Gå til innhold

TV-aksjonen


Gyda

Anbefalte innlegg

Er det innsamling i dag?

Ojojojojojoj!

Ikke har jeg penger å gi og ikke har jeg fått med meg hvem man liksom gir til!

Ærlig talt så pleier jeg å låse døra og dra for gardinene.

Men jeg kom plutselig på at ringeklokka vår ikke virker.

Jeg har rett og slett ikke RÅD til å gi noe som helst jeg. Hvis jeg gir 50 kroner, så har vi faktisk en matfri dag her i huset.

De som har råd får gjerne gi penger, men la oss få slippe dårlig samvittighet om vi setter oss selv først i matkøa da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gurimalla sier :

"Norge gir ikke 20 milliarder i U-hjelp, men 13."

Ja, trodde det var 20 jeg i følge statbudsjettet (har blitt snakket om dette i både radio og aviser for 3-4 mnd siden)

Men 13 er da en god del det også ikke sant gurimalla ?

Tenkt hvor bra det hadde vært helsesaker som fikk 13 (20?) milliarder ?

Det hadde vært flott det!

(bottom line is : Det ble på statsbudsjettet satt opp så mye mer penger til u-hjelp enn til nødvendige ting (kommunene, helse og omsorg, skoler, eldre, osv...) her i landet,- da ble det jo ramaskrik).

Men de gikk vel ned fra 20 mrd til 13 mrd da....(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg synes at Tv- aksjonen er såpass spesiell at man akkurat denne dagen kan gi litt ekstra. Det spiller ingen rolle hvor mange lodd man kjøper fra Blindeforbundet ol. eller om man har ett fadderbarn i Guatemala.

Når ett helt land engasjerer seg i en sak så bør man kunne vise såpass hjertelag at man gir, enten det er 20 kroner eller 1000 kroner.

Studentene klager over dårlig råd uansett hva det er, men henger på Studentkro hver eneste helg så den unnskyldningen holder ikke mål. De har tak over hodet, mat hver dag, og klær på kroppen slik som alle oss andre. Det er ikke synd på dere!

Hos meg ligger pengene klare på bordet.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke student og bruker minimalt med penger på utskeielser.

Likevel har vi akkurat så vi greier oss.

Matbudsjettet denne måneden er på 50 kroner pr dag for 2 personer. Mindre enn vanlig ettersom vi har jobbet litt mindre enn vanlig og og hatt litt ekstra utgifter (hvorfor kommer alle regninger på samme dag??).

Skulle gjerne ha gitt mer til sånne aksjoner jeg, men først skal jeg vite at jeg kan betale regninger, lån og fast føde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg synes du har et godt poeng, Milla, med det at et helt land engasjerer seg. Jeg har vært bøssebærer en gang med min sønn som da var rundt 9-10 år, det er jo stort sett skoleelever som gidder å være bøssebærere. Det var gøy å se hvor engasjerte barna ble i saken, de har en stor sosial samvittighet, hvis de får informasjon. Så glade de ble når folk ga penger og så skuffet når de ikke gav. Tror det var et U-landsprosjekt den gangen og. Synes det er fint å kunne gi litt og framstå som gode rollemodeller for barna. Uansett hvor elendig noen måtte ha det her i Norge, er det småtteri i forhold til de tilstander som blir belyst i årets TV-aksjon.

Synes det er viktig å vise barna hvor vesentlig det er å bry seg om og at selv om man har lite, kan man dele det lille man har.

Lisa-Beth

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Det var godt og høre Lisa- Beth, tusen takk skal du ha. Begynte snart og tro at KG bestod av en haug med egoister.

Beklager Lea men jeg tror ikke noe på at folk med fast bopel, som mottar regninger som alle andre og har seng, klær, mat og kjøleskap lever såpass fra "hånd til munn" at en 50 lapp ville velte hele husholdningen.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Da jeg var bøssebærer, kan jeg nesten ikke huske at det var noen som ikke ga litt. Det at det er så mange her på KG som ikke vil gi noe, er kanskje ikke representativt for Norges befolkning, eller så er Norge blitt et kaldere land....

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene klager over dårlig råd uansett hva det er, men henger på Studentkro hver eneste helg så den unnskyldningen holder ikke mål. De har tak over hodet, mat hver dag, og klær på kroppen slik som alle oss andre. Det er ikke synd på dere

Klager ikke på dårlig råd, jeg. Jeg sier bare at jeg ikke hadde nok til å gi til alt og alle som kommer og spør om jeg vil støtte. Det er ikke det at jeg ikke vil eller ikke syns formålet er bra nok. En gang i fremtiden når jeg har fast inntekt hver måned, så vil jeg nok gi mer en den usle tieren.

Og Milla, du kjenner ikke meg, så hvorvidt jeg gikk på studentkro hver helg eller ikke, vet du lite om, og jeg tviler på at du kjenner alle studentene til lands, så her uttaler du deg om ting du vet lite om. Hva du gjorde som student, vet heller ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Da jeg bodde hjemme i Kongsberg gikk jeg alltid sammen med venninnene mine. det var ett fast rituale hvert eneste år. Vi var 6 stykker med 3 bøsser og vi delte oss i alle veikryss og pløyde gjennom gate for gate før vi møttes i neste kryss.

