Gå til innhold

Gutter trenger menn,


Hengebuksvinet

Anbefalte innlegg

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det har du rett i. Barn har behov for en tilstedeværende mannlig rollemodell. For hvordan kan de ellers lære å være en god mann?

Det var enklere før i tida, da menn tok med seg sønner ut og lærte dem håndtverk som var nødvendig. Kanskje jeg er litt opphengt i det. Og at verden endrer seg, og at menn og kvinner utfører mer likt sånn sett. Men likevel, man må vite å behandle hverandre bra, og jeg tror at kjønn spiller en rolle der, og at rollemodeller er viktig sånn sett.

 

Anonymkode: 1c351...490

Tja, jeg tror ikke at det å være en god mann handler om å lære seg håndverk, men heller om egenskaper og holdninger. Noe jeg egentlig ikke tror at en mann må gjøre.

Jeg tror egentlig at det er mer viktig å ha ulike personer rundt seg i oppveksten, men mye blir ikke lært av foreldre. Mye lærer man i sosialt samspill med andre, men holdninger og slike ting er nok viktig hjemmefra.

Jeg tror ikke at en kjønnsstereotypisk oppvekst har sine fordeler i dag om det nå er det man ønsker seg tilbake til. Ikke slik mange menn på min alder og eldre er blitt oppdratt. Der de er blitt sydd puter under armene og mamma gjør alt. Flere har også et dårlig kvinnesyn og forventninger som ikke passer inn i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutter som vokser opp uten gode, mannlige forbilder vil få problemer med å regulere aggressivitet og interaksjon med andre menn. Resultatet er enten primært voldelige menn som lett havner i fengsel (se statistikk om menn i amerikanske fengsler uten far), eller pusete incels. 

Jenter som vokser opp uten menn vil ha vansker med å forstå menns reaksjonsmønster, og vil trolig senere i livet velge dårlige menn som partnere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi, den var flott. Til syvende og sist er det hennes egen feil at hun blir slått.

Anonymkode: 685af...6d2

Nei. Det kan være flere grunner til at de situasjonene ender slik. En grunn kan være at en eller begge av de som krangler ikke kjenner til at kvinner og menn er forskjellige. Den kvinnen skjønner kanskje ikke at for en mann er "fysisk krangling" en instinktuell realitet mens mannen kanskje ikke skjønner at for kvinnen er det ikke det.

Dette er noe både gutter og jenter lærer av pappaen sin.

Og det går helt fint an å alltid velge den type mann som ikke har fått sin mannlige side oppdratt på en trygg måte. Det er kvinnens egen feil dersom hun alltid går for de mennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, snillOnkel said:

Gutter som vokser opp uten gode, mannlige forbilder vil få problemer med å regulere aggressivitet og interaksjon med andre menn. Resultatet er enten primært voldelige menn som lett havner i fengsel (se statistikk om menn i amerikanske fengsler uten far), eller pusete incels. 

Jenter som vokser opp uten menn vil ha vansker med å forstå menns reaksjonsmønster, og vil trolig senere i livet velge dårlige menn som partnere.

Just so.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Fant en artikkel her:

https://www.aftenposten.no/viten/i/OnBL8O/forskning-paa-barn-som-vokser-opp-uten-far-forteller-oss-ikke-sannheten-om-aa-vokse-opp-uten-far-simen-gaure

Her står det at det ikke nødvendigvis trenger å utgjøre noen negativ forskjell å vokse opp uten far, men at det kan det og at det kan være ulike grunner og faktorer som spiller inn. Noe jeg også tror. Det kan være mange ulike grunner til at far ikke er der og det kan påvirke på mange ulike måter og det er heller ikke sikkert at den omsorgspersonen barnet har er en god en. Jeg tror jo at det har mest å si. En trygg og god omsorgsperson som er tilstedeværende, men jeg tror også at det er en fordel at barnet har flere enn bare den ene personen.

Nå mener jeg ikke at far ikke er viktig, men med så mange ulike familiekonstellasjoner så er det kanskje ikke nødvendigvis slik at det må være mor og far som skal oppdra barnet til å bli et godt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snillOnkel skrev (19 minutter siden):

Gutter som vokser opp uten gode, mannlige forbilder vil få problemer med å regulere aggressivitet og interaksjon med andre menn. Resultatet er enten primært voldelige menn som lett havner i fengsel (se statistikk om menn i amerikanske fengsler uten far), eller pusete incels. 

Jenter som vokser opp uten menn vil ha vansker med å forstå menns reaksjonsmønster, og vil trolig senere i livet velge dårlige menn som partnere.

Det tror jeg ikke på og jeg synes det er merkelig å presentere det som en sannhet når det åpenbart kun er din mening. 

Du sier ikke at det KAN skje, men at det VIL skje. 

Jeg tror det er mye mer sannsynlig at en kvinne blir sammen med en dårlig partner om hun har hatt dårlige menn i livet sitt enn om hun har vært uten menn i livet sitt. 

