Gå til innhold

Du som er gift og skilt hva lærte du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller vært i et langvarig forhold som er tatt slutt.

Hvilken lærdom tar du med deg til evt neste seriøse forhold? 

Anonymkode: 446e5...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At mennesker kan gjøre dårlige ting uten at de er ett dårlig menneske. Vi kan faktisk lære av feilene våres og bli bedre rustet til det neste forholdet. 

Selv om jeg synes det er viktig å ikke gi opp så lett så synes jeg også at man ikke skal holde sammen for en hver pris.

Vi lever bare dette ene livet, så gjør det beste ut av det mens man kan.

Huff.. høres ut som sånne visdomsord gamle tanter legger ut på Facebook, men det får bare være.

Anonymkode: 6f28a...9d2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At livet/samlivet hadde vært enklere hvis vi hadde vært litt rundere i kantene med hverandre. 

Og at nok vonde opplevelser gjør det umulig å virkelig finne tilbake til den kjærligheten vi engang hadde til hverandre. 

Jeg tar med meg videre å være trygg på meg selv før jeg innleder et nytt seriøst forhold.

Anonymkode: 0e620...19f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At livet ikke ble som jeg trodde, men at jeg er takknemlig for det som var fint. Og takknemlig for å få oppleve en ny forelskelse i 40- årene. Og med denne mannen klarer jeg å snakke rett ut om hva jeg trenger for å være lykkelig. Det er umulig for en på 20, det vet man ikke før man har opplevd mer av livet.

 

 

Anonymkode: 9d48a...70a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg aldri burde kjøpt barndomshjemmet til min x-mann (påfølgende kontrakt for å sitte igjen med ingenting etter 16 år på boligmarkedet i en av Norges største byer)
 

At livet selv om livet ikke blir helt som man tenker kan det alikevel bli veldig , veldig bra. 
 

At jeg er mer en god nok, og at jeg aldri skal la noen andre få bestemme over meg og få meg til å føle meg liten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte å ikke være kjæreste med en konfliktsky person. 

Anonymkode: fdf28...8cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lært at man ikke må kommentere alt man mener er negativt, og som noen skriver her - være litt rundere i kantene med hverandre. Det er ikke sikkert min måte alltid er den beste, prøv å se saken fra den andres synspunkt og velg dine kamper med omhu. Jeg er visst ikke perfekt jeg heller, oops. 

Anonymkode: b7f07...659

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte at det ikke er håp når den ene nekter å kommunisere, og ikke respekterer deg. Når du bare blir utnyttet. Hvordan psykisk vold ser ut i praksis.

Lærte at mennesker kan endre seg dagen etter bryllupet.

Lærte at det er veldig viktig for meg at partneren min bryr seg om mine venner og min familie.

Må også si at jeg nå er gift med en flott mann som setter kommunikasjon øverst. Jeg har de erfaringene jeg har, og uten dem hadde jeg kanskje ikke sett hvor bra han er for meg.

Anonymkode: 52f6b...c70

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at jeg ikke må bli selvutslettende i et forhold. Jeg må ha egne venner, egne interesser og klare å sette grenser når en ny evt samboer ønsker at vi skal tilbringe all tid sammen. Etter 11 år i symbiose hadde jeg mistet meg selv helt og fikk dårlig samvittighet hver gang jeg ville gjøre noe uten partner. Det var veldig lite ok. 

Anonymkode: b2915...207

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd med mange interessante svar! 

Jeg lærte at jeg må tenke litt med hodet i neste forelskelse, og ha et minimumskrav når det kommer til psykisk helse hos partneren (kunne ta vare på seg selv). Jeg er typen til å kaste meg veldig inn i ting, bl.a. fordi jeg tror ingen vil ha meg, så jeg har veldig få krav til en partner (forelskelse hjelper selvfølgelig ikke på). Men neste gang skal jeg ha noen krav for meg selv. 

Jeg har også lært at det ikke er nok med kun kjærlighet for å ha et langvarig forhold. Man trenger mye mer enn det for å ha en hverdag som fungerer. 

Og så har jeg lært at jeg egentlig ikke vet hva kjærlighet er... (sånn annet enn til barna mine og naturen og sånn!)

Hilsen ts

Anonymkode: 446e5...ef2

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar her som får en til å tenke. 

Hva jeg lærte? Jeg vet ikke om jeg har lært stort. Kommunikasjon er viktig, sett av oss-tid. Snakk om forholdet og kjærligheten.

Jo jeg lærte vel at jeg ikke skal gifte meg igjen.

