Gå til innhold

Kan du anbefale My Heritage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har efaringer, virker spennende med dna testing og slekstforskning?

Anonymkode: d75ab...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er veldig spennende. Har fått vite en del nytt om min etnisitet, og det stemmer ift slektskap med mange jeg allerede vet jeg er i slekt med. Det som ikke er like morsomt, er at jeg plutselig har fått en "ny", nær slektning, og har resonnert meg fram til utroskap i nær familie. Dette kan jeg aldri dele, da ødelegger jeg relasjoner unødig. Men ikke noe særlig å vite det... Så vær forberedt på at det kan dukke opp overraskelser.

Anonymkode: fad1b...5ae

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok, du får bare % i hvilke områder du er basert på den andelen de tester av dna ditt, utover det så sier den veldig lite. servicen er bra.

Det finnes dyrere dna tester som sjekker helsen din, hvilke typer kreftformer du evt er genetisk disponibel for osv.

Anonymkode: 929e1...32e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpna denne tråden i håp om å få lese om noen erfaringer og også om noen kunne ha svart på et spørsmål jeg brenner  inne med: Utleverer sånne nettsider sine DNA-resultater med politiet og myndigheter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har testet, og de påstår de ikke deler. men jeg har ingen mulighet til å gå dette i sømmene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (Akkurat nå):

Jeg åpna denne tråden i håp om å få lese om noen erfaringer og også om noen kunne ha svart på et spørsmål jeg brenner  inne med: Utleverer sånne nettsider sine DNA-resultater med politiet og myndigheter?

Ja, i USA så gjør de i allefall det.

Anonymkode: af9fa...f99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sendt mitt dna til my herritage for å både sjekke bakgrunn og helse

svaret jeg fikk tilbake var SÅ kjedelig, 100% norsk 😂🤷🏼‍♀️ men skjønte etterpå at de finner bare ut av mors dna, og mors mors dna osv. Så skal jeg vite pappas slekt, så må jeg teste han. Men da går det på mormor. Farfar har gått bort, og det dnaet kan man aldri få sjekket, da han heller ikke hadde søstre. 
 

Men helse sjekken var mer spennende. Eller, jeg visste jo det var høy blodpropp fare i slekta, men overraskende så sa testen akkuratt det. 

Jeg bryr meg ikke om dna-et mitt blir brukt til forskning. Jeg etterlater dna-et mitt overalt uansett. Om jeg tar hånda i håret ute og det faller hårstrå på bakken. Om jeg skulle spyttet (gjør aldri det, men mange gjør det). Hver gang jeg går på do så fyker dna-et mitt i kloakken. På hver brus flakse jeg har drukket har dnaet mitt havnet i panteautomaten. And so on 😂 I det store bildet, er jeg bare en liten ubetydelig maur på en maurtue. 
 

Slekts treet inne på my herritage er mer spennende! Mitt slektstre blir matchet med andre automatisk, og de gjør slik at man kan kontakte hverandre. Meeen det koster etterhvert penger, men ofte er det store avslag og rabatter. Fikk en melding en gang av en canadisk dame som ville vite mer om hennes norske slekt, hun var på min bestemor sin søster sin mann sin side av treet 😂

Får ofte Mail nyheter om seksmenninger jeg aldri har møtt før 😜 slektstreet mitt er nå helt gigantisk, og jeg finner slekt tilbake til 1400 tallet der. Litt kult å se hvor de levde og hva de gjorde osv. Ofte legger også folk ut super gamle bilder av folk også, f eks vet jeg hvordan min tipptipptipptipp (eller noe, super gammel) oldemor så ut

Anonymkode: 7ebb8...18e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 29.6.2022 den 10.09):

Jeg åpna denne tråden i håp om å få lese om noen erfaringer og også om noen kunne ha svart på et spørsmål jeg brenner  inne med: Utleverer sånne nettsider sine DNA-resultater med politiet og myndigheter?

Sånn jeg har forstått det: I utgangspunktet ikke, men det kan skje i fremtiden. De løste jo Golden state-saken gjennom slektsforskning. Og minst en sak i Sverige har blitt løst på denne måten:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWvmMK/slektsforsker-loeste-dobbeltdrap-tror-tengs-bevis-vil-vaere-lett-aa-angripe-i-retten

Jeg tror ikke man kan ta høyde for at dette ikke er et verktøy som blir mer og mer vanlig i fremtiden. DNA er kjempespennende, men jeg tror også man bør være varsom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (2 timer siden):

Sånn jeg har forstått det: I utgangspunktet ikke, men det kan skje i fremtiden. De løste jo Golden state-saken gjennom slektsforskning. Og minst en sak i Sverige har blitt løst på denne måten:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWvmMK/slektsforsker-loeste-dobbeltdrap-tror-tengs-bevis-vil-vaere-lett-aa-angripe-i-retten

Jeg tror ikke man kan ta høyde for at dette ikke er et verktøy som blir mer og mer vanlig i fremtiden. DNA er kjempespennende, men jeg tror også man bør være varsom.

