Gå til innhold

Pepperkakedeig fra Ikea


BlackBerry

Anbefalte innlegg

Verdens beste pepperkakeoppskrift ligger hjemme hos Mamma. Spiser bare pepperkaker i jula så jeg tenker aldri på å skrive den ned og ta med. Men jeg har akkurat bedt henne sende den til meg på mail, så jeg skal skrive den her når jeg får den.  :)

Takk :) Du er en matengel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk  :)  Du er en matengel  :)

Bare hyggelig. Det vil ta noen uker. Mamma så ikke mailen min før det var for sent, og nå er hun bortreist et par uker. Tålmodighet er en dyd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her kommer endelig pepperkakeoppskriften.

Gode pepperkaker

300 g romtemperert smør

5 dl sukker

1 dl sirup

1 ss ingefær

2 ss kanel

2 ts nellik

2 ts kardemomme

1 ss natron

2 dl vann

ca. 1,5 l (900 g) hvetemel

Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut).

Trykk eller skjær ut figurene. Legg på stekebrett og stek kakene ved 200 grader til de blir sprø og får en fin farge. Avkjøl på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å kjøpe deig, jeg. Det går da raskt å lage deigen selv.

Mener å huske at nettopp peperkakedeig er litt mer styr. Masse sære ingredienser og hvile i minst 24 timer før du baker osv. I alle fall var mamma sin oppskrift slik.

Derfor har jeg kjøpt på Ikea og gleder meg til bakingen. Det er jo den artigste delen med pepperkakene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen sære ingredienser i min oppskrift i allefall. Og alle klarer da å planlegge såpass at de kan vente et døgn med å bake ut. Det er jo ikke som om man må bake kakene NÅ. Og jeg synes nå smaken er det viktigste, man skal jo spise dem også. ;)

Men man lager jo selvsagt de man liker best, enten de kommer fra Ikea eller fra ørten finurlige selvblandede ingredienser. :)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vindelspev
Har hørt at den skal være god, men holder meg nå til hjemmelaget uansett.  ;)

Det kan du trygt gjøre, for de var ikke spesielt gode. ;) Ingenting slår hjemmelagede med hakkede mandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer endelig pepperkakeoppskriften.

Gode pepperkaker

300 g romtemperert smør

5 dl sukker

1 dl sirup

1 ss ingefær

2 ss kanel

2 ts nellik

2 ts kardemomme

1 ss natron

2 dl vann

ca. 1,5 l (900 g) hvetemel

Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut).

Trykk eller skjær ut figurene. Legg på stekebrett og stek kakene ved 200 grader til de blir sprø og får en fin farge. Avkjøl på rist.

Jeg har brukt deig (tilsv. innhold som over) som har vært frosset et helt år. Ingen problemer med den. Pleier å ha i litt pepper også. (0.5 - 1 ts).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turte & Myrtel

Ærlig talt, jenter! Tradisjon krever faktisk litt innsats!

Dagens mødre er en skam. Dere setter jo helst ut unga på anbud når de har bursdag (McDonalds) og lager jul med deig fra IKEA, ferdighus på Rema 1000 og surkål i pose fra Fjordland.

TINE har to barnevennlige oppskrifter, en til kaker og en til hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, jenter!  Tradisjon krever faktisk litt innsats!

Det er tradisjon hos meg å lage pepperkaker av ferdigdeig! Kan jo ikke bryte den tradisjonen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, jenter!  Tradisjon krever faktisk litt innsats!

Dagens mødre er en skam. Dere setter jo helst ut unga på anbud når de har bursdag (McDonalds) og lager jul med deig fra IKEA, ferdighus på Rema 1000 og surkål i pose fra Fjordland.

TINE har to barnevennlige oppskrifter, en til kaker og en til hus.

