Gå til innhold

Skravletråd mars/april 2023


*Marihøna*

Anbefalte innlegg

Melder meg inn her. 👋 33 år og venter barn nr. 2 med foreløpig beregnet termin rundt 20. mars. :) Ifølge tidlig ultralyd er dette en jente, blir spennende å se hva de sier på ordinær ultralyd om to uker. 

 

_isabella skrev (På 2.10.2022 den 19.49):

Hei hei 🙂

Jeg er 12 uker på vei, termin i slutten av april 🙂 

Men jeg lurte på om de fleste av dere har benyttet dere av NIPT? Jeg er så usikker. Har blitt henvist til tidlig ultralyd, vurderer å la det bli med det, men så føler jeg at absolutt alle tar NIPT...?

Vi tok NIPT privat, mest fordi mannen min ønsket den ekstra forsikringen. For min del kunne vi fint holdt oss til en vanlig organrettet ultralyd i uke 12-14. NIPT i Norge kan i beste fall bare utelukke tre typer kromosomfeil, mens en organrettet ultralyd kan utelukke mye mer. I tillegg fikk vi beskjed om at både neseben og nakkefold så helt normalt ut på UL, så jeg var ikke så veldig spent på resultatet fra NIPT, for å være helt ærlig. Man kan jo aldri garantere at fosteret er helt friskt heller, så for meg føltes det litt unødvendig. Men for all del fint å vite at det er svært lav sannsynlighet for kromosomavvik. 

Tenker at det er litt individuelt om det er verdt det eller ikke. Dere får nesten kjenne på det selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg med her jeg også. Er 13+0  i dag. Skal ha termin 15.april. Ikke vært på ultralyd enda. Tenkte å vente til ordinær som er i starten av november. Men kjenner jeg er fryktelig nervøs. Leser om alle som har valgt å dra på TUL, men vi valgte å ikke dra , for det er jo ganske dyrt. Og det hjelper uansett ikke hvis noe har gått galt. Samtidig er jeg så fryktelig utålmodig og lurer skikkelig på om det går bra. Har hatt veldig få symptomer helt siden start, og nå er det ingenting bortsett fra at jeg kjenner litt "strekk" under navlen når jeg nyser 🤣, utflod og at jeg må tisse ofte. Og det blir jeg også bekymret over. Har lest MASSE om å være gravid på nett, sett videoer osv, og alle lister opp de samme symptomene. Hadde det ikke vært for at mensen forsvant, hadde jeg ikke trodd jeg var gravid! 

Også har magen vokst, da. Ser ut som jeg er flere mnd gravid. Men det skjedde fort! På slutten av sommeren i år var jeg sykt oppblåst, og det var så stygt. Da visste jeg ikke at jeg var gravid, da. Men magen føles hardere liksom nederst nå, så jeg håper det er en bra ting. 

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeliten skrev (6 timer siden):

Slenger meg med her jeg også. Er 13+0  i dag. Skal ha termin 15.april. Ikke vært på ultralyd enda. Tenkte å vente til ordinær som er i starten av november. Men kjenner jeg er fryktelig nervøs. Leser om alle som har valgt å dra på TUL, men vi valgte å ikke dra , for det er jo ganske dyrt. Og det hjelper uansett ikke hvis noe har gått galt. Samtidig er jeg så fryktelig utålmodig og lurer skikkelig på om det går bra. Har hatt veldig få symptomer helt siden start, og nå er det ingenting bortsett fra at jeg kjenner litt "strekk" under navlen når jeg nyser 🤣, utflod og at jeg må tisse ofte. Og det blir jeg også bekymret over. Har lest MASSE om å være gravid på nett, sett videoer osv, og alle lister opp de samme symptomene. Hadde det ikke vært for at mensen forsvant, hadde jeg ikke trodd jeg var gravid! 

Også har magen vokst, da. Ser ut som jeg er flere mnd gravid. Men det skjedde fort! På slutten av sommeren i år var jeg sykt oppblåst, og det var så stygt. Da visste jeg ikke at jeg var gravid, da. Men magen føles hardere liksom nederst nå, så jeg håper det er en bra ting. 

Hurra! 
Om du klarer å holde deg til OUL er det jo ingen grunn til å ta tidlig. Det er mer om det gir deg ro ☺️ 
Du kan også spørre jordmor om henvisning til TUL - noen steder har begynt å innføre det til alle uansett alder, men da må du raska på da jeg TROR du kun får det opp til ca 14-15? Er dog ikke sikker.