Gå til innhold

Meget Smittsam, og aggressiv koronavariant i omløp !


Acer

Anbefalte innlegg

Mange i  vår omgangskrets vart koronasmitta  i februar / mars, og samtlige i mild form, og merkeleg nok vart ein  ikkje smittet selv om vi hadde nærkontakt.   I slutten av mai dro vi på festival i dyp forvisning om at koronaen var på retur, men der tok vi skammeleg feil. 2 dager etter hjemkomst fekk ein høy  feber som vedvarte over flere dager, og positivt test.  Hørte etterhvert at mange andre som også hadde vert på festivalen var blitt syke, og noen dårlige en andre.

Symtomer: Høy feber over flere dager, hodepine, tørrhoste, og sår hals.  Alemennstilstanden vart betydeleg redusert, og selv uker etter at eg begynte å føle meg frisk blir ein kropp som har følt seg i fin form fort sliten.  Mye folk var samlet på eit sted under festivalen, og grunn til å tru at viruset følgde svevestøvet sidan vi hadde begrenset med nærkontakter. Eit familiemedl. som lå på sykehus  på samme tid vart også smittet, og utslått.  

Endret av Skybe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner flere som har fått korona igjen nå de siste ukene. Kjennetegnet for dem alle er at de er trippelvaksinert.

 

Rart det der......

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (3 timer siden):

Kjenner flere som har fått korona igjen nå de siste ukene. Kjennetegnet for dem alle er at de er trippelvaksinert.

 

Rart det der......

Samme her. Nå leste jeg at de som hadde ba2 i vinter mulig slipper unna ba5 da de er ganske like. Men, en får jo ikke vite hvilken type en hadde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med covid er jo at det gjerne sprer seg til andre FØR verten selv merker symptomene, så det er ikke en automatikk i at det blir mildere og mildere for hver mutasjon. Covid overlever til tross for at verten til slutt potensielt kreperer av det..

Tipper Kina vet litt mer enn oss andre, siden de velger å håndtere utbrudd så strengt som de gjør. Hadde kanskje ikke skadet og fått på plass noen effektive tiltak for å begrense utviklingen her også. Å late som ingenting fordi vi er lei er kanskje ikke det smarteste alternativet på sikt.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tunique skrev (På 12.7.2022 den 13.56):

Kjenner flere som har fått korona igjen nå de siste ukene. Kjennetegnet for dem alle er at de er trippelvaksinert.

 

Rart det der......

zemer skrev (På 12.7.2022 den 17.22):

Samme her. Nå leste jeg at de som hadde ba2 i vinter mulig slipper unna ba5 da de er ganske like. Men, en får jo ikke vite hvilken type en hadde.

Jeg kjenner også flere trippelvaksinerte som har fått det to ganger nå. Også både BA2 og BA5. Og et familiemedlem fikk influensa i tillegg i mellomtiden🙈

Kjenner derimot ingen tilfeller hvor uvaksinerte har fått Covid-19 to ganger. Gjør noen andre her det? 

Endret av Jullen
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (57 minutter siden):

Jeg kjenner også flere trippelvaksinerte som har fått det to ganger nå. Også både BA2 og BA5. Og et familiemedlem fikk influensa i tillegg i mellomtiden🙈

Kjenner derimot ingen tilfeller hvor uvaksinerte har fått Covid-19 to ganger. Gjør noen andre her det? 

Kjenner flere som ikke har hatt covid enda, men bare noen få som har hatt det to ganger. De var alle vaksinert med tre doser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Jullen skrev (1 time siden):

Jeg kjenner også flere trippelvaksinerte som har fått det to ganger nå. Også både BA2 og BA5. Og et familiemedlem fikk influensa i tillegg i mellomtiden🙈

Kjenner derimot ingen tilfeller hvor uvaksinerte har fått Covid-19 to ganger. Gjør noen andre her det? 

Jeg kjenner ingen som jeg vet om av uvaksinerte jeg.  Det er jo ikke så veldig mange uvaksinerte. Ca 10%?
Leste noe om at vaksinene ikke lenger beskyttet mot å bli smittet og lett sykdom, men at den virket mot alvorlig sykdom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (1 time siden):

Jeg kjenner også flere trippelvaksinerte som har fått det to ganger nå. Også både BA2 og BA5. Og et familiemedlem fikk influensa i tillegg i mellomtiden🙈

Kjenner derimot ingen tilfeller hvor uvaksinerte har fått Covid-19 to ganger. Gjør noen andre her det? 

Vet om flere (uvaksinerte) yngre barn som har hatt Covid flere ganger 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (På 12.7.2022 den 13.56):

Kjenner flere som har fått korona igjen nå de siste ukene. Kjennetegnet for dem alle er at de er trippelvaksinert.

 

Rart det der......

Det er ikke rart. Vaksinene beskytter ikke mot smitte.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 minutter siden):

Det er ikke rart. Vaksinene beskytter ikke mot smitte.

Husker godt den tiden hvor uvaksinerte måtte teste to ganger i uka på jobb. Ei som kom snylta forkjøla slapp test fordi hun var vaksinert. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (29 minutter siden):

Husker godt den tiden hvor uvaksinerte måtte teste to ganger i uka på jobb. Ei som kom snylta forkjøla slapp test fordi hun var vaksinert. 

Jeg trodde testene var for å avdekke flere smittede, så det er rart at din vaksinerte kollega ikke ble testet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tunique skrev (På 12.7.2022 den 13.56):

Kjenner flere som har fått korona igjen nå de siste ukene. Kjennetegnet for dem alle er at de er trippelvaksinert.

 

Rart det der......

Eh… jeg vet om folk som er dobbeltvaksinert og testa positivt forrige lørdag. Den der må du lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (11 minutter siden):

Jeg trodde testene var for å avdekke flere smittede, så det er rart at din vaksinerte kollega ikke ble testet. 

På den tiden trudde de ikke at vaksinerte smittet tydeligvis. Ingen vaksinerte på det sykehuset jeg jobber trengte å teste 2 ganger i uka.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (På 8.7.2022 den 14.10):

Mange i  vår omgangskrets vart koronasmitta  i februar / mars, og samtlige i mild form, og merkeleg nok vart ein  ikkje smittet selv om vi hadde nærkontakt.   I slutten av mai dro vi på festival i dyp forvisning om at koronaen var på retur, men der tok vi skammeleg feil. 2 dager etter hjemkomst fekk ein høy  feber som vedvarte over flere dager, og positivt test.  Hørte etterhvert at mange andre som også hadde vert på festivalen var blitt syke, og noen dårlige en andre.

Symtomer: Høy feber over flere dager, hodepine, tørrhoste, og sår hals.  Alemennstilstanden vart betydeleg redusert, og selv uker etter at eg begynte å føle meg frisk blir ein kropp som har følt seg i fin form fort sliten.  Mye folk var samlet på eit sted under festivalen, og grunn til å tru at viruset følgde svevestøvet sidan vi hadde begrenset med nærkontakter. Eit familiemedl. som lå på sykehus  på samme tid vart også smittet, og utslått.  

Logikken henger ikke helt sammen. At du og noen til fikk korona i mai, betyr jo ikke at ikke smittetallene var på retur ned? At smittetallene er på vei ned betyr jo ikke at ingen blir smittet.

Godt å høre at du hadde et mildt forløp og ikke trengte hjelp fra helsevesenet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Varianten er mer smittsom  men det er ingenting som tyder på at den er mer aggressiv 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (På 8.7.2022 den 14.10):

Mange i  vår omgangskrets vart koronasmitta  i februar / mars, og samtlige i mild form, og merkeleg nok vart ein  ikkje smittet selv om vi hadde nærkontakt.   I slutten av mai dro vi på festival i dyp forvisning om at koronaen var på retur, men der tok vi skammeleg feil. 2 dager etter hjemkomst fekk ein høy  feber som vedvarte over flere dager, og positivt test.  Hørte etterhvert at mange andre som også hadde vert på festivalen var blitt syke, og noen dårlige en andre.

Symtomer: Høy feber over flere dager, hodepine, tørrhoste, og sår hals.  Alemennstilstanden vart betydeleg redusert, og selv uker etter at eg begynte å føle meg frisk blir ein kropp som har følt seg i fin form fort sliten.  Mye folk var samlet på eit sted under festivalen, og grunn til å tru at viruset følgde svevestøvet sidan vi hadde begrenset med nærkontakter. Eit familiemedl. som lå på sykehus  på samme tid vart også smittet, og utslått.  

Som en vanlig influensa med andre ord. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Varianten er mer smittsom  men det er ingenting som tyder på at den er mer aggressiv 

Mange fekk positivt utslag på koronatesten i vinter ( januar, febr, mars) men dei aller fleste hevdet at de ikkje merket store endringer under syksdomsforløpe. Hadde selv nærkontakt med mange av dem blei merkeleg nok ikkje smittet.  

En helg  i slutten av mai var vi på festival, og der var det ansamling av mye folk, men heller ikkje der hadde eg fysisk nærkontakt med så mange, men like fult slo smitten ut med høy feber tirsdag etter hjemkomst.  Har i ettertid fått bekreftet av mange var blitt smittet, og  som dei selv hevdet  " på uforståeleg vis". Nå har eg forlengst tatt  3 vaksinedoser, men dei hjelper nok ikkje stort.  Folk som er i god fysisk form, og har eit godt immunforsvar uten underliggende sykdomer vil nok takle dette heilt greitt.  Men, nå er det slik at dei fleste sykdomer slår ulikt ut fra person til  person, og her har forskningen forløbi ikkje greidd å finne svarene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToveM skrev (2 timer siden):

Som en vanlig influensa med andre ord. 

Den varianten som er nå virker det som mange får mildere enn en influensa. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...