Jeg syntes det bare er bra jeg da 🙈 Jeg har aldri gjort noe ulovlig da. Eller nei, nå lyver jeg, prøvde en gang å stjele noe fra en klesbutikk for sabla mange år siden 😂 men uansett, dnaet mitt ligger allerede registrert hos politiet etter en anmeldelse jeg la inn for lenge siden. Så i systemet var jeg jo i fra før av uansett 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 7ebb8...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men helse sjekken var mer spennende. Eller, jeg visste jo det var høy blodpropp fare i slekta, men overraskende så sa testen akkuratt det. 

Da kan du glede deg til fremtiden, når Folketrygden er borte og alle må kjøpe privat helseforsikring. Og når du nektes helseforsikring fordi Myheritage har solgt dette til alle forsikringsselskapene.

Anonymkode: 58d2c...3be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da kan du glede deg til fremtiden, når Folketrygden er borte og alle må kjøpe privat helseforsikring. Og når du nektes helseforsikring fordi Myheritage har solgt dette til alle forsikringsselskapene.

Anonymkode: 58d2c...3be

Hvorfor blir folketrygden borte…?  Man får fortsatt helseforsikring. Tenker du på at vi bruker opp statskassa / oljepengene? Vi finner nye måter å tilpasse oss på

ufør forsikring er en annen sak, man får ikke det på allerede dokumenterte skader. Men det er jo ikke en skade. Jeg er helt frisk nå. Det bare ligger i slekta. Skal alle som har hatt besteforeldre som har stryket med av kreft ikke få hjelp, det skjer jo ikke 😛 prosent vis har vi alle noe, men det betyr ikke at i fremtiden skal ingen få hjelp for det de kan få i arv

men jeg er allerede ufør, såeh 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7ebb8...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sendt mitt dna til my herritage for å både sjekke bakgrunn og helse

svaret jeg fikk tilbake var SÅ kjedelig, 100% norsk 😂🤷🏼‍♀️ men skjønte etterpå at de finner bare ut av mors dna, og mors mors dna osv. Så skal jeg vite pappas slekt, så må jeg teste han. Men da går det på mormor. Farfar har gått bort, og det dnaet kan man aldri få sjekket, da han heller ikke hadde søstre. 
 

Men helse sjekken var mer spennende. Eller, jeg visste jo det var høy blodpropp fare i slekta, men overraskende så sa testen akkuratt det. 

Jeg bryr meg ikke om dna-et mitt blir brukt til forskning. Jeg etterlater dna-et mitt overalt uansett. Om jeg tar hånda i håret ute og det faller hårstrå på bakken. Om jeg skulle spyttet (gjør aldri det, men mange gjør det). Hver gang jeg går på do så fyker dna-et mitt i kloakken. På hver brus flakse jeg har drukket har dnaet mitt havnet i panteautomaten. And so on 😂 I det store bildet, er jeg bare en liten ubetydelig maur på en maurtue. 
 

Slekts treet inne på my herritage er mer spennende! Mitt slektstre blir matchet med andre automatisk, og de gjør slik at man kan kontakte hverandre. Meeen det koster etterhvert penger, men ofte er det store avslag og rabatter. Fikk en melding en gang av en canadisk dame som ville vite mer om hennes norske slekt, hun var på min bestemor sin søster sin mann sin side av treet 😂

Får ofte Mail nyheter om seksmenninger jeg aldri har møtt før 😜 slektstreet mitt er nå helt gigantisk, og jeg finner slekt tilbake til 1400 tallet der. Litt kult å se hvor de levde og hva de gjorde osv. Ofte legger også folk ut super gamle bilder av folk også, f eks vet jeg hvordan min tipptipptipptipp (eller noe, super gammel) oldemor så ut

Anonymkode: 7ebb8...18e

Akkurat dette skjønner jeg ikke. Jeg tok dna test, resultatet går på både mor og fars side. 

Resultatet av dna testen var interessant. Som ventet var prosentandelen størst som nordisk, men iblandet baltiske,skotske, walisiske og irske gener. Største overraskelsen var en liten prosentandel inuitt/ eskimo.

Det ble en dyr fornøyelse. En måtte utvide abonnementet flere ganger for å få tilgang til alle opplysninger.  Abonnerte for et år, men avsluttet det. Det ble for dyrt.

Som flere andre, så oppdaget vi slektninger som vi ikke visste om. Ikke i aller nærmeste familie, men innad i det som blir definert som storfamilie.  Man må være forberedt på å kunne få noen overraskelser. Ikke alltid at det som avsløres er like populært.

Alt i alt så var det interessant, men dessverre for dyrt å følge opp. Men har fått svar på spørsmål som jeg har lurt på.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteballetten skrev (1 minutt siden):

Akkurat dette skjønner jeg ikke. Jeg tok dna test, resultatet går på både mor og fars side. 

Resultatet av dna testen var interessant. Som ventet var prosentandelen størst som nordisk, men iblandet baltiske,skotske, walisiske og irske gener. Største overraskelsen var en liten prosentandel inuitt/ eskimo.

Det ble en dyr fornøyelse. En måtte utvide abonnementet flere ganger for å få tilgang til alle opplysninger.  Abonnerte for et år, men avsluttet det. Det ble for dyrt.

Som flere andre, så oppdaget vi slektninger som vi ikke visste om. Ikke i aller nærmeste familie, men innad i det som blir definert som storfamilie.  Man må være forberedt på å kunne få noen overraskelser. Ikke alltid at det som avsløres er like populært.

Alt i alt så var det interessant, men dessverre for dyrt å følge opp. Men har fått svar på spørsmål som jeg har lurt på.

 

Da jeg tok den så var det hvertfall slik. Kanskje det har endret seg? Jeg tok min test for 5-6 år siden? Jeg leste ganske mye om det, da resultatet ikke ble som forventet. For jeg er tydelig halvt utlandsk 😜 men bare mors side kom opp, den siden av familien som er fra en dal langt oppi landet 

Restultatet ditt er spennende da, var de random inngiftet eller var det fra de tider hvor mange reiste over til skotland og Irland? Eskimo genet er jo super spennende! 
 

Men ja, det er dyrt. Det er ikke vits å fortsette abonnere etter man har fått den informasjonen man ville ha. Kanskje slå til på et av tilbudene ved black friday ect, men ellers er det ikke verdt det i lengden

Anonymkode: 7ebb8...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nekter å gi vekk DNA på den måten. Håper ingen i min familie bruker det. 

Anonymkode: 75e00...902

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nysgjerrig på det og har kikket litt, men har vel forstått at jeg ikke finner ut av det jeg håper på…

For noen år siden, like før min bestemor døde etter en stunds sykdom husket hun ikke at jeg var barnebarnet hennes. Isteden trodde hun det var datteren hennes som var kommet tilbake. Dette er en datter ingen har visst om, men etter hva jeg har forstått har hun hintet litt om det oppigjennom, når hun har drukket f.eks. 
Et par dager før hun døde kom det opp igjen og hun fortalte at hun hadde levert dette jentebarnet på «barnekontoret» da det ble født. Det kan godt hende hun var forvirret, dement eller bare fant på ting, men jeg har en magefølelse som sier at det stemmer. Håpet my heritage kunne hjelpe, men ser ut til at informasjon fra «nyere tid» (50-60 tallet ikke er tilgjengelig før om mange mange år…

Anonymkode: 3a719...01f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nekter å gi vekk DNA på den måten. Håper ingen i min familie bruker det. 

Anonymkode: 75e00...902

Heldigvis er det frivillig 😊 men av nysgjerrighet, hva er det du er redd for at de kan finne på å bruke dna’ene til?

Anonymkode: 7ebb8...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig nysgjerrig på det og har kikket litt, men har vel forstått at jeg ikke finner ut av det jeg håper på…

For noen år siden, like før min bestemor døde etter en stunds sykdom husket hun ikke at jeg var barnebarnet hennes. Isteden trodde hun det var datteren hennes som var kommet tilbake. Dette er en datter ingen har visst om, men etter hva jeg har forstått har hun hintet litt om det oppigjennom, når hun har drukket f.eks. 
Et par dager før hun døde kom det opp igjen og hun fortalte at hun hadde levert dette jentebarnet på «barnekontoret» da det ble født. Det kan godt hende hun var forvirret, dement eller bare fant på ting, men jeg har en magefølelse som sier at det stemmer. Håpet my heritage kunne hjelpe, men ser ut til at informasjon fra «nyere tid» (50-60 tallet ikke er tilgjengelig før om mange mange år…

Anonymkode: 3a719...01f

Så kjipt 😕 om magefølelsen din sier at det skjedde noe der, så gjorde det nok det. Og høres ut som du har fått mer enn 1 hint

Min bestemor rømte til Norge alene da hun var 15. Hun var barnehjemsbarn i Danmark. Har klart å skaffe dåpsattesten, men der står bare nytt navn. Ikke noe om hvor gammel hun egentlig var eller noe. Kirken i Danmark har ikke noe mer informasjon. Bestemor var mørk i huden, som også var årsaken til at hun rømte fra danmark. Hun nektet fortelle hvor hun egentlig kom fra. Kan hende hun ikke en gang visste selv. Men ryktene går på om hun egentlig var barnehjemsbarn, men at hennes mor hadde et forhold til kelner/tjener. Andre rykter er at hun var er barnehjemsbarn plassert i danmark, hvor foreldrene var enten på leir, eller at en tysker violdtok en kvinne og utfallet ble bestemor på barnehjemmet.
 

Hvem vet. Er derfor jeg tok testen. Man ser tydelig at jeg er halvt noe. Får ofte spørsmål om hvor jeg egentlig er fra. Men testen jeg tok gikk bare på mors og mors gen. Denne bestemoren var på fars side. Pappa nekter å teste seg, og jeg kan ikke gjøre noe annet enn å respektere det 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7ebb8...18e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da jeg tok den så var det hvertfall slik. Kanskje det har endret seg? Jeg tok min test for 5-6 år siden? Jeg leste ganske mye om det, da resultatet ikke ble som forventet. For jeg er tydelig halvt utlandsk 😜 men bare mors side kom opp, den siden av familien som er fra en dal langt oppi landet 

Restultatet ditt er spennende da, var de random inngiftet eller var det fra de tider hvor mange reiste over til skotland og Irland? Eskimo genet er jo super spennende! 
 

Men ja, det er dyrt. Det er ikke vits å fortsette abonnere etter man har fått den informasjonen man ville ha. Kanskje slå til på et av tilbudene ved black friday ect, men ellers er det ikke verdt det i lengden

Anonymkode: 7ebb8...18e

Jeg tok muligens test noe samtidig som deg, tror jeg. Husker ikke helt hva som ble opplyst. Men mulig det var noe svikt i systemet deres ?

Vi har jo ant at vi måtte ha gener fra sydligere strøk. Ser det både på øyenfarge, hud og hår nær sagt. Men kan trygt si resultatet overrasket. Vi visste at datteren til en tysk gruvesjef på Røros Kobberverk ble gift inn i familien. Det er mulig at det stammer derfra.  Likedan så var min mors slekt bosatt ved kysten, de levde av fiske og eksport av klippfisk. Det kan ha noe med det å gjøre også. Men jeg vet ikke.  Grunnen til at jeg opprettet konto på My Heritage var for å finne ut om min oldemor. Vi vet bare at mormor vokste opp hos slektninger. Hun ville aldri snakke om sin mor. Det fikk jeg svar på takket være My Heritage.

 

Jeg fikk svar på det jeg ville, og resten ble jo som en bonus. Så jeg avsluttet medlemskapet etter et år. De vil jo gjerne ha oss i medlemslistene sine og jeg har fått "gode tilbud" om å fornye, men det ble ikke sånn. Fant ut det var bedre å bruke pengene på noe mer nyttig. ☺️

 

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er veldig nysgjerrig på det og har kikket litt, men har vel forstått at jeg ikke finner ut av det jeg håper på…

For noen år siden, like før min bestemor døde etter en stunds sykdom husket hun ikke at jeg var barnebarnet hennes. Isteden trodde hun det var datteren hennes som var kommet tilbake. Dette er en datter ingen har visst om, men etter hva jeg har forstått har hun hintet litt om det oppigjennom, når hun har drukket f.eks. 
Et par dager før hun døde kom det opp igjen og hun fortalte at hun hadde levert dette jentebarnet på «barnekontoret» da det ble født. Det kan godt hende hun var forvirret, dement eller bare fant på ting, men jeg har en magefølelse som sier at det stemmer. Håpet my heritage kunne hjelpe, men ser ut til at informasjon fra «nyere tid» (50-60 tallet ikke er tilgjengelig før om mange mange år…

Anonymkode: 3a719...01f

Men tror du 50-60 tallet blir tilgjengelig?? Eller at mer fra den tiden blir tilgjengelig?
 

Jeg fant en gammel slekts bok hos morfar, hvor slekta sto ramsa opp helt tilbake til 1500 tallet 🙈 der sto det dødsårsaker, hvordan de var, hva de jobbet med, alt mulig rart! Så jeg dro skikkelig i gang mitt tre med å legge ut alt tilbake til 1500 taller selv på my herritage 🙈 tok litt tid, men det gikk 😅

Anonymkode: 7ebb8...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke de greiene der. Min far er norsk og mor polsk, men I følge myheritage var jeg 80% fra andre land...og null polsk?? Jeg er brennlik begge mindre foreldre så ingen postmann her. 

Anonymkode: 14042...2ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...