Jeg husker spesielt det året fra Tv- aksjonen var til inntekt for Den Norske Kreftforening, folk gav 500- og 1000 lapper så det stod etter og selv familier vi visste hadde lite penger klarte alltid og hoste opp en 100 lapp eller så.

Jeg håper inderlig at KG- holdningen ikke er representativ for resten av landet.

Jeg synes at alle skal slå på TV'en jeg, det er reportasjer fra hele verden om hva pengene skal gå til. I år støtter vi Funskjonshemmede i U- land.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så arge dere er nå da ?

Gi oss en på trynet da!

Hvis vi er så fæle og følelseskalde!

Jøjemeg, for en sutring.

Folks behov og økonomi er forskjellige vettu! Dere kan faktisk ikke VITE om folk har litt ekstra eller ikke.

Det er forkjellige grunner til at folk har dårlig råd. En god venninne av meg skulle egentlig begynne på høgskole denne høsten, men hun må utsette i x antall år fordi hun må jobbe, jobbe og jobbe for å betale en arveavgift på leiligheten sin! Hun har med andre ord nesten tapt på å ha arvet en liten leilighet! Det kan være grunner lik denne eller andre pengesug som gjør at folk prioriterer annerledes enn dere!!

Da jeg var liten, hadde mine foreldre svært dårlig råd. Vanskelig å få jobber og studielånet skyhøyt! Vi hadde stort sett mat på bordet og klær å gå i, men det var sjelden noen fornyelse i garderoben. Da var til og med 20,- ganske mye! Tenk!

Sånt hadde de rett og slett ikke råd til på den tiden. Er de egoistiske fordi de ikke hadde cash til diverse veldedige saker da ? Selv om staten gir så det monner!!!

Aaaargh!

Ser ikke ut til at Milla og Lisa-Beth vet helt hva de snakker om :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har de i alle fall vært her. Som jeg sa tidligere er jeg skeptisk til slike aksjoner, men ga litt likevel. Ga ukas røykpakke. (Det samme som en pakke rulletobakk koster)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Er de egoistiske fordi de ikke hadde cash til diverse veldedige saker da ?

Tv-aksjonen er ikke en "hvilken som helst aksjon" Kattepus. Det er ett nasjonalt krafttak for de som ikke har det så lett og hele landet er med å hjelper.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
Milla da. De fleste aksjoner er jo slik ikke sant ?

Si meg, er du dum? Hvilke andre ganger i året har vi en såpass stor aksjon med maratonsendinger hele dagen på Statskanalen? En aksjon hvor både stat, næringsliv, private bedrifter og ikke minst privartpersoner er med å støtter samme sak på samme dag?

Tv-aksjonen er veldig spesiell.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, er du dum? Hvilke andre ganger i året har vi en såpass stor aksjon med maratonsendinger hele dagen på Statskanalen? En aksjon hvor både stat, næringsliv, private bedrifter og ikke minst privartpersoner er med å støtter samme sak på samme dag?

Tv-aksjonen er veldig spesiell.

Milla

Takk for det Milla. Du virker som en veldig sympatisk person.

Det jeg mente var at alle aksjoner for veldedige saker er at de er for personer som ikke har god råd, som ikke har det bra, som ikke er friske, har uhelbredelige sykdommer, som ikke har samme levestandarden som oss. Skjønner ?

Veldig beæret over å bli kalt dum,- det sier vel mer om deg enn om meg.

Du synes med andre ord tv-aksjonen er den viktigste da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, TV-aksjonen er spesiell... og derfor skal ALLE gi om de har trang økonomi eller ikke?????? Og hvis ikke så er man egoistisk??? Hvis man velger å gi til norske foreninger i steden for utlandet, så er man egoistisk, når ulandshjelpa likevel blir trekt fra lønna?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det er opp til enhver om man vil gi noe til en aksjon eller ikke. Og det finnes mange grunner til at man ikke åpner lommeboka når det ringer på døra i dag. Jeg vet at det er folk som ikke lukker opp - ikke fordi de ikke støtter formålet, men fordi de rett og slett ikke har penger å avse hvis de skal klare seg selv. For noen er måneden alt for lang i forhold til når pengene kommer inn - selv uten "sløsing".

Men at man ikke vil gi til en aksjon som samler inn til de som VIRKELIG har for lite, skurrer i mine ører. Feie for egen dør først? Ærlig talt, selv de som har det ille hos oss har det som i paradis i forhold til de som har det ille i andre land.

Jeg er ikke for å sette svake grupper opp mot hverandre, og jeg tror ikke det handler om enten eldreomsorg eller å avhjelpe nød - men kanskje litt Ole Burumsk - Ja-takk!

Og hvis vi som er så rike som vi er, selv våre svakeste, IKKE er villig til å dele noe av denne velstanden vår, tror jeg vi kan få god grunn til å angre seinere.

Men - vi tenker og mener ulikt, og der er frivillig å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer at jeg blir provosert av dere jeg.

Fordi dere generaliserer og sier at alle som ikke gir er griske og grådige og ikke har sosial samvittighet. Jeg bare forteller fakta fra min fortid om hvordan det var med økonomien da. Og ville gjerne presisere hva jeg mente i mitt forrige innlegg. Men dere forstod vel ikke det ?

Jeg står på mitt jeg vettu!

Uansett hvor mye dere dikterer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...