Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #1 Skrevet 18. november 2005 Alle i dag er enig om at vold mot barn er feil. Men hva skjer egentlig mellom de fire husvegger? Vil derfor spørre alle foreldre: er slag, ris, dytt en del av barneoppdragelsen du gir dine barn? (Har selv opplevd vold i min barndom og lurer på hvor utbredt dette egentlig er. Har ikke unger, men skulle jeg få det vil jeg aldri slå dem).
Jens Skrevet 18. november 2005 #2 Skrevet 18. november 2005 Jeg har ingen planer om å verken, slå, rise, riste, smekke, eller gjøre noen annen form for fysisk afstraffelse. Ble ikke fysisk straffet av mine foreldre heller.
Far til 2 Skrevet 18. november 2005 #4 Skrevet 18. november 2005 Jeg ble slått på baken en eneste gang under oppveksten. Da var jeg 4 år og kommer aldri til å glemme hvor ydmykende det var. Jeg har aldri slått eller brukt vold på annen måte mot barna. Og jeg har bestemt meg for aldri å gjøre det heller. Men jeg har faktisk holdt barna fast noen sekunder for å fortelle at det de har gjort var feil. Men selv denne form for holding er jeg skeptisk til.
Gjest mzluze i.i Skrevet 18. november 2005 #5 Skrevet 18. november 2005 Har aldri og kommer aldri til å gjøre det. MEN, husker noe forferdelig effektivt fra min egen oppvekst.... Min far er av type som alltid, alltid !! er rolig og behersket og som snakker med rolig inne-stemme. Han var den som kunne komme med formaninger osv, men han hevet aldri stemmen, og var aldri "sint i stemmen". Så den ene gangen han faktisk hevet stemmen til oss....da satt vi som et tent lys og jaggu hørte vi etter. Sånn prøver jeg å ha det her, enda jeg ikke egentlig er like tålmodig som han er, hehe, men jeg prøver. For jaggu var det effektivt den ene gangen han følte at han trengte å "ta oss ungene litt"
Gjest StoreSky Skrevet 18. november 2005 #6 Skrevet 18. november 2005 Fikk selv "smekk" (kinn, rumpe..) da jeg var liten. Men dette prøver jeg å unngå selv for alt i verden! Forferdelig unødvendig og ydmykende... Har holdt mitt barn hardt i armen, tatt henne i ansiktet for at hun skal se på meg. Det var da hun var mindre, nå holder det med ord (er familiens mest kjeftete..ifølge min datter)
Gjest Emera Skrevet 18. november 2005 #7 Skrevet 18. november 2005 Nei, å slå er utenkelig for meg. Ikke at jeg tror noen vil stå fram her og si at de slår ungene sine... Jeg kan ikke fatte at noen mener slag er oppdragende. For en stund siden var det mer akseptert å gi barn et klaps på baken, nå vet vi heldigvis bedre. Jeg ble slått på baken en eneste gang under oppveksten. Da var jeg 4 år og kommer aldri til å glemme hvor ydmykende det var. Det ble jeg og. Én gang. Ydmykelsen er det jeg husker best også. En slik ydmykelse kunne aldri tenke meg å påføre mitt barn!
c",) Skrevet 18. november 2005 #8 Skrevet 18. november 2005 Har aldri slått datter'n min, og kommer ikke til å gjøre det heller. Har ingen tro på at fysisk straff hjelper. Da er det bedre å ta seg tid til å snakke med barnet, og gi forståelig forklaring når hun har gjort noe som jeg eller andre reagerer på.
Charmina Skrevet 18. november 2005 #9 Skrevet 18. november 2005 Nei det har jeg aldri gjort og det kommer jeg heller aldri til å gjøre! jeg fikk selv skikkelig ris engang tror jeg var ca 4-5 år og det kommer jeg aldri til å glemme noensinne tror jeg!
Nanella Skrevet 18. november 2005 #10 Skrevet 18. november 2005 Hadde jeg likt om noen smekka fingrene mine om jeg gjorde feil eller noe jeg ikke skulle??? NEI, og da gjør jeg vel heller ikke det med min datter. Så ydmykende og så unødvendig.
Gjest MrsL Skrevet 18. november 2005 #11 Skrevet 18. november 2005 Nei, det kommer jeg ikke til å gjøre
Varja Skrevet 18. november 2005 #12 Skrevet 18. november 2005 Nei, huffameg, det vil jeg aldri gjøre!
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #13 Skrevet 18. november 2005 Nei det har jeg aldri gjort. Husker vel en gang jeg fikk en ørefik som barn. Greit nok det, det gikk fort over selv om det var vondt og jeg gjorde meg sikkert fortjent til det. Men det jeg husker mye mer i dag er trusselen om juling."Gjør du sånn kommer jeg og flår ræva di." Mye mer effektivt enn de hardeste slag....
Gjest Bajas Skrevet 18. november 2005 #14 Skrevet 18. november 2005 Sikkert greit nok med trusler, men hva om barnet ikke gjør som du sier selv om du kommer med trusler da. Skal man gjøre alvor av truslene om barnet gang på gang ikke retter seg etter hva foreldrene sier, selv etter ganske alvorlige trusler. Min tante truer stadig de to tenåringsbarna sine med juling hvis dem ikke gjør som hun sier. Barna har hørt trusselen om juling så mange ganger uten at tante har forsøkt å gjøre alvor av trusselen, at tenåringsjentene ikke lenger bryr seg om hva moren deres sier. Da fremstår det som patetisk for meg å komme med slike trussler. Hun gjør det nok bare av gammel vane uten faktisk tenke på hva hun egentlig sier til barna sine. Mitt utgangspunkt er at man ikke bruker vold mot barna sine og kommer heller ikke med "tomme" trusler overfor barna som foreldrene ikke vil gjøre alvor av uansett.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #15 Skrevet 18. november 2005 Aldri! Har ikke barn, men har ingen planer om å slå de jeg evt får. Jeg synes fysisk avstraffelse er forkastelig
SissiB Skrevet 19. november 2005 #16 Skrevet 19. november 2005 Aldri - kan ikke se hva godt som skulle komme ut av det. Imidlertid har det nok skjedd at jeg har tatt et litt hardt tak i armen på barna når de var mindre. Mest for å få dem fra å løpe ut i veien og forstå at dette er ikke noe lurt.
Fam Skrevet 19. november 2005 #17 Skrevet 19. november 2005 (endret) Nei er du gal!! Aldri ville jeg finne på å slå mitt barn. Javist har jeg, som alle andre foreldre blitt skikkelig sint, men å slå nei! Det holder med å ta tak i barnet å holde det "fast" mens man snakker, ikke skriker. Å kjefte og skrike er iflg barn som å slå...psykisk. Om min egen barndom: ja jeg har opplevd voldelige foreldre, såvel fysisk som psykisk. Desverre. Endret 19. november 2005 av Fam
lil Skrevet 19. november 2005 #18 Skrevet 19. november 2005 Selvsagt ikke! Vil ikke lære de at fysisk avstraffelse er noen måte å løse konflikter på! Har selv ikke opplevd noen form for vold (ris, smekk ect.) som liten, hrldigvis
Gjest skindeep Skrevet 19. november 2005 #20 Skrevet 19. november 2005 Har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå