Gå til innhold

Hyttegjester fra helvete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en kunst både å være gjest og vertskap. Som gjest er det selvsagt viktig å være på tilbudssiden på alle måter, bidra der det er naturlig. Jo lengre man er sammen, desto mer ansvar tar gjesten.

Men det viktigste er at vertskapet er tydelig på hva som forventes. Det er forskjell på å være mange sammen på liten plass over lang tid og å ha et annet par på helgebesøk. Vær tydelig!

Legg lista der du selv er komfortabel. Man skal ikke slite seg ut. Noen jeg kjenner som har mange gjester, gjør det klart at her er det ikke felles frokost. Om du står opp kl 6 eller kl 12 så forsyner du deg bare med brød og pålegg her. Veldig greit! 
Har man besøk over lengre tid går det også an å si at frokost og lunsj ordner alle med selv, og så lager vi middag til alle annenhver dag og dere resten av dagene.

Anonymkode: cab4d...aa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ts hadde sagt til dem at de skulle dele på mat og det praktiske. 

Anonymkode: a5bba...097

Ts skriver at de andre ble bedt om å bidra økonomisk og praktisk. Det er noe annet enn å dele likt. Jeg stusser bare over dette med "fin opplevelse pga trang økonomi", da ligger det jo som premiss her at dette skulle være en ferie der denne familien kom gunstig fra det økonomisk. Og 5000 kr i flybilletter er som sagt mye når man er fattig. 

De fleste mennesker er ikke utnyttende og manipulerende jævler, så med mindre de har vist ufyselige takter tidligere, ville jeg ha valgt å snakke med dem før jeg dømte dem nord og ned. Jeg kjenner mange som bruker nytt håndkle hver eneste dag, og noen kan også synes det er vanskelig å begynne å kokkelere på andres kjøkken.

Jeg har litt vanskelig for å tro at de lo (underforstått hånlig) av å bli bedt om å lage middag. Kanskje de lo fordi de ble beklemt? Kanskje Ts har en helt annen standard på matlagingen? Altså, vi vet jo ikke hva som er årsaken her.

Ts, ja, de høres fæle ut og veldig lite oppmerksomme på dine behov og hvordan de selv tar seg til rette, men prøv ihvertfall å snakke med dem før vennskapet går ad undas.

Anonymkode: 11ac0...dff

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usjarmerende gjester, men her har dere som vertskap virkelig lagt premissene for at dette skulle bli en utrivelig opplevelse da. 
 

Hvis man ber med mennesker med trang økonomi så dekker man mest av det økonomiske. De har allerede brukt mye penger på flybilletter, de forventet nok mer eller mindre ubevisst at at alt annet ble dekket av dere pga måten dere formulerte innbydelsen på.

Det er veldig merkelig av dere å be med gjester med trang økonomi på en hyttetur der de må betale flybilletter for så å forvente en 50/50-fordeling. 

 

Anonymkode: 28fb5...54b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan de har klart å endre billettene på kort varsel. Kan ikke det med billigbilletter

 

Anonymkode: 5f492...f7b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Øl og pottis. Kan ikke se for meg at en voksen dame hadde tolket deg slik. Å, vi skal handle og bidra. Øl og pottis da. Enten er de helt dumme i hodet, eller så er de fjortiser. Eller er det en umoden mann som tar seg friheter og bestemmer??

Anonymkode: 460ca...aa4

Jeg vet om et par voksne damer som er slik. 

Anonymkode: 6cad7...88a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet om et par voksne damer som er slik. 

Anonymkode: 6cad7...88a

Samme her. Skal det spleises på grillmat ol så kommer de med en halv flaske ketchup eller en pakke potetgull liksom. Noen er slik. 

Anonymkode: 33b44...48b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden så står jeg for middager og oppvask når jeg har besøk, også over flere dager. De kan bidra om de vil, men ikke noe jeg krever. Ber heller aldri gjester hit om jeg ikke har råd til det. Har aldri i mitt liv krevd at gjestene må betale for sin egen mat når de er på ferie hos meg. Slik var mamma også når vi hadde feriegjester.