Ja, vi må absolutt insistere på at barna skal ha hjemmebursdag med sjokoladekake, pølser i brød og stolleken, samme hvor mye de aller helst vil på McDonalds. For det er jo ikke barnas egne ønsker som betyr noe på bursdagen.

Og gud forby at noen faktisk skulle like Ikea-deig, Rema-pepperkakehus og Fjordland-surkål.

Jeg foretrekker hjemmelagede kaker og mat, men hva naboen måtte spise bryr meg ikke og det har aldri falt meg inn at de har noe mindre ordentlig jul enn meg fordi de ikke vil/ønsker/liker/klarer å lage maten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Turte & Myrtel

Ja vel, så unga har funnet ut at det går an å feire bursdag på Mcdonalds og kjøpe ferdigdeig på IKEA selv? Det barna ønsker seg en fin dag, men de skjønner vel fort at bursdagsfest i heimen betyr en sur og grinete mamma som kjefter og smeller.

Vi er 30 år, vi er oppvokst i Oslo og har vært innom IKEA relativt ofte på disse 30 årene, men at dette stedet solgte pepperkakedeig visste vi ikke før i fjor - da en dame henvendte seg til en av oss for å spørre HVOR på IKEA de solgte deigen. Det falt oss rett og slett aldri inn.

Og hvordan kan du kalle IKEA-deigen en tradisjon bare fordi du har holdt på med dette ett par år? Tradisjon er matoppskrifter som har gått fra generasjon til generasjon, minimum fra mor til datter/ sønn. Godt at Norsk folkemuseum arrangerer en årlig juleutstilling, så unga på Grünerløkka kan se hvordan det gjøres i skikkelige hjem. Ja, vi angriper faktisk Grünerløkka-jula nå, etter nok et kvalmende oppslag i en av landets aviser: Trenger ikke tradisjonell julemat for å skape julestemning, prøv tapas til vennejulebordet, bruk sjal som duk - blir så fint og flott atte! Bruk armebånd som sereviettringer bla bla bla.... Få kokk og middag direkte levert på døra, så blir det nok jul i Grünerløkka-stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, så unga har funnet ut at det går an å feire bursdag på Mcdonalds og kjøpe ferdigdeig på IKEA selv? Det barna ønsker seg en fin dag, men de skjønner vel fort at bursdagsfest i heimen betyr en sur og grinete mamma som kjefter og smeller.

Vi er 30 år, vi er oppvokst i Oslo og har vært innom IKEA relativt ofte på disse 30 årene, men at dette stedet solgte pepperkakedeig visste vi ikke før i fjor - da en dame henvendte seg til en av oss for å spørre HVOR på IKEA de solgte deigen. Det falt oss rett og slett aldri inn.

Og hvordan kan du kalle IKEA-deigen en tradisjon bare fordi du har holdt på med dette ett par år? Tradisjon er matoppskrifter som har gått fra generasjon til generasjon, minimum fra mor til datter/ sønn. Godt at Norsk folkemuseum arrangerer en årlig juleutstilling, så unga på Grünerløkka kan se hvordan det gjøres i skikkelige hjem. Ja, vi angriper faktisk Grünerløkka-jula nå, etter nok et kvalmende oppslag i en av landets aviser: Trenger ikke tradisjonell julemat for å skape julestemning, prøv tapas til vennejulebordet, bruk sjal som duk - blir så fint og flott atte! Bruk armebånd som sereviettringer bla bla bla....  Få kokk og middag direkte levert på døra, så blir det nok jul i Grünerløkka-stua.

Oisann! Så provosert!

1. Det er ikke alle barn som feirer på McDonalds o.l. Like mange, om ikke flere feirer hjemme. Tidene har faktisk forandret seg, og om mor og far begge jobber fullt og ikke har tid til å få til en hyggelig hjemmefest uten at det blir stress og surmuling, ja, så mener jeg at McDonaldsbursdag er bedre! Dessuten får barn med seg mye, og det er nok mange som vet at det finnes McDonaldsbursdag og ferdiglaget deig uten at foreldrene har sagt noe!

