Gjest Miloine Skrevet 24. november 2005 #81 Skrevet 24. november 2005 (endret) hvorfor er det greit å slå sine egne barn, men ikke andre voksne? ← Hvem her har sagt at det er det? Endret 24. november 2005 av Miloine
Helene Skrevet 25. november 2005 #82 Skrevet 25. november 2005 Fikk selv "smekk" (kinn, rumpe..) da jeg var liten. Men dette prøver jeg å unngå selv for alt i verden! Forferdelig unødvendig og ydmykende... ← ALDRI!!! Har tatt i øret til min datter. Var såvidt borti, men det var ydmykende nok. Har bevisst truet med gjennomførbare ting som avstraffelser; tv/filmforbud, lekeforbud, leseforbud, jaget på rommet, besøksforbud, spiser du ikke middag - så blir det faktisk IKKE dessert ol.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #83 Skrevet 25. november 2005 forstår at moren min lugget meg noen ganger da hun var sliten for å få respekt når jeg var en umulig unge som ikke gjore som hun sa men motsatt av det hun sa fordi jeg viste at det irriterte henne sååå masse ikke tatt skade av lugging og ikke er jeg blitt voldelig heller. moren min er ikke spesielt hissig/voldelig heller, tror nesten ikke hun hadde ville slåss selv om en kvinne hadde lugga eller slått til henne
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #84 Skrevet 26. november 2005 Jeg tror kanskje vi må skille mellom bevisst bruk av vold og foreldre som bruker vold fordi de har vanskeligheter med å kontrollere seg. Selv har jeg ikke noe tro på vold i noen slags former, det gjør ingen noe godt i det lange løp, hverken for foreldre eller barn. En kan klare å disiplinere barn ganske så bra, dersom en tåler å være ordentlig streng og alvorlig når situasjonen krever det, og barna merker forskjell/at nå gjør de noe alvorlig galt. Det er også flere her som snakker om psykisk vold i tillegg til fysisk vold. En aktuell problemstilling er hvorhvidt psykisk vold kan sidestilles med fysisk vold. Det var en rettsak tidligere i år hvor en mann ble frikjent for å ha slått dama si med flat hånd. Foranledningen var at hun fortalte mannen sin detaljer omkring hvordan hun nøt å bedra ham, eller noe slikt, husker ikke 100% Jeg har selv erfaring med dette fra pappaen min. Første gangen han rev av hår fra mammaen min var jeg vel 5 eller noe sånt, og jeg var redd han. De hadde krangla om foreldrerett, fordi de var samboere (tidlig ute) og mamma mente hun ikke vil skrive under noe som helst, for hvis pappa var vanskelig kunne hun ta med seg meg å dra. Begge disse tilfellene har elementer av fysisk og psykisk vold. Det er enkelt å påpeke hvem som utøver fysisk vold, men psykisk vold synes jeg er mer problematisk å avgrense. Det faren min som unnskyldning betegner som psykisk vold er i virkeligheten en eskalasjon av en vanlig samtale. Her kan det være flere som er ufine, enn bare den som blir utsatt for fysisk vold. Hvis jeg var jente, ville jeg diskutert dette med avstraffelse svært så nøye med mannen min FØR noe skjedde, og gjerne gått til innkjøp av noen barnepsykologibøker som bygger på moderne forskning. Jeg ville tenkt meg ekstra nøye om dersom strategien til pappa er å dele ut ørefiker. Det er klart det blir en avveiing av hva som er verst, ørefiker eller ingen pappa, men hvis det først er kommet så langt at den problemstillingen dukker opp er det kanskje uansett på tide å søke hjelp. Det kan skje mye rart oppi hodet på unger når de føler seg truet av personer som vanligvis gir dem trygghet. Tenk på det, jenter (og gutter)
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #85 Skrevet 26. november 2005 ← Nå synes jeg du snakker mye om menn som voldsutdøvere. Husk at kvinner også mishandler barna sine. (Nå snakker jeg om ordentlig mishandling, ikke et knips på fingrene)
Gjest Miloine Skrevet 26. november 2005 #86 Skrevet 26. november 2005 Nå synes jeg du snakker mye om menn som voldsutdøvere. Husk at kvinner også mishandler barna sine. (Nå snakker jeg om ordentlig mishandling, ikke et knips på fingrene) ← ...og, når du først nevner dette med at kvinner mishandler! Vi hører ofte at menn mishandler kvinner, men vi hører sjelden om kvinner som mishandler sine menn! Det er faktisk mange menn som blir mishandlet av konen/samboeren sin - men det skrikes det aldrig høyt om?
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #87 Skrevet 26. november 2005 dere som selv er blitt slått eller klapset til, dere sier det var veldig ydmykende. men er ikke det bra da? for da hører dere ordentlig etter (såsant straffen var pga noe dere gjorde som ikke var lov) og da lærte dere å ikke gjøre det igjen? da er det jo utmerket straff for å lære barna hva som er lov å ikke lov!
Nanella Skrevet 26. november 2005 #88 Skrevet 26. november 2005 Det er noen som har skrevet her at dersom de hadde sett at barna deres hadde misshandlet et dyr så kan de ikke garantere at de ikke hadde mistet besinnelsen... Men hva lærer barna av det da? Jeg misshandler dyr og som straff for det misshandler min mor/far meg for det.... Altså, det er greit for foreldre å bruke fysisk makt mot barn i barneoppdragelsen for å lære meg at ikke jeg skal missbruke noen fysisk???? Snakk om dobbeltmoral da!!
