Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #21 Skrevet 19. november 2005 I mine opprørske tenår husker jeg en ørefik jeg fikk fra min mor, vi ble like overrasket begge to, men jeg hadde provosert henne nok, da. Husker det veldig godt.....men så var jeg 14 år og da
Gjest Thomasine - ikke innlogget Skrevet 19. november 2005 #22 Skrevet 19. november 2005 Ja, jeg har slått eldstemann 1 gang... Ikke noe jeg er stolt av og det kommer forhåpentlihvis aldri til å skje igjen. Han ble vel like overrasket som meg og vi satt vel oppå hverandre resten av den kvelden. Da hadde han sagt til en gutt på 5 (sønn av noen venner av oss) at han skulle drepe han... Guttungen ble jo livredd... Det var en ren refleks og jeg snakket og forklarte hvorfor jeg hadde slått. Han skjønte det etterpå. Jeg ble så vannvittig overrasket for han er normalt den som megler og skyr krangler... Hender jeg må ta gutta litt hardt i armen hvis jeg etter flere tilsnakkinger ikke for respons eller oppmerksomhet. Det er greit, mener jeg. Ikke snakk om å ta så hardt at barna for merker men slik at de ikke kommer unna og jeg oppnår kontakt. De tar ikke skade av det. Thomasine - ikke innlogget
momo Skrevet 19. november 2005 #23 Skrevet 19. november 2005 Har jeg aldri gjort og kommer aldri til og gjøre det. Kommer fra et hjem med vold og ønsker aldri og påføre datteren min noe så vondt. Og det hjelper ikke, gjør heller det motsatte.
Bree Skrevet 19. november 2005 #24 Skrevet 19. november 2005 Det er lett å si aldri... Jeg ble ikke slått som barn, og vil ikke gjøre det selv, heller. Men jeg er ikke eplekjekk nok til å si at det aldri kommer til å skje! Hadde jeg f.eks tatt mitt barn i å mishandle et dyr, kan jeg ikke garantere at jeg ikke hadde mistet besinnelsen. Men det skulle mye til, og det hadde aldri vært noe annet enn et klaps.
Gjest Hel Skrevet 19. november 2005 #25 Skrevet 19. november 2005 Jeg har ikke barn men kunne aldri tenkt meg å gjøre det i fremtiden. Har blitt klappa til ganske hardt av faren min flere ganger (midt på gata og) og å bruke det som straff funker ikke.
Gjest Piper Skrevet 19. november 2005 #26 Skrevet 19. november 2005 Det er lett å si aldri... Jeg ble ikke slått som barn, og vil ikke gjøre det selv, heller. Men jeg er ikke eplekjekk nok til å si at det aldri kommer til å skje! Hadde jeg f.eks tatt mitt barn i å mishandle et dyr, kan jeg ikke garantere at jeg ikke hadde mistet besinnelsen. Men det skulle mye til, og det hadde aldri vært noe annet enn et klaps. ← Hva lærer du barnet om du legger hånd på det? Selv om du bare klapser til det, sier du jo egentlig at dyret var mer verdt enn barnet. For du skal beskytte dyret, men ikke barnet. Er det riktig? Og nei jeg kan garantere at jeg aldri kommer til å slå mine barn, for vold avler vold. Selv en smekk på fingrene, kaller jeg for vold.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #27 Skrevet 19. november 2005 Hva lærer du barnet om du legger hånd på det? Selv om du bare klapser til det, sier du jo egentlig at dyret var mer verdt enn barnet. For du skal beskytte dyret, men ikke barnet. Er det riktig? Selvfølgelig skal man beskytte dyr som er/blir mishandlet. Jeg håper da inderlig at du ikke lar slikt passere selv om det (bank i bordet) skulle være ditt eget barn som gjorde noe sånt. Lar du slikt passere så lærer du jo tvert i mot barnet at det er ok å skade dyr og/eller svakere individer. Og nei jeg kan garantere at jeg aldri kommer til å slå mine barn, for vold avler vold. Selv en smekk på fingrene, kaller jeg for vold. Du kaller en smekk på fingerne for vold? Det var da å ta litt hardt i. Hva med å ta noen hardt i armen? Er det mishandling? Da er det i så tilfelle mange mishandlede barn her i landet. Jeg ser overhodet ikke noe galt i å knipse en