Gå til innhold

Hyttegjester fra helvete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En familie i nabolaget som tar flyet til hytta deres, som dere aldri skal se igjen? Skurrer.. 

Anonymkode: 25a71...9fa

Skurrer? Vi bor i Bergen og har leid hytte på Østlandet. 

Anonymkode: 32b33...d0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

I dag begynte jeg å grine… 


Vi har hatt en familie her som har brukt oss som hotell. Jeg er helt gåen. De er fem personer. Fikk hovedsoverommet og ett til, men syntes det ble trangt. De utvidet likevel selv oppholdet fra to netter til fem netter (endret flybilletten) og har bidratt minimalt. Da jeg spurte om de kunne handle på butikken, kom de hjem med litt øl og chips. Da jeg spurte om de kunne lage middag, begynte de nesten å le og sa at de var jo tross alt gjester her. De har sikkert brukt 20 håndklær uten å vaske. Bensin til båten m.v. 
Mannen tok de for seg en kveld og sa at vi forventer at de bidrar mer, også med penger. Det virker som det kom helt overraskende på dem og de ble nesten fornærmet. 
I dag sa jeg at de må dra, men flyet deres går ikke før i morgen… 

Anonymkode: 749eb...dbe

Du kan glede deg til den dagen du skal være gjester hos dem. Tenk hvilken dronning de kommer til å behandle deg som, de kommer til å være tjenerne dine. 

Anonymkode: 14029...8b0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt opp et regnestykke. Vist dem hva besøket dems faktisk kostet dere.

Minn de også til at oppholdet var opprinnelig 2 netter, men at de selv utvidet. Der er en beslutning de på ta fea sin egen lommebok.

Anonymkode: b15d0...89c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (16 minutter siden):

…..men noen mennesker er bare enkle og trenger konkret å bli fortalt hva de skal handle.

Da burde de ikke ha ansvar for barn

Anonymkode: ed7f9...512

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skurrer? Vi bor i Bergen og har leid hytte på Østlandet. 

Anonymkode: 32b33...d0f

Dere leide hytte og lot andre komme på besøk? Dere er virkelig snille folk! To netter er MYE!

Frekke folk! Har de dratt nå? Du sa du kastet de ut i dag. De er ikke ditt problem. Send Vippskrav også hvis du gidder, disse har utnyttet dere! 

Det er mye man ser i ettertid at man burde ha gjort annerledes, men jeg synes ikke det er så rart å ta det som en selvfølge at folk bidrar jeg! Ja, så har man lært til neste gang, men jeg synes ikke Dere var idioter heller liksom. De folka er idioter. 

Jeg synes dere var snille som ikke kastet de ut etter avtalt tid jeg da. Hvis de utvidet ferien uten å snakke med dere så skulle de tatt inn på hotell. Hvorfor kastet dere dem ikke ut etter to netter? Dere er for snille!

Jeg er konfliktsky, men tror jeg hadde klart å si "beklager, men det passer ikke, da får dere ta inn på hotell".

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dette. I en annen tråd for noen dager siden syntes visst både den trådens TS og de fleste andre at det var mer enn nok å ta med litt jordbær og fløte til en dessert  når man skulle være på besøk hos noen med hytte i flere dager. For det var jo sikkert så veldig hyggelig å ha dem på besøk. 
I denne tråden tilhører visst både TS og de fleste at det er normalt å dele kostnader 50-50 når man blir invitert på besøk.

I min verden ligger sannheten et sted midt i mellom:

*Man kommer kun når og hvis man er invitert, man inviterer ikke seg selv

*Man holder seg til avtalt tid, foreslår ikke forlengelse

*Man har med en god del gaver når man kommer; vin, øl, snacks, kanskje en gave til hytta (spill, pledd, bålpanne eller liknende).

*Man tilbyr seg å handle inn til og lage minst en middag.

*Man hjelper til med borddekking, oppvask og hva som ellers måtte trengs

*Man tar av sengetøyet før man reiser

Jeg tror derimot ikke det er vanlig å forvente at gjestene dekker halvparten av alle bensin-og matkostnader samt vasker håndklær og sengetøy. De fleste som er vertskap ønsker jo å gjøre litt stas på sine gjester. Hvis dere har så spesifikke forventninger så må dere kommunisere dette veldig tydelig på forhånd.

Anonymkode: cab4d...aa4

  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Interessant dette. I en annen tråd for noen dager siden syntes visst både den trådens TS og de fleste andre at det var mer enn nok å ta med litt jordbær og fløte til en dessert  når man skulle være på besøk hos noen med hytte i flere dager. For det var jo sikkert så veldig hyggelig å ha dem på besøk. 
I denne tråden tilhører visst både TS og de fleste at det er normalt å dele kostnader 50-50 når man blir invitert på besøk.

I min verden ligger sannheten et sted midt i mellom:

*Man kommer kun når og hvis man er invitert, man inviterer ikke seg selv

*Man holder seg til avtalt tid, foreslår ikke forlengelse

*Man har med en god del gaver når man kommer; vin, øl, snacks, kanskje en gave til hytta (spill, pledd, bålpanne eller liknende).

*Man tilbyr seg å handle inn til og lage minst en middag.

*Man hjelper til med borddekking, oppvask og hva som ellers måtte trengs

*Man tar av sengetøyet før man reiser

Jeg tror derimot ikke det er vanlig å forvente at gjestene dekker halvparten av alle bensin-og matkostnader samt vasker håndklær og sengetøy. De fleste som er vertskap ønsker jo å gjøre litt stas på sine gjester. Hvis dere har så spesifikke forventninger så må dere kommunisere dette veldig tydelig på forhånd.

Anonymkode: cab4d...aa4

Helt enig med denne og det som jeg er vant til både som gjest og vert👍😊

Anonymkode: ccd92...fcc

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

I dag begynte jeg å grine… 


Vi har hatt en familie her som har brukt oss som hotell. Jeg er helt gåen. De er fem personer. Fikk hovedsoverommet og ett til, men syntes det ble trangt. De utvidet likevel selv oppholdet fra to netter til fem netter (endret flybilletten) og har bidratt minimalt. Da jeg spurte om de kunne handle på butikken, kom de hjem med litt øl og chips. Da jeg spurte om de kunne lage middag, begynte de nesten å le og sa at de var jo tross alt gjester her. De har sikkert brukt 20 håndklær uten å vaske. Bensin til båten m.v. 
Mannen tok de for seg en kveld og sa at vi forventer at de bidrar mer, også med penger. Det virker som det kom helt overraskende på dem og de ble nesten fornærmet. 
I dag sa jeg at de må dra, men flyet deres går ikke før i morgen… 

Anonymkode: 749eb...dbe

Her er tidslinjen for besøket, ts må gjerne korrigere hvis jeg har plassert hendelser på feil dag.

Dag 1. Gjestene ankommer og merker det er trangt. 

Dag 2.

Gjestene utvider flybillettene til dag 5. (Unaturlig å gjøre det første dag men det må gjøres før dag 3)

Gjestene blir bedt om å handle og lage middag (lite sannsynlig at dette skjer dag 1 og dette må skje før alvorspraten senere på kvelden)

Mannen tar en alvorsprat med gjestene. (Lite sannsynlig å ta praten første dag og hadde det vært i går ville det vært naturlig å presisere i går istedet for "en kveld")

Dag 3. 

Dag 4. Idag, de ble bedt om å forlate. De har ingen steder å bo. 

Dag 5. I morgen

Anonymkode: 0ed9b...c2b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (57 minutter siden):

helt enig i at de skal bidra, men siden det er så stramt økonomisk er du sikker på at de har råd til å bidra like mye/i det hele tatt?  Med stram økonomi så kan dette med å bare kjøpe flybilletter være dyrt nok. 

Om TS har sagt ifra om at de må bidra litt økonomisk må de jo gjøre det. Ellers måtte de takket nei til invitasjonen. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Interessant dette. I en annen tråd for noen dager siden syntes visst både den trådens TS og de fleste andre at det var mer enn nok å ta med litt jordbær og fløte til en dessert  når man skulle være på besøk hos noen med hytte i flere dager. For det var jo sikkert så veldig hyggelig å ha dem på besøk. 
I denne tråden tilhører visst både TS og de fleste at det er normalt å dele kostnader 50-50 når man blir invitert på besøk.

I min verden ligger sannheten et sted midt i mellom:

*Man kommer kun når og hvis man er invitert, man inviterer ikke seg selv

*Man holder seg til avtalt tid, foreslår ikke forlengelse

*Man har med en god del gaver når man kommer; vin, øl, snacks, kanskje en gave til hytta (spill, pledd, bålpanne eller liknende).

*Man tilbyr seg å handle inn til og lage minst en middag.

*Man hjelper til med borddekking, oppvask og hva som ellers måtte trengs

*Man tar av sengetøyet før man reiser

Jeg tror derimot ikke det er vanlig å forvente at gjestene dekker halvparten av alle bensin-og matkostnader samt vasker håndklær og sengetøy. De fleste som er vertskap ønsker jo å gjøre litt stas på sine gjester. Hvis dere har så spesifikke forventninger så må dere kommunisere dette veldig tydelig på forhånd.