Nanella Skrevet 26. november 2005 #89 Skrevet 26. november 2005 dere som selv er blitt slått eller klapset til, dere sier det var veldig ydmykende. men er ikke det bra da? for da hører dere ordentlig etter (såsant straffen var pga noe dere gjorde som ikke var lov) og da lærte dere å ikke gjøre det igjen? da er det jo utmerket straff for å lære barna hva som er lov å ikke lov! ← Dette må være tull????? Jeg blir utrolig provosert av å lese dette. Hvis du stakk av fra jobben en halvtime før du skulle og det ikke er greit/lov, syns du da sjefen din som har ansvaret for deg har rett til å slå deg så du skal lære til neste gang???
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #90 Skrevet 26. november 2005 Det er noen som har skrevet her at dersom de hadde sett at barna deres hadde misshandlet et dyr så kan de ikke garantere at de ikke hadde mistet besinnelsen... Men hva lærer barna av det da? Jeg misshandler dyr og som straff for det misshandler min mor/far meg for det.... Altså, det er greit for foreldre å bruke fysisk makt mot barn i barneoppdragelsen for å lære meg at ikke jeg skal missbruke noen fysisk???? Snakk om dobbeltmoral da!! ← Jeg er litt enig med deg. Særlig synes jeg det blir galt å "begrunne" at man slår med at man mister besinnelsen. Hallo - miste besinnelsen?? Jeg kan ikke garantere for at jeg alltid kan bevare sinnsroen selv, men det blir ikke god barneoppdragelse av at man mister kontrollen. Snakker av erfaring fra min egen oppvekst. Dessuten; jeg ble av og til slått i barndommen. Ørefiker og hardhendt løfting o.l, ledsaget av VELDG sinte foreldre. For min del tror jeg ikke de mest fortjente ørefikene var skadelige - jeg så det komme, på en måte, fikk advarsler, og jada, jeg hadde oppført meg provoserende. Andre ganger kom ørefiken eller sinnet fra foreldren av helt andre årsaker - at jeg prøvde å diskutere eller si i mot, men at foreldren ikke ønsket å debattere - og heller avsluttet med å fike til meg, ut av det blå, på en måte. DET er ydmykende, og hva lærer det barnet? Meg lærte det å være redd for autoriteter (ikke respekt, men redsel. Er fortsatt redd for å åpne munnen når sjef eler flere voksne personer er til stede...) - og da jeg var barn slo jeg "nedover" av typen "far slår mor, mor slår meg og jeg slår katten"; mindre medelever fikk feks gjennomgå om jeg var sint... Jeg har fortsatt ikke noe fullgodt "språk" for å avreagere når jeg er sint eller frustrert.
Nanella Skrevet 26. november 2005 #91 Skrevet 26. november 2005 Og for at det skal være sagt så arresterer jeg ikke om noen knipser barna sine over fingrene.... Men syns vel at det alikevel er unødvendig... Går det ikke ann og kommunisere på en annen måte?????
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #92 Skrevet 26. november 2005 Nei aldri. Noen har kanskje sett Jan G.'s film "Ondskapen"? Det burde skremme enhver fra å slå sine barn!
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #93 Skrevet 26. november 2005 åh den filmen har jeg jo. ondskan? den er bra altså? flott
Pimbila Skrevet 26. november 2005 #94 Skrevet 26. november 2005 Jeg har ingen planer om å verken, slå, rise, riste, smekke, eller gjøre noen annen form for fysisk afstraffelse. Ble ikke fysisk straffet av mine foreldre heller. ← Enig
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #95 Skrevet 28. november 2005 Vi slår ikke. Har sett at datteren min har puffet og smådasket til broren. Og han har begynt å ta etter henne.Vi er ekstremt streng mot henne, at hun ikke skal på noen måter gjøre det.For han må ikke lære at det er greit. Når barn blir slått, så er det nesten garantert at de slår sine egne barn.-
Gjest før Skrevet 28. november 2005 #96 Skrevet 28. november 2005 Vi slår ikke. Har sett at datteren min har puffet og smådasket til broren. Og han har begynt å ta etter henne.Vi er ekstremt streng mot henne, at hun ikke skal på noen måter gjøre det.For han må ikke lære at det er greit. Når barn blir slått, så er det nesten garantert at de slår sine egne barn.- ← Den tankegangen hadde psykologene før, nå er det heldigvis ikke slik - bildet har blitt mer nyansert. For det viser seg at flere av de barna som ble slått ikke slår sine egne barn, de husket hvordan det var når de selv ble slått og er derfor bevisst på å unngå at deres barn skal oppleve det samme selv. Men selvfølgelig er det også unntak her, noen vil nok slå barna sine fordi det er det som kjennetegner oppdragelse for dem, men det er ikke lenger regelen - det er unntakene.
Stjerne˜ Skrevet 28. november 2005 #97 Skrevet 28. november 2005 Nei! Jeg har et argument jeg alltid sier når noen spør meg om det. Og det er hvordan kan vi lære barna at de ikke skal yte vold mot andre vist vi yter vold mot dem
Toadii Skrevet 29. november 2005 #98 Skrevet 29. november 2005 Har ikke opplved å bli slått men hvis pappa blir sur. Så bruker han å klipe så hart at jeg får blåmerker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå