Gå til innhold

Låne ut leilighet gratis eller leie ut mot penger til venn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er rart at denne vennen ikke allerede har tilbudt seg å betale en del av summen....

Men nei, det er ikke smålig å forvente at han betaler. Strømforbruket blir jo også vesentlig høyere ved at noen bor der kontra at den står tom.

Eventuelt spør du "hvordan tenker du at vi skal gjøre det økonomisk?" Også ser du hva han svarer.... Tenker han å bo gratis i flere måneder, så hadde jeg ikke latt ham bo der, rett og slett.

Anonymkode: e1efa...4c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke gjort noe uten kontrakt og tilstandsrapport før innflytting

Anonymkode: 52374...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Trådstarter her;
Ok, så de fleste av dere synes ikke jeg er en kjip person hvis jeg foreslår feks halv husleie + strøm? Det var egentlig planen, men innså at det kanskje blir rart siden jeg skulle ha betalt full husleie hvis han ikke hadde skulle bo der. 

Anonymkode: 9a909...076

Du får det du selv gir tenker jeg. Jeg har hatt en kompis boende hos meg i to måneder med kjæreste, nektet å ta betalt. Senere trengte vi et mellomsted og fikk bo i hans leilighet mens de var på ferie i en mnd. Han tok heller ikke betalt, for vi unner hverandre hjelp. Kunne ikke falt meg inn å ta betalt for noe jeg skulle betale selv for allerede. Nå som strømprisene er så høye så kunne de evt betalt sin del på det, og kjøpt sin egen mat. Men du kan selvfølgelig be om betaling om du ikke forventer noe hyggeligere selv senere, tenker jeg.

Anonymkode: c9106...175

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor nær venn det er snakk om. Jeg må innrømme at det skulle ha vært en veldig nær venn for at jeg ikke skulle ta litt betalt. Eller gjør han deg en tjeneste ved å bo der? Ta vare på dyr, blomster eller noe?

Han kommer jo til å bruke strøm, bruke tingene dine osv. 

Hvis det ikke er sånn at han gjør deg en tjeneste ved å bo der, synes jeg vel i hvert fall han bør betale halve husleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ta litt betalt i såfall. Du veit ikke om han kommer til å ødelegge noe der heller, og i såfall er det bedre at du får litt betalt. Men hvor mye får du nesten bestemme selv utifra hvor mye han kan bidra med i situasjonen han er i. En god kompis tenker litt på det også, dersom han er i en vanskelig situasjon nå. 

Anonymkode: adf59...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt innafor at han betaler halvparten. Det er en god avtale for dere begge. Du kunne jo eventuelt framleid til noen fremmede, er mange som trenger et sted å bo i kortere perioder, og da kunne du tatt full husleie og kanskje enda mer. Han får jo en hel leilighet til egen disposisjon. Hadde han lånt sofaen mens du bodde der hadde det stilt seg annerledes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten av leia pluss strøm er et veldig ryddig forslag. 4000 kr for å slippe å bo med exen tror jeg de fleste er villig til å betale 😂

Anonymkode: 37bb2...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart han må betale leie, hvertfall halve summen - kan ikke bo gratis han heller.. du må kanskje betale leie der du skal oppholde deg?

Anonymkode: 76e12...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...