unge på fingrene om han f.eks. ikke hører og fortsetter å dra duken ned av bordet. Ungene må lære forskjellen mellom rett og galt. I barnehagen så ser vi nå resultatet av den såkalte "frie barneoppdragelsen". Unger forbausende små alder fyker på hverandre og dytter, lugger og slår. Når de så blir irrettesatt så forstår de ingenting. Selvfølgelig forstår ikke en ettåring hvorfor hun for lov til å lugge storesøster hjemme, men ikke de andre ungene i barnehagen. Misunner ikke dem som praktiserer irrrettesetting av typen "nei lille venn. du må ikke gjøre sånn vettu.". Om noen år så tror jeg de vil innse at de har gjort seg selv en bjørnetjeneste. ←
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #28 Skrevet 19. november 2005 Sikkert greit nok med trusler, men hva om barnet ikke gjør som du sier selv om du kommer med trusler da. Skal man gjøre alvor av truslene om barnet gang på gang ikke retter seg etter hva foreldrene sier, selv etter ganske alvorlige trusler. ← Poenget er jo at det ikke er greit med trusler. Men de er høyst effektive med hensyn til at ungen din sannsynligvis blir livredd deg og kanskje ikke tør å åpne munnen i nærheten av deg. Det eneste du oppnår er at barnet ditt mest sannsynlig kommer til å hate deg senere i livet.
Thomasine Skrevet 19. november 2005 #29 Skrevet 19. november 2005 Ja, jeg har slått eldstemann 1 gang... Ikke noe jeg er stolt av og det kommer forhåpentlihvis aldri til å skje igjen. Han ble vel like overrasket som meg og vi satt vel oppå hverandre resten av den kvelden. Da hadde han sagt til en gutt på 5 (sønn av noen venner av oss) at han skulle drepe han... Guttungen ble jo livredd... Det var en ren refleks og jeg snakket og forklarte hvorfor jeg hadde slått. Han skjønte det etterpå. Jeg ble så vannvittig overrasket for han er normalt den som megler og skyr krangler... Hender jeg må ta gutta litt hardt i armen hvis jeg etter flere tilsnakkinger ikke for respons eller oppmerksomhet. Det er greit, mener jeg. Ikke snakk om å ta så hardt at barna for merker men slik at de ikke kommer unna og jeg oppnår kontakt. De tar ikke skade av det. Thomasine - ikke innlogget ← Ja, den gang jeg "slo" slo jeg med flat hånd - på rompa!! Det var effektivt for lillegutt som ble kjempeskremt, men skal forhåpentligvis ikke skje igjen. Jeg sier som Bree - vet ikke med 100%sikkerhet at jeg ikke igjen skulle miste besinnelsen om han ville gjort noe som er utilgivelig igjen... Hvis jeg hadde sett sønnen min f.eks mishandle et dyr, ja da vet jeg ikke... :klø: Vold er IKKE å ta noen hardt i armen eller knipse noen på en hånd, mener jeg. Alt med måte. Tar man derimot så hardt i armen at det blir merker eller mere er det noe annet selvfølgelig.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2005 #30 Skrevet 19. november 2005 Jeg har opplevd ørefiker, risting og nokså voldsom draing/bæring til rom osv som straff. Noen ganger var det nok på sin plass, ved krangling med søsken eller andre barn, feks. Men jeg blir mer og mer klar over at jeg har vokst opp med foreldre som av og til kan miste besinnelsen for unødvendige og usaklige ting. Ikke ekstremt, men nok til at det har preget meg. Jeg synes streng oppdragelse kan være bra, både broren min og jeg har klart oss veldig bra på mange måter. Men når det gjelder kontroll av mitt eget temperament tror jeg en del av mine foreldres "metoder" har gjort mer skade enn nytte. Jeg er normalt en rolig og snill person med mye empati, jeg har det generelt bra her i livet osv. Men blir jeg sint kan jeg bli VELDIG sint og destruktiv. Jeg er også redd for at jeg kunne ha slått egne barn - ikke som en del av en "planlagt oppdragelse", men ved at jeg mistet kontrollen. Dette er en stor skrekk for meg, og noe som gjør at jeg ikke ønsker meg egne barn.