Anonymkode: a8f02...8aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte at jeg aldri skulle gå inn i et forhold der vedkommende ikke var totalt ferdig med eksen! Dessverre klarte jeg å gå inn i et forhold der han absolutt IKKE var ferdig med eksen og det har vært kaos og styr i tre år, nå er jeg så langt nede psykisk at jeg ikke klarer å gå…  

Anonymkode: 1546b...d86

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

At livet/samlivet hadde vært enklere hvis vi hadde vært litt rundere i kantene med hverandre. 

Dette tror jeg er en konklusjon de fleste kommer til etterhvert 😅 Man må bare la partneren ha sine teite sider og drite i det. Om kona feks har med 25kg bagasje på en helgetur så bare la henne det uten å klage eller lage styr ut av det. Ja det er idiotisk, men det er ikke verdt bryet å ta "kampen". Rist på hodet inni deg og aksepterer at hun er sånn og flyt med strømmen.

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har også lært at det ikke er nok med kun kjærlighet for å ha et langvarig forhold. Man trenger mye mer enn det for å ha en hverdag som fungerer. 

Dette er livsvisdom nr. 2, som mange ofte innser i ganske ung alder. Forelskelse er en biologisk prosess som har som formål at individer har sex og barn blir til. Det har lite med hvem man passer med. Han som er tøff badboy er ikke så kul å bo med kanskje, siden han driter i både skole, karriere og husarbeid.

Anonymkode: 3ffde...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gnom skrev (53 minutter siden):

At jeg aldri burde kjøpt barndomshjemmet til min x-mann (påfølgende kontrakt for å sitte igjen med ingenting etter 16 år på boligmarkedet i en av Norges største byer)
 

At livet selv om livet ikke blir helt som man tenker kan det alikevel bli veldig , veldig bra. 
 

At jeg er mer en god nok, og at jeg aldri skal la noen andre få bestemme over meg og få meg til å føle meg liten. 

Skjønte ikke det med barndomshjemmet til x? Hva slags kontrakt har du skrevet under på? At du ikke skulle få noe av overskuddet?

Anonymkode: b095f...91a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte at jeg må prioritere meg selv mer. Og at jeg har skikkelig bein i nesa og alltid vil kunne klare meg, uavhengig av partner eller ei. Fornøyd med den! 
 

Anonymkode: a50ab...0e8

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At livet ikke ble som jeg trodde, men at jeg er takknemlig for det som var fint. Og takknemlig for å få oppleve en ny forelskelse i 40- årene. Og med denne mannen klarer jeg å snakke rett ut om hva jeg trenger for å være lykkelig. Det er umulig for en på 20, det vet man ikke før man har opplevd mer av livet.

 

 

Anonymkode: 9d48a...70a

Sier meg enig. Vi var ikke gift, men bodde sammen i 20 år. Endelig tør jeg si akkurat hva jeg tenker, føler og mener og han "nye" det samme. Det er godt. Livet starter ikke på nytt, men det kan bli mye, mye bedre, og man trenger ikke holde ut i et dårlig forhold bare fordi barna. 

Anonymkode: 5b077...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønte ikke det med barndomshjemmet til x? Hva slags kontrakt har du skrevet under på? At du ikke skulle få noe av overskuddet?

Anonymkode: b095f...91a

At boligverdien ikke fulgte markedet, kun verdistigning på kronen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte at han som ble beundret og ansett som "hel ved" av alle, valgte å være utro, og ødelegge familien vår.

Og jeg lærte at selv om man går gjennom et helvete, er det mulig å stable seg på bena igjen og leve et ok liv.

 

Anonymkode: 68a75...e14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte at jeg ikke var så voksen som jeg trodde. Og at bare fordi det er kjent, så er det ikke nødvendigvis trygt og godt. Jeg har også lært at det man trodde man ville i en alder av 15, ikke nødvendigvis gjelder når man er 25. Jeg har lært at man ikke bør gifte seg ung, bare fordi man har lov på papiret (19). 

Jeg lærte meg å stå på egne ben, og jeg lærte at det å være ensom alene, var bedre enn å være ensom sammen med noen. Jeg lærte meg til å respektere mine egne grenser, og at jeg ikke bare skal finne meg i ting, fordi vi var det 'perfekte ungdomskjæreste-paret'. Jeg har lært at det å vokse fra hverandre faktisk er en greie, ikke bare noe man sier fordi man gir opp. Min x og mine verdier ble så ulike til slutt, at et samliv ble umulig. 

Nåværende partner er veldig ulik min forrige, og denne gangen var jeg mer voksen og sikker på hva jeg ville ha (eller rettere sagt ikke ville ha) i et forhold. 

Anonymkode: 2f073...106

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg aldri mer skal kjøpe hus sammen. Anbefaler alle til det samme. 

Anonymkode: 56ac1...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...