Gå til innhold

Gutter trenger menn,


Hengebuksvinet

Anbefalte innlegg

SmuleSMitt skrev (10 timer siden):

Er mange alenemødre som innehar både feminine og maskuline kvaliteter og som har et bevisst forhold til hvordan bruke dette i oppdragelsen av barnet/barna sine. Slutt å hevde at egenskaper avhenger av biologisk kjønn, for slik er det faktisk ikke. Mange reflekterte, oppegående, handlekraftige kvinner der ute som fint evner å oppdra jenter og gutter til å bli dugelige mennesker. Dette handler ikke om kjønn, men om hvor velfungerende du er, sosialt og emosjonelt. 

Og det er mange mødre som er praktisk anlagt. Og mange fedre med ti tommeltotter. 

Det handler jo ikke bare om hvilke kvaliteter og egenskaper man har som person, men så enkelt som at det er lettere å relatere til eget kjønn. Ofte har sønner tettere bånd med fedre, og døtre med mødre. Man trenger et forbilde av eget kjønn. Det forutsetter at det er et GODT forbilde, vel og merke.

Jeg vet at JEG hadde trengt et godt forbilde av eget kjønn ettersom min far døde da jeg var barn. Alt mine jevnaldrende gutter lærte av sine fedre, lærte jeg aldri. Mamma kunne ikke disse tingene, og var heller ikke den omsorgsfulle som ga oss en klem eller hadde lange samtaler om problemer osv.. Men vi hadde husly og fikk det vi skulle av materielle ting.

Så det er heller ikke gitt at mødre er fantastiske omsorgspersoner, la det være sagt!

En del fedre er rasshøl som forlater ungene sine, og tror dere ikke barna av disse mennene lider? Selvfølgelig, for de trenger rollemodeller av begge kjønn.

Mange gutter som har vokst opp uten far går det dårlig med. Ja, hvis faren har vært en drittsekk er det good riddance, men det betyr likevel ikke at barna har det supert uten en mannlig rollemodell.

Ting handler mye mer om kjønn enn man tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nisselue skrev (13 timer siden):

Jeg husker det ble illustrert bra en gang hvor en person sa at i et oppgjør kan det legges vekt på at mor vet hva lærerene heter, hva legene heter, hva som spises på skolen og har alle disse tingene og tidene og slikt i ryggmargen. Typiske ting som regnes som viktige hvor pappa ofte feiler. Men spør man pappa hvor høyt barnet tør å huske på huska eller hva slags trær de tør klarte i, og hvor høyt, og hvor fort de klarer sykle og hvor gode de er på å stoppe sykkelen og slike ting, der vil en pappa ofte gjøre det bedre.

Barn trenger alle disse egenskapene rundt seg i oppveksten og de absolutt færreste, om noen, har alt sammen. Barn som forblir uten halvparten av dette vil preges av det.

Hvis du ikke har alle er du en dårlig forelder

Anonymkode: 4a581...607

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (4 minutter siden):

Det handler jo ikke bare om hvilke kvaliteter og egenskaper man har som person, men så enkelt som at det er lettere å relatere til eget kjønn. Ofte har sønner tettere bånd med fedre, og døtre med mødre. Man trenger et forbilde av eget kjønn. Det forutsetter at det er et GODT forbilde, vel og merke.

Jeg vet at JEG hadde trengt et godt forbilde av eget kjønn ettersom min far døde da jeg var barn. Alt mine jevnaldrende gutter lærte av sine fedre, lærte jeg aldri. Mamma kunne ikke disse tingene, og var heller ikke den omsorgsfulle som ga oss en klem eller hadde lange samtaler om problemer osv.. Men vi hadde husly og fikk det vi skulle av materielle ting.

Så det er heller ikke gitt at mødre er fantastiske omsorgspersoner, la det være sagt!

En del fedre er rasshøl som forlater ungene sine, og tror dere ikke barna av disse mennene lider? Selvfølgelig, for de trenger rollemodeller av begge kjønn.

Mange gutter som har vokst opp uten far går det dårlig med. Ja, hvis faren har vært en drittsekk er det good riddance, men det betyr likevel ikke at barna har det supert uten en mannlig rollemodell.

Ting handler mye mer om kjønn enn man tror.

Du skjønner ikke at mannlig rollemodell ikke trenger å være far?

Anonymkode: 4a581...607

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du skjønner ikke at mannlig rollemodell ikke trenger å være far?