Anonymkode: cab4d...aa4

Men ts har jo sagt at hun på forhånd sa at gjestene måtte bidra med hjelp og økonomisk. Det er jo noe annet om ingenting er avklart på forhånd. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strange Doll skrev (10 minutter siden):

Men ts har jo sagt at hun på forhånd sa at gjestene måtte bidra med hjelp og økonomisk. Det er jo noe annet om ingenting er avklart på forhånd. 

Det er jo et veldig vagt utsagn som kan bety alt fra litt til veldig mye.

Anonymkode: cab4d...aa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo et veldig vagt utsagn som kan bety alt fra litt til veldig mye.

Anonymkode: cab4d...aa4

«hva ønsker dere at vi kjøper med?» er jo en enkel løsning på det. 

og å lage middag om de får spørsmålet om det.. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strange Doll skrev (10 minutter siden):

«hva ønsker dere at vi kjøper med?» er jo en enkel løsning på det. 

og å lage middag om de får spørsmålet om det.. 

Nå kom de jo med fly, da har man ikke akkurat med seg handleposer. At gjestene skal ha nærmest ledd rått og sagt «nei, vi er gjester» til forslaget om å lage middag har jeg dessverre liten tro på. I så fall har jo TS og mannen invitert folk de overhodet ikke kjenner på hyttetur, og det virker litt rart.

Anonymkode: cab4d...aa4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninnen min inviterer meg, samboeren min og et annet vennepar til hytta si hvert år og da møtes vi en times tid et par uker i forveien for planlegging. Der blir vi enige om fordeling av arbeidsoppgaver og hvem som lager middag og hvem som vasker opp. Vi blir enige om hvem som kjøper hva av middag og hva vi trenger av snacks. Aldri noe trøbbel. 

Flere burde gjøre det slik. Ta diskusjonen på forhånd. Spør hva de ønsker til middag de forskjellige dagene , men fortell hva du forventer at de tar med av mat. Eller du kjøper inn alt og minner om at det er et beløp man deler på og at du er glad for at vipps finnes og at det er veldig praktisk.  Si ifra om at den som lager middag slipper oppvasken, og at dette er noe man bytter på. Ta utgangspunkt i at det er en selvfølge at alle bidrar. Det skader ikke å sette barn i arbeid heller. Forøvrig synes jeg gjestene deres høres ut som bortskjemte egoister. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå kom de jo med fly, da har man ikke akkurat med seg handleposer

De er i Bergen, det finnes matbutikker der også.

Anonymkode: b15d0...89c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nå kom de jo med fly, da har man ikke akkurat med seg handleposer. At gjestene skal ha nærmest ledd rått og sagt «nei, vi er gjester» til forslaget om å lage middag har jeg dessverre liten tro på. I så fall har jo TS og mannen invitert folk de overhodet ikke kjenner på hyttetur, og det virker litt rart.

Anonymkode: cab4d...aa4

Nei men det virker jo som om de har tilgang til butikk siden de klarte å kjøpe øl og chips. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøver å 

Her er tidslinjen for besøket, ts må gjerne korrigere hvis jeg har plassert hendelser på feil dag.

Dag 1. Gjestene ankommer og merker det er trangt. 

Dag 2.

Gjestene utvider flybillettene til dag 5. (Unaturlig å gjøre det første dag men det må gjøres før dag 3)

Gjestene blir bedt om å handle og lage middag (lite sannsynlig at dette skjer dag 1 og dette må skje før alvorspraten senere på kvelden)

Mannen tar en alvorsprat med gjestene. (Lite sannsynlig å ta praten første dag og hadde det vært i går ville det vært naturlig å presisere i går istedet for "en kveld")

Dag 3. 

Dag 4. Idag, de ble bedt om å forlate. De har ingen steder å bo. 

Dag 5. I morgen

Anonymkode: 0ed9b...c2b

5 netter = 6 dager. 

Anonymkode: cdeb5...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS burde selvsagt først og fremst sagt nei til å forlenge oppholdet. Hun burde også vært krystallklar på at de forventer at de spleiser på bensin og mat, og hun burde konkretisert hva dette innebærer. Spesielt ettersom hun forventer mer enn det som er vanlig av gjester. At man har invitert late og frekke folk er det lite å gjøre med.

Anonymkode: cab4d...aa4

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Interessant dette. I en annen tråd for noen dager siden syntes visst både den trådens TS og de fleste andre at det var mer enn nok å ta med litt jordbær og fløte til en dessert  når man skulle være på besøk hos noen med hytte i flere dager. For det var jo sikkert så veldig hyggelig å ha dem på besøk. 
I denne tråden tilhører visst både TS og de fleste at det er normalt å dele kostnader 50-50 når man blir invitert på besøk.

