20 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/oslo/i/4BkqV/nasjonalistradio-paa-lufta-tross-protest
 

Det er vel lite grunn til å savne en radio som sender Hitler-taler og nazistisk propagandamusikk?

Nite Rocket sendte ikke selv nazistisk propaganda. Men de filtrerte ikke innringerne og lot dem holde på slik de selv ønsket. Det var vel problemet.

Nite Rocket var litt som 4chan, kan man vel si. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AttilaTheHun skrev (37 minutter siden):

hva skal skje nå da? nå som jeg har sagt alderen min

Du blir kontaktet av eldre menn som vil prøve seg på deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (1 minutt siden):

Nite Rocket sendte ikke selv nazistisk propaganda. Men de filtrerte ikke innringerne og lot dem holde på slik de selv ønsket. Det var vel problemet.

Nite Rocket var litt som 4chan, kan man vel si. 

Innringere spilte taler av Hitler og nazistisk propagandamusikk?

Er det jeg eller Aftenposten som er på jordet her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AttilaTheHun said:

Altså alder er ikke så «privat og sensitiv» informasjon… Hvis det er noen eklinger der ute som prøver å manipulere meg inn til noe, så ekke jeg så veldig naiv. Jeg er klar over mange ting, og hva jeg SKAL og IKKE gjøre. 

Nettopp - det er ingen grunn til å tenke på dette; man fortjener respekt som menneske uansett alder, og det virker som om enkelte nesten tror at folk under 20 omtrent er babyer som ikke klarer å tenke selv.

Verden er ikke så forferdelig farlig som folk tror, og man kan godt senke skuldrene litt og slappe helt av.

Lykke til videre her på KG ...!

Anonymkode: 952b5...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 minutt siden):

Innringere spilte taler av Hitler og nazistisk propagandamusikk?

Er det jeg eller Aftenposten som er på jordet her? 

Det står jo til og med i begynnelsen av artikkelen du linker til.

«Nite Rocket har tidligere sendt programinnslag der innringere uavbrutt fikk komme med krenkende og diskriminerende uttalelser om minoriteter i Norge»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (7 minutter siden):

Det står jo til og med i begynnelsen av artikkelen du linker til.

«Nite Rocket har tidligere sendt programinnslag der innringere uavbrutt fikk komme med krenkende og diskriminerende uttalelser om minoriteter i Norge»

Som å spille av Hitler-taler og nazistisk propagandamusikk?

Folk -til og med unge folk- hørte på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snok1 said:

Innringere spilte taler av Hitler og nazistisk propagandamusikk?

Er det jeg eller Aftenposten som er på jordet her? 

OK - så hvis noe bryter seg inn i leiligheten min, henger opp et naziflagg, Blitz utpeker meg som hovedfiende, og NRK og andre medier støtter Blitz, betyr det at jeg skal defineres som nazist resten av livet ...?

Det var nettopp dette som skjedde i Nite Rocket; at Rune var åpen og at enkelte utnyttet dette i en periode, har ingenting å si når dette ble ryddet opp i; hvis du finner nazisympatier i opptaket som det lenkes til i hovedinnlegget, får du en million av meg imorgen - Rune var like mye nazist som Donald Duck, som forresten er å se i naziuniform i en film:

anders-and-g2egvcxzwnbnaksfozqa_w.jpg

Mener du at Donald-bladet som følge av dette er et nazistisk propagandaverktøy for et blendahvitt samfunn av kvekkende ender?

Nite Rocket og Rune Kjelldahl er like mye nazi som Donald er det. At journalistene i Aftenposten sympatiserer med Blitz, og ikke klarer å sette seg grundigere inn i saken, er ikke min skyld.

Ferdig snakka.

Anonymkode: 952b5...b95

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ferdig snakka.

Takk for et langt svar som ikke besvarte spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Snok1 said:

Takk for et langt svar som ikke besvarte spørsmålet.

På hvilken måte besvarte jeg ikke spørsmålet ...?

Hvis du hadde ringt inn til Nite Rocket og utfordret dem til å sende et lydopptak av en fortelling som handler om analsex med hester, hadde det ikke forundret meg om Rune hadde tatt deg på ordet og sendt opptaket på lufta.

Uten at dette sier noe som helst om hans forhold til analsex med dyr.

Det samme hvis innringerne hadde foreslått noe annet.

Rune var åpen og denne innstillingen kunne utnyttes, men han var like mye nazist som Donald.

Anonymkode: 952b5...b95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

På hvilken måte besvarte jeg ikke spørsmålet ...?

Hvis du hadde ringt inn til Nite Rocket og utfordret dem til å sende et lydopptak av en fortelling som handler om analsex med hester, hadde det ikke forundret meg om Rune hadde tatt deg på ordet og sendt opptaket på lufta.

Uten at dette sier noe som helst om hans forhold til analsex med dyr.

Det samme hvis innringerne hadde foreslått noe annet.

Rune var åpen og denne innstillingen kunne utnyttes, men han var like mye nazist som Donald.

Anonymkode: 952b5...b95

Slik jeg forstår det, var det som skjedde at Nite Rocket i denne perioden hadde lang sendetid, og når Rune ikke kunne sitte ved spakene, hadde en medarbeider ved navn Berit ansvaret for studioet. Ettersom hun senere tok livet sitt, hadde hun sikkert store problemer, kjente dessverre folk i det høyreekstreme miljøet som utnyttet henne som en døråpner til radioen, og misbrukte den.

Så man kan vel si at både Runes åpne innstilling og Berits personlige vanskeligheter som ble grovt utnyttet her, og at Blitz brukte dette som påskudd til å stemple radiostasjonen som "naziradio", noe mediene slukte rått.

Senere ryddet Rune opp, og radioen fikk rølpepreget man kan høre i opptaket her. Berit døde i 1998, og Rune i 2012.

La nå de døde få hvile i fred, og i stedet for å fortsette med våset om nazisme se på Nite Rocket som en del av norsk radiohistorie; en stasjon som i alle fall i 1997 hadde mange lyttere og var svært populær som følge av særpreget sitt.

Anonymkode: 952b5...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alle som ringte inn til Nite Rocket, visste godt hva de gikk til, så det er vås å påstå at det var gruppepress for dem i dette opptaket; når man løftet av røret og ringte denne radioen for å være med i showet på lufta, var man med på leken - og med tanke på latteren man hører, er det ingenting som tyder på at ikke ungdommene har det moro. Det er for øvrig stor sjanse for at de selv tok opp sendingen, noe man gjerne gjorde den gang når man ringte en radiostasjon.

Anonymkode: 952b5...b95

Så du mener at i denne gruppen med 8-10 18-åringer så kan det ikke forekomme gruppepress fordi det er noen som ler i bakgrunnen? Og at det er helt uproblematisk for de som er involvert seksuelt her mens folk står rundt og heier? Beklager å si det, men her er det faktisk du som våser.

Anonymkode: 9aab5...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener at i denne gruppen med 8-10 18-åringer så kan det ikke forekomme gruppepress fordi det er noen som ler i bakgrunnen? Og at det er helt uproblematisk for de som er involvert seksuelt her mens folk står rundt og heier? Beklager å si det, men her er det faktisk du som våser.

Anonymkode: 9aab5...936

Og beklager at jeg sier det, men det er så typisk 2022 å se alt gjennom seksuelle briller og gjøre alt til en problemstilling om sex. På 90-tallet ville bare de mest moralistiske sjelene sett på dette som sex; akkurat som det å løpe naken l byens hovedgate var en russeknute mange tok; man kledde seg naken, løp, og var ferdig med det. Ingen hadde lange enetaler om psykiske traumer de kommende 20 årene, eller mentale sammenbrudd på grunn av bilder spredt på nettet.

På 90-tallet var dette en lek i en rølpete radiosending, noe man køddet med. Like ufarlig som å drikke et glass øl på direkten.

De som så noe problematisk i dette, eller at kvinner solte seg toppløse på stranden, noe mange gjorde i 80-årene, var folk som burde oppsøke en psykolog for å bli kvitt vrangforestillingene sine.

At folk idag ser det seksuelle i alt, en holdning tydelig påvirket av amerikanske holdninger der en naken kropp blir fremstilt som et sexsymbol, er ikke 90-tallets skyld.

Anonymkode: 952b5...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og beklager at jeg sier det, men det er så typisk 2022 å se alt gjennom seksuelle briller og gjøre alt til en problemstilling om sex. På 90-tallet ville bare de mest moralistiske sjelene sett på dette som sex; akkurat som det å løpe naken l byens hovedgate var en russeknute mange tok; man kledde seg naken, løp, og var ferdig med det. Ingen hadde lange enetaler om psykiske traumer de kommende 20 årene, eller mentale sammenbrudd på grunn av bilder spredt på nettet.

På 90-tallet var dette en lek i en rølpete radiosending, noe man køddet med. Like ufarlig som å drikke et glass øl på direkten.

De som så noe problematisk i dette, eller at kvinner solte seg toppløse på stranden, noe mange gjorde i 80-årene, var folk som burde oppsøke en psykolog for å bli kvitt vrangforestillingene sine.

At folk idag ser det seksuelle i alt, en holdning tydelig påvirket av amerikanske holdninger der en naken kropp blir fremstilt som et sexsymbol, er ikke 90-tallets skyld.

Anonymkode: 952b5...b95

spot on. Ekstremfeminismen anno 2022 har hentet mange elementer fra amerikansk kultur, og har i tillegg utvidet det til å gjelde blikk på bussen osv (#villebarepratelitt psv)

Anonymkode: c12c4...143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og beklager at jeg sier det, men det er så typisk 2022 å se alt gjennom seksuelle briller og gjøre alt til en problemstilling om sex. På 90-tallet ville bare de mest moralistiske sjelene sett på dette som sex; akkurat som det å løpe naken l byens hovedgate var en russeknute mange tok; man kledde seg naken, løp, og var ferdig med det. Ingen hadde lange enetaler om psykiske traumer de kommende 20 årene, eller mentale sammenbrudd på grunn av bilder spredt på nettet.

På 90-tallet var dette en lek i en rølpete radiosending, noe man køddet med. Like ufarlig som å drikke et glass øl på direkten.

De som så noe problematisk i dette, eller at kvinner solte seg toppløse på stranden, noe mange gjorde i 80-årene, var folk som burde oppsøke en psykolog for å bli kvitt vrangforestillingene sine.

At folk idag ser det seksuelle i alt, en holdning tydelig påvirket av amerikanske holdninger der en naken kropp blir fremstilt som et sexsymbol, er ikke 90-tallets skyld.

Anonymkode: 952b5...b95

Kan legge til at det ikke er rart at køene til psykolog er så lange idag som følge av disse holdningene; ting man kunne le av og betrakte med et selvironisk blikk før i tiden, er plutselig blitt kilde til offermentalitet og selvpåførte psykiske traumer.

Anonymkode: 952b5...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slik jeg forstår det, var det som skjedde at Nite Rocket i denne perioden hadde lang sendetid, og når Rune ikke kunne sitte ved spakene, hadde en medarbeider ved navn Berit ansvaret for studioet. Ettersom hun senere tok livet sitt, hadde hun sikkert store problemer, kjente dessverre folk i det høyreekstreme miljøet som utnyttet henne som en døråpner til radioen, og misbrukte den.

Så man kan vel si at både Runes åpne innstilling og Berits personlige vanskeligheter som ble grovt utnyttet her, og at Blitz brukte dette som påskudd til å stemple radiostasjonen som "naziradio", noe mediene slukte rått.

Senere ryddet Rune opp, og radioen fikk rølpepreget man kan høre i opptaket her. Berit døde i 1998, og Rune i 2012.

La nå de døde få hvile i fred, og i stedet for å fortsette med våset om nazisme se på Nite Rocket som en del av norsk radiohistorie; en stasjon som i alle fall i 1997 hadde mange lyttere og var svært populær som følge av særpreget sitt.

Anonymkode: 952b5...b95

Huff, tok hun livet sitt? Så grusomt 😞 Jeg visste at hun var død, men ikke at det var selvmord. Og så tidlig som i 98, kort tid etter de mistet konsesjonen. Nite rocket var kanskje hele livet hennes, kanskje hun ikke hadde så mye annet. Nei, nå ble jeg trist, altså :trist: Både hun og Rune ble utnyttet på det groveste av nazistmiljøet og det høyreekstreme miljøet. Helt jævlig. Nite Rocket er en viktig del av norsk radiohistorie, ja. Vi vil aldri noen gang få oppleve noe liknende. Trist at Runes åpenhet ble misbrukt og utnyttet på det groveste.

Skjønner heller ikke hvorfor enkelte blir så krenka av det lydopptaket. Det er ikke sikkert det var ekte en gang. Vi vet ikke om de noen gang sendte noen bilder. Kanskje bare kødda de og ville høre seg selv på radio. Noen gjorde det sikkert på ordentlig, men neppe alle. 

Anonymkode: a6446...c33

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...