Gå til innhold

Hyttegjester fra helvete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

De er i Bergen, det finnes matbutikker der også.

Anonymkode: b15d0...89c

Hvor står det at hytta er i Bergen 

Anonymkode: 0ed9b...c2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor står det at hytta er i Bergen 

Anonymkode: 0ed9b...c2b

Sorry, det var omvendt (#21)

Men både på Østlandet hvor de er på tur og ellers i landet finnes det matbutikker.

Anonymkode: b15d0...89c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå kom de jo med fly, da har man ikke akkurat med seg handleposer. At gjestene skal ha nærmest ledd rått og sagt «nei, vi er gjester» til forslaget om å lage middag har jeg dessverre liten tro på. I så fall har jo TS og mannen invitert folk de overhodet ikke kjenner på hyttetur, og det virker litt rart.

Anonymkode: cab4d...aa4

Hvis du leser tråden, så skriver TS at dette er en familie som bor i nabolaget deres, som de ikke kjenner, men syntes litt synd på pga trang økonomi og arbeidsløshet. 😊

Så nei, de kjenner ikke hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kan man oppleve å få det rett i fleisen når man er hyggelig og inviterer folk.

Jeg hadde ikke orket mer kontakt, de har vist hvem de er. Har de så dårlig økonomi at de ikke kan betale egen mat burde de holdt seg hjemme. Dårlig råd unnskylder heller ikke at de ikke bidrar med matlaging, rydding etc. 

Gode hyttegjester spleiser på all mat, tar med håndklær og sengetøy, rydder og vasker. De har også med en gave til vertskapet som takk for at de fikk komme.

Anonymkode: 150f1...0bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

*Man har med en god del gaver når man kommer; vin, øl, snacks, kanskje en gave til hytta (spill, pledd, bålpanne eller liknende).

Og til dette opphenget i vin og øl. Det er ikke alle som har storforbruk av disse varene. Der vi var hadde venninna mi åpnet ei flaske vin i starten av ferien, og sa at den bruker hun resten av ferien på å drikke opp. De hadde et kjøleskap med masse øl etter et utdrikningslag, som de sa det bare var å gå å forsyne seg av, fordi de bruker evigheter på å drikke det opp. Så om vi hadde kommet med masse øl og vin, så hadde ikke det blitt noe riktigere enn jordbær. Derfor skrev jeg "helst ikke vin" innledningsvis i mitt innlegg om vertinnegave. Det er noe med å se an hvor man er og hvem man er hos. Hilsen meg med jordbæra, igjen.

Anonymkode: 28346...da5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (43 minutter siden):

Hvis du leser tråden, så skriver TS at dette er en familie som bor i nabolaget deres, som de ikke kjenner, men syntes litt synd på pga trang økonomi og arbeidsløshet. 😊

Så nei, de kjenner ikke hverandre.

Så det er sånn man hjelper folk med trang økonomi? Vel, når man inviterer folk man overhodet ikke kjenner som hyttegjester, da må man nesten regne med det meste.

Anonymkode: cab4d...aa4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det er sånn man hjelper folk med trang økonomi? Vel, når man inviterer folk man overhodet ikke kjenner som hyttegjester, da må man nesten regne med det meste.

Anonymkode: cab4d...aa4

Er enig i det, men TS og mannen ville nok bare hjelpe med å gjøre sommeren litt hyggelig for disse menneskene. Og TS sa klart ifra før de skulle komme, at de måtte bidra både økonomisk og praktisk. Så forventningene til TS var de fult klar over, men de dreit i det og utnyttet dem for en "gratis ferie". Frekkere mennesker skal man se lenge etter, men finnes flere slike her i landet. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Interessant dette. I en annen tråd for noen dager siden syntes visst både den trådens TS og de fleste andre at det var mer enn nok å ta med litt jordbær og fløte til en dessert  når man skulle være på besøk hos noen med hytte i flere dager. For det var jo sikkert så veldig hyggelig å ha dem på besøk. 
I denne tråden tilhører visst både TS og de fleste at det er normalt å dele kostnader 50-50 når man blir invitert på besøk.

