Gå til innhold

TV-aksjonen

Gyda

Anbefalte innlegg

Gjest dr. ian

Jaja, da har jeg gitt min skjerv :ler:

Egentlig lurte jeg på å gå med bøsse selv, så jeg er bare sånn halvfornøyd :roll:

Men nå skal jeg spise koteletter! :briller:

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieB(ikke innlogget)

Nå har jeg og sønnen min vært og samlet inn penger. Jeg er overveldet over hvor mange som gav, og særlig de unge. Ingen gav under en 50 lapp, de fleste gav rundt 200 kr. Det var kun vi selv som gav mynter.

Til vanlig gir vi aldri til noen innsamlinger som går utenfor Norge. Vi er selv en familie som lenge har levd på sosialtrygd, og har gjeld vi ikke klarer å betjene langt oppover ørene. Nå begynner de tingene å ordne seg, men vi har likevel ikke penger til å dele ut i hytt og vær.

Siden sønnen min så gjerne ville være med å samle inn penger, og har lært så masse om dette på skolen, så gav jeg de myntene jeg hadde. Det var ikke mange, men sønnen min føler ihvertfall at han har gjort noe stort idag. Og for meg var det det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cecilie

Dere bidro jo dobbelt - både vet å gi penger og ved å gi tid. Så flott!

Det største bidraget dere ga, var jo viljen til å hjepe, og gjøre en innsats for noen andre som er mindre heldig stilt enn oss, ved å sette av tid.

Og du ga sønnen din også noe viktig i dag - støtte til å gjøre den innsatsen som ikke koster penger, men tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga ikke... De kom litt for tidlig, og da hadde jeg bare fire kroner i lommeboka... Det synes jeg var litt for flaut å gi...

Også synes jeg at jeg kunne få noe av de pengene i stede... ;-)

(hehe.. klarer jeg å tirre noen nå eller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet vakt og bakt kake til bøssebærerne i dag, og min datter fikk penger som hun kunne gi bøssebæreren som kom til vårt hus. En trenger jo ikke gi mye, om en har dårlig råd, ei krone er faktisk greit nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt i mot denne type innsamling.

Det er tigging ved dørene,og det liker jeg dårlig. :evil:

Jeg slapp heldighvis unna problemet i dag,ingen har vært og ringt på min dør. :kul:

Jeg skjønner jo at disse menneskene trenger den hjelpen de kan få,men det er faktisk mange som ikke har det så godt her hjemme også!

Hjelp våre egne først!!

Ismen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke barna mine hadde hatt det så godt om de skulle levd på suppeposer en hel uke og akkurat nå så foretrekker jeg at de har det godt fremfor andre.

Når det er sagt, så gir jeg valigvis en fast sum på 200 kr hvert år til tv aksjonen, men akkurat nå har jeg ikke penger. Som en annen sa; 50 kr betyr en matfri dag.

Har litt dårlig samvittighet, men det går kanskje å gi et par uker på etterskudd?

Ellers så skjønner jeg godt dem som prioriterer å støtte innenlandsprosjekter som kreftforeningen o.l. Det er ille å se at vi i "rike Norge" ikke alltid har det så bra.

Gir ikke så mye penger til dem akkurat, men jeg har vært noen ganger på barneavdelingene på sykehuset og gitt tegnesaker og annet som er artig for sengeliggende barn å leke med.

Når jeg velger å gjøre det på den måten, så er det fordi jeg vet at det går akkurat dit jeg vil. Greit nok, en tegneblokk kurerer ikke kreft, men den kan kanskje gjøre ett barns dag bittelitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt, og jeg har vært bøssebærer sammen med de to barna mine.

Vi holdt på i nesten tre timer, så jeg føler jeg har gjort min innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at dere sjokker meg.

Greit nok. Enkelte har IKKE råd til å gi. Men å omtale en tv-aksjon som "det problemet" og "tiggere på døren" DAA.. Fyf*en så egoistiske dere er.

Her sitter folk og klager på dyre priser på alkohol. Og da er de som samler inn penger på døra tiggere?

Jeg syns det er HELT greit at man er student og fattig. Det respekterer jeg.

Men at voksne folk sitter og omtaler slike saker på den måten enkelte her gjør, er helt forkastlig!

Jeg så på tven i går jeg. Tidlig på morgenen. Innslag om folk i Russland som hadde tuberkolose. Det kostet 250kr å behandle en vanlig tub-smittet pasient. Mens en som hadde resistante bakterier kostet dem 100.000. Da er det snakk om penger. Disse MÅ ha hjelp. Hvis ikke kommer dem til å dø og smitte mange andre. (Men det er vel kanskje bra i deres øyne? Så er vi kvitt "problemet"?)

Samme med de funksjonshemmede! Skal vi ikke unne dem et godt liv, uansett hvor de bor? Dette holder ikke mål altså! SKJERP DERE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbær: Jeg applauderer! Bra innlegg!!! :D :D :D

Jeg har også dårlig råd, men jeg klarer ihvertfall å hoste opp en tier eller to. Man trenger jo ikke gi 100 - 200 kr, bare det lommeboken tillater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Til de som ikke hadde penger når aksjonen kom på døra, det er bare å ringe givertelefonen, da gir man kr. 162, på neste telefonregning. Eller sett pengene inn på konto. Informasjon finner man på hjemmesidene til NRK. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal være en frivillig greie å gi. Det må vi ikke glemme. Man skal gi fordi man synes andre fortjener det og fordi man en søndag i oktober gjerne sitter inne med god søndagsmiddag og levende lys og har det så godt så. Det gjør ikke noe om vi blir krafset i samvittigheten en gang i året eller fler.

Når man har kjempedårlig råd, som noen har, må man ikke gi av sine småpenger som man trenger så inderlig selv. Men man kan bidra med å være bøssebærer. Det er det alltid manko på. Så vil du bidra, er det ikke vits å skylde på lommeboka - du kan ta i et tak du også.

Men - det er frivillig. Det må vi ikke glemme. Om noe ikke vil gi, så må vi respektere det. Men det må også være lov å prøve å få folk til å skifte mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også helt enig med jordbær..

Selvsagt skal man hjelpe mennesker i nød hvis man har mulighet til det!

Frk. Busybody :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... her har det virkelig gått hardt for seg...

Jeg føler meg moralsk forpliktet til å motsi folk som kaller veldedige organisasjoners arbeid for tigging. Og dem som mener at vi må hjelpe dem i Norge før vi strekker ut en hånd til de aller fattigste i verden. Dette er holdninger som ryster meg, og derfor dette innlegget.

Du skal ikke tåle så inderlig vel

den urett som ikke rammer deg selv

Kloke ord av Arnulf Øverland. De aller fleste i Norge har det veldig godt. Funksjonshemmede i u-land er absolutt nederst på enhver rangstige. I Norge har de fleste det veldig godt, vi er såkalte geografiske lotto-millionærer. Tilfeldigvis ble vi født i et land hvor det i det store og det hele er godt å bo, for de aller fleste innbyggerne. Husk på det! Kan vi ikke da gi en skarve slant til de som har det aller verst i verden?

Vet dere forresten hva som sto i en Chilensk avis da Cato Zahl Pedersen nådde Sør-Polen? En artikkel med overskriften "Mindreverdig på Sør-Polen" (Helt sant!) Slike holdninger finner vi altså i Chile, tenk på hvordan det er i mindre utviklede land, da!

Til de som mener at 50 kroner velter månedens husholdningsbudsjett: Lag risengrøt til middag en dag og gi 25-30 kroner i stedet, da vel! Verre er det ikke - hvis du virkelig har lyst til å gi.

Selvfølgelig er jeg enig i at det er frivillig å gi. Dette er personlige valg. Men har du det greit økonomisk i livet ditt, kommer du ikke utenom at det er egoistisk ikke å gi en liten slant. For det er det. (Men som andre har vært inne på, det trenger ikke nødvendigvis være tv-aksjonen, selv om jeg synes de er veldig flinke til å plukke ut gode organisasjoner.) Og at man karakteriserer atlas-organisasjonens arbeid som tigging, og at man later som om man ikke er hjemme, der finnes det ingen god unnskyldning.

Det verste er at vi i Norge ikke vet hvor godt vi har det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kom ingen på døra mi da jeg var hjemme i går, så i dag betalte jeg litt til aksjonen på nettbanken. Man finner ut hvordan man skal gi ved å gå inn på denne linken:

http://www.nrk.no/pluss/tv_aksjonen/hva_kan_du_gjore/

Hilsen meg som har 2000 kroner å leve for frem til jeg finner meg en jobb :o Det er ikke så mange penger, men jeg avser allikevel noen kroner til en god sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for alle som har støttet dette gode formålet! (og alle andre)

Husk at alle bekker små, blir en stor å.

Alt hjelper.

Tenk på det slik. Hvis alle i norge hadde gidd en krone hver, hadde bare det blitt 4millioner! Det er penger det også :P

Jeg er stolt over dere!

Fint å ofre penger til noe slikt.

Men som sagt. Jeg respekterer at det fins folk som ikke har råd. Man skal jo leve selv også.

Men dere som sier at dere ikke vil gi penger som går ut av landet og kaller de som samler inn penger for "tiggere".. FYSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er frivillig å gi!

Har ikke tenkt å be noen om å få dårlig samvittighet for å velge å ikke gi! Det er helt opp til hver og en av oss!

Men, jeg tror det er forsvinnende få (sier ikke ingen!) av oss som faktisk ikke hadde hatt råd til å avse mellom 10,- og 200,- en gang i året!!!!

Når vi sitter med hustelefon, mobiltelefon, bil, data/internett, kabel, kanskje vi røyker også?

Hadde villet, hadde vi hatt råd!

Mamma satt alene med to døtre, hun hadde ikke råd til bil, hun hadde ikke råd til telefon (verken hustelefon og ihvertfall ikke mobil!!!), internett eller data kunne vi bare glemme. Vi hadde det ikke akkurat fett!! for å si det sånn!! så jeg kan relatere meg til det! ( det var knekkebrød på bordet om det ble for mange utgifter på andre ting.) Men mamma ga alltid til TV-aksjonen!! kanskje ikke så mye, men NOE!!

Jeg er også skeptisk til endel innsamlinger, men TV-aksjonen er vel en av de jeg stoler mest på. Det har som regel vært oppfølgingsarbeid i etterkant av selve pengeinnsamlingen! slik at man ser at dette faktisk hjelper der det skal.

Jeg fikk ingen som ringte på døra i går, men det var ingen problemer i det hele tatt å overfør penger via kontofonen min i dag!! var bare to tastetrykk det, + summen jeg ville gi! (altså, her også kunne jeg velge om jeg ville gi 10,- eller 200,- eller noe annet) om jeg ville, og det ville jeg!!

Man gjør som man vil! Men om vi hadde villet, så hadde de aller fleste hatt råd! eller tid, til å bære bøsser!

(mamma ga meg også en viktig lærepenge! uansett hvor lite penger vi hadde, så vil alltid disse barna ha det værre!! Derfor ga mamma, og derfor gir jeg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fikk lyst til å slenge på en kommentar her.

Jeg støttet Tv-aksjonen i går med glede. Har også vært bøssebærer mange ganger tidligere, men i år valgte jeg å bare gi penger ettersom det passet dårlig å være bøssebærer.

Jeg er enig i at det er frivillig å gi, selv om jeg personlig mener at dette er en aksjon man bør støtte. Det som har vært mest frustrerende for meg som bøssebærer er alle voksne mennesker som gjemmer seg bak gardina og ikke gidder å opne døren en gang. Eller de som sender barna ut for å si at mamma og pappa ikke er hjemme, når du hører voksne mennesker i bakgrunnen. Det synes jeg blir for dumt, rett og slett.

Har opplevd mange som opner opp og sier at de ikke ønsker å støtte aksjonen, det synes jeg er greit. Da beklager jeg forstyrrelsen og går videre.

Men, nå er aksjonen ferdig for i år, så vi får ta opp diskusjonen igjen om et år :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...