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2005 #31 Skrevet 19. november 2005 Ja, den gang jeg "slo" slo jeg med flat hånd - på rompa!! Det var effektivt for lillegutt som ble kjempeskremt, men skal forhåpentligvis ikke skje igjen. Jeg sier som Bree - vet ikke med 100%sikkerhet at jeg ikke igjen skulle miste besinnelsen om han ville gjort noe som er utilgivelig igjen... Hvis jeg hadde sett sønnen min f.eks mishandle et dyr, ja da vet jeg ikke... :klø: Vold er IKKE å ta noen hardt i armen eller knipse noen på en hånd, mener jeg. Alt med måte. Tar man derimot så hardt i armen at det blir merker eller mere er det noe annet selvfølgelig. ← Knipsing er vold spør du meg. Og helt unødvendig. Og hvorfor skriver du slo i hermetegn?
Thomasine Skrevet 19. november 2005 #32 Skrevet 19. november 2005 Knipsing er vold spør du meg. Og helt unødvendig. Og hvorfor skriver du slo i hermetegn? ← For all del - ingen unnskyldning, ville bare sikte til mitt forrige innlegg... Og lett knipsing er ikke vold i mine øyne. Skjer det flere ganger dagen, hver uke og så hardt man bare kan er det noe annet. Selv knipset jeg aldri mine barn, men kjenner til flere som brukte metoden f.eks når duker etter gjentatte beskjeder fortsatt ble dratt ned av bordet. Hadde jeg ment det var vold ville jeg anmeldt mine venner også! Vær du trygg!
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2005 #33 Skrevet 19. november 2005 For all del - ingen unnskyldning, ville bare sikte til mitt forrige innlegg... Og lett knipsing er ikke vold i mine øyne. Skjer det flere ganger dagen, hver uke og så hardt man bare kan er det noe annet. Selv knipset jeg aldri mine barn, men kjenner til flere som brukte metoden f.eks når duker etter gjentatte beskjeder fortsatt ble dratt ned av bordet. Hadde jeg ment det var vold ville jeg anmeldt mine venner også! Vær du trygg! ← Jeg ser hva du skriver, men er ikke enig i det med knipsing. Men det er jeg da heller ikke nødt til å være. I eksempelet med duken måtte det da være lettere å fjerne duken eller barnet?
Bree Skrevet 19. november 2005 #34 Skrevet 19. november 2005 Hva lærer du barnet om du legger hånd på det? Selv om du bare klapser til det, sier du jo egentlig at dyret var mer verdt enn barnet. For du skal beskytte dyret, men ikke barnet. Er det riktig? Og nei jeg kan garantere at jeg aldri kommer til å slå mine barn, for vold avler vold. Selv en smekk på fingrene, kaller jeg for vold. ← Jeg er enig med deg i teorien. Alt ejg prøver å si, er at vi mennesker er feilbarlige, og man kan rett og slett ikke garantere noe som helst. Da jeg var 20, kunne jeg gararntert deg at jeg aldri ville vært utro. Nå er jeg over 30, og har vært det mot eksen. Man vet aldri.
sixx Skrevet 19. november 2005 #35 Skrevet 19. november 2005 Og lett knipsing er ikke vold i mine øyne. Det har du helt rett i. TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA vold vold -en (norr vald) 1 makt, herredømme ha noen i sin v- / dra fanden i v- dra langt bort / gi seg lykken i v- 2 brutal bruk av fysisk makt, maktmisbruk bruke v- / øve v- mot noen / ta en kvinne med v- voldta en kvinne / legge v- på seg tvinge seg
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2005 #36 Skrevet 19. november 2005 Men hva skjer egentlig mellom de fire husvegger? Vil derfor spørre alle foreldre: er slag, ris, dytt en del av barneoppdragelsen du gir dine barn? ← Vil bare legge til at jeg slett ikke synes noen form for fysisk avstraffelse på noen måte er riktig, selv om jeg har forståelse for at det kan skje. Men dersom det er en planlagt del av oppdragelsen vil jeg si at det har jeg på ingen måte noen forståelse for. Jeg synes i hvert fall det er en forskjell.