Anonymkode: 4a581...607

Jo, så klart. Det er derfor jeg skrev rollemodell av samme kjønn gjentatte ganger i innlegget. Men ikke alle har en stefar eller onkel som kan være det forbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raffalayla
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Trenger og trenger fru Blom.

Menn er noe som kan være greit å ha. Men de har ikke tilstrekkelige emosjonelle egneskaper til å ta seg av barn alene. Det er mer som avlastning for mor.

Og for bare for å sette ting i perspektiv. Det er flere som får sine liv ødelagt av en utisltrekkelig far, enn som får det ved å vokse opp uten far.

Fedre er hit and miss. Noen kan være gode, men altfor mange er dårlige.

Anonymkode: 48f89...b32

For noe sludder. Foreldre generelt er hit and miss. Alkoholiserte, manisk depressive, kalkulerende, utspekulerte, krasse, urettferdig kritiske, impulsive, korttenkte, usympatiske, vulgære og rett og slett slemme mødre finnes det nemlig nok av der ute. Vi som vet, vi vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raffalayla
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Trenger og trenger fru Blom.

Menn er noe som kan være greit å ha. Men de har ikke tilstrekkelige emosjonelle egneskaper til å ta seg av barn alene. Det er mer som avlastning for mor.

Og for bare for å sette ting i perspektiv. Det er flere som får sine liv ødelagt av en utisltrekkelig far, enn som får det ved å vokse opp uten far.

Fedre er hit and miss. Noen kan være gode, men altfor mange er dårlige.

Anonymkode: 48f89...b32

Gode, emosjonelt stabile og emosjonelt tilgjengelige fedre finnes det også mange av der ute. Det var bestefaren min et godt eksempel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, en god pappa trenger alle barn. Dessverre er det mange dårlige og distanserte fedre.

Og dessverre jobber det altfor få menn i barnehagen og skolen. Det jobber en mann i barnehagen vår og ser at han er veldig populær og godt likt blant barna.

Anonymkode: 685af...6d2

Det stemmer men det er ikke en jobb som frister mannfolk flest, vi er glad i egne barn og har lyst å bruke tid med dem, andre sine derimot, har vi liten interesse av, med mindre det er venner av våre barn/slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, SmuleSMitt said:

Jenter og gutter trenger voksne som klarer å lære de å bli dugelige mennesker, med alt hva dette innebærer. Dette avhenger ikke av kjønnet på oppdrageren. Vi lever ikke i 1950 med strikte kjønnsroller. Å lære seg hvordan være et bra menneske, som både er selvstendig, kan sette seg mål og jobbe mot de, ha god evne til emosjonsregulering og gode sosiale relasjoner, kan både kvinner og menn lære vekk. Det handler ikke om kjønn i 2022. 

Joda og det vil det alltid gjøre, menn og kvinner er ikke like i det hele tatt, vi er ofte motpoler selv om slike som deg tror noe annet. Vi tenker ikke likt en gang, dere bruker følelser til det meste, vi gjør ikke.

Jeg hadde gjort mye for å hatt en far som brydde seg om meg når jeg var liten, men det hadde jeg ikke. Det var mye jeg måtte finne ut av selv, som han kunne ha gjort enklere for meg, som hvordan å bli en mann, hjelpe meg med spørsmål om jenter som en gutt helst til ta med en annen gutt, ting om egen kropp osv.

Dette er ting min mor aldri kunnne lært meg på samme måte, da hun ikke ser disse tingene på samme måten som en mann gjør.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Trenger og trenger fru Blom.

Menn er noe som kan være greit å ha. Men de har ikke tilstrekkelige emosjonelle egneskaper til å ta seg av barn alene. Det er mer som avlastning for mor.

Og for bare for å sette ting i perspektiv. Det er flere som får sine liv ødelagt av en utisltrekkelig far, enn som får det ved å vokse opp uten far.

Fedre er hit and miss. Noen kan være gode, men altfor mange er dårlige.

Anonymkode: 48f89...b32

Dummeste jeg har hørt!! Du kan ikke knytte emosjonelle egenskaper til kjønn 

Anonymkode: 003ca...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Makan til bullshit. 🤣 Barn trenger gode foreldre. Kjønn er totalt irrelevant. Menn har ingen egenskaper kvinner ikke også har, og motsatt.

Anonymkode: 7fa83...f14

Menn og kvinner er selvfølgelig biologisk helt forskjellige. 

Anonymkode: 6db1c...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med TS, og derfor er jeg mot at enslige, lesbiske og homofile skal få kunstig befruktning. (I grunn er jeg mot at heterofile også skal få det fordi biologi er så viktig, men det er en annen sak.) Denne tråden er en grei oppsummering av hvorfor jeg mener det er viktig å vokse opp med både mor og far. 

Barn trenger både mor og far, og det beste er å vokse opp sammen med både biologisk mor og biologisk far. Så er jeg fullt klar over at livet skjer, og dette ikke alltid er mulig å få til. Helt topp om enslige, lesbiske, homofile og andre som ikke kan få barn uten kunstig befruktning trer inn som adoptivforelder eller fosterforelder for barn som allerede er født. (Ja til færre aborter og mer adopsjon!) Men jeg er motstander av å planlegge og å lage barn der man allerede ved unnfangelsen vet at man har fratatt barnet muligheten til å leve sammen med biologiske foreldre. Det verste er når enslige får kunstig befruktning, for da har man i tillegg fratatt barnet muligheten til to sett besteforeldre og to sett familier. Det blir så uendelig sårbart. 

Anonymkode: 91bb2...a3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Godt voksen mann som kun har egne erfaringer å basere min kommentar på. Jeg synes det er en tendens til at de guttene jeg har møtt uten far virker veikere enn de med far.

Jeg var samboer med en dame der gutten aldri hadde truffet sin far. Han var en gløgg og fornuftig gutt. Litt engstelig og med et ganglag og en kroppsholdning som viste underkastelse.

Da han var ti år kom det frem at han ble mobbet og fikk juling på skolen. Moren trøstet. Det gjorde ikke jeg. Når moren ikke var tilsdtede snakket vi heller logisk om selve episodene.

Så begynte moren på kveldskurs. Gutten og jeg hadde en hemmelighet. Vi lekesloss. Senere ble det selvforsvar. Jeg lærte han å ikke å slå, men å parere slag.

Moren fikk en bekymring fra skolen og var helt fortvilet. Den snille gutten hadde slengt lederen til mobberne i bakken og skreket "Fuck You". Mobbingen sluttet.

Jeg tør å påstå at jeg hadde lik stor empati som moren. Bare det at min ble vist på en annen måte. Hun hadde aldri vært en gutt på ti år.

Anonymkode: b2969...de6

Her setter du fingeren på det. En uskreven "regel" mellom menn er at alt som skjer mellom dem kan eskaleres til fysisk handling. Og ikke bare kan, egentlig, men det vil skje om ingen gir seg. For kvinner er det anderledes. For en gutt som aldri har lært hvordan håndtere dette vil han alltid være en taper blant menn. Både med venner og kolleger. En gutt som forsøker diskutere seg ut av en skolegårdsdisputt har allerede tapt og gutten vet det selv men han forstår ikke hvorfor.

Nå sier jeg ikke at kvinner ikke kan lære bort dette, men jeg tror nok de fleste kvinner ikke er klar over dette, og de som er klar over det tror at det er noe tillært som er unødvendig og et produkt av menns overdrevne voldelige "løsninger". Men det som gjerne skjer når menn løser konflikten på denne måten er at saken er over etterpå. Man har fått etablert et fungerende makthierarki mellom dem og de vil forholde seg til det så langt det er praktisk mulig og begge/alle vil godta resultatet fordi ingen av dem vil plage de(n) andre med resultatet etterpå.

Dette er nøyaktig det samme som gjør at menn og kvinner ikke kan ha tilsvarende eskalerende diskusjoner fordi en kvinne har ikke denne sosiale regel og menn vet det innerst inne. Så når det er gått så langt at to menn ville ha tatt saken over på det fysiske har kvinnen "vunnet" fordi mannen må gi seg om han ikke skal fysisk ta henne, noe de fleste ikke gjør.

Jeg føler meg sikker på at mange av dere kvinner har sett deres mann bare reise seg å gå.

Nå vet dere hvorfor.

 

EDIT: Kudos til deg for å lære gutten viktig livsvisdom.

EDIT 2: Forøvrig noe til ettertanke for de kvinner som alltid ender opp med en mann som gir dem juling.

Endret av nisselue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Helt enig med TS, og derfor er jeg mot at enslige, lesbiske og homofile skal få kunstig befruktning. (I grunn er jeg mot at heterofile også skal få det fordi biologi er så viktig, men det er en annen sak.) Denne tråden er en grei oppsummering av hvorfor jeg mener det er viktig å vokse opp med både mor og far. 

Barn trenger både mor og far, og det beste er å vokse opp sammen med både biologisk mor og biologisk far. Så er jeg fullt klar over at livet skjer, og dette ikke alltid er mulig å få til. Helt topp om enslige, lesbiske, homofile og andre som ikke kan få barn uten kunstig befruktning trer inn som adoptivforelder eller fosterforelder for barn som allerede er født. (Ja til færre aborter og mer adopsjon!) Men jeg er motstander av å planlegge og å lage barn der man allerede ved unnfangelsen vet at man har fratatt barnet muligheten til å leve sammen med biologiske foreldre. Det verste er når enslige får kunstig befruktning, for da har man i tillegg fratatt barnet muligheten til to sett besteforeldre og to sett familier. Det blir så uendelig sårbart. 

Anonymkode: 91bb2...a3a

helt riktig. hadde dette ikke vært rett og bra, ville naturen ikke utviklet det slikt.

Anonymkode: 251c7...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du ikke har alle er du en dårlig forelder

Anonymkode: 4a581...607

Hvis du tror du har alle er du en dårlig forelder for da er du blind for feilene som må rettes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av de to første årene er far den desidert viktigste omsorgspersonen. 

Anonymkode: aa7ab...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (22 timer siden):

Jeg tror heller at tilstedeværelse er mer viktig og alle foreldre er ikke nødvendigvis så tilstedeværende, men jeg tror ikke at det nødvendigvis må være en mann og en kvinne for å gi barn en god oppvekst. At man skal tillæres stereotypiske egenskaper og interesser vet jeg ikke om er et spesielt godt argument for hvorfor man trenger menn.

Jeg tror dessverre at mange barn er vokst opp med en lite tilstedeværende far på grunn av at far jobber mye og kanskje er distansert når han er hjemme og det virker som en god del kvinner velger den typen menn. Så er det fortsatt vanlig at kvinner jobber mer deltid og dermed er den som er tilstedeværende i barns oppvekst.

Så det er ikke kun det at mannen må være en god rollemodell, men også det at han faktisk må være tilstedeværende og ikke kun en feriepappa. Det kan sikkert diskuteres om mannen er en god rollemodell eller ikke når han jobber mye.

Det har du rett i. Barn har behov for en tilstedeværende mannlig rollemodell. For hvordan kan de ellers lære å være en god mann?

Det var enklere før i tida, da menn tok med seg sønner ut og lærte dem håndtverk som var nødvendig. Kanskje jeg er litt opphengt i det. Og at verden endrer seg, og at menn og kvinner utfører mer likt sånn sett. Men likevel, man må vite å behandle hverandre bra, og jeg tror at kjønn spiller en rolle der, og at rollemodeller er viktig sånn sett.

 

Anonymkode: 1c351...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SS skrev (På 5.7.2022 den 11.07):

og jenter trenger menn.

Ofte blir morsegenskapene fremhevet mer enn farsegenskapene, og for mange er det en selvfølge at barn trenger mor mest. Er det sånn for de minste? Usikker. Er det sånn for de eldre? Ofte ikke.

Har jobbet mye med barn, og alltid hatt veldig mye barn/ungdom i hus. Ser at de ungdommene som faller helt ut, ofte har lite kontakt med far. Ev at mor er den som styrer hjemmet. Diller vi damer for mye? Jeg er god på mye, men ser at mannen er flinkere å stille krav. Mens jeg ofte bare gjør jobben, tar han seg tid til å dra med ungene i matlaging/ husarbeid.

Jeg er en dame som drar med barna på ski, topptur, fotball, telt og rideleir. Denne sommeren har vi også et stort byggeprosjekt på gang. Men jeg er ikke i tvil om at barna mine også trenger mannen min. Og hadde vi blitt skilt, hadde jeg gått for en veldig fleksibel 50/50. Kanskje med 2 uker hos hver? Fordi jeg ser at barn/ungdom trenger å få roe ned i begge hjem. (Men det er jo lett når man samarbeider med bra folk).