Anonymkode: b2196...602

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sinne er også en følelse. Så lei av menn som tror de er så rasjonelle og logiske og overhodet ikke følelsesstyrte. Vel, følelsesspekteret er vidt.

Anonymkode: 685af...6d2

Ja! Sint er emosjonell!

min eks var sint og irritert hver dag. Sint om jeg var lei meg for noe og. Sint om jobben var stress. Irritert når noe ikke ble gjort rett.

Dette er å være ekstremt emosjonell. Han var mye mer emosjonell enn meg, men merkelig nok helt ignorant for det. Han er emosjonell hver dag. Sur og sint. Og mente at bare jeg var emosjonell fordi jeg greide å utrykke et større spekter av følelser. 

Anonymkode: 66a72...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AprilRyan said:

Nå mener jeg ikke at far ikke er viktig, men med så mange ulike familiekonstellasjoner så er det kanskje ikke nødvendigvis slik at det må være mor og far som skal oppdra barnet til å bli et godt menneske.

Vel og bra det, men er det alt som skal til? Er det nok å bare bli et godt menneske? Man kan jo også være et godt menneske som hater å være sammen med andre mennesker fordi det er forvirrende og slitsomt. Det i seg selv er jo selvmordsgrunner for mange. Noe som eksempelvis kan komme om ens tillærte oppførselsmønster avviker betydelig fra ens person. Noe jeg mener kan komme mye lettere dersom man er gutt og aldri har lært hvordan en mann kanaliserer sin manndom, for eksempel. En lærdom de fleste kvinner vil slite med å gi sine sønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja! Sint er emosjonell!

min eks var sint og irritert hver dag. Sint om jeg var lei meg for noe og. Sint om jobben var stress. Irritert når noe ikke ble gjort rett.

Dette er å være ekstremt emosjonell. Han var mye mer emosjonell enn meg, men merkelig nok helt ignorant for det. Han er emosjonell hver dag. Sur og sint. Og mente at bare jeg var emosjonell fordi jeg greide å utrykke et større spekter av følelser. 

Anonymkode: 66a72...338

Typisk oppførsel hos menn som aldri har lært å kanalisere sin manndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AprilRyan said:

Fant en artikkel her:

https://www.aftenposten.no/viten/i/OnBL8O/forskning-paa-barn-som-vokser-opp-uten-far-forteller-oss-ikke-sannheten-om-aa-vokse-opp-uten-far-simen-gaure

Her står det at det ikke nødvendigvis trenger å utgjøre noen negativ forskjell å vokse opp uten far, men at det kan det og at det kan være ulike grunner og faktorer som spiller inn. Noe jeg også tror. Det kan være mange ulike grunner til at far ikke er der og det kan påvirke på mange ulike måter og det er heller ikke sikkert at den omsorgspersonen barnet har er en god en. Jeg tror jo at det har mest å si. En trygg og god omsorgsperson som er tilstedeværende, men jeg tror også at det er en fordel at barnet har flere enn bare den ene personen.

Nå mener jeg ikke at far ikke er viktig, men med så mange ulike familiekonstellasjoner så er det kanskje ikke nødvendigvis slik at det må være mor og far som skal oppdra barnet til å bli et godt menneske.

Artikkelen sa vel ikke så mye om forskningen i seg selv, og det jeg spesifikt reagerte på her var at det ble stadfestet at det var et skjevt utvalg av forskningsobjekter. Man kan vel sikkert på ren generell basis si at et visst utvalg aldri blir helt gjennomsnitlig, men dette ble litt for lite. Han må gjerne få være uenig i all forskningen for alt hva jeg bryr meg, men å være uenig på bakgrunn av at utvalget er skjevt uten å rettferdiggjøre det virker kanskje ikke helt balansert det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (16 timer siden):

Jeg må jo innrømme at jeg er litt nysgjerrig på hvordan du mener en mor lærer en sønn hvordan menn løser problemer mellom seg. Og bare så det er sagt så er dette altså forskjellig mellom menn og kvinner. Sleng gjerne med hvordan en gutt lærer å ikke behandle en kvinne som en mann.

Dette lærer man da ikke kun av egne foreldre. Man lærer også av samfunnet rundt seg. Tillegg tror jeg ikke på så faste kjønnsmønstere. Det er mange måter å være mann og kvinne på i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Puny said:

Dette lærer man da ikke kun av egne foreldre. Man lærer også av samfunnet rundt seg. Tillegg tror jeg ikke på så faste kjønnsmønstere. Det er mange måter å være mann og kvinne på i dag. 

Når du skriver "i dag" så leser jeg det som at du sikter til en persons rolle i samfunnet. Tross alt er vi de samme vesnene i dag som vi for for titusner av år siden uavhengig av samfunnet. For eksempel har man funnet et avtrykk at et barn som hoppet i en sølepytt for mange herrans tusener av år siden. Barn var barn også da. Og jeg vil gå langt i å si at kvinner er de samme og menn er de samme fortsatt.

Men det er jo mulig  du mener samfunnet styrer ens behov, tankesett og instinkter i meget stor grad. Men gitt muligheten vil selv jenteapebarn leke med dukker og gutteapebarn leke med ting. Det er ikke en tillært rolle man har fra samfunnet. Vi er forskjellige uansett årstall og navn på regjering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (Akkurat nå):

Når du skriver "i dag" så leser jeg det som at du sikter til en persons rolle i samfunnet. Tross alt er vi de samme vesnene i dag som vi for for titusner av år siden uavhengig av samfunnet. For eksempel har man funnet et avtrykk at et barn som hoppet i en sølepytt for mange herrans tusener av år siden. Barn var barn også da. Og jeg vil gå langt i å si at kvinner er de samme og menn er de samme fortsatt.

Men det er jo mulig  du mener samfunnet styrer ens behov, tankesett og instinkter i meget stor grad. Men gitt muligheten vil selv jenteapebarn leke med dukker og gutteapebarn leke med ting. Det er ikke en tillært rolle man har fra samfunnet. Vi er forskjellige uansett årstall og navn på regjering.

Kjønnsrollemønstre er ikke så strenge i dag som for få tiår siden. Kvinner kan være gravemaskinførere og menn kan være sykepleiere. Måten man praktiserer kjønn på har endret seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AprilRyan
nisselue skrev (13 minutter siden):

Artikkelen sa vel ikke så mye om forskningen i seg selv, og det jeg spesifikt reagerte på her var at det ble stadfestet at det var et skjevt utvalg av forskningsobjekter. Man kan vel sikkert på ren generell basis si at et visst utvalg aldri blir helt gjennomsnitlig, men dette ble litt for lite. Han må gjerne få være uenig i all forskningen for alt hva jeg bryr meg, men å være uenig på bakgrunn av at utvalget er skjevt uten å rettferdiggjøre det virker kanskje ikke helt balansert det heller.

Nei, det var ikke poenget heller. Det er sikkert mulig å finne mer materiale om man gidder å google litt.

Poenget var at forskningen ikke er entydig og at det er flere faktorer som spiller inn. Menn sitter og slenger ut bastante meninger uten å ha noen som helst kilde for det, men så er det ikke så enkelt som at kun fordi far er fraværende så skaper det problemer hos barn.

Man trenger gode forbilder og man trenger trygge og gode voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Puny said:

Kjønnsrollemønstre er ikke så strenge i dag som for få tiår siden. Kvinner kan være gravemaskinførere og menn kan være sykepleiere. Måten man praktiserer kjønn på har endret seg. 

Jeg begynner å tro du leser noe annet enn det jeg skriver. Men om du ikke tror biologi har noen innvirkning på hvem man er og hvordan man fører seg så snakker vi jo om helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AprilRyan said:

Nei, det var ikke poenget heller. Det er sikkert mulig å finne mer materiale om man gidder å google litt.

Poenget var at forskningen ikke er entydig og at det er flere faktorer som spiller inn. Menn sitter og slenger ut bastante meninger uten å ha noen som helst kilde for det, men så er det ikke så enkelt som at kun fordi far er fraværende så skaper det problemer hos barn.

Jeg tror vel ingen mener det er så enkelt, men man velger et aspekt og så snakker man om det. Det betyr jo ikke at man tror dette er det eneste som spiller inn.

3 minutter siden, AprilRyan said:

Man trenger gode forbilder og man trenger trygge og gode voksne.

Dette er jeg helt enig i. Jeg tror også man må ha en far og en mor, eller hvertfall en mannlig og en kvinnelig rollemodell - altså noen som er der som en del av din oppvekst og ikke bare på besøk. Det nok ikke være ens biologiske foreldre heller, selv om det nok hjelper på for å "automatisk" forstå de personlige egenskaper som har kommer med gjennom arv.

Jeg tror rett og slett ikke kvinner generelt sett er kapable til å lære bort mannlige hierarkier noe mer enn en mann er kapabel til å lære bort hvordan håndtere fødselssmerter. Enkelte ting er hos oss som kjønn enten man liker det eller ikke og det har ingenting med ens rolle i samfunnet å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Puny skrev (1 time siden):

Kjønnsrollemønstre er ikke så strenge i dag som for få tiår siden. Kvinner kan være gravemaskinførere og menn kan være sykepleiere. Måten man praktiserer kjønn på har endret seg. 

Det skulle man kanskje tro. Men det er faktisk i Norge, et av verdens mest likestilte land, at kjønnene i størst grad velger tradisjonelt (kvinner velger å bli sykepleiere; menn blir maskinførere osv).

Anonymkode: 04295...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skulle man kanskje tro. Men det er faktisk i Norge, et av verdens mest likestilte land, at kjønnene i størst grad velger tradisjonelt (kvinner velger å bli sykepleiere; menn blir maskinførere osv).

Anonymkode: 04295...d5f

Men de har et reelt valg, i motsetning til tidligere tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...