Gå til innhold

Baneheia-saken - skyldspørsmål, gjenopptakelse og etterspill


Lord Friendzone

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Luksusbia said:

Når man tar feil, og tror på politiet fremfor fornuften bør man be om unnskyldning. Samme i Birgitte Tengs saken. Foreldrene hennes burde be om unnskyldning til fetteren og foreldrene hans. Å sitte i fengsel for noe man ikke har gjort må være grusomt. Ofrene er døde. De har vært døde siden mai 1995 og mai 2000

Mener du at foreldrene ikke skulle stolt på politiet fra starten av, eller hva er det egentlig du sier her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe som har blitt kritisert i ettertid er at hensynet til pårørende på sett og vis har styrt hva det kan skrives om og hvordan det blir skrevet. 

Tidligere redaktør i Fædrelandsvennen var veldig i mot at det skulle jobbes for gjenopptakelse av hensyn til de pårørende og kaller det "kyniske gjenopptakingskjør i Baneheia-saken er en fråtsing i bedervet advokatmat." "https://www.fvn.no/mening/i/ak3X5/la-dem-faa-fred-klomsaet

Anbefaler å lese (og høre) disse betraktningene fra journalisthold 

https://journalisten.no/baneheia-baneheia-saken-kortnytt/baneheia-saken-vi-har-tatt-for-mye-hensyn-til-de-parorende/521169

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/05/24/banesarene-fra-baneheia/ 

"De skaper berøringsangst og styrker behovet for å gå videre, ikke minst av hensyn til de pårørende. Dette er dypt forståelige og psykologiske følelser og mekanismer. Men slike psykologiske mekanismer kan ikke styre aktørene i en sunn rettsstat, enten det er politi, påtalemyndighet eller presse. Der er det bare jakten på sannheten som skal avgjøre."

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (7 minutter siden):

Noe som har blitt kritisert i ettertid er at hensynet til pårørende på sett og vis har styrt hva det kan skrives om og hvordan det blir skrevet. 

Tidligere redaktør i Fædrelandsvennen var veldig i mot at det skulle jobbes for gjenopptakelse av hensyn til de pårørende og kaller det "kyniske gjenopptakingskjør i Baneheia-saken er en fråtsing i bedervet advokatmat." "https://www.fvn.no/mening/i/ak3X5/la-dem-faa-fred-klomsaet

Anbefaler å lese (og høre) disse betraktningene fra journalisthold 

https://journalisten.no/baneheia-baneheia-saken-kortnytt/baneheia-saken-vi-har-tatt-for-mye-hensyn-til-de-parorende/521169

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/05/24/banesarene-fra-baneheia/ 

"De skaper berøringsangst og styrker behovet for å gå videre, ikke minst av hensyn til de pårørende. Dette er dypt forståelige og psykologiske følelser og mekanismer. Men slike psykologiske mekanismer kan ikke styre aktørene i en sunn rettsstat, enten det er politi, påtalemyndighet eller presse. Der er det bare jakten på sannheten som skal avgjøre."

Veldig riktig og viktig.(det uthevede)  Hensyn til de pårørende kan ikke gå på bekostning av at en uskyldig ikke får prøvd saken på nytt. Det er et er stort svik mot rettsikkerheten, ( skal lese alt! ) De pårørende har hatt mye makt i denne saken.

Vi må heller ikke glemme at det er flere ofre her. VK  og hans pårørende. .

Endret av Lana01
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, CMHuser said:

Han er vel ikke tiltalt nå? Har de ikke også ta ut hvanåenndetheter mot JHA fordi de fant hans dna på henne han nekter for å ha rørt?

Jeg mener at han, rent formelt, skal ha status som «tiltalt» i skrivende stund. Dette fordi gjenåpning av straffesak via Gjenopptakelseskommisjonen kun kan gjøre en rettskraftig dom til ikke lenger rettskraftig, så «dømte» rykker bare tilbake til «tiltalt», og det må ytterligere prosessering til for å fjerne statusen «tiltalt». Men dette er altså bare formaliteter.

Det er meget mulig jeg har misforstått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (9 timer siden):

Seriøst..  Det er en skandale og all grunn til å sette spørsmålstegn til hennes vurderingsevne rundt habilitet. 

Siv Hallgren det er snakk om? Hun er jo så inhabil som det får blitt. Det er hun som var lederen for GK alle gangene VK fikk avslag. Og de nektet å ta innover seg nye analyser av DNA helt fra 2008 - når dette ble analysert på nytt av både GENA og FSS i London. 
 

GK satte seg også på bakbeina når de fikk nye analyser fra en ekspert fra Danmark, når ikke analysene passet deres syn på historien. Og at GK alle gangene, henvende VK sitt forsvarsteam tilbake til JH sin tilståelse og forklaring. Selv om den også ble revet i stykker. Heldigvis ble gjenopptakelsen godkjent i fjor, men det har vært mange unødvendige år i fengsel for VK - hvor han kunne vært ute for lenge siden, og ikke da bare pga den henlagte anmeldelsen mot JH. 
 

Mye ble gjort, men det sto ikke i stil med synet folk hadde på denne historien. Spør du meg så burde GK bli gransket, måten de har behandlet saken til VK er en skandale i seg selv. Siv Hallgren har heller gått ut i media med full pressekonferanse, enn å sende tilsvar til advokatene til VK. Hun er en PR-kåt kvinne som ikke har noe i en slik stilling å gjøre. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (1 time siden):

Synes det er unødvendig harde ord mot moren til ett av ofrene. At en av de etterlatte tar feil er ikke et svik mot ofrene.  Det er jo også en av grunnene  til at man ikke lar de etterlatte bestemme hvem som er skyldig og hvilken straff de skal få. Her har moren stolt på den opprinnelige dommen som har stått i nesten 21 år. Det kan ikke regnes som noe svik. 

Det er måten hun har holdt på som er oppsiktsvekkende, hun har virket ekstremt PR-kåt og har jobbet aktivt imot en gjenåpning på en relativt ekstrem måte. Jeg siterer Ada "hvis en uskyldig mann sitter i fengsel, så skal man for gudsskyld få han ut, men i denne saken er det bare maktsyke advokater som …." 
 

Hun har vært på alt man kan være av intervjuer og debatter, mot gjenåpning og uskyld. Selvfølgelig da sammen med noen som heller aldri har klart å ta innover seg, at de har tatt feil (ikke påtalemyndigheter). Faren til Stine Sofie derimot, har sagt til media at han kan støtte seg på at det muligens er justismord. Det er måten hun har ordlagt seg på, mot blant annet eksperter og fagfolk - spredd ut rykter om disse menneskene, i media - og absolutt ikke spart på kruttet om å være totalt kunnskapsløs. Hadde du visst, hadde nok du også tenkt mye av det samme som meg. 
 

Så jeg mener VK fortjener en unnskyldning fra denne kvinnen, og jeg tror han mest trolig kommer til å få det også. 

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vingemutter skrev (24 minutter siden):

Jeg mener at han, rent formelt, skal ha status som «tiltalt» i skrivende stund. Dette fordi gjenåpning av straffesak via Gjenopptakelseskommisjonen kun kan gjøre en rettskraftig dom til ikke lenger rettskraftig, så «dømte» rykker bare tilbake til «tiltalt», og det må ytterligere prosessering til for å fjerne statusen «tiltalt». Men dette er altså bare formaliteter.

Det er meget mulig jeg har misforstått. 

VK har ikke status som tiltalt, han har status som mistenkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (47 minutter siden):

Synes "indirekte svik" også er for hardt med samme begrunnelse som jeg ga i forrige innlegg.  

Det er vel heller de profesjonelle partene i rettsvesenet  og media som ikke burde gi ofrene så stor makt som de faktisk kan få. 

Enig med deg. 

Man må jo gå ut ifra at foreldrene genuint tror at VK er skyldig, og så opererer deretter. Det har de all rett til, ingen skal diktere hva de skal tenke og føle. De ønsker jo selvfølgelig rettferdighet for sine barn, og i deres virkelighet handler det da om å motarbeide barnemorderens ønske om gjenopptakelse for enhver pris. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kraftwerk said:

Siv Hallgren det er snakk om? Hun er jo så inhabil som det får blitt. Det er hun som var lederen for GK alle gangene VK fikk avslag. Og de nektet å ta innover seg nye analyser av DNA helt fra 2008 - når dette ble analysert på nytt av både GENA og FSS i London.

Ble ikke hun leder av GK i 2017?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingemutter skrev (36 minutter siden):

Jeg mener at han, rent formelt, skal ha status som «tiltalt» i skrivende stund. Dette fordi gjenåpning av straffesak via Gjenopptakelseskommisjonen kun kan gjøre en rettskraftig dom til ikke lenger rettskraftig, så «dømte» rykker bare tilbake til «tiltalt», og det må ytterligere prosessering til for å fjerne statusen «tiltalt». Men dette er altså bare formaliteter.

Det er meget mulig jeg har misforstått. 

Mistenkt passer bedre, tror jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (5 timer siden):

VG melder at JHA sliter med en lei hukommelsessvikt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WjQnOd/jan-helge-andersen-i-avhoer-bekymret-over-daarlig-hukommelse

I et avhør i begynnelsen av mars i år åpnet Andersen opp om sin sviktende hukommelse, som skal ha vært et problem for ham i flere år. Andersen var tydelig på at problemene med å huske detaljer fra lang tid tilbake oppsto før straffesaken mot Viggo Kristiansen ble gjenåpnet i fjor.

Det har ført til at Oslo politidistrikt ikke har fått svar på alle spørsmålene de har hatt til Jan Helge Andersen.

I det aktuelle avhøret på politihuset i Oslo opplyste politiet at noen hadde uttalt at Andersen hadde en tilnærmet fotografisk hukommelse i 2000. Andersen svarte at han ikke har en slik hukommelse lenger, men at han kanskje husket bedre tidligere i livet.

Syntes jo det er merkverdig og håper virkelig politiet får med seg like mye som oss her inne. JHA stilte jo i et eksklusivt intervju i 2019(??) - hvor han påsto at han plutselig husker "nye detaljer" rundt drapene i Barneheia. Det han sa, var at VK hadde stått utenfor inngangsdøren hans og sagt "hvis du noen gang tilstår, så skal jeg nekte all skyld og drepe deg" (noe i den duren). JHA sa videre "ja, det kommer jeg aldri til å glemme" - "han sa det i sånn normal stemme". 

Han kommer aldri til å glemme det, nei - men dette ble aldri sagt noe om, i verken avhør, rettssakene og politiet/påtale har aldri hørt noe om denne meget spesielle hendelsen. 

Nærmere bestemt, Jan Helge Andersen har en selektiv hukommelse, og hadde jeg vært i samme situasjon som han - hadde nok jeg også valgt det. Fotografisk hukommelse er ikke noe som kommer og går, har man den type hukommelse - da har man den type hukommelse, men tviler sterkt på at en med så lav IQ kan ha fotografisk hukommelse. 
 

Han har sagt så mye merkelig oppigjennom, motsier seg selv og retter det han sier rundt hva folk vil høre, og hvilke fakta som blir lagt foran han. Utspekulert. Håper og tror, at politiet i Oslo har avslørt han.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, kraftwerk said:

Siv Hallgren det er snakk om? Hun er jo så inhabil som det får blitt. Det er hun som var lederen for GK alle gangene VK fikk avslag. Og de nektet å ta innover seg nye analyser av DNA helt fra 2008 - når dette ble analysert på nytt av både GENA og FSS i London. 

Dette stemmer ikke. Hun har kun vært en del av kommisjonen under den siste behandlingen.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
rebella81 skrev (4 timer siden):

Dersom fortsatt tro på Viggo sin skyld i saken er det som hjelper foreldrene til å greie og puste og leve, så tenker jeg faktisk at det er greit jeg. Å skulle be om unnskyldning for å ha proklamert at jorda er rund er vel en ganske horribel tanke for de fleste av oss og? Foreldrenes virkelighet ER at Viggo er skyldig, og ingen ber om unnskyldning ovenfor den som dreper barnet ditt. Om så JH endelig skulle ta til fornuft og tilstå, selv da er det ingen som har noe med og skulle kreve noe unnskyldning. Ada er ei sterk dame med bein i nesa, og hun har gjort ufattelig mye bra med stiftelsen. At hun kjemper med nebb og klør for barnet sitt, og eventuelt da bruker personlige bindinger, er det INGEN som skal holde mot henne. 

Men er det ikke uetisk å forsøke å endre loven for å stoppe denne spesifikke gjenopptagelsen og å bruke stiftelsen i dette øyemed? Hun har jo makt med den stiftelsen. 

Endret av Ramona1970
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (2 timer siden):

Fulgte ikke foreldrene, i hvert fall mødrene, med på rettssakene da? Hvis det er noen som faktisk har en viss oversikt over hvorfor VK og JHA ble dømt, så er det de. Ikke andre som lenge etterpå har lest en bok eller sett en dokumentar.

Personlig synes jeg foreldre og familie, både til ofre, JHA og VK, bør være off limits. Det er ikke de sin feil at noe av dette har skjedd.

De får aldri barna sine tilbake uansett. I baneheiasaken har jo de pårørende motarbeidet gjenåpning av saken. Det er alvorlig. Så til og med broren til en av jentene sitte hos Lindmo å klage over serien og bøkene som har kommet. Skjønner at det er sårt, men er det ikke i hele samfunnets interesse å hindre fremtidige justismord?

Endret av Luksusbia
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, CMHuser said:

Mistenkt passer bedre, tror jeg?

Enda bedre passer «sjekket ut av saken», men igjen, jeg snakker om formell status. «Mistenkt» gir veldig få rettigheter opp mot etterforskningen, mtp oppnevning av advokat og innsyn i saksgangen og så videre. Sjødin ser ut til å være fullt informert om alt som foregår i Oslo, noe jeg tror ikke er naturlig dersom hans klient kun er mistenkt.

Men jeg skal ikke dø på denne åsen, jeg har sett Viggo omtalt som mistenkt, siktet og tiltalt i det siste. Jeg vet ikke hvilken boks som er ticket for Viggo på kontoret til Schei. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (15 minutter siden):

Syntes jo det er merkverdig og håper virkelig politiet får med seg like mye som oss her inne. JHA stilte jo i et eksklusivt intervju i 2019(??) - hvor han påsto at han plutselig husker "nye detaljer" rundt drapene i Barneheia. Det han sa, var at VK hadde stått utenfor inngangsdøren hans og sagt "hvis du noen gang tilstår, så skal jeg nekte all skyld og drepe deg" (noe i den duren). JHA sa videre "ja, det kommer jeg aldri til å glemme" - "han sa det i sånn normal stemme". 

Han kommer aldri til å glemme det, nei - men dette ble aldri sagt noe om, i verken avhør, rettssakene og politiet/påtale har aldri hørt noe om denne meget spesielle hendelsen. 

Nærmere bestemt, Jan Helge Andersen har en selektiv hukommelse, og hadde jeg vært i samme situasjon som han - hadde nok jeg også valgt det. Fotografisk hukommelse er ikke noe som kommer og går, har man den type hukommelse - da har man den type hukommelse, men tviler sterkt på at en med så lav IQ kan ha fotografisk hukommelse. 
 

Han har sagt så mye merkelig oppigjennom, motsier seg selv og retter det han sier rundt hva folk vil høre, og hvilke fakta som blir lagt foran han. Utspekulert. Håper og tror, at politiet i Oslo har avslørt han.

Folk begynner kanskje gjerne å huske dårlig når man er på tynn is. Samme med ekteparet som klausulerte anmeldelsene mot jha. 

Viggo har holdt på sitt hele tiden. Han har resignert og vært forbanna. Men allikevel holdt fast ved sin påstand. 

Samme reaksjon  hadde ene faren når politiet begynte å insuinere at han hadde noe med det å gjøre. Iogmed han hadde jo vært der på samme tid og letet.

Selvfølgelig politiets plikt å etterforske den veien også, men virker som en naturlig reaksjon å bli forbanna når man føler seg feilaktig forfulgt. Kanskje derfor han ikke ble så godt likt i retten

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kraftwerk skrev (46 minutter siden):

VK har ikke status som tiltalt, han har status som mistenkt. 

Stemmer dette? Når Dagbladet skrev om avhørene nylig, ble VK omtalt som siktet, og JHA mistenkt. Så vet vi at statusen til JHA senere ble forandret til siktet fordi politiet ville foreta ransaking hjemme hos han.

Har VK status som mistenkt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (38 minutter siden):

Syntes jo det er merkverdig og håper virkelig politiet får med seg like mye som oss her inne. JHA stilte jo i et eksklusivt intervju i 2019(??) - hvor han påsto at han plutselig husker "nye detaljer" rundt drapene i Barneheia. Det han sa, var at VK hadde stått utenfor inngangsdøren hans og sagt "hvis du noen gang tilstår, så skal jeg nekte all skyld og drepe deg" (noe i den duren). JHA sa videre "ja, det kommer jeg aldri til å glemme" - "han sa det i sånn normal stemme". 

Begge foreldrene har sagt noe om dette.

Faren.

Andersen far skal ha overhørt samtalen i etterkant av et avhør, som gjaldt en kikkerepisode. Ifølge faren skal Kristiansen ha sagt følgende:

«Hvis du tilstår, Jan Helge, så kommer jeg til å nekte resten av mitt liv og legge all skyld på deg».

Moren.

Hun hevder også å ha overhørt en samtale mellom sønnen og hans kamerat i tiden før de ble pågrepet. Denne skal ha funnet sted på Andersens gutterom.

– Viggo sa «Du sier ingenting. Jeg kommer til å nekte så lenge jeg lever», hevder Andersen.

Endret av Hansehan
Sitering
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (1 time siden):

Ble ikke hun leder av GK i 2017?

Jo, jeg som misforsto. Hun jobber nok der enda. 
 

Tror brukeren mente at, moren til et av ofrene i Baneheia - er god venn med Asbjørn Hansen (tidl. Etterforskningsleder i Baheheia saken) og han har også gode/sterke kontakter i gjenopptakelseskommisjonen, og har tidligere jobbet i GK. Han har blant annet sendt private korrespondanser til medlemmene der i alle år, for å motsette en gjenopptagelse av saken. Og videresendt e-poster fra moren til offeret, til medlemmer i GK for å motarbeide en gjenåpning. 

Endret av kraftwerk
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...