Trodde det var vanlig ??

Anonymkode: 13545...546

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samme her. Skal det spleises på grillmat ol så kommer de med en halv flaske ketchup eller en pakke potetgull liksom. Noen er slik. 

Anonymkode: 33b44...48b

Ja, akkurat sånn!

Anonymkode: 6cad7...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I min verden så står jeg for middager og oppvask når jeg har besøk, også over flere dager. De kan bidra om de vil, men ikke noe jeg krever. Ber heller aldri gjester hit om jeg ikke har råd til det. Har aldri i mitt liv krevd at gjestene må betale for sin egen mat når de er på ferie hos meg. Slik var mamma også når vi hadde feriegjester.

Trodde det var vanlig ??

Anonymkode: 13545...546

Samme her.

Anonymkode: 1b24d...cab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I min verden så står jeg for middager og oppvask når jeg har besøk, også over flere dager. De kan bidra om de vil, men ikke noe jeg krever. Ber heller aldri gjester hit om jeg ikke har råd til det. Har aldri i mitt liv krevd at gjestene må betale for sin egen mat når de er på ferie hos meg. Slik var mamma også når vi hadde feriegjester.

Trodde det var vanlig ??

Anonymkode: 13545...546

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, akkurat sånn!

Anonymkode: 6cad7...88a

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme her.

Anonymkode: 1b24d...cab

Joda, men det er også vanlig at gjester gjør en liten innsats, ikke bare kommer å breier seg ut og tar seg til rette. Vi har ofte med folk på hytta, og standard er 1.) «Hva skal vi ta med»? (Vi svarer som regel ingenting eller ta med godt humør og litt god drikke

2.) Alle har med egen alkohol hvis de drikker det. 
3.) Alle har som regel med noe mat, enten i form av snacks, eller de har selv bestemt/insistert på at de vil lage middag/frokost/lunsj en dag og har med råvarer til dette.

4.) Alle har enten hatt med eller satt igjen noe som gave.

- Og:

5.) Alle har bidratt på en eller annen måte når det gjelder oppvask, dekke på/av bord, lage middag (kutte grønnsaker, lage salaten e.L) 

6.) Ingen har «krevd mer plass», tvert imot så gjør de fleste heller mindre utav seg («Neida vi trenger ikke X eller Y» og «skal vi ta med sengetøy/håndklær»?) 

Det er lett å være spandabel vertskap når gjestene er slik.

Gjestene TS beskriver fremstår å ha store forventinger og liten interesse i å bistå på noen som helst måte.

Når det gjelder dårlig råd, så har vi også hatt gjester med dårlig råd. Her er noen «tips» jeg kan gi videre:

1.) hjemmelaget vertinnegave. Jeg har fått telys holdere laget av syltetøyglass med strikket mønster rundt. Kjempefint. Jeg har fått selvlaget sitteunderlag. Eller hjemmelaget syltetøy. 
 

2.) Middag: billigste middagen noen har servert må være Toro posesuppe med hvitløksbrød. Kjempegodt og enkelt. To,tre poser Toro, to pakker hvitløksbaguetter. En pakke matfløte. Da kan du mette hele selskapet for 100-150kr. Det er få som bryr seg om maten en er dyr eller billig når man er store selskap sammen slik. Det viktigste er det sosiale, og det handler om å vise at man ønsker å bidra. 

Og til sist, disse gjelder alle gjester: 


3.) Hjelp til! Tilby å hjelpe til. 

4.) Si takk. Skryt litt av kokken. Når noen har kjøpt inn mat til 10 stk, dekket bord og stått over grytene noen timer, er det utrolig hvor mye en «tusen takk, og dette var virkelig nydelig» veier opp for innsatsen. Da er det verdt det.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I min verden så står jeg for middager og oppvask når jeg har besøk, også over flere dager. De kan bidra om de vil, men ikke noe jeg krever. Ber heller aldri gjester hit om jeg ikke har råd til det. Har aldri i mitt liv krevd at gjestene må betale for sin egen mat når de er på ferie hos meg. Slik var mamma også når vi hadde feriegjester.

Trodde det var vanlig ??

Anonymkode: 13545...546

Jeg er enig med deg når det gjelder gjester vi har på besøk hjemme hos oss. Men jeg er vant til at det er forskjell på besøk hjemme og på hytte. Som gjest ville det føles helt merkelig for meg å ikke insistere på bidra med noe av både det praktiske og økonomiske når jeg blir invitert på hytta til noen. Og motsatt. Hjemme er jeg en naturlig vert, og så klart også vert på hytta vår, men jeg ville også selv følt at det var mer styr når jeg selv skulle reise bort og i tillegg stå og kokkelere med all maten alene i flere dager og i tillegg betale for absolutt alt. Men mulig dette er fordi det er så innarbeidet i vår vennegjeng at hytteturer er et slags fellesprosjekt (kanskje også fordi de fleste av vennene våre ikke eier egne hytter, men låner av foreldrene).

Det viktigste er uansett å avklare på forhånd. Og jeg anser det som god kotyme å foreslå/insistere på å ta med noe og bidra til fellesskapet.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden):

 

 

Joda, men det er også vanlig at gjester gjør en liten innsats, ikke bare kommer å breier seg ut og tar seg til rette. Vi har ofte med folk på hytta, og standard er 1.) «Hva skal vi ta med»? (Vi svarer som regel ingenting eller ta med godt humør og litt god drikke

2.) Alle har med egen alkohol hvis de drikker det. 
3.) Alle har som regel med noe mat, enten i form av snacks, eller de har selv bestemt/insistert på at de vil lage middag/frokost/lunsj en dag og har med råvarer til dette.

4.) Alle har enten hatt med eller satt igjen noe som gave.

- Og:

5.) Alle har bidratt på en eller annen måte når det gjelder oppvask, dekke på/av bord, lage middag (kutte grønnsaker, lage salaten e.L) 

6.) Ingen har «krevd mer plass», tvert imot så gjør de fleste heller mindre utav seg («Neida vi trenger ikke X eller Y» og «skal vi ta med sengetøy/håndklær»?) 

Det er lett å være spandabel vertskap når gjestene er slik.

Gjestene TS beskriver fremstår å ha store forventinger og liten interesse i å bistå på noen som helst måte.

Når det gjelder dårlig råd, så har vi også hatt gjester med dårlig råd. Her er noen «tips» jeg kan gi videre:

1.) hjemmelaget vertinnegave. Jeg har fått telys holdere laget av syltetøyglass med strikket mønster rundt. Kjempefint. Jeg har fått selvlaget sitteunderlag. Eller hjemmelaget syltetøy. 
 

2.) Middag: billigste middagen noen har servert må være Toro posesuppe med hvitløksbrød. Kjempegodt og enkelt. To,tre poser Toro, to pakker hvitløksbaguetter. En pakke matfløte. Da kan du mette hele selskapet for 100-150kr. Det er få som bryr seg om maten en er dyr eller billig når man er store selskap sammen slik. Det viktigste er det sosiale, og det handler om å vise at man ønsker å bidra. 

Og til sist, disse gjelder alle gjester: 


3.) Hjelp til! Tilby å hjelpe til. 

4.) Si takk. Skryt litt av kokken. Når noen har kjøpt inn mat til 10 stk, dekket bord og stått over grytene noen timer, er det utrolig hvor mye en «tusen takk, og dette var virkelig nydelig» veier opp for innsatsen. Da er det verdt det.

 

«Alle har med egen alkohol» - er det seriøst? Er ikke det sånn 18-20 åringer gjør? 
Joda, gjester har ofte med seg noen vinflasker, men de går vel inn i den store potten og tilpasse hva man skal spise? Eller mente du virkelig at man sitter der med hver sin «egne» vinflaske?

Anonymkode: cab4d...aa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

«Alle har med egen alkohol» - er det seriøst? Er ikke det sånn 18-20 åringer gjør? 
Joda, gjester har ofte med seg noen vinflasker, men de går vel inn i den store potten og tilpasse hva man skal spise? Eller mente du virkelig at man sitter der med hver sin «egne» vinflaske?

Anonymkode: cab4d...aa4

Alle har med egen alkohol hvis de drikker det. 

Hvis de drikker det er vel poenget her. Det samme med brus. Drikker du ikke alkohol eller brus så er det jo ikke noe du tenker på å ta med, men det er jo litt ufint å sitte og drikke opp vertskapet sitt om du ikke har med noe selv. 

Anonymkode: 03356...850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

«Alle har med egen alkohol» - er det seriøst? Er ikke det sånn 18-20 åringer gjør? 
Joda, gjester har ofte med seg noen vinflasker, men de går vel inn i den store potten og tilpasse hva man skal spise? Eller mente du virkelig at man sitter der med hver sin «egne» vinflaske?

Anonymkode: cab4d...aa4

Hvis folk kommer for ei helg og vi er fire voksne går det mer enn ei vinflaske på deling i løpet av helga.

Så det jeg mener er at de tar ofte med seg ei eller to vinflasker og de som drikker øl har med seg noen øl. Så nei, man sitter ikke med «hver sin vinflaske» - det går i den «store potten». Det jeg mente var at de som ikke drikker alkohol har da som regel ikke med dette men de som drikker har med «til den store potten». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du spanderte ikke mat på din trygda mor?!  😳

Anonymkode: 28fb5...54b

Hehe.. joda, måtte jo det! Men hun brukte pengene hun fikk for et salg før hun kom hit. Og hadde ikke røyk, ingenting. Vi har jo barn selv, men som var på ferie da. Men likevel, hun hadde med minste søsteren min som vi aktiviserte og gjorde alt for som vår egne. Mens min mor satt så å so med telefonen i trynet hele uka. Skikkelig hyggelig, not.

Anonymkode: 75e0e...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enkelte mennesker har veldig glorifisert bilde av mennesker som ‘takler livet’ eller som er pene. De tror at det er veldig enkelt for dem og skjønner ikke at det er like kjedelig å plukke opp driten etter andre, som det er for dem selv. 
 

Gir en stor takk til alle de oppegående menneskene som daglig må bite i det sure eplet, men som gjør det for at vi alle skal ha det bra. ❤️

Anonymkode: 14029...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I min verden så står jeg for middager og oppvask når jeg har besøk, også over flere dager. De kan bidra om de vil, men ikke noe jeg krever. Ber heller aldri gjester hit om jeg ikke har råd til det. Har aldri i mitt liv krevd at gjestene må betale for sin egen mat når de er på ferie hos meg. Slik var mamma også når vi hadde feriegjester.

Trodde det var vanlig ??

Anonymkode: 13545...546

Samme her. Jeg driver da ikke hotell om jeg inviterer til besøk på hytta, og forventer å innkassere betaling for oppholdet. At gjestene skal komme drassende med kjempedyre gaver i ren takknemlighet over å kunne besøke meg, er helt unødvendig.

Tror lite på det TS forteller. Be en vanskeligstilt familie, og så forvente at de skal betale flyreise (fem personer på to dagers besøk?!) og handle inn mat, bidra økonomisk osv. 

Det jeg forventer ved et besøk på hytta, er at de holder noenlunde orden rundt seg, og hjelper til å sette frem mat, dekke bord, rydde osv. Gjerne hjelpe med å lage til mat noen dager. Jeg har oppvaskmaskin på hytta, så slik er det enkelt. Ber jeg gjester så står jeg for maten, vil de ta med noe småtteri, som drikke og litt snacks, så helt ok, men det er ikke nødvendig. Setter også pris på om de tar med sengetrekk og putevar, så blir det litt mindre å vaske etterpå, men hvis det bare er et par venninner, trengs ikke det.

Anonymkode: f0aa3...95e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/23/2022 at 1:22 AM, tirben said:

Tror ikke på denne tråden. Så mye som ikke henger på greip og ts har helt forsvunnet. 

Mange som har så lite å gjøre at de sitter å finner på "problemer". 

Enig, virker som en del kjeder seg i ferien og varmen

Anonymkode: 0b06b...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...