Gå til innhold

Hvor lang tid brukte du på å få førerkort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som har tatt førerkortet i voksen alder; hvor lang tid brukte dere fra første gang dere kjørte til dere fikk førerkortet og hvor mange kjøretimer hadde dere? Kjørte dere mye hjemme også? Jeg er 30 år og har hatt to kjøretimer og skal øvelseskjøre en del hjemme og litt nysgjerrig på hvor lang tid det kommer til å ta. Jeg vet at det er individuelt, men derfor er det interessant å høre noen erfaringer. 

Anonymkode: 3a183...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde de grunnleggende timene og oppkjøring.

Klarte på første forsøk.

Hadde aldri øvelseskjørt før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 mnd, hadde kun det obligatoriske.

Anonymkode: 707ec...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok i fjor, var da 32!

Hadde 3 kjøretimer med skole, så kjørte jeg litt hjemme. Meldte meg så opp til intensivkurs hvor alt det obligatoriske tas i løpet av en uke, og deretter ventet jeg 3 uker på oppkjøring. Så det hele tok vel ca 2 måneder. Tok manuell. Brukte appen som heter Teoritentamen, og den var verdt hver krone! 1 feil på teorien og oppkjøring gikk fint.

 

 

Anonymkode: 1b671...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen og voksen. Hadde ett barn på den siden så jeg måtte. Var 21 år og brukte under 3 måneder. Tok teorien i mars og oppkjøring i mai. Hadde aldri kjørt en dag i mitt liv da jeg tok min første kjøretime etter teorien. 

Anonymkode: 787e9...9ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, dere er effektive og det gir meg jo litt håp. Jeg tar automatlappen, og har blitt overrasket over hvor fort jeg kom meg ut i trafikken, men er nok litt overforsiktig og pysete enda. 

Anonymkode: 3a183...56b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Startet 17 oktober og kjørte opp 9 desember :)

Anonymkode: 650f8...2fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte opp i 2019, da var jeg 41 år . Hadde første kjøretime 25.juni og fikk sertifikatet 27.november. Strøk på 2 oppkjøringer. Kjørte for lite egentlig den første tiden hjemme. 

Anonymkode: c0ce6...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen når jeg var 22, tok ca 3 måneder fra jeg kjørte bil første gang til jeg fikk lappen på første oppkjøring

Anonymkode: ded9c...59b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte i august og ferdig i juli. 

Anonymkode: 38477...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok 6 mnd, men 3,5 av de månedene var venting på oppkjøring. Kjørte opp i år, er 40. Øvelseskjørte ca to ganger i uken. Hadde 4 kjøretimer utover det obligatoriske.

Anonymkode: ab91c...eba

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i 30årene og tar lappen. Kjenner meg igjen i det du sier om å være litt "pysete" i trafikken. Kjørelæreren min sier det er en av ulempene med å ta lappen i voksne alder, man blir mer redd. Men  vi skal klare dette 🥳

Anonymkode: a48ff...448

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er også i 30årene og tar lappen. Kjenner meg igjen i det du sier om å være litt "pysete" i trafikken. Kjørelæreren min sier det er en av ulempene med å ta lappen i voksne alder, man blir mer redd. Men  vi skal klare dette 🥳

Anonymkode: a48ff...448

Lykke til 🤞🏻. Ja, min kjørelærer sier at jeg i alle fall ikke har problemer med å overholde vikeplikten 😂. Jeg prøver å tenke at på kjøretimene har i alle fall kjørelærer pedaler så da kan jeg prøve å være litt tøffere og nøle mindre 🙈

Anonymkode: 3a183...56b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 37. Fikk lappen nå i april. Jeg startet å kjøre privat og lese teori fra juli i fjor, så 9 måneder. Jeg tok pause i desember i fjor, så måtte jeg vente to måneder på oppkjøring. 

Anonymkode: 0f76f...a9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8t totalt over tre uker, men det var en annen tid i et annet land.

Anonymkode: 2f3bd...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet i september i fjor.
 

Kunne nok kjørt opp nå, men på grunn av ny jobb, studier og annet har jeg ikke fått tid til alt det obligatoriske den siste tiden. Nå drar ting seg litt ut pga ferie og mye jobbing. Satser på å kanskje kjøre opp i slutten av august eller september. 
 

Har brukt litt tid for å bli trygg, for er litt pinglete som flere sier her. Hehe. 
 

Er 28 og tar automat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen - 4 mnd

Meg - 2 mnd og 1 dag

Datter - 3,5 mnd

 

Alle sammen tok førerkortet i fjor, ingen privat øvelseskjøring.

Endret av mrs.tld
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 mnd, med 2 måneder venting på oppkjøring pga covid. Var ikke eneste som skulle ha oppkjøring. 

Det gikk fint. Var på automat da. Hadde kun det obligatoriske. Kjørte hver dag når jeg først starta. Kjørte alle steder vi skulle, henting/levering i bhg hver dag. Hadde ikke mye tid til overs med 2 barn, så benyttet muligheten hver gang vi skulle ut å gjøre ærend. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 33 og har ikke fått den enda. Hadde en oppkjøring da jeg var 30, men strøk så det sang! Så kom korona og jeg flyttet, ny jobb og litt greier, så ble en pause på noen år. Planen er oppkjøring til høsten. Men jeg er såååå treg. Har brukt massevis av penger på kjøretimer. Orker ikke tenke på hvor mye en gang. Er et mirakel om jeg består neste oppkjøring.

Anonymkode: 859bd...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...