I min verden ligger sannheten et sted midt i mellom:

*Man kommer kun når og hvis man er invitert, man inviterer ikke seg selv

*Man holder seg til avtalt tid, foreslår ikke forlengelse

*Man har med en god del gaver når man kommer; vin, øl, snacks, kanskje en gave til hytta (spill, pledd, bålpanne eller liknende).

*Man tilbyr seg å handle inn til og lage minst en middag.

*Man hjelper til med borddekking, oppvask og hva som ellers måtte trengs

*Man tar av sengetøyet før man reiser

Jeg tror derimot ikke det er vanlig å forvente at gjestene dekker halvparten av alle bensin-og matkostnader samt vasker håndklær og sengetøy. De fleste som er vertskap ønsker jo å gjøre litt stas på sine gjester. Hvis dere har så spesifikke forventninger så må dere kommunisere dette veldig tydelig på forhånd.

Anonymkode: cab4d...aa4

Hvorfor alkohol? Jeg hadde ikke blitt så fornøyd med alkohol i vertinnegave, og det er heller ikke vanlig med alkohol i vertinnegave. Så sant man ikke skal spise en fin middag, og man har med en passende vin til. Det er noe annet. Spill, bålpanne? Er du mann? For det var litt labre innspill 🙈. Vertinnegave skal være en hyggelig liten gest, som takk for invitasjon - blomst/plante, sjokolade, duftlys/pinner, en fin telys holder, syltetøy, saft, juice etc - som er lagt lokalt. Finnes mange flotte alternativer som ikke er øl og vin. 

Hvis du leser HI og de andre innleggene til TS, så skriver TS at hun sa klart ifra til gjestene når de ble invitert, at de måtte bidra både praktisk og økonomisk. Så forventningene ovenfor gjestene var allerede kommunisert. 

Anonymkode: 47acf...393

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (39 minutter siden):

Er enig i det, men TS og mannen ville nok bare hjelpe med å gjøre sommeren litt hyggelig for disse menneskene. Og TS sa klart ifra før de skulle komme, at de måtte bidra både økonomisk og praktisk. Så forventningene til TS var de fult klar over, men de dreit i det og utnyttet dem for en "gratis ferie". Frekkere mennesker skal man se lenge etter, men finnes flere slike her i landet. 

Bare så det er sagt, så virket familien lite takknemlige og hjelpsomme.

Men hvis du leser HI og TS sitt neste innlegg, så virker det ikke som dette var avklart på forhånd slik alle påstår. TS skriver selv at de har gått på en smell når det gjelder forventningsavklaring. Og hun skriver at mannen hennes tok dem til side under oppholdet og sa at han forventet at de bidro økonomisk og praktisk, og at dette ble de overrasket over. Det tyder vel på at dette ikke ble kommunisert på forhånd. Man kan si det er unødvendig, men som man ser på «jordbærdamen» så er det mange som tror at det holder å ta med seg godt humør.

Jeg må også få si at det er en merkelig måte å hjelpe en fattig familie man ikke kjenner på, å invitere dem på en hytte som krever flyreise for å komme til, og så forvente at de spleiser på alt fra mat til bensin. Uten å si ifra på forhånd. Og å ikke nekte når se ønsker å bli lenger, men heller kaste dem ut på kort varsel.

Anonymkode: cab4d...aa4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bare så det er sagt, så virket familien lite takknemlige og hjelpsomme.

Men hvis du leser HI og TS sitt neste innlegg, så virker det ikke som dette var avklart på forhånd slik alle påstår. TS skriver selv at de har gått på en smell når det gjelder forventningsavklaring. Og hun skriver at mannen hennes tok dem til side under oppholdet og sa at han forventet at de bidro økonomisk og praktisk, og at dette ble de overrasket over. Det tyder vel på at dette ikke ble kommunisert på forhånd. Man kan si det er unødvendig, men som man ser på «jordbærdamen» så er det mange som tror at det holder å ta med seg godt humør.

Jeg må også få si at det er en merkelig måte å hjelpe en fattig familie man ikke kjenner på, å invitere dem på en hytte som krever flyreise for å komme til, og så forvente at de spleiser på alt fra mat til bensin. Uten å si ifra på forhånd. Og å ikke nekte når se ønsker å bli lenger, men heller kaste dem ut på kort varsel.

