AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #1 Skrevet 28. juli 2022 Hei Noen som irriterer meg veldig er at nesten alle linjer har en del framføringer foran hele klassen, hvorfor må man bli utsatt for en så stressende prosess som det er for mange inkludert meg selv? Jeg forstår om man skal bli lærer, politiker og sånne typer yrker så er det god trening. Men i for eksempel helse og oppvekst fag på vgs og andre helseutdanninger på høyskole hva er vitsen?? Noen blir kanskje trygge og får selvtillit av det, men jeg derimot har kun fått angst av det, og jeg har gjort det mange ganger (er 27år). Problemet er at jeg som og andre jeg kjenner får samme opplevelse, stemmen svikter, blir svimmel, angst for å besvime/dumme seg ut o.l. Det stopper meg sånn i å ta utdannelsen min ferdig har fortsatt ikke gått ferdig vgs, har bare 1 år igjen men det er 5 år siden jeg har gått på noe skole. og kun det som stopper meg, er de muntlige framføringene foran klassen. Foran bare læreren er ikke noe problem, og når jeg tidligere har gått på skolen sa de alltid det er god trening til eksamen! Nei ikke for meg, på muntlig eksamen er det som oftest kun læreren og en sensor. Det er kun to stk. og ikke noe jeg gruer meg til, men foran 15-30 stk. i klasserommet.. 🙃 Vet ikke om dette er et spørsmål egentlig, bare måtte få ut litt irritasjon haha. Kjenner flere som har droppet å studere kun pga. det her, så syns det er teit at det er lagt opp sånn.. Anonymkode: cc90f...061 3 8
Sofakona Skrevet 28. juli 2022 #2 Skrevet 28. juli 2022 Om du skal begynne i helsevesenet etc så er det stor sjanse at du må stå foran andre og snakke..om det er med pasienten..med kolleger.. sjefen din. Så ja skjønner at det kanskje ikke er moro...men dette er jo for at du skal lære å stå foran andre når du kommer i jobb...og det kommer til å skje 15
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #3 Skrevet 28. juli 2022 Du tror man ikke må holde framføringer om man jobber innen helse? Selv på en ordinær sykehjemsavdeling må man det. Man sender ikke alle på kurs, det er vanlig å sende en som deretter presenterer for resten av de ansatte. I andre jobber innen helse blir det betydelig mer. Har du en utdannelse blir det forventet at du kan det du skal kunne i yrket, og det inkluderer å kunne snakke foran mennesker. Anonymkode: bff22...9f6 12
Gjest Magnus90 Skrevet 28. juli 2022 #4 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei Noen som irriterer meg veldig er at nesten alle linjer har en del framføringer foran hele klassen, hvorfor må man bli utsatt for en så stressende prosess som det er for mange inkludert meg selv? Jeg forstår om man skal bli lærer, politiker og sånne typer yrker så er det god trening. Men i for eksempel helse og oppvekst fag på vgs og andre helseutdanninger på høyskole hva er vitsen?? Noen blir kanskje trygge og får selvtillit av det, men jeg derimot har kun fått angst av det, og jeg har gjort det mange ganger (er 27år). Problemet er at jeg som og andre jeg kjenner får samme opplevelse, stemmen svikter, blir svimmel, angst for å besvime/dumme seg ut o.l. Det stopper meg sånn i å ta utdannelsen min ferdig har fortsatt ikke gått ferdig vgs, har bare 1 år igjen men det er 5 år siden jeg har gått på noe skole. og kun det som stopper meg, er de muntlige framføringene foran klassen. Foran bare læreren er ikke noe problem, og når jeg tidligere har gått på skolen sa de alltid det er god trening til eksamen! Nei ikke for meg, på muntlig eksamen er det som oftest kun læreren og en sensor. Det er kun to stk. og ikke noe jeg gruer meg til, men foran 15-30 stk. i klasserommet.. 🙃 Vet ikke om dette er et spørsmål egentlig, bare måtte få ut litt irritasjon haha. Kjenner flere som har droppet å studere kun pga. det her, så syns det er teit at det er lagt opp sånn.. Anonymkode: cc90f...061 Vi måtte gjøre dette på universitetet i utlandet. Snakket du ikke, fikk du heller ingen karakter. Dette er også vanlig på amerikanske barneskoler og det er derfor mange amerikanere absolutt ikke er redd for å ta litt plass i en forsamling. Viktig å bli pushet ut av komfortsonen!
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #5 Skrevet 28. juli 2022 5 minutter siden, Magnus90 said: Vi måtte gjøre dette på universitetet i utlandet. Snakket du ikke, fikk du heller ingen karakter. Dette er også vanlig på amerikanske barneskoler og det er derfor mange amerikanere absolutt ikke er redd for å ta litt plass i en forsamling. Viktig å bli pushet ut av komfortsonen! For noen betyr det at de presses ut av utdanning og arbeidsliv. Selv om det finnes mange jobber man fint kunne klart. Anonymkode: 7e229...449 7 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #6 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For noen betyr det at de presses ut av utdanning og arbeidsliv. Selv om det finnes mange jobber man fint kunne klart. Anonymkode: 7e229...449 Ja ikke sant, synes det er så synd. Jeg har ikke noe problemer med å snakke med de rundt meg om det er en eller flere, kollegaer, fremmende i jobbsammenheng osv. Er bare den settingen av å gå opp foran klassen og alle ser kun på deg og du skal i tillegg prøve å få bra karakter, snakke uten manus, øyekontakt og alt det der. Det stopper så mange som vil studere.. Anonymkode: cc90f...061 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #7 Skrevet 28. juli 2022 I disse dager så er det få yrker man kan slippe unna slikt i. Til og med de sky bibliotekarene som før kunne lurke rundt hyllene må opp og stå i dag så det er bare å øve på fremføringer. Anonymkode: 58d66...c89 9 1
Sofakona Skrevet 28. juli 2022 #8 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja ikke sant, synes det er så synd. Jeg har ikke noe problemer med å snakke med de rundt meg om det er en eller flere, kollegaer, fremmende i jobbsammenheng osv. Er bare den settingen av å gå opp foran klassen og alle ser kun på deg og du skal i tillegg prøve å få bra karakter, snakke uten manus, øyekontakt og alt det der. Det stopper så mange som vil studere.. Anonymkode: cc90f...061 Men føler at om dette stopper deg så er man kanskje ikke ment for slike jobber. Og selv om du ikke liker det må du jo jobbe litt med deg. Om du skal være i grupper der du skal alltid være den som ikke vil snakke så kan du få problemer..både av lærer og gruppa. Jeg har gått førskolelærer utdanning og vi måtte fremføre mye..og jeg likte det ikke..men om jeg ikke hadde gjort det hadde jeg nok mistet karakter, blitt sparket ut av gruppen og da ville nok ingen andre tatt meg med 5 1
Heydayotheinterweb Skrevet 28. juli 2022 #9 Skrevet 28. juli 2022 Hele dritten dreier seg om psykologisk terrorisme og å holde dere på plass i hierarikiet. Det vestlige, og stort sett alle skolesystem, er basert på den Prøyssiske skolemodellen... også i dag. Jeg har gitt deg en liten kjeksbit å følge nå. Take it from there. 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #10 Skrevet 28. juli 2022 Jeg er generelt sett ikke noe glad i barnehageopplegg som obligatorisk oppmøte, gruppearbeid og framføringer. Slik hører ikke hjemme i det hele tatt på universitetet. Kan gå med på at det er annerledes på profesjonsutdanninger, men gruppearbeid og fremføringer på universitetet har uansett lite til felles med tilsvarende i arbeidslivet. Anonymkode: caf18...1cf 6
Heydayotheinterweb Skrevet 28. juli 2022 #11 Skrevet 28. juli 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: I disse dager så er det få yrker man kan slippe unna slikt i. Til og med de sky bibliotekarene som før kunne lurke rundt hyllene må opp og stå i dag så det er bare å øve på fremføringer. Anonymkode: 58d66...c89 Meanwhile in Murica.... INGEN SIER EN DRITT!! img.jfif
Sofakona Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er generelt sett ikke noe glad i barnehageopplegg som obligatorisk oppmøte, gruppearbeid og framføringer. Slik hører ikke hjemme i det hele tatt på universitetet. Kan gå med på at det er annerledes på profesjonsutdanninger, men gruppearbeid og fremføringer på universitetet har uansett lite til felles med tilsvarende i arbeidslivet. Anonymkode: caf18...1cf Jo he he..vi bruker jo dette i barnehagen..når vi har foreldre samtaler.. foreldre møter... dugnader...17 mai feiring..jul etc...når man har planlegging dager...når du skal snakke med foreldre. Oppmøte er jo 100% på alle jobber, vi har også gruppe arbeid på jobben... 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 Sofakona skrev (2 minutter siden): Jo he he..vi bruker jo dette i barnehagen..når vi har foreldre samtaler.. foreldre møter... dugnader...17 mai feiring..jul etc...når man har planlegging dager...når du skal snakke med foreldre. Oppmøte er jo 100% på alle jobber, vi har også gruppe arbeid på jobben... Å studere på universitetet er ikke det samme som en jobb, og burde ikke heller være det. Anonymkode: caf18...1cf 1
Sofakona Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å studere på universitetet er ikke det samme som en jobb, og burde ikke heller være det. Anonymkode: caf18...1cf Ok...så du skal ikke lære ting på skolen..og bare ta ting på sparket når du kommer i jobb? Jo skolen forberede deg jo til jobb...men du liker kanskje ikke det. Gjør som du vil på skolen..så kan du se hvordan arbeidslivet blir for deg 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 Sofakona skrev (8 minutter siden): Ok...så du skal ikke lære ting på skolen..og bare ta ting på sparket når du kommer i jobb? Jo skolen forberede deg jo til jobb...men du liker kanskje ikke det. Gjør som du vil på skolen..så kan du se hvordan arbeidslivet blir for deg Trengte du virkelig 3 år på universitetet for å lære deg å stå opp om morgenen og tilegne deg normale sosiale ferdigheter? Argumentet mitt handler om akademisk frihet og selvstendighet, noe som undergraves når institusjonene i større grad skal planlegge dagen din. Anonymkode: caf18...1cf 2
Gjest Magnus90 Skrevet 28. juli 2022 #16 Skrevet 28. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er generelt sett ikke noe glad i barnehageopplegg som obligatorisk oppmøte, gruppearbeid og framføringer. Slik hører ikke hjemme i det hele tatt på universitetet. Kan gå med på at det er annerledes på profesjonsutdanninger, men gruppearbeid og fremføringer på universitetet har uansett lite til felles med tilsvarende i arbeidslivet. Anonymkode: caf18...1cf Ved mange universiteter og college i USA og Sør-Amerika er det obligatorisk oppmøte, fremføringer og quizer. Dette gjelder også noen handelshøyskoler i Europa (Blant annet IBS i Wien og Budapest) Fremføringene og quizene teller x antall prosent av sluttkarakteren. Har du mer enn 10% fravær uten gyldig grunn (dvs legeerklæring etc) så stryker du. Ja, de har eget legekontor på campus.. Jeg har studert på et slikt universitet og jeg syntes det var helt topp! Også i arbeidslivet møter du gruppearbeid så det er absolutt relevant. Endret 28. juli 2022 av Magnus90
Portia Catonis Skrevet 28. juli 2022 #17 Skrevet 28. juli 2022 Sånn er livet… Jo før du aksepterer det, jo bedre. Fremføringer og gruppearbeid har kommet for å bli, i skolen og arbeidslivet, og det er faktisk nyttig selv om det føles meningsløst der og da. Svetting, skjelving, svimmelhet, stamming, kvalme, søvnløshet før fremføring er helt normalt😉 Å kalle det «angst» gjør det bare vanskeligere for deg selv å akseptere. Har du diagnosen angst trenger du kanskje hjelp av psykolog, men jeg tviler på at denne mener det hjelper på angsten å unngå alt som er ubehagelig. Du må heller jobbe med deg selv. 4 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #18 Skrevet 29. juli 2022 Spør du meg er det som er ille at ikke alle blir tvunget til regelmessige fremføringer allerede fra barnehagen eller første klasse. Små barn er sjelden redde for dette, og ved å starte tidlig slipper man å utvikle angst for det. Å snakke foran en gruppe er nødvendig i de fleste yrker. Jeg har aldri hatt en jobb det jeg ikke måtte det, så jeg skjønner at det er viktig å lære under utdanningen. Har du prøvd terapi? Anonymkode: 815d6...d1a 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #19 Skrevet 29. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja ikke sant, synes det er så synd. Jeg har ikke noe problemer med å snakke med de rundt meg om det er en eller flere, kollegaer, fremmende i jobbsammenheng osv. Er bare den settingen av å gå opp foran klassen og alle ser kun på deg og du skal i tillegg prøve å få bra karakter, snakke uten manus, øyekontakt og alt det der. Det stopper så mange som vil studere.. Anonymkode: cc90f...061 Nei, det gjør det ikke. Anonymkode: 5b783...e79 1
Nevrosererroser Skrevet 29. juli 2022 #20 Skrevet 29. juli 2022 Jeg har null problem med å holde foredrag eller fremføre ting foran andre, jeg er ikke spesielt glad i det men jeg er god på det. Fra et pedagogisk synspunkt er hele opplegget med å tvinge alle gjennom den samme malen idiotisk. Alle skal fungere likt, takle ting likt, lære likt og huske likt. Sånn fungerer ikke menneskesinnet og det eneste vi sitter igjen med er en hel haug med folk som ikke får utnytt potensialet sitt til fulle fordi alt fokus i skolen fra 1 klasse til universitet handler om samlebåndsmentalitet. Skole burde handle om å lære seg å tilegne seg det man trenger av både kunnskap og ferdigheter. Selvsagt vil man i løpet av arbeidslivet møte på situasjoner man ikke er komfortabel med men da blir man ikke automatisk mer komfortabel fordi man har blitt tvunget til å gjennomføre i årevis. Man burde også lære å sette grenser, inrømme feil, søke hjelp og be om tydeliggjøring for eksempel. Dette er langt mer nyttig i praksis enn at alle på død og liv skal fremføre enten de har det som behøves eller ei for et vellykka resultat. All tiden som går bort i å lytte til mer eller mindre elendig fremførte ting i skolen er forresten tid elevene som lytter fint kunne fått bruke på å faktisk lære noe. 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå