Gå til innhold

Kan du anbefale My Heritage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke de greiene der. Min far er norsk og mor polsk, men I følge myheritage var jeg 80% fra andre land...og null polsk?? Jeg er brennlik begge mindre foreldre så ingen postmann her. 

Anonymkode: 14042...2ee

Din polske slekt kan ha opprinnelse fra andre land. Det var jo folkevandring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bøtteballetten skrev (6 minutter siden):

Jeg tok muligens test noe samtidig som deg, tror jeg. Husker ikke helt hva som ble opplyst. Men mulig det var noe svikt i systemet deres ?

Vi har jo ant at vi måtte ha gener fra sydligere strøk. Ser det både på øyenfarge, hud og hår nær sagt. Men kan trygt si resultatet overrasket. Vi visste at datteren til en tysk gruvesjef på Røros Kobberverk ble gift inn i familien. Det er mulig at det stammer derfra.  Likedan så var min mors slekt bosatt ved kysten, de levde av fiske og eksport av klippfisk. Det kan ha noe med det å gjøre også. Men jeg vet ikke.  Grunnen til at jeg opprettet konto på My Heritage var for å finne ut om min oldemor. Vi vet bare at mormor vokste opp hos slektninger. Hun ville aldri snakke om sin mor. Det fikk jeg svar på takket være My Heritage.

 

Jeg fikk svar på det jeg ville, og resten ble jo som en bonus. Så jeg avsluttet medlemskapet etter et år. De vil jo gjerne ha oss i medlemslistene sine og jeg har fått "gode tilbud" om å fornye, men det ble ikke sånn. Fant ut det var bedre å bruke pengene på noe mer nyttig. ☺️

 

 

 

Jeg syntes sånne historier eeeer så spennende! Kanskje fordi jeg har drevet med litt research selv 😅 kanskje jeg burde bli slektsforsker 🤓 

Jeg forstår om det blir for personlig for å dele, men jeg ble jo nå så veldig nysgjerrig på hva du fant ut om din oldemor? 

Anonymkode: 7ebb8...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syntes sånne historier eeeer så spennende! Kanskje fordi jeg har drevet med litt research selv 😅 kanskje jeg burde bli slektsforsker 🤓 

Jeg forstår om det blir for personlig for å dele, men jeg ble jo nå så veldig nysgjerrig på hva du fant ut om din oldemor? 

Anonymkode: 7ebb8...18e

Det er faktisk veldig interessant. Men jeg tror nok slektsgransking på gamlemåten er best. Jeg vet ikke om jeg stoler helt på My Heritage.

Det går vel bra å si det. 😉 Det er langt tilbake i tid. Hun ble smittet med spedalskhet og endte opp på sykehus som behandlet spedalske. Og hun døde der. Jeg fant til og med ut hvor hun ble begravd. Det er utrolig hva man finner når man begynner å grave i fortiden.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår ikke de greiene der. Min far er norsk og mor polsk, men I følge myheritage var jeg 80% fra andre land...og null polsk?? Jeg er brennlik begge mindre foreldre så ingen postmann her. 

Anonymkode: 14042...2ee

Polen har jo gått igjennom en god del gjennom tidene da… les deg opp på polsk historie 😊 hvem immigrerte hvor, hvem landsfolk flytta til og hvem flytta fra 

Vi er 2 her inne som også har forskjellig oppfatning på hvordan dna’et spores. Den andre her inne mener det spores på både din far og mor. Jeg mener det spores kun på mor, og så din bestemor og sånn går det videre. Vi har X og Y gen. Det jeg leste var at de klarer bare spore den ene. Men igjen, kan hende jeg tar feil, vi er to her ikke som har forskjellig oppfatning av det 😜

Anonymkode: 7ebb8...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteballetten skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk veldig interessant. Men jeg tror nok slektsgransking på gamlemåten er best. Jeg vet ikke om jeg stoler helt på My Heritage.

Det går vel bra å si det. 😉 Det er langt tilbake i tid. Hun ble smittet med spedalskhet og endte opp på sykehus som behandlet spedalske. Og hun døde der. Jeg fant til og med ut hvor hun ble begravd. Det er utrolig hva man finner når man begynner å grave i fortiden.

Wow! Det var mer spennende enn jeg forestilte meg også 😳 Spedalske? Hva i alle dager er det?🙈 Psykisk psyke eller var det er virus?

Har du noen gang tenkt på å dra dit hun ble begravd?🙈 

Åh skulle ønske jeg hadde kommet like langt i slekts søkingen som deg! 🙈 hos meg stopper bare alt opp i en dansk fødselsattest… Hvilket land farmor kom fra hadde vært veldig fint å vite 😜 

Anonymkode: 7ebb8...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Wow! Det var mer spennende enn jeg forestilte meg også 😳 Spedalske? Hva i alle dager er det?🙈 Psykisk psyke eller var det er virus?

Har du noen gang tenkt på å dra dit hun ble begravd?🙈 

Åh skulle ønske jeg hadde kommet like langt i slekts søkingen som deg! 🙈 hos meg stopper bare alt opp i en dansk fødselsattest… Hvilket land farmor kom fra hadde vært veldig fint å vite 😜 

Anonymkode: 7ebb8...18e

Du kan google på spedalskhet eller lepra. Det var en virussykdom som uten behandling var dødelig.

Trenger faktisk ikke dra lenger enn til Trondheim. Men vil tro så gamle graver er borte for lenge siden. Det er mer enn 100 år siden hun døde.

Du må bare fortsette å lete, plutselig kan det løsne og det dukker opp nyttig informasjon.

Jeg har lett meg tilbake til begynnelsen på 1600 tallet. Da begynte det å bli innfløkt. 😅

Ble kontaktet av en dame i Usa som lurte på hvordan jeg var i slekt med hennes bestemor. Det var ganske nær slekt. Det kunne ikke jeg svare på. Så da måtte jeg brette opp ermene og begynne å grave. Hun hadde fått hjelp på et forum til å grave i slekten. Hun kom vel fram til at vi var i slekt gjennom oldefaren min på morsiden. Jeg fant ut at vi hadde felles slekt via min farmor. Da fikk jeg hakeslepp. Det vil si at for en del slektsledd siden, så hadde det vært sammenblanding i slekta med giftemål før mine foreldre traff hverandre og ble gift. 😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg forstår ikke de greiene der. Min far er norsk og mor polsk, men I følge myheritage var jeg 80% fra andre land...og null polsk?? Jeg er brennlik begge mindre foreldre så ingen postmann her. 

Anonymkode: 14042...2ee

Om jeg har forstått det riktig så tar de kun stikkprøver av ditt dna, så resultatet er kun basert på det de viser,tror det pleier gi ett ganske godt bilde.  Der de fleste DNA-tester feiler er at de ikke har nok referanse dna. Jo flere som tester i de forskjellige delene av europa jo mer nøyaktig kan de sammenligne dna opp mot hverandre og se hvilke landområder ditt dna matcher med.

Myheritage har uten tvil den største dna-poolen i europa.  Jeg husker ikke nøyaktig men jeg fikk muligheten til å velge om de kunne benytte seg av mitt DNA, jeg sa nei. Om det ble destruert husker jeg ikke, men man skal kunne kontakte dem å kreve det.  Om man ikke git tillatelse til å dele så mister man også tilgang på at de kan finne slektninger osv.

Anonymkode: 929e1...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 2.57):

Polen har jo gått igjennom en god del gjennom tidene da… les deg opp på polsk historie 😊 hvem immigrerte hvor, hvem landsfolk flytta til og hvem flytta fra 

Vi er 2 her inne som også har forskjellig oppfatning på hvordan dna’et spores. Den andre her inne mener det spores på både din far og mor. Jeg mener det spores kun på mor, og så din bestemor og sånn går det videre. Vi har X og Y gen. Det jeg leste var at de klarer bare spore den ene. Men igjen, kan hende jeg tar feil, vi er to her ikke som har forskjellig oppfatning av det 😜

Anonymkode: 7ebb8...18e

Jeg har også tatt en slik test, og hos meg ble iaf dna klart sporet også fra fars side. har en oldemor på pappas side som var samisk, og via henne har jeg fått 11 % finsk DNA. Finner igjen samme prosent hos et søskenbarn av meg som også er på pappas side, f.eks.

Men det jeg synes er merkelig er at jeg har visst 1 % DNA fra sentral-asia! Ut fra hva jeg har klart å skjønne vandret nomader fra sentral-asia til europa for 2-3000 år siden, og i England viser arkeologiske utgravinger at ila noen hundre år ble engelsk DNA betydelig endret pga dette. https://forskning.no/arkeologi-dna-innvandring/nordeuropeere-fikk-gener-fra-asia/284760 

Men samtidig sier myheritage-testene at de kan spore DNA opp til 400 bakover. så hvor sent kan dette innslaget fra sentral-asia ha kommet? kan det være veldig gammelt, men likevel ha etterlatt en prosent hos meg..? Noen som vet noe om dette? for ca 400 år siden hadde jeg også 2 tyskere i familien, men fikk ikke noe utslag på dette... spennende greier iaf!!

Anonymkode: 03f33...a05

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Bøtteballetten skrev (På 1.7.2022 den 2.08):

Akkurat dette skjønner jeg ikke. Jeg tok dna test, resultatet går på både mor og fars side. 

Resultatet av dna testen var interessant. Som ventet var prosentandelen størst som nordisk, men iblandet baltiske,skotske, walisiske og irske gener. Største overraskelsen var en liten prosentandel inuitt/ eskimo.

Det ble en dyr fornøyelse. En måtte utvide abonnementet flere ganger for å få tilgang til alle opplysninger.  Abonnerte for et år, men avsluttet det. Det ble for dyrt.

Som flere andre, så oppdaget vi slektninger som vi ikke visste om. Ikke i aller nærmeste familie, men innad i det som blir definert som storfamilie.  Man må være forberedt på å kunne få noen overraskelser. Ikke alltid at det som avsløres er like populært.

Alt i alt så var det interessant, men dessverre for dyrt å følge opp. Men har fått svar på spørsmål som jeg har lurt på.

 

Da er du mann. X og y. 
Har man søsken så burde bror og ikke søster ta testen fordi bror får begge sider mens søster får bare fra morssiden pga at damer er xx og menn er xy. 

Anonymkode: cade4...c72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 2.57):

Polen har jo gått igjennom en god del gjennom tidene da… les deg opp på polsk historie 😊 hvem immigrerte hvor, hvem landsfolk flytta til og hvem flytta fra 

Vi er 2 her inne som også har forskjellig oppfatning på hvordan dna’et spores. Den andre her inne mener det spores på både din far og mor. Jeg mener det spores kun på mor, og så din bestemor og sånn går det videre. Vi har X og Y gen. Det jeg leste var at de klarer bare spore den ene. Men igjen, kan hende jeg tar feil, vi er to her ikke som har forskjellig oppfatning av det 😜

Anonymkode: 7ebb8...18e

Du er trolig dame og den andre er trolig mann. Derfor får dere ulik sporing. 

Anonymkode: cade4...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 2.16):

Nekter å gi vekk DNA på den måten. Håper ingen i min familie bruker det. 

Anonymkode: 75e00...902

Bare kriminelle som tenker slik 😉 alle andre har ikke noe å skjule og derfor ikke problemer med det!

Anonymkode: 5938f...9d9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da er du mann. X og y. 
Har man søsken så burde bror og ikke søster ta testen fordi bror får begge sider mens søster får bare fra morssiden pga at damer er xx og menn er xy. 

Anonymkode: cade4...c72

Nei det er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 14.38):

Jeg har også tatt en slik test, og hos meg ble iaf dna klart sporet også fra fars side. har en oldemor på pappas side som var samisk, og via henne har jeg fått 11 % finsk DNA. Finner igjen samme prosent hos et søskenbarn av meg som også er på pappas side, f.eks.

Men det jeg synes er merkelig er at jeg har visst 1 % DNA fra sentral-asia! Ut fra hva jeg har klart å skjønne vandret nomader fra sentral-asia til europa for 2-3000 år siden, og i England viser arkeologiske utgravinger at ila noen hundre år ble engelsk DNA betydelig endret pga dette. https://forskning.no/arkeologi-dna-innvandring/nordeuropeere-fikk-gener-fra-asia/284760 

Men samtidig sier myheritage-testene at de kan spore DNA opp til 400 bakover. så hvor sent kan dette innslaget fra sentral-asia ha kommet? kan det være veldig gammelt, men likevel ha etterlatt en prosent hos meg..? Noen som vet noe om dette? for ca 400 år siden hadde jeg også 2 tyskere i familien, men fikk ikke noe utslag på dette... spennende greier iaf!!

Anonymkode: 03f33...a05

Det var en gigantinvasjon av mongolere til Europa på 1300-1400-tallet. De hadde også i ganske lang tid overherredømme i nåværende Russland. Google gjerne "den gule horde". Kanskje de sentraleuropeiske genene har kommet den veien? 

Anonymkode: e73f6...ecf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 23.16):

Jeg har sendt mitt dna til my herritage for å både sjekke bakgrunn og helse

svaret jeg fikk tilbake var SÅ kjedelig, 100% norsk 😂🤷🏼‍♀️ men skjønte etterpå at de finner bare ut av mors dna, og mors mors dna osv. Så skal jeg vite pappas slekt, så må jeg teste han. Men da går det på mormor. Farfar har gått bort, og det dnaet kan man aldri få sjekket, da han heller ikke hadde søstre. 
 

Men helse sjekken var mer spennende. Eller, jeg visste jo det var høy blodpropp fare i slekta, men overraskende så sa testen akkuratt det. 

Jeg bryr meg ikke om dna-et mitt blir brukt til forskning. Jeg etterlater dna-et mitt overalt uansett. Om jeg tar hånda i håret ute og det faller hårstrå på bakken. Om jeg skulle spyttet (gjør aldri det, men mange gjør det). Hver gang jeg går på do så fyker dna-et mitt i kloakken. På hver brus flakse jeg har drukket har dnaet mitt havnet i panteautomaten. And so on 😂 I det store bildet, er jeg bare en liten ubetydelig maur på en maurtue. 
 

Slekts treet inne på my herritage er mer spennende! Mitt slektstre blir matchet med andre automatisk, og de gjør slik at man kan kontakte hverandre. Meeen det koster etterhvert penger, men ofte er det store avslag og rabatter. Fikk en melding en gang av en canadisk dame som ville vite mer om hennes norske slekt, hun var på min bestemor sin søster sin mann sin side av treet 😂

Får ofte Mail nyheter om seksmenninger jeg aldri har møtt før 😜 slektstreet mitt er nå helt gigantisk, og jeg finner slekt tilbake til 1400 tallet der. Litt kult å se hvor de levde og hva de gjorde osv. Ofte legger også folk ut super gamle bilder av folk også, f eks vet jeg hvordan min tipptipptipptipp (eller noe, super gammel) oldemor så ut

Anonymkode: 7ebb8...18e

Får du ikke resultater fra hele ditt DNA spekter?   Det gjorde jeg, har funnet nær slekt på begge sider. 

Anonymkode: c7d64...742

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 23.16):

Jeg har sendt mitt dna til my herritage for å både sjekke bakgrunn og helse

svaret jeg fikk tilbake var SÅ kjedelig, 100% norsk 😂🤷🏼‍♀️ men skjønte etterpå at de finner bare ut av mors dna, og mors mors dna osv. Så skal jeg vite pappas slekt, så må jeg teste han. Men da går det på mormor. Farfar har gått bort, og det dnaet kan man aldri få sjekket, da han heller ikke hadde søstre. 
 

Men helse sjekken var mer spennende. Eller, jeg visste jo det var høy blodpropp fare i slekta, men overraskende så sa testen akkuratt det. 

Jeg bryr meg ikke om dna-et mitt blir brukt til forskning. Jeg etterlater dna-et mitt overalt uansett. Om jeg tar hånda i håret ute og det faller hårstrå på bakken. Om jeg skulle spyttet (gjør aldri det, men mange gjør det). Hver gang jeg går på do så fyker dna-et mitt i kloakken. På hver brus flakse jeg har drukket har dnaet mitt havnet i panteautomaten. And so on 😂 I det store bildet, er jeg bare en liten ubetydelig maur på en maurtue. 
 

Slekts treet inne på my herritage er mer spennende! Mitt slektstre blir matchet med andre automatisk, og de gjør slik at man kan kontakte hverandre. Meeen det koster etterhvert penger, men ofte er det store avslag og rabatter. Fikk en melding en gang av en canadisk dame som ville vite mer om hennes norske slekt, hun var på min bestemor sin søster sin mann sin side av treet 😂

Får ofte Mail nyheter om seksmenninger jeg aldri har møtt før 😜 slektstreet mitt er nå helt gigantisk, og jeg finner slekt tilbake til 1400 tallet der. Litt kult å se hvor de levde og hva de gjorde osv. Ofte legger også folk ut super gamle bilder av folk også, f eks vet jeg hvordan min tipptipptipptipp (eller noe, super gammel) oldemor så ut

Anonymkode: 7ebb8...18e

Dette stemmer ikke. Har fått flere treff på min farsside.

Både folk jeg kjenner + mere perifere slektninger. Ant treff avhenger jo av hvor mange andre av dine biologiske slektninger som også har tatt testen + har åpnet for at alle som matcher skal få se det. Selv har jeg tilgang på noen svært fæ helt nære slektninger, 50-100 ikke så veldig nære og flere tusen perifere i land over hele verden.

Treffsikkerheta på "anntatt slektsforhold" er ikke 100% korrekt, og det gir det seg heller ut for å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er dumt med my heritage er at det er sykt dyrt å gjøre noe med dna resultatet. man må betale 2000 kr +/- i abonnement. så er kun verd den dna testen for underholdning. ikke om du skal prøve å lage et slektstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Ænema skrev (På 5.11.2023 den 23.04):

det som er dumt med my heritage er at det er sykt dyrt å gjøre noe med dna resultatet. man må betale 2000 kr +/- i abonnement. så er kun verd den dna testen for underholdning. ikke om du skal prøve å lage et slektstre.

Ja, det er dyrt med abo på MyHeritage, MEN: du kan lage slektstreet ditt gratis på GENI.com! :) Det har jeg gjort! Opprettet et tre med de forfedrene jeg har kjenskap til (navn/f.dato mm) og så vokser treet slik at grener kobler seg på der man får matcher på ulike forfedre...! Funker som et slags wikipedia-verdenstre der man samarbeider om å bygge det. 

På den måten har jeg funnet 2 grener hos meg som går helt tilbake til vikingtida. masse vikingkonger og jarler å finne der, superinteressant! På den måten blir jo ikke DNA-et ditt koblet opp mot treet, da det er MH-testen som kobles til MH-treet, men likevel.. man kan iaf sette opp et gratis tre.. 

Det som var gøy med DNA-testen for min del, var bare å kjenne mitt genetiske opphav og få varsler om slektninger. Ikke så viktig for meg at det er koblet til treet...

Anonymkode: 03f33...a05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er dyrt med abo på MyHeritage, MEN: du kan lage slektstreet ditt gratis på GENI.com! :) Det har jeg gjort! Opprettet et tre med de forfedrene jeg har kjenskap til (navn/f.dato mm) og så vokser treet slik at grener kobler seg på der man får matcher på ulike forfedre...! Funker som et slags wikipedia-verdenstre der man samarbeider om å bygge det. 

På den måten har jeg funnet 2 grener hos meg som går helt tilbake til vikingtida. masse vikingkonger og jarler å finne der, superinteressant! På den måten blir jo ikke DNA-et ditt koblet opp mot treet, da det er MH-testen som kobles til MH-treet, men likevel.. man kan iaf sette opp et gratis tre.. 

Det som var gøy med DNA-testen for min del, var bare å kjenne mitt genetiske opphav og få varsler om slektninger. Ikke så viktig for meg at det er koblet til treet...

Anonymkode: 03f33...a05

Joda det er jo noe. For meg som leter etter et familiemedlem er det ikke så lett å lete når alt et betaling. Det et jo flere sider med dna. Dessverre er flest nordmenn på my heritage. Men man kan ta resultatene fra my heritage og laste de opp på familytreedna og betalt 20 dollar for å putte resultatene der.Er noen norske der også.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2023 at 7:47 AM, AnonymBruker said:

Bare kriminelle som tenker slik 😉 alle andre har ikke noe å skjule og derfor ikke problemer med det!

Anonymkode: 5938f...9d9

Helt til du f.eks. ikke får ordentlig uføreforsikring fordi forsikringsselskapene har funnet ut at du er genetisk disponert for å bli ufør. De har blitt hacket minst en gang til nå. https://www.vice.com/en/article/vbqyvx/myheritage-hacked-data-breach-92-million

Anonymkode: b1a2f...d44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...