Anonymkode: cab4d...aa4

Da misforsto jeg, syntes jeg leste at TS sa ifra om dette før dem kom, og at mannen måtte ta dem til sides for å si ifra igjen, fordi det ble for mye. 
 

Er helt enig i at dette høres merkelig ut, og TS svarer svært lite i tråden så det er en mulighet for at dette ikke er sant. Personlig hadde jeg aldri invitert en fattig familie jeg ikke kjenner, på noe så privat som hytta mi - uten å avklare besøket på forhånd. Ikke minst så skulle jo TS ha nektet dem forlengelse av oppholdet, men kan hende gjestene ikke sa ifra om dette, og bare gjorde det i det stille. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (5 timer siden):

helt enig i at de skal bidra, men siden det er så stramt økonomisk er du sikker på at de har råd til å bidra like mye/i det hele tatt?  Med stram økonomi så kan dette med å bare kjøpe flybilletter være dyrt nok. 

Ja men man kan da virkelig bidra med å rydde, vaske og lage mat selv om man har det stramt økonomisk. De fleste oppegående mennesker ville vel vært svært på tilbudssiden angående slikt om det var hva de kunne bidra med, og ikke klage over rom, le når man spør om de kan lage mat og bare generelt påføre andre arbeid og utgifter. Det koster ingenting å lette på ræva og gjøre litt nyttig. 

Forstår at dette var en vond og dum opplevelse ts. Om vennskapet ryker og de forteller om opplevelsen som om dere var de ufine får dere bare fortelle folk sannheten om hvordan de var å ha som gjester. 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare så det er sagt, så virket familien lite takknemlige og hjelpsomme.

Men hvis du leser HI og TS sitt neste innlegg, så virker det ikke som dette var avklart på forhånd slik alle påstår. TS skriver selv at de har gått på en smell når det gjelder forventningsavklaring. Og hun skriver at mannen hennes tok dem til side under oppholdet og sa at han forventet at de bidro økonomisk og praktisk, og at dette ble de overrasket over. Det tyder vel på at dette ikke ble kommunisert på forhånd. Man kan si det er unødvendig, men som man ser på «jordbærdamen» så er det mange som tror at det holder å ta med seg godt humør.

Jeg må også få si at det er en merkelig måte å hjelpe en fattig familie man ikke kjenner på, å invitere dem på en hytte som krever flyreise for å komme til, og så forvente at de spleiser på alt fra mat til bensin. Uten å si ifra på forhånd. Og å ikke nekte når se ønsker å bli lenger, men heller kaste dem ut på kort varsel.

Anonymkode: cab4d...aa4

TS skriver i et innlegg litt senere at de hadde sagt fra at de måtte bidra både praktisk og økonomisk. 

Anonymkode: 03356...850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor alkohol? Jeg hadde ikke blitt så fornøyd med alkohol i vertinnegave, og det er heller ikke vanlig med alkohol i vertinnegave. Så sant man ikke skal spise en fin middag, og man har med en passende vin til. Det er noe annet. Spill, bålpanne? Er du mann? For det var litt labre innspill 🙈. Vertinnegave skal være en hyggelig liten gest, som takk for invitasjon - blomst/plante, sjokolade, duftlys/pinner, en fin telys holder, syltetøy, saft, juice etc - som er lagt lokalt. Finnes mange flotte alternativer som ikke er øl og vin. 

Hvis du leser HI og de andre innleggene til TS, så skriver TS at hun sa klart ifra til gjestene når de ble invitert, at de måtte bidra både praktisk og økonomisk. Så forventningene ovenfor gjestene var allerede kommunisert. 

Anonymkode: 47acf...393

Rimelig vanlig med en flaske vin i vertinnegave ja. Og jeg ville mye heller hatt et spill enn alt det andre nipset du nevner

Anonymkode: 3480d...e98

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS skriver i et innlegg litt senere at de hadde sagt fra at de måtte bidra både praktisk og økonomisk. 

Anonymkode: 03356...850

Ser det, men ser også hun la til «ikke tydelig nok». 
Jeg forsvarer ikke disse gjestene, for all del! De høres både frekke og slitsomme ut.

Jeg bare synes det er rart å invitere en fattig familie man ikke kjenner på hyttetur - som krever at de kjøper flybilletter - og forvente full spleis på alt fra mat til bensin.  Og uten å gjøre det krystallklart på forhånd hva som forventes. Men la nå det være en lærepenge til oss alle: Inviter folk kun til max to netter, og kun folk du kjenner godt og virkelig trives med. 
 