Thomasine Skrevet 19. november 2005 #37 Skrevet 19. november 2005 Jeg ser hva du skriver, men er ikke enig i det med knipsing. Men det er jeg da heller ikke nødt til å være. Ne, slett ikke... I eksempelet med duken måtte det da være lettere å fjerne duken eller barnet? ← Vel, en grunn til at vi ikke hadde duker i heimen til barna var litt større. Med førstemann faktisk ikke før han var fire! Ikke fordi han fremdeles dro i duken, men da var vi vant til et bord uten duk og tenkte ikke over det igjen... Nå er dukene på plass igjen!
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #38 Skrevet 20. november 2005 Så jeg gjør ingenting, bare fordi jeg ikke gir barnet mitt en smekk? Unnskyld meg, men det finnes virkelig andre metoder som for eksempel å snakke med barnet. Man behøver ikke slå barnet, for å få det til å forstå at det det gjorde var gale. Så beklager, at du klarte å missforstå mitt innlegg så mye. Men nei, ingen skal misshandle et dyr uten at noe hender, men man behøver ikke slå for å poengtere det. Og å gi en smekk, kan føre til at du tar det videre og videre, og til slutt er et slag like vanlig som en smekk. Så for meg er en smekk like gale, og det må jeg få mene. Voksne mennesker bør ikke legge hånd på et forsvarsløst lite barn. For jeg lurer virkelig på hvordan du selv ville reagert, om du gjorde noe gale på jobben og sjefen din smekket deg hver gang. Forskjellen er at du gjerne kan forsvare deg, emn det kan ikke et lite barn. Så er man ikke voksen nok til å "straffe" barn på en annen måte, er man ikke voksen nok til å få barn heller. ← Vet du piper, nå tror jeg enten du misforstår bare på pur faen, eller så har du ingen begreper om hva fysisk vold er for noe. Det virker som du kjører knipsing, "legge hånd på"(hva du nå enn mener med det), smekk og slag i en lett blanding. Kanskje du bør søke opp definisjonene på dette før du i det hele tatt uttaler deg. Men jeg lurer på om du har vært i denne situasjonen selv ettersom du sier at det tydeligvis er så lett å miste kontrollen bare man tar i et barn. Er du virkelig så usikker på deg selv, eller er du bare jævlig arrogant som automatisk går utfra at de som ikke bare godsnakker med barnet automatisk er mishandlere? Jeg må le litt når du begynner å sammenligne barneoppdragelse med at "sjefen smekker til deg på jobben". Jeg vet det høres fryktelig fjortis ut, men HALLO! Hva i all verden slags planet lever du på egentlig, og har du så forferdelig få ordentlige argumenter at du må begynne å dra inn all mulig viss vass bare for å få spydd opp noe gørr? Igjen så skinner arrogansen din gjennom når du sier at kan man ikke straffe barn på min måte, så kan man heller ikke ha barn. (Ja, jeg vet at det ikke var det du skrev, men meninga di skinner gjennom). Det der er så ufattelig arrogant og sneversynt og det er min erfaring at det er den type foreldre som som oftest ikke vil godta at barna deres ikke er feilfrie når det kalles inn til foreldresamtaler. Vet DU egentlig hvordan dine barn oppfører seg når du ikke er tilstede?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #39 Skrevet 20. november 2005 Vil bare legge til at jeg slett ikke synes noen form for fysisk avstraffelse på noen måte er riktig. Men dersom det er en planlagt del av oppdragelsen vil jeg si at det har jeg på ingen måte noen forståelse for. Jeg synes i hvert fall det er en forskjell. ← Signerer på denne. Tror enkelte bør roe seg noen hakk ned her. Etter noens mening så er man jo automatisk en mishandler bare man holder en unge i armen.
Gjest Gjest_blomsten_* Skrevet 21. november 2005 #40 Skrevet 21. november 2005 tror det er fler som dasker ungene sine på hånden, eller gir dem et klaps bak enn det som kommer fra her! de som ikke har barn, bør nok ikke uttale seg så skråsikkert. Det er lett å si at:"jeg skal aldrig klapse til barnet mitt"for de som ikke har barn selv i utgangspunktet så er det ingen foreldre som vil det, men det skjer nok oftere enn man tror! Jeg har til dags dato ikke gjort det, bare så det er sagt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå