Gå til innhold

BUP skylder på meg!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Åpen for at alt som er falt i livet hennes er min feil!? Blir hun friskere av det? 

ts

Anonymkode: 51eb7...93f

Har du aldri opplevd at det har vært godt å høre fra foreldre, partner, venner, kollegaer eller andre at du alene ikke hadde all skyld i en krangel eller noe annet kjipt som skjedde? 

Anonymkode: 53fae...566

• Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Åpen for at alt som er falt i livet hennes er min feil!? Blir hun friskere av det? 

ts

Eh, ja. Hun kan absolutt bli friskere hvis du påtar deg noe av ansvaret for at hun har det vanskelig, ja. Ikke skyld, for du har helt sikkert ikke gjort noe med vonde hensikter, men ansvar. Hvis du hele tiden påpeker at hun selv er ansvarlig for å fikse sine egne vonde følelser legger du bare sten til byrden. Det vil meget mulig være lindrende for henne om mor sier «jeg ser at en del situasjoner jeg har skapt har bidratt til at du har det vondt, selv om det ikke var det jeg ønsket. Det er jeg lei meg for. Jeg kan ikke endre fortiden, men vil gjerne høre hva du ønsker og har behov for fra meg nå». 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

TS jeg råder deg til å ikke søke hjelp her på kg når det kommer til BUP eller BV. det er et minefelt med drittkasting. 

var du ikke psykisk syk så blir du det av dette.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ts

Ja når du blir en person hun kan fortelle ALT til, OGSÅ det som gjør DEG vondt, uten at du reagerer med å bli sur og sint, DA hjelper det henne.

Derfor må man være dritsterk når man er forelder. Lær henne ved eget eksempel, at du vet at DU er BRA nok, selv om du gjør feil. En gang blir kansje hun forelder, og gjør sikkert mange feil, og da må hun hente samme styrken som hun lærer fra deg. Masse kjærlighet og tilgivelse rettet mot seg selv, da blir man godt rustet til livet når det blir dritt.  

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du er helt blind på hva datteren din har gått gjennom pga deg ("forholdet til faren og andre", "måtte bli selvstendig fort") og nå ikke er interessert i å høre hvorfor hun faktisk sliter som følge av dette. Som forelder har du faktisk ansvar for ditt barns helse, også det mentale. Det høres ut som psykologen har rett. 

Anonymkode: 28628...d0e

• Liker 17
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Blir helt matt, snakk om ansvarsfraskrivelse

Øhm....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener at ingen blir bedre av å grave seg ned i fortiden. Hun er ikke barn, hun er ungdom og har slitt lenge. Hvordan hjelper det henne å velte seg i hvor synd det er på henne og alt som har vært så vanskelig for henne? 

Jeg kunne sikkert gjort mye annerledes jeg, men så skjer livet, og ting er ikke alltid så lett. Ingen gjør alt perfekt. 

ts

Man blir ikke bedre av å grave seg ned i fortiden, men man blir iallefall ikke bedre av at at DU som voksen og omsorgsperson ikke tar hennes opplevelser og problemer på alvor!! Du har også rett i at vi voksne gjør feil og det som fungerer til ett barn gjør nødvendigvis ikke det til et annet. Jenta di har slitt lenge sier du, vær så snill og ydmykt komme henne i møte, la henne fortelle deg hva som er vondt og løft ansvaret vekk fra henne, trøst, gi klemmer, beklag om du har gjort noe galt, la henne få vise deg hvor vanskelig hun har det, først når du gjør det kan hun bli bedre, begynne å reparere seg selv, med hjelp fra deg. Jeg vet desverre alt for godt hva en distansert mamma gjør med psyken, det blir ikke bedre om du fortsetter sånn som du gjør nå!

Anonymkode: 9f92e...d73

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

At vi flyttet mye, forholdene jeg har hatt til hennes far og andre, var visst ikke bra. At hun har blitt selvstendig for tidlig bla bla bla. 

ts

Her er problemet; bla,bla & bla. Du er blitt ansvarliggjort ser det ut som. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper for guds skyld at dette er trolletråd. Hvis ikke fy faen TS du er ett elendig menneske når du ikke engang klarer å ha empati med din egen datter. Det er du som har vært omsorgspersonen hennes hele livet, og hvis psykologen sier at hun sliter pga oppveksten så må du ta det til deg, for ja da er det din skyld. Psykologen tjener absolutt ingenting på å lyve om noe sånt. 

Anonymkode: d46b7...74a

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg håper for guds skyld at dette er trolletråd. Hvis ikke fy faen TS du er ett elendig menneske når du ikke engang klarer å ha empati med din egen datter. Det er du som har vært omsorgspersonen hennes hele livet, og hvis psykologen sier at hun sliter pga oppveksten så må du ta det til deg, for ja da er det din skyld. Psykologen tjener absolutt ingenting på å lyve om noe sånt. 

Anonymkode: 

Endret av Frøkenfryden
Feil.
Skrevet (endret)

Jeg mener at ingen blir bedre av å grave seg ned i fortiden. Hun er ikke barn, hun er ungdom og har slitt lenge. Hvordan hjelper det henne å velte seg i hvor synd det er på henne og alt som har vært så vanskelig for henne? 

Jeg kunne sikkert gjort mye annerledes jeg, men så skjer livet, og ting er ikke alltid så lett. Ingen gjør alt perfekt. 

ts

Hun ønsker å bli sett og hørt av deg, og det er ditt ansvar som forelder. Vil du at hun skal si til sine barn at de skal slutte å grine og synes synd på seg selv, eller vil du at hun skal bli en mor som sier unnskyld, forstår at det var vondt når vi flyttet. 

Det er ikke å velte seg i selvmedlodenhet, det er å lære henne styrke i seg selv, lære henne at det er godt å si unnskyld, og å bygge relasjoner på omsorg nyskjerrighet og forståelse. Da blir man så bra som person at man blir mer glad i seg selv og. 

Endret av lillevill
  • Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i BUP og enig med deg over. Tror ikke psykologen lyver. Og syns vel også dette høres veldig unyansert ut. Alle er ikke like av BUP-ansatte men formulerer meg aldri slik liksom. «Din skyld». Prøver si det mer nyansert, for det er jo et samspill av hendelser, match mellom barn og foreldre osv. Men, har absolutt opplevd å formidle noe nyansert og virkelig ikke nå frem eller at det blir gjensitert HELT annerledes.. tipper noe slikt også kan ha skjedd litt her. Men vanskelig å føle at psykologen formulerer seg helt feil ut fra det du skriver her..

Anonymkode: 7af5e...df2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Her er det definitivt du som tar feil. Jeg er utdannet i helsevesenet, og har slitt og sliter ekstremt mye selv med ptsd og annet, og det fungerer definitivt ikke som '' som man tar det ''. Du skyver vekk problemene til barnet ditt ved å si at hun selv har ansvar, for noe man faktisk kan styre selv. 

Psykisk helse består av arv, miljø, personlighet og generelt hvordan man blir møtt i livet. Her må du ta selvkritikk. 

Anonymkode: 38148...d2d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At vi flyttet mye, forholdene jeg har hatt til hennes far og andre, var visst ikke bra. At hun har blitt selvstendig for tidlig bla bla bla. 

ts

ts

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

ts

Så var det dette med den sjekklista før man får barn..

Hvor mange av disse punktene tror dere TS oppfylte før hun valgte å føde?

1. God (nok) fysisk og mental helse

2. Fullført utdannelse

3. Fast arbeid som gir økonomisk trygghet

4. Stabilt forhold - over tid, og planlagt å få barnet sammen

5. Egen eid bolig med partner

6. God omgangskrets med venner og familie for avlastning når den tid kommer

Hvor mange av disse punktene tror dere ts oppfyller?

Anonymkode: 414f6...de8

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så var det dette med den sjekklista før man får barn..

Hvor mange av disse punktene tror dere TS oppfylte før hun valgte å føde?

1. God (nok) fysisk og mental helse

2. Fullført utdannelse

3. Fast arbeid som gir økonomisk trygghet

4. Stabilt forhold - over tid, og planlagt å få barnet sammen

5. Egen eid bolig med partner

6. God omgangskrets med venner og familie for avlastning når den tid kommer

Hvor mange av disse punktene tror dere ts oppfyller?

Fin sjekkliste! Og det sier jeg ikke fordi jeg innfrir alle punktene (svikter på punkt fem, er ett av disse håpløse parene som leier 😛 ), men det er absolutt verdt å tenke over hva man faktisk har å tilby et barn. Om man mangler de fleste av punktene over skal man tenke seg nøye om.

Anonymkode: 78ece...f6c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fin sjekkliste! Og det sier jeg ikke fordi jeg innfrir alle punktene (svikter på punkt fem, er ett av disse håpløse parene som leier 😛 ), men det er absolutt verdt å tenke over hva man faktisk har å tilby et barn. Om man mangler de fleste av punktene over skal man tenke seg nøye om.

Anonymkode: 78ece...f6c

Ingen som sier at alle punktene bør være maksimalt, men desto flere, desto bedre.

Hadde selv ikke alt helt på plass når vi fikk vår datter for 20 år siden, men det bør være et mål for alle foreldre å ha mest mulig på plass før man får barn. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ikke helt lik situasjon som din, men jeg sendte sønnen min til privat psykolog fordi jeg så timene på BUP ikke hjalp noen ting.

Han slet med lammende angst som ikke ble bedre, bare verre. Hos privat psykolog jobbet de målrettet og konkret med hva han skulle gjøre. Ikke bare satt og pratet om alt annet. Ti timer hos privat psykolog og gutten fikk det mye bedre! Da hadde han kastet bort 1,5 år på BUP.

Anonymkode: 3ae86...331

Eller så modnet gutten på samme tid.

Har selv datter som hadde mye angst i 1,5 år, men som modnet og ble mer reflektert og ikke like angstfyllt av alt i verden. Vi satt i kö for psykolog med rakk aldri få tid, før det ble bedre med egenterapi. (eksponering, forklaringer og støtte i alt som var vanskelig)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

ts

Du skal ikke se bort fra det nei. Du har jo prøvd alt annet. Og det har jo ikke funket i det hele tatt. Men, om du ikke klarer å gjøre det med varme, åpenhet og vennlighet, så skjer det neppe noen bedring heller.

Anonymkode: 073db...a59

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som du ikke er så veldig forståelsesfull, nei. 

Anonymkode: 71004...34e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dattera mi sliter psykisk og har gjort det i mange år. Hun får hjelp av psykolog, men jeg syntes ikke det blir bedre, og syntes helt ærlig psykologen hennes virker veldig useriøs. Hun snakker henne etter munnen og bare diller med henne. Hun blir jo ikke bedre av det. 

Hun Psykologen virket utrolig forståelsesfull, helt til hun kom til meg. Nå er det ikke grenser for hva galt jeg har gjort og all psykisk sykdom min etter har er visst min feil og en «traumerespons». Jeg prøvde å si at vi er vel alle selv ansvarlige for vår psykiske helse, og det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det, men hun var helt låst på at alt var min feil. Jeg prøvde å si at jeg har et annet barn som har greid seg helt fint, så den oppdragelsen jeg har gitt kan ikke være helt bort i natta,  men hun bare matet på om at alt var min feil. Blir helt matt, snakk om ansvarsfraskrivelse. 

dette er selvsagt troll

Anonymkode: be4dd...a3e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...