I min verden ligger sannheten et sted midt i mellom:

*Man kommer kun når og hvis man er invitert, man inviterer ikke seg selv

*Man holder seg til avtalt tid, foreslår ikke forlengelse

*Man har med en god del gaver når man kommer; vin, øl, snacks, kanskje en gave til hytta (spill, pledd, bålpanne eller liknende).

*Man tilbyr seg å handle inn til og lage minst en middag.

*Man hjelper til med borddekking, oppvask og hva som ellers måtte trengs

*Man tar av sengetøyet før man reiser

Jeg tror derimot ikke det er vanlig å forvente at gjestene dekker halvparten av alle bensin-og matkostnader samt vasker håndklær og sengetøy. De fleste som er vertskap ønsker jo å gjøre litt stas på sine gjester. Hvis dere har så spesifikke forventninger så må dere kommunisere dette veldig tydelig på forhånd.

Anonymkode: cab4d...aa4

Hei! Her er jeg med jordbæra.

Du har lest den tråden med de øynene du vil, ser jeg. Ja, vertinnegaven ble jordbær og is. Og utover det vet jo ikke du om vi kom der med bæra vår og la oss på sofaen i to døgn, klaget på opplegget, rotet, spiste dem ut av huset, ga faen i barna deres osv. Eller om vi hjalp til med rydding, deltok på deres planlagte aktiviteter med smil og iver, holdt barna opptatt så mor og far fikk gjort unna litt praktiske greier uten å ha to apekatter hoiende rundt, betalte for deres lønsj da vi dro ut til et spisested den ene dagen osv.

 "For det var jo sikkert så veldig hyggelig å ha dem på besøk." Dette er venner som er som familie å regne. Jeg var hos dem på denne hytta for et par år siden, omgås dem regelmessig i hverdagen, og ble invitert på nytt hytteopphold. Så ja, da regner jeg med at de synes det er trivelig å ha meg (og nå samboer) der. 

Om vi kom drassende med bålpanne ville de satt store øyne og lurt på hva i helvete vi hadde fått for oss. For dem ER det nok å tilbringe noen fine dager sammen. Det er ikke sånn at ting betyr mest for alle her i verden. 

Gjengen i denne tråden er derimot invitert av ts basert på bekjentskap og at disse gjestene har det litt trangt økonomisk i  hverdagen. De viser svært liten takknemlighet, og er på bærtur hva gjelder folkeskikk. Her er det mange uavklarte forventninger fra begge hold, og jordbær-situasjonen min kan virkelig ikke sammenlignes med det som foregår i denne tråden. 

Takk for meg. Og til ts: det er synd å lese at din godhet ble utnyttet så til de grader som her.

Anonymkode: 28346...da5

  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag begynte jeg å grine… 


Vi har hatt en familie her som har brukt oss som hotell. Jeg er helt gåen. De er fem personer. Fikk hovedsoverommet og ett til, men syntes det ble trangt. De utvidet likevel selv oppholdet fra to netter til fem netter (endret flybilletten) og har bidratt minimalt. Da jeg spurte om de kunne handle på butikken, kom de hjem med litt øl og chips. Da jeg spurte om de kunne lage middag, begynte de nesten å le og sa at de var jo tross alt gjester her. De har sikkert brukt 20 håndklær uten å vaske. Bensin til båten m.v. 
Mannen tok de for seg en kveld og sa at vi forventer at de bidrar mer, også med penger. Det virker som det kom helt overraskende på dem og de ble nesten fornærmet. 
I dag sa jeg at de må dra, men flyet deres går ikke før i morgen… 

Anonymkode: 749eb...dbe

At flyet ikke går før i morgen kan være en lærepenge for dem. Kast dem ut med god samvittighet, TS. Noe sier meg at disse folka ikke har så mange venner, og det med god grunn. Folk som oppfører seg som dette, sitter igjen alene til slutt - og det er ikke synd i dem. Hiv dem ut, si at "dette besøket var en stor feiltagelse"
 

Dette er det verste jeg har lest på lenge, fy fader for noen skada mennesker 🙈. Hadde aldri i min villeste fantasi turt å oppføre meg på den måten, skulle bare mangle å spørre om vertskapet trenger hjelp med noe, og ta initiativ selv - ta ut av oppvaskmaskin, sette på en vaskemaskin, lage en middag. Folkeskikk? Nei, disse menneskene er ikke riktig oppdratt. Og jeg hadde latt dem høre det også. Dere hadde en avtale for dette besøket, at de skulle hjelpe praktisk og økonomisk - så sitter de bare å flirer av dere? 😡🚩🤢

Lykke til i livet sier jeg bare, hadde sendt dem et krav på Vipps og hadde aldri snakket med dem igjen. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...