Gå til innhold

Hva er poenget med å legge ut ting på instagram/facebook? Oppmerksomhet og bekreftelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på dette, hva er vitsen? Det er jo å få bekreftelse.

Hvorfor skal man vite hva andre gjør?

Ser rundt meg hvor mye tid folk bruker på telefonen sin, sender bare masse tull. At de har spist, hva de har spist. At de har vært på trening, drikker de alkohol må det sendes bildet av glasset sitt. Patetisk.

Tenk så mye bedre samfunnet var før sosiale media.

Anonymkode: 19456...33e

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

for mange handler det jo om å bli kjent og tjene penger. Selge et produkt. 

Eller partnersøk kanskje. Finne venner. 

 

Men det er jo også noen ganger at man bare vil dele. Slike som meg f.eks; jeg reiser gjerne til eksotiske strøk. Ser spennende ting og tar bilder. Skal jeg bare ha bildene for meg selv på telefonen? Hva er vitsen med det? 

Anonymkode: 7e8c2...cc0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vise frem bilder har vi gjort helt siden bildet ble oppfunnet. Nå trenger ikke vente til vi kommer hjem og får fremkalt rullen, vi kan vise frem bildene når det passer for oss. Noen deler mens de er på tur. Noen synes det er gøy å se på andres bilder, andre ikke. Det er heldigvis valgfritt, både å dele og å se.

Jeg synes det er hyggelig å motta og sende bilder fra hverdagen, for eksempel på snap. Holder litt hverdagskontakt med folk jeg er glad i men ikke ser hver uke eller måned. Blir lettere til at man slår av en liten prat innimellom.

Anonymkode: 77a9b...55c

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gøy å følge kjentfolk eller folk som har samme interesser som meg. Få tips og inspirasjon til reiser, fjell, mat osv 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig ting å dele egne og andres gleder. Det er grunnen. 

Anonymkode: ef185...170

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville vitsen med SoMe være om ingen delte noe? 🤔

Anonymkode: 9aef8...eb6

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva ville vitsen med SoMe være om ingen delte noe? 🤔

Anonymkode: 9aef8...eb6

Poenget mitt var vel at vi ikke trenger SoMe. Det forsøppler livet til mennesker, kaster bort tiden sin på tull.

Anonymkode: 19456...33e

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget mitt var vel at vi ikke trenger SoMe. Det forsøppler livet til mennesker, kaster bort tiden sin på tull.

Anonymkode: 19456...33e

Du kan la være å være på SoMe, så kan de som finner det nyttig eller underholdende, buke det som de vil.

Personlig finner jeg mange tips og inspirasjon til turer, matretter og interiørløsninger på SoMe, så jeg finner det ikke «forsøplende». Jeg følger ikke noen som utelukkende legger ut bilder av seg selv eller vinglassene de drikker, siden det ikke interesserer meg.

Jeg synes nisseservise er stygt og unødvendig, men jeg irriterer meg ikke over at det selges, eller at noen ønsker å kjøpe det.

Anonymkode: b02e6...d80

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget mitt var vel at vi ikke trenger SoMe. Det forsøppler livet til mennesker, kaster bort tiden sin på tull.

Anonymkode: 19456...33e

Det er jo åpenbart fordi du er en fantasiløs person uten interesser eller engasjement i noe annet enn å nedvurdere andre.

Jeg har også null interesse av å legge ut ting fra mitt liv, men det er mange grupper, personer, artister, kunstnere, matentusiaster, designere, musikere etc jeg kan følge fordi de har innhold som faller innenfor mine interesseområder. Men om du oppsøker søppel så får du søppel.

Holdningene dine er forresten utdatert. 

 

Anonymkode: ff2c7...cae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Poenget mitt var vel at vi ikke trenger SoMe. Det forsøppler livet til mennesker, kaster bort tiden sin på tull.

Anonymkode: 19456...33e

Det er mye vi ikke trenger, men vi har det likevel. Vi har ikke bruk for Kvinneguiden heller, men her er vi. Spørsmålet er jo heller hvorfor folk følger med på ting de hater? Det er jo bare å slette seg som bruker av SoMe, eller slutte å følge det du hater. Problem løst.

Men jeg har sluttet å følge venner (noen unntak selvfølgelig) på SoMe. Ikke noe er mer kjedelig enn statusoppdateringer av barn, mat, vinglass o.l. Eller de som legger ut hundre ting hver dag. Jeg følger personer, organisasjoner osv. som jeg har interesse av å følge og som deler tema jeg er interessert i.

Likevel, jeg spurte ei hvorfor hun delte så mye på SoMe (nesten hver dag) av alt fra frokosten til husvasken, og fikk til svar at hun egentlig var ensom. Det synes jeg var tankevekkende. Kanskje vi heller bør ta kontakt med hverandre i stedet for å irritere oss over innlegg på SoMe? 

Anonymkode: 2a450...9ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange handler det om bekreftelse og at man føler seg bedre med likes. Nå snakker jeg ikke om de som legger ut noe hyggelig en sjelden gang, men gjengangerne.. det er jo ofte de samme bildene de legger ut: selfies, meg, meg, vin, venner, skitur, osv. Det kan vel neppe være så inspirerende? Neppe. Folk flest bryr seg ikke.

Du ser jo at det ofte er samme folka som legger ut. De aller fleste er på sosiale medier og følger det de følger. Det som interesserer. 
 

Anonymkode: 73006...746

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

De vil vel dele hverdagen med kjente og bekjente, uten å ta seg selv så seriøst. Selv har jeg sluttet å bruke fb for 6-7 år siden og bruker ikke annen sosiale medier for har ikke noe å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg lurer på dette, hva er vitsen? Det er jo å få bekreftelse.

Hvorfor skal man vite hva andre gjør?

Ser rundt meg hvor mye tid folk bruker på telefonen sin, sender bare masse tull. At de har spist, hva de har spist. At de har vært på trening, drikker de alkohol må det sendes bildet av glasset sitt. Patetisk.

Tenk så mye bedre samfunnet var før sosiale media.

Anonymkode: 19456...33e

Joa, vi var mer tilstede i nuet før dette. Men nå er det nå en gang slik, og vi spres mer pga jobber, studier og utvidet nettverk. Da er det fint å kunne holde kontakten over some. Poster ikke på face og insta alt jeg gjør. Men jeg poster det jeg anser som kunst og verdt å legge ut. Mer private ting og hverdagslige kjedelige ting sender jeg på snap, til personer jeg finner det relevant for. Folk som har problemer med dette er etter hva jeg har observert folk med lite nettverk, folk som ikke føler de har oppnådd det som mange andre, missunnelige folk eller de som får dårlig selvtillit av å se på dette.

Endret av Avstand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inspirasjon, vise muligheter

Anonymkode: b4cc1...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som å spørre hvorfor folk vil lese bøker, spille spill, gå på kino eller se på TV. Det er underholdning.

Spesielt nyttig er det ikke, men alt her i livet trenger jo ikke være nyttig.... Det blir i så fall grusomt kjedelig.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Det varierer vel litt hvorfor folk legger ut ting. Jeg synes det er hyggelig å se folk jeg følger legge ut ting og hva familie og venner driver med. Noen legger sikkert ut ting for å få oppmerksomhet, men jeg har egentlig ingen sånne mennesker på sosiale medier. Stort sett er det bare hyggelig å se hva de driver med. Jeg bor et stykke unna familien for eksempel så da er det hyggelig å se litt bilder av hva folk driver med. Av og til legger jeg ut ting selv også.

Ellers følger jeg andre type kontoer/sider av interesse og fordi det er morsomt/interessant/inspirerende.

Det kan nok også bli for mye. Jeg synes det er irriterende når andre ikke kan legge bort telefonen når man treffes og sitter mer med den enn de snakker med de som er der. De følger sånn halvveis med på det som blir sagt. Akkurat det skjønner jeg ikke. Da kunne de like godt vært hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er SoMe en stor del av jobben min, så det jeg deler er for å øke nettverket. Da er det helt avgjørende at jeg deler det som målgruppen min syns er inspirerende :)

Personlig syns jeg det er spennende å følge andre for egen inspirasjon, jeg kommer i kontakt med mennesker jeg ellers aldri hadde muligheten til å møte på, og det øker min bevissthet rundt andre ❤️

Anonymkode: fbd05...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underholdning, inspirasjon, holde kontakten med andre bekjente man ellers ikke ville snakket med og komme nærmere nye relasjoner ved sporadisk kontakt på nett om det man legger ut. 😍👌 Liker det jeg!

Anonymkode: 0eb58...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke hvorfor man ikke bare kan dele med noen som bryr seg. Som nærmeste familie, bestevenner, onkler og tanter. Jeg er virkelig ikke interessert i å se snapper av de fotballspillende barna til ei dame jeg var på folkehøgskole med for 20 år siden, eller at mammas nabo har laget seg blodig biff til middag. 

Anonymkode: 1bf89...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig koselig å få snap/insta/facebook-oppdateringer fra de jeg kjenner. Da får jeg se litt hva de gjør og tenker på for tiden, et lite innblikk i deres liv som jeg ellers ikke ville hatt. Og jeg kan dele det samme.

I tillegg har jeg en hobby som jeg deler mye av på insta, og følger mange med samme hobby. Det gjør at jeg blir inspirert og forhåpentlligvis kan inspirere andre.

Hvis du ikke er interessert, så er det jo bare å avfølge.

Anonymkode: f2c4c...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...