2. Tenk om noen faktisk LIKER ferdiglaget mat? Tenk om alternativet til ferdigdeig er ingen julekaker? Er det bedre at man lar være å ha julekaker fordi man ikke prioriterer tid til hjemmelagde pepperkaker?

3. At IKEA-deig var tradisjon hos meg var ment som en liten spøk, derav ;) etterpå. Men du er tydeligvis for provosert til å slappe av og se litt hyggelig på ting. Kanskje du må kutte ut noen av tradisjonene dine du også, så har du tid til å slappe av litt? :ironi: (Legg merke til ironimannen, det er også ment som en spøk!)

Uten å ville unnnskylde meg, så har jeg brukt IKEAdeig i 8 år (annen ferdigdeig siden jeg var liten) og da er det vel snart en tradisjon? (Ført fra mamma!) Og jeg bruker ferdigdeig fordi jeg bruker pepperkakene til pynt, ikke til å spise.

4. En skikkelig jul, sier du. Hva er galt med å pynte på sin egen måte eller å få noen til å lage maten for deg? Så lenge en selv trives er vel det det viktigste? Jeg spiser ikke risengrynsgrøt på julaften, jeg. Da er det vel ikke skikkelig jul hos meg? Jeg serverer også annen mat enn julemat på vennejulebord, ettersom man får nok julemat i jula! Er ikke fra Grünerløkka eller vestkanten i det hele tatt, heller! :overrasket:

Jeg synes virkelig at du skal slappe av og la folk gjøre som de selv liker. Hvis hjemmelagde kaker resulterer i en dårlig stemning, så synes jeg at man skal kunne velge det bort. Men det er meg, en som tydeligvis ikke er "tradisjonell" nok for deg.

GOD JUL ALLE SAMMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjon er matoppskrifter som har gått fra generasjon til generasjon, minimum fra mor til datter/ sønn.

Forresten er jeg uenig i dette. En kan godt starte egne tradisjoner uten at det har vært gjennom generasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Oppsaltrollet

Kjære Turte og Myrtel, høres ut som om det har blitt litt lite oksygen der inne i Blåfjell i år.... Og hva tradisjon gjelder, så var nok blånisser relativt ukjent for de fleste fram til for noen få år tilbake. (Dog ikke for meg, siden mora mi var mellomlanglue-blånisse for over 50 år siden). Enig i at førjulstradisjon skal koste litt svette og tårer for at det skal bli skikkelig jul i heimen, og er heller ikke tilhenger av fenomenet "Grünerløkka-jul" . Men en ting vil jeg si til disse stakkars mødrenes forsvar: hvis de virkelig gidder å dra til IKEA, som er verdens mest masete og overfolka sted, for å kjøpe pepperkakedeig, så la dem ha deigen sin i fred! For er det noe som kan koste svette og tårer, så er det et førjulsbesøk på IKEA. Det er faktisk mindre anstrengende å lage deig selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for meg selv. Stressnivået hadde være adskilling høyrere om jeg hadde reist til IKEA for å kjøpe en pakke deig enn om jeg skulle ha laget den selv. Jeg bruker uansett mindre tid på å sette sammen deigen hjemme selvom jeg bor ca 12-15 min. fra en/ett IKEA butikk/helvete så jeg ser ikke helt poenget med å kjøpe den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi laget IKEA-pepperkaker i går, og de ble så fine og gode atte.

Vi kunne selvsagt laget deigen selv, noe vi prøvde en gang - men de ble på ingen måte noe bedre.

En annen ting er at det faktisk blir rimeligere også siden vi i så tilfelle måtte kjøpt inn både sirup, natron, ingefær og nellik. Og mesteparten av det hadde gått rett i bosset - en trenger jo så lite av det, og vi bruker det aldri ellers - så det hadde jo tilslutt havnet i bosset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...