Gå til innhold

Låne ut leilighet gratis eller leie ut mot penger til venn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg leier en leilighet i Oslo. I høst skal jeg være borte (pga jobb) nesten hele høsten. Leiligheten står da tom i Oslo.
En venn har nå nylig blitt singel og trenger et midlertidig sted å bo. Han spurte om det var mulig å ev. bo litt i min leilighet mens jeg var borte. Jeg foreslo nå at han kunne framleie leiligheten min i to måneder. Er det feil av meg å foreslå fremleie, altså at han betaler husleien til meg, og jeg betaler husleien til utleieren? Eller burde jeg la ham bo der gratis - siden leiligheten uansett ville stått ganske tom og jeg måtte betalt uansett? 

Anonymkode: 9a909...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det kommer an på hvilken venn dette er 😅

Jeg hadde lett latt min bestevenn bo gratis i min leilighet, spesielt om jeg uansett ikke skulle være hjemme. Men ikke «hvem som helst» :)

Anonymkode: 8e15e...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok latt vennen min bo der gratis.. men betale litt for f.eks strøm. 

Anonymkode: b0cf6...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her;
Er en god venn, vil jeg si. 
Kunne jeg ev. foreslått at personen betaler feks 4000 kr i månedsleie (månedsleien er 8000), eller blir dette også feil? 

Anonymkode: 9a909...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart denne vennen ikke allerede har spurt hvor mye leia er på. Er det bestevenn, som er økonomisk på felgen, hadde jeg kanskje latt ham bo der gratis. Men har han grei økonomi bør han jo betale noe. 
Hvor god er din økonomi, da? Blir evt leie bare en bonus, eller vil det kunne endre ditt utenlandsopphold?

Anonymkode: 30cb7...7c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betale for forbruk høres ut som en grei løsning. Strøm, internett/strømmetjenester f.eks. 
Det kommer an på både din økonomi og på hans, og hvor nært vennskap dere har.

Anonymkode: 72222...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her; 
Ingen av oss har kjempebra økonomi, helt ok til å være relativt nyutdannede. Men gjetter på at han må fortsette å betale sin halvdel av leiligheten han deler med kjæresten nå - (ikke veldig mye, rundt 5000) men vet ikke sikkert. Det ville absolutt gjort mye for min økonomi med litt avlasting på husleien. 

Anonymkode: 9a909...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trådstarter her;
Er en god venn, vil jeg si. 
Kunne jeg ev. foreslått at personen betaler feks 4000 kr i månedsleie (månedsleien er 8000), eller blir dette også feil? 

Anonymkode: 9a909...076

Wow, det høres jo veldig bra ut! Altså, billig og fint for vennen din :)

Anonymkode: 47cbe...960

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at han kan betale halv leie, pluss strøm. Win-win.

Anonymkode: 62d90...e28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del husleien på to. 
Selv om han har blitt singel så er han vel i jobb ? Han må beholde litt selvrespekt og betale litt for seg 

Anonymkode: c95d5...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ærlig talt om han er god venn av deg så hadde han spurt deg ang. leia for lengst. det er ikke en selvfølge i Norge å få gratis selv fra venner.

Anonymkode: cda6a...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter her;
Ok, så de fleste av dere synes ikke jeg er en kjip person hvis jeg foreslår feks halv husleie + strøm? Det var egentlig planen, men innså at det kanskje blir rart siden jeg skulle ha betalt full husleie hvis han ikke hadde skulle bo der. 

Anonymkode: 9a909...076

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trådstarter her;
Ok, så de fleste av dere synes ikke jeg er en kjip person hvis jeg foreslår feks halv husleie + strøm? Det var egentlig planen, men innså at det kanskje blir rart siden jeg skulle ha betalt full husleie hvis han ikke hadde skulle bo der. 

Anonymkode: 9a909...076

Synes det er en god deal, jeg. 

Anonymkode: 30cb7...7c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei!
Jeg leier en leilighet i Oslo. I høst skal jeg være borte (pga jobb) nesten hele høsten. Leiligheten står da tom i Oslo.
En venn har nå nylig blitt singel og trenger et midlertidig sted å bo. Han spurte om det var mulig å ev. bo litt i min leilighet mens jeg var borte. Jeg foreslo nå at han kunne framleie leiligheten min i to måneder. Er det feil av meg å foreslå fremleie, altså at han betaler husleien til meg, og jeg betaler husleien til utleieren? Eller burde jeg la ham bo der gratis - siden leiligheten uansett ville stått ganske tom og jeg måtte betalt uansett? 

Anonymkode: 9a909...076

Du leier selv, ergo har du ikke lov til å fremleie uten utleiers tillatelse.

Vet om mange borettslag/blokker som opplever akkurat slike former for vennetjenester som et problem i mange farlige situasjoner som når brannalarmen går og de ikke vet hvem som befinner seg i leiligheten og ofte vet ikke engang utleier at leieboer har lånt ut eller leid ut leiligheten til noen andre før styret plutselig sender en alvorlig mail med opplysninger og klager fordi denne ukjente beboeren har utløst alarmer, dratt med seg andre på fester etter kl 23, med mye støy g ståk og forsøplet fellesarealene.

Det beste er at du lar leiligheten stå tom så slipper du alle problemer som kan oppstå.

 

Anonymkode: a5496...f56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

forfatterina skrev (10 minutter siden):

Sett opp en enkel, liten kontrakt dere imellom med regler som han må følge. Slik at det ikke oppstår misforståelser underveis.

Den kontrakten vil være ugyldig siden ts ikke engang eier leiligheten hun bor i.

Anonymkode: a5496...f56

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du leier selv, ergo har du ikke lov til å fremleie uten utleiers tillatelse.

Vet om mange borettslag/blokker som opplever akkurat slike former for vennetjenester som et problem i mange farlige situasjoner som når brannalarmen går og de ikke vet hvem som befinner seg i leiligheten og ofte vet ikke engang utleier at leieboer har lånt ut eller leid ut leiligheten til noen andre før styret plutselig sender en alvorlig mail med opplysninger og klager fordi denne ukjente beboeren har utløst alarmer, dratt med seg andre på fester etter kl 23, med mye støy g ståk og forsøplet fellesarealene.

Det beste er at du lar leiligheten stå tom så slipper du alle problemer som kan oppstå.

 

Anonymkode: a5496...f56

Har avklart med huseier at det er ok. 

Anonymkode: 9a909...076

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har avklart med huseier at det er ok. 

Anonymkode: 9a909...076

Ok, da må du sørge for at denne vennen din betaler også. Uteblitt husleie er det nemlig du som står ansvarlig for. Det samme gjelder andre skader og evt regninger som måtte komme om vennen din bryter ordensregler og styret sender ut en regning.

Dette er virkeligheten. Så kanskje du tenker deg litt ekstra om før du tar sjansen på det.

Anonymkode: a5496...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, da må du sørge for at denne vennen din betaler også. Uteblitt husleie er det nemlig du som står ansvarlig for. Det samme gjelder andre skader og evt regninger som måtte komme om vennen din bryter ordensregler og styret sender ut en regning.

Dette er virkeligheten. Så kanskje du tenker deg litt ekstra om før du tar sjansen på det.

Anonymkode: a5496...f56

Ja planen er isåfall at jeg betaler som vanlig inn til huseier, også betaler han halv månedslønn til meg. Så for huseieren vil det ikke være noen forskjell sånn sett. 

Anonymkode: 9a909...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...