Det er ikke kvinnene sin feil når mennene ikke tar sin rolle, vel? Og hva mener du, "dille?" Ser vi ikke ungene i følelsene sine, skaper man jo mennesker som ikke lærer seg verdien av å kjenne til egne følelser / si ifra om egne følelser og lage gode fine relasjoner med andre. Leste et sted at det var slik man lager narcisster, ved å ikke møte barna på følelser, slik at de må greie sine følelser helt alene. 

Jeg tror at barn som har fedre som ikke alltid er der eller er fjerne fra dem, ikke gir dem trygghet, skaper urolige og utrygge barn. Kansje er det værst for guttene som skulle gjerne hatt en god far å relatere seg til i livet. Det er garantert et stort savn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (1 minutt siden):

Det er ikke kvinnene sin feil når mennene ikke tar sin rolle, vel? Og hva mener du, "dille?" Ser vi ikke ungene i følelsene sine, skaper man jo mennesker som ikke lærer seg verdien av å kjenne til egne følelser / si ifra om egne følelser og lage gode fine relasjoner med andre. Leste et sted at det var slik man lager narcisster, ved å ikke møte barna på følelser, slik at de må greie sine følelser helt alene. 

Jeg tror at barn som har fedre som ikke alltid er der eller er fjerne fra dem, ikke gir dem trygghet, skaper urolige og utrygge barn. Kansje er det værst for guttene som skulle gjerne hatt en god far å relatere seg til i livet. Det er garantert et stort savn. 

Med dille mener jeg DILLE. Selvsagt ikke omsorgssvikt, men å oppdra barna til å se at ikke hele verden kretser rundt dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjon69 skrev (11 timer siden):

Joda og det vil det alltid gjøre, menn og kvinner er ikke like i det hele tatt, vi er ofte motpoler selv om slike som deg tror noe annet. Vi tenker ikke likt en gang, dere bruker følelser til det meste, vi gjør ikke.

Jeg hadde gjort mye for å hatt en far som brydde seg om meg når jeg var liten, men det hadde jeg ikke. Det var mye jeg måtte finne ut av selv, som han kunne ha gjort enklere for meg, som hvordan å bli en mann, hjelpe meg med spørsmål om jenter som en gutt helst til ta med en annen gutt, ting om egen kropp osv.

Dette er ting min mor aldri kunnne lært meg på samme måte, da hun ikke ser disse tingene på samme måten som en mann gjør.

Sinne er også en følelse. Så lei av menn som tror de er så rasjonelle og logiske og overhodet ikke følelsesstyrte. Vel, følelsesspekteret er vidt.

Anonymkode: 685af...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (4 timer siden):

Her setter du fingeren på det. En uskreven "regel" mellom menn er at alt som skjer mellom dem kan eskaleres til fysisk handling. Og ikke bare kan, egentlig, men det vil skje om ingen gir seg. For kvinner er det anderledes. For en gutt som aldri har lært hvordan håndtere dette vil han alltid være en taper blant menn. Både med venner og kolleger. En gutt som forsøker diskutere seg ut av en skolegårdsdisputt har allerede tapt og gutten vet det selv men han forstår ikke hvorfor.

Nå sier jeg ikke at kvinner ikke kan lære bort dette, men jeg tror nok de fleste kvinner ikke er klar over dette, og de som er klar over det tror at det er noe tillært som er unødvendig og et produkt av menns overdrevne voldelige "løsninger". Men det som gjerne skjer når menn løser konflikten på denne måten er at saken er over etterpå. Man har fått etablert et fungerende makthierarki mellom dem og de vil forholde seg til det så langt det er praktisk mulig og begge/alle vil godta resultatet fordi ingen av dem vil plage de(n) andre med resultatet etterpå.

Dette er nøyaktig det samme som gjør at menn og kvinner ikke kan ha tilsvarende eskalerende diskusjoner fordi en kvinne har ikke denne sosiale regel og menn vet det innerst inne. Så når det er gått så langt at to menn ville ha tatt saken over på det fysiske har kvinnen "vunnet" fordi mannen må gi seg om han ikke skal fysisk ta henne, noe de fleste ikke gjør.

Jeg føler meg sikker på at mange av dere kvinner har sett deres mann bare reise seg å gå.

Nå vet dere hvorfor.

 

EDIT: Kudos til deg for å lære gutten viktig livsvisdom.

EDIT 2: Forøvrig noe til ettertanke for de kvinner som alltid ender opp med en mann som gir dem juling.

Oi, den var flott. Til syvende og sist er det hennes egen feil at hun blir slått.

Anonymkode: 685af...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...