Jeg har ofte gjester både på båt og hytte og alle oppfører seg bra. Spleising er uaktuelt her, kanskje nettopp fordi det aldri er mer enn max to netter. Men alle pleier å ta med seg gaver og diverse bidrag, spesielt drikkevarer.

Anonymkode: cab4d...aa4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skurrer? Vi bor i Bergen og har leid hytte på Østlandet. 

Anonymkode: 32b33...d0f

Dette er ikke ts. Er det ts sin mann? 

Anonymkode: 5f492...f7b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser det, men ser også hun la til «ikke tydelig nok». 
Jeg forsvarer ikke disse gjestene, for all del! De høres både frekke og slitsomme ut.

Jeg bare synes det er rart å invitere en fattig familie man ikke kjenner på hyttetur - som krever at de kjøper flybilletter - og forvente full spleis på alt fra mat til bensin.  Og uten å gjøre det krystallklart på forhånd hva som forventes. Men la nå det være en lærepenge til oss alle: Inviter folk kun til max to netter, og kun folk du kjenner godt og virkelig trives med. 
 

Jeg har ofte gjester både på båt og hytte og alle oppfører seg bra. Spleising er uaktuelt her, kanskje nettopp fordi det aldri er mer enn max to netter. Men alle pleier å ta med seg gaver og diverse bidrag, spesielt drikkevarer.

Anonymkode: cab4d...aa4

De har nok lært "the hard way" hvordan de inviterer neste gang, ja!

Jeg oppfatter ikke at de har forventet full spleis, men at de har sagt at de forventer en innsats eller bidrag, både praktisk og økonomisk. I mitt hode hadde dette da vært å (uoppfordret) ta initiativ til å handle inn mat, hjelpe til med matlaging, foreslå å ha ansvar for noen av måltidene, hjelpe til med "forefallende" arbeid gjennom besøket osv. I tillegg hadde jeg spurt om det var noe spesielt jeg skulle ta med, bidra med. I tillegg hadde jeg tatt med en gave. Og jeg hadde uoppfordret tatt med meg sengetøy/sovepose, håndklær og lignende til eget bruk. 

Hadde jeg da vært en velkommen gjest hos deg som ville blitt bedt igjen? :)

 

Anonymkode: 03356...850

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De prioriterte å kjøpe øl og potetgull. Kunne vel kjøpt brød, pålegg og melk heller da.

Anonymkode: 6d438...7da

Øl og pottis. Kan ikke se for meg at en voksen dame hadde tolket deg slik. Å, vi skal handle og bidra. Øl og pottis da. Enten er de helt dumme i hodet, eller så er de fjortiser. Eller er det en umoden mann som tar seg friheter og bestemmer??

Anonymkode: 460ca...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De har nok lært "the hard way" hvordan de inviterer neste gang, ja!

Jeg oppfatter ikke at de har forventet full spleis, men at de har sagt at de forventer en innsats eller bidrag, både praktisk og økonomisk. I mitt hode hadde dette da vært å (uoppfordret) ta initiativ til å handle inn mat, hjelpe til med matlaging, foreslå å ha ansvar for noen av måltidene, hjelpe til med "forefallende" arbeid gjennom besøket osv. I tillegg hadde jeg spurt om det var noe spesielt jeg skulle ta med, bidra med. I tillegg hadde jeg tatt med en gave. Og jeg hadde uoppfordret tatt med meg sengetøy/sovepose, håndklær og lignende til eget bruk. 

Hadde jeg da vært en velkommen gjest hos deg som ville blitt bedt igjen? :)

 

Anonymkode: 03356...850

Kjenner du de da? Er de normale oppegående folke med jobber og bil og bolig?

Anonymkode: 460ca...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kjenner du de da? Er de normale oppegående folke med jobber og bil og bolig?

Anonymkode: 460ca...aa4

Nei, det var rent hypotetisk. 

Anonymkode: 03356...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det var rent hypotetisk. 

Anonymkode: 03356...850

Beklager, trodde du var ts. Helt kokt i hodet 😂

Anonymkode: 460ca...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...