Gå til innhold

TV-aksjonen

Gyda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Alle kan avse litt, uansett hvor lite eller mye de tjener. Det er ikke snakk om hundrevis av kroner. Gi gjerne 20 kroner, bare du gir.

Jeg har selv vært student i 4 år og vet hva det vil si å leve på lite penger.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så tåpelig med å ikke gi penger til innsamlingsaksjonen? Det finnes jo tusen grunner til å ikke gi...

Var det ikke en reportasje på tv2 i fjor om penger som egentlig var ment som u-hjelp, men som egentlig gikk til våpen og våpenproduksjon? Ikke så rart man blir skeptisk når man hører slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla sier :

"Det er utrolig få norske studenter som ikke har råd til å gi 50 kroner til aksjonen. De aller færreste norske studenter lever på tomatsuppe hver dag."

-Hva vet du om det gurimalla ?

Det kan være individuelt det vettu!

Som Majken sier: en 50 lapp kan være mye for en student. Lånet er faktisk ikke allverden. Jeg er heldig som studere og samtidig har samboer med jobb. Hadde måttet klare med på et minimum ellers. Det er ikke alle som får god økonomisk støtte fra foreldre / besteforeldre eller god hjelp fra venner og kjente.

Milla sier :

"Dere er jammen en haug med egotister alle sammen. "Vil ikke, gidder ikke", hva er det for en holdning?

Skam dere!

Milla"

- Nok engang generaliserer vår kjære Milla.

Kjære vene,- det ser da ut til at de fleste i denne tråden vil gi noen slanter, gjør det ikke ?

Hvor mye skal DU gi da?

Kattepus, som skal gi litt hvis de kommer på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

TV- aksjonen er nok en av de man kan stole på. Det har aldri vært noe bråk med dem så de kan ikke sammenlignes med Organisasjoner der 80% av innsamlede midler går til administrasjon ol.

Dere er grådige, selvsentrerte og gjerrige hvis Dere ikke gir.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så tåpelig med å ikke gi penger til innsamlingsaksjonen? Det finnes jo tusen grunner til å ikke gi...

Var det ikke en reportasje på tv2 i fjor om penger som egentlig var ment som u-hjelp, men som egentlig gikk til våpen og våpenproduksjon? Ikke så rart man blir skeptisk når man hører slikt...

Enig!

Skjønner skepsisen. Det er ikke gøy å gi hvis pengene ikke kommer til de som VIRKELIG trenger det.

Derfor er mange skeptiske til dette.

Har hørt flere eksempler på det samme de siste årene

Dårlig gjort er det :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lar kommentaren falle død til jorden- da du ikke VET hva noen av oss gjør ellers for U-land og innsamlinger.

Jeg fikk et brev fra Bosnia en gang, fra ei jente som takket for alt jeg hadde sendt. DET var koselig det- for da fikk jeg vite at det jeg ga kom fram. Måtte ha hjelp til å oversette brevet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV- aksjonen er nok en av de man kan stole på. Det har aldri vært noe bråk med dem så de kan ikke sammenlignes med Organisasjoner der 80% av innsamlede midler går til administrasjon ol.

Milla

Herregud Milla!

Hvem sa at du satt med fasiten?!?!?!?!

Frk. bombastisk!!!!

Folk skal ha seg frabedt å bli kalt slikt selv om man velger å ikke gi. Kan godt hende folk støtter andre veldedige aksjoner / o.l. og det vet du IKKE noe om!

Det er ikke alltid folk har penger i huset heller!!!! :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Ja, kattepus, hvorfor tror du jeg sier at det er utrolig få norske studenter som ikke har råd til å gi 50 kr. Fordi jeg har vært en selv, i mange år, gå på studentkroa, der sitter pengene løst...

Jeg mener ikke at de få som av en eller annen grunn ikke har råd til å gi skal ha dårlig samvittighet. Jeg tror imidlertid det er snakk om ytterst få. Det er penger som skal gå til funksjonshemmede i fattige land, pengene blir nok fulgt godt av organisasjonene, det er lite trolig at pengene vil gå til våpen. Det at man noen ganger (faktisk ganske sjelden) kan dokumentere at pengene har gått til noe annet enn de var tenkt til, er i beste fall en dårlig unnskyldning til ikke å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kattepus, hvorfor tror du jeg sier at det er utrolig få norske studenter som ikke har råd til å gi 50 kr. Fordi jeg har vært en selv, i mange år, gå på studentkroa, der sitter pengene løst...

Jeg mener ikke at de få som av en eller annen grunn ikke har råd til å gi skal ha dårlig samvittighet. Jeg tror imidlertid det er snakk om ytterst få. Det er penger som skal gå til funksjonshemmede i fattige land, pengene blir nok fulgt godt av organisasjonene, det er lite trolig at pengene vil gå til våpen. Det at man noen ganger (faktisk ganske sjelden) kan dokumentere at pengene har gått til noe annet enn de var tenkt til, er i beste fall en dårlig unnskyldning til ikke å gi.

Ja, gurimalla. Skjønner at du vet åssen det er å være student. Men alle studenter har det ikke like godt økonomisk fordet!

Har f.eks ikke vært på studentkro ennå og likevel sliter vi økonomisk fortida. Så ikke belær folk med at du vet at de har råd. Vi er alle i forskjellige livssituasjoner. Det er ikke alle studenter som drekker opp penga!!!

Og hvordan vet du at disse TV-aksjonene er stuerene ?

Jeg tar imidlertid sjansen uansett i dag hvis det dukker opp noen bøssebærere. Fordi jeg har noe å avse akkurat i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krangl i vei dere - jeg gir i alle fall med glede fordi jeg synes pengene går til en god, og svært viktig sak.

Tenk om det hadde vært en av oss som hadde bodd i et uland og hadde vært rammet....... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde råd å gi 50 kroner til et par innsamlinger, men jeg valgte da det året å gi til kreftforeningen og en annen innsamling som gikk til noe i Norge. Er jeg egoistisk for at jeg ikke ga til U-land??

Når man får i underkant av 80 000 kroner for å overleve ett år, 30 000 skal gå til skolepenger, nye 5 000 til bøker og materiell, 3-4000 i måneden for et sted å bo, ikke har foreldre eller familie som kan hjelpe økonomisk, sier det seg selv at man ikke kan gi 50 kroner hver gang det er en ny innsamling!!! Og jeg hang ikke ved studentkroa!! Skjønner nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla, har du noen gang tenkt på at det faktisk finnes et hav av veldedige organsisasjoner her i landet?

Blindeforbundet, røde kors, frelsesarmeen, kreftforeningen, lokale foreninger, sos-barnebyer, plan Norge, redd barna, kirkens nødhjelp, LHL osv osv...

Skal man gi 20 kroner til alle sammen, blir det en ganske stor sum til slutt...

Man må få prioritere selv hva man eventuelt vil støtte. Innsamlingsaksjonen i år, havnet ikke på min prioritetsliste. Ser ikke på meg selv som egoist og selvsentrisk av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Majken :

Norge gir faktisk 20 MILLIARDER i året til u-hjelp (såvidt jeg husker).

Synes ikke vi skattebetalere skal sitte med dårlig samvittighet jeg.

Tror dere folk i u-landene hadde gitt oss masssse penger hvis vi hadde vært i knipe ? Trukke det. Norge er flinke til å gi penger synes jeg. Også får enkeltpersoner pepper og blir fortalt at de er grådige og gjerrige når de velger å ikke gi ?

Fytterakkern!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Norge gir ikke 20 milliarder i U-hjelp, men 13.

Har ikke noe problem med at det er noen som ikke har råd til å gi. Jeg mener fortsatt at de fleste norske studenter har råd til å gi.

TV-aksjonen går alltid til en av de store organisasjonene fordi det er kun de som har kapasitet til å drive en slik aksjon. Disse organisasjonene har bygd seg opp over flere år og har ofte et stort kontaktnett i de landene de jobber. Det er derfor mindre sjanse for at pengene går til noe annet enn når man gir til en liten ny organisasjon.

Nei, jeg synes ikke det er egoistisk å gi til kreftforeningen i stedet for til U-land noen ganger. Jeg synes imidlertid det er egoistisk å aldri gi til organisasjoner utenfor landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke gi noe, fordi veldig mange prosenter av det som blir samlet inn ikke kommer barna til gode alikevel. Millioner går bort i administrasjonsutgifter og til regjeringene (korrupt eller ikke korrupt) i de landene som får pengene. Ikke vet jeg engang hvilke organisasjoner som skal få disse pengene og administrer dem videre.

Klart jeg syns synd på barna, men jeg tror at de kun vil få en forsvinnende liten del av de innsamlede pengene slik at det ikke vil bety så mye til eller fra alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...