Gå til innhold

Meget Smittsam, og aggressiv koronavariant i omløp !


Acer

Anbefalte innlegg

Skybe skrev (52 minutter siden):

Mange fekk positivt utslag på koronatesten i vinter ( januar, febr, mars) men dei aller fleste hevdet at de ikkje merket store endringer under syksdomsforløpe. Hadde selv nærkontakt med mange av dem blei merkeleg nok ikkje smittet.  

En helg  i slutten av mai var vi på festival, og der var det ansamling av mye folk, men heller ikkje der hadde eg fysisk nærkontakt med så mange, men like fult slo smitten ut med høy feber tirsdag etter hjemkomst.  Har i ettertid fått bekreftet av mange var blitt smittet, og  som dei selv hevdet  " på uforståeleg vis". Nå har eg forlengst tatt  3 vaksinedoser, men dei hjelper nok ikkje stort.  Folk som er i god fysisk form, og har eit godt immunforsvar uten underliggende sykdomer vil nok takle dette heilt greitt.  Men, nå er det slik at dei fleste sykdomer slår ulikt ut fra person til  person, og her har forskningen forløbi ikkje greidd å finne svarene. 

De ble ikke smittet på "uforståelig vis" hvis de var på festival med en stor ansamling med folk. Selv om du ikke klemte eller kysset på noen, så er det jo definert som nærkontakt når det er mindre enn 1 meter avstand. Så jo, du var nærkontakt med mange mennesker, og ble derfor smittet. Det er ikke uforståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

De ble ikke smittet på "uforståelig vis" hvis de var på festival med en stor ansamling med folk. Selv om du ikke klemte eller kysset på noen, så er det jo definert som nærkontakt når det er mindre enn 1 meter avstand. Så jo, du var nærkontakt med mange mennesker, og ble derfor smittet. Det er ikke uforståelig. 

Poenget :  Og den meteren vart  ikkje   overholdt overfor bl..a   familiemedl. like etter de hadde fått påvist. korona i vinter, men like fult vart eg ikkje smittet.   Hadde forøvri  langt mindre nærkontakter under festivalbesøket, og satt forøvri  utenfor festivalteltet det meste av tiden.   

 

    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (5 timer siden):

Jeg kjenner også flere trippelvaksinerte som har fått det to ganger nå. Også både BA2 og BA5. Og et familiemedlem fikk influensa i tillegg i mellomtiden🙈

Kjenner derimot ingen tilfeller hvor uvaksinerte har fått Covid-19 to ganger. Gjør noen andre her det? 

og vet du hvorfor? Fordi de aller fleste er vaksinert, det er simpelthen færre uvasinerte. Så da ser du oddsene? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (32 minutter siden):

Poenget :  Og den meteren vart  ikkje   overholdt overfor bl..a   familiemedl. like etter de hadde fått påvist. korona i vinter, men like fult vart eg ikkje smittet.   Hadde forøvri  langt mindre nærkontakter under festivalbesøket, og satt forøvri  utenfor festivalteltet det meste av tiden.   

 

    

Og så? Det er ikke slik at det er 100% sannsynlighet for å bli smittet hvis du er innenfor en meter, og 0% sannsynliget hvis du er utenfor en meter.

At akkurat du og de du kjenner ble smittet akkurat nå, sier absolutt ingenting om hvor smittsomt viruset er. Dere er bare en liten gruppe, man må iså fall se på en mye større gruppe mennesker for å kunne trekke en slutning om smittsomhet.

Da barna her i huset var syke ble jeg smittet, men ikke far. Vi er ca like gamle, ca like friske, holdt samme avstand (0 meter) til barna og har like mange doser. Sånn skjer. Det sier ingenting om hvor smittsomt viruset er, annet en at det ikke er hverken 0 eller 100% smittsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (5 timer siden):

Og så? Det er ikke slik at det er 100% sannsynlighet for å bli smittet hvis du er innenfor en meter, og 0% sannsynliget hvis du er utenfor en meter.

At akkurat du og de du kjenner ble smittet akkurat nå, sier absolutt ingenting om hvor smittsomt viruset er. Dere er bare en liten gruppe, man må iså fall se på en mye større gruppe mennesker for å kunne trekke en slutning om smittsomhet.

Da barna her i huset var syke ble jeg smittet, men ikke far. Vi er ca like gamle, ca like friske, holdt samme avstand (0 meter) til barna og har like mange doser. Sånn skjer. Det sier ingenting om hvor smittsomt viruset er, annet en at det ikke er hverken 0 eller 100% smittsomt.

Den eine blir smittet, medan den andre ikkje blei smittet, og noen blir ikkje nevneverdig syke medan andre kan bli veldi syke, og slik er det også med innfluensesmitte.

Det er i stor grad immunforsvaret hos den enkelte som avgjør hvor fort viruset  "preller av" . Som barn vart eg alltid råka når det var omgangsyke, som røde hunder/ kregde, / vannkopper/ kusma ,  men min 2 å eldre bror gjekk alltid klar. Nå hevdes det å vera ein fordel å hatt flere av desse sykdomene som barn.  

I China fant legene ut  under pandemien  at  de som hadde blodtype 0 vart lettere råka en de som hadde blodtype A o.s.v.  Eg har boldtype A , og min bror har blodtype 0,og hvorvidt det er noen samanheng her er uvist, men også intrs.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (5 minutter siden):

Den eine blir smittet, medan den andre ikkje blei smittet, og noen blir ikkje nevneverdig syke medan andre kan bli veldi syke, og slik er det også med innfluensesmitte.

Det er i stor grad immunforsvaret hos den enkelte som avgjør hvor fort viruset  "preller av" . Som barn vart eg alltid råka når det var omgangsyke, som røde hunder/ kregde, / vannkopper/ kusma ,  men min 2 å eldre bror gjekk alltid klar. Nå hevdes det å vera ein fordel å hatt flere av desse sykdomene som barn.  

I China fant legene ut  under pandemien  at  de som hadde blodtype 0 vart lettere råka en de som hadde blodtype A o.s.v.  Eg har boldtype A , og min bror har blodtype 0,og hvorvidt det er noen samanheng her er uvist, men også intrs.   

 

Det er blodtype 0 som er den blodtypen som går fri fra korona har jeg fått fortalt.

Jeg kjenner flere som ikke har fått Corona selv om de har hatt nærkontakt med smittede (kyssing, klemmer osv) og de har alle blodtype 0.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tough cookie skrev (15 minutter siden):

Det er blodtype 0 som er den blodtypen som går fri fra korona har jeg fått fortalt.

Jeg kjenner flere som ikke har fått Corona selv om de har hatt nærkontakt med smittede (kyssing, klemmer osv) og de har alle blodtype 0.

Det er nok grunn til å tru det er en samanheng  mellom blodtyper, og ints.oppdagelse.  Mange er nok utvitende om hvilken blodtype de har, men burde kanskje vert viktig å vera kjent med.  Kanskje en grunn å vera vera ekstra varsam den som har blodtype  A.  Har bekjente  med blodtype A som har vert til regelmessig blodgjivning, men tok brått slutt under pandemien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (23 minutter siden):

Det er blodtype 0 som er den blodtypen som går fri fra korona har jeg fått fortalt.

Jeg kjenner flere som ikke har fått Corona selv om de har hatt nærkontakt med smittede (kyssing, klemmer osv) og de har alle blodtype 0.

Jeg har blodtype 0, har tatt to vaksiner og har hatt korona to ganger. Begge gangene med svært milde symptomer som hosting og kløe i halsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 4 her i husstanden. To med 0 og to med A. Alle ble smittet, og alle like fort friske.

Ei venninne fikk covid uten ett symptom, hennes mann ble lagt inn. Begge har blodtype 0.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2022 at 1:56 PM, Tunique said:

Kjenner flere som har fått korona igjen nå de siste ukene. Kjennetegnet for dem alle er at de er trippelvaksinert.

 

Rart det der......

Hvis man kan litt om statistikk, så er det absolutt ikke rart.

Hvis man derimot er ute etter å se en konspirasjon i det meste, så er det rart.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fullstendig klar over at jeg kunne bli smittet. Var i et viktig familieselskap hvor noen hadde hatt corona. Det la ingen demper på festlighetene og vi som ikke hadde hatt corona fantes ikke engstelige og vi fikk det som forventet. Og det gikk helt fint. Selv var jeg som uvaksinerte innstilt på tøffe tak en ukes tid, men merket knapt noe. Testet meg kun fordi jeg visste flere i selskapet hadde hatt det. Dette var antagelig omikron som gikk på den tiden. Holdt meg i isolasjon hjemme med hjemmekontor kun pga at jeg ikke ville smitte andre. Frisk som en fisk da og også nå snart et halvt år etter 👍

PS, husker ikke blodtypen min fra rip i hine hårde dager, og ringte sykehuset hvor jeg ble født men de hadde ikke noe register på dette. 

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (20 timer siden):

Det verste med covid er jo at det gjerne sprer seg til andre FØR verten selv merker symptomene, så det er ikke en automatikk i at det blir mildere og mildere for hver mutasjon. Covid overlever til tross for at verten til slutt potensielt kreperer av det..

Tipper Kina vet litt mer enn oss andre, siden de velger å håndtere utbrudd så strengt som de gjør. Hadde kanskje ikke skadet og fått på plass noen effektive tiltak for å begrense utviklingen her også. Å late som ingenting fordi vi er lei er kanskje ikke det smarteste alternativet på sikt.

As one critic recently noted on Twitter, the world has divided into two groups of people: “Those who already realize that SARS-CoV-2 causes neurological, vascular and immune system damage… and that damage from reinfections is cumulative. 2) Those who are about to find out.”
 

https://thetyee.ca/Analysis/2022/07/04/Get-Ready-Forever-Plague/

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (På 8.7.2022 den 14.10):

Mange i  vår omgangskrets vart koronasmitta  i februar / mars, og samtlige i mild form, og merkeleg nok vart ein  ikkje smittet selv om vi hadde nærkontakt.   I slutten av mai dro vi på festival i dyp forvisning om at koronaen var på retur, men der tok vi skammeleg feil. 2 dager etter hjemkomst fekk ein høy  feber som vedvarte over flere dager, og positivt test.  Hørte etterhvert at mange andre som også hadde vert på festivalen var blitt syke, og noen dårlige en andre.

Symtomer: Høy feber over flere dager, hodepine, tørrhoste, og sår hals.  Alemennstilstanden vart betydeleg redusert, og selv uker etter at eg begynte å føle meg frisk blir ein kropp som har følt seg i fin form fort sliten.  Mye folk var samlet på eit sted under festivalen, og grunn til å tru at viruset følgde svevestøvet sidan vi hadde begrenset med nærkontakter. Eit familiemedl. som lå på sykehus  på samme tid vart også smittet, og utslått.  

Jeg har korona nå og kan bekrefte det du sier. Jeg fikk bare et mildt forløp sist gang. Denne gangen er jeg så syk at det er traumatisk. Ligger våken nå fordi jeg kan ikke sove. Hoster hele tiden. Mistet stemmen helt i flere dager. Det sprer seg rundt, nye ting hele tiden.  Hodeverk, øreverk, øynene er helt blanke, høy feber og den svinger opp og ned. Føler meg bedre, så dårlig, så bedre, dårlig konstant.  Føles som det ikke går over. Traumatisk.  Tror det er en ny og mer aggressiv variant i omløp. Lever isolert, vil ikke smitte noen med dette. Håper jeg blir frisk. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møkkalei skrev (4 minutter siden):

Jeg har korona nå og kan bekrefte det du sier. Jeg fikk bare et mildt forløp sist gang. Denne gangen er jeg så syk at det er traumatisk. Ligger våken nå fordi jeg kan ikke sove. Hoster hele tiden. Mistet stemmen helt i flere dager. Det sprer seg rundt, nye ting hele tiden.  Hodeverk, øreverk, øynene er helt blanke, høy feber og den svinger opp og ned. Føler meg bedre, så dårlig, så bedre, dårlig konstant.  Føles som det ikke går over. Traumatisk.  Tror det er en ny og mer aggressiv variant i omløp. Lever isolert, vil ikke smitte noen med dette. Håper jeg blir frisk. 

God bedring! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (19 timer siden):

Jeg kjenner også flere trippelvaksinerte som har fått det to ganger nå. Også både BA2 og BA5. Og et familiemedlem fikk influensa i tillegg i mellomtiden🙈

Kjenner derimot ingen tilfeller hvor uvaksinerte har fått Covid-19 to ganger. Gjør noen andre her det? 

Ja, kjenner noen som er uvaksinerte som har fått det 3 ganger. Vaksinen beskytter ikke så mye mot smitte, men mot alvorlig sykdom. At du kjenner folk som er vaksinerte som har hatt det flere ganger og uvaksinerte som ikke har hatt det skyldes tilfeldigheter og ikke vaksinen. Å påstå noe annen som enkelte her inne åpenbart gjør, er konspirasjonsteorier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (18 timer siden):

Husker godt den tiden hvor uvaksinerte måtte teste to ganger i uka på jobb. Ei som kom snylta forkjøla slapp test fordi hun var vaksinert. 

Går en ‘spleis’ sak nå der en sykepleier fikk sparken fordi hun nektet å finne seg i denne forskjellsbehandlingen/diskrimineringen. Håper hun får mye støtte har gode advokater og vinner❤️
 

Endret av Jullen
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jullen skrev (4 timer siden):

Går en ‘spleis’ sak nå der en sykepleier fikk sparken fordi hun nektet å finne seg i denne forskjellsbehandlingen/diskrimineringen. Håper hun får mye støtte har gode advokater og vinner❤️
 

Håper hun vinner🙏

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre ledere sa også at vi kunne bli omplassert. Da hadde de fått ett problem siden vi utgjorde 25% av  staben. 

En venn av meg som jobber i ambulansen fikk også høre det,  men hvem skulle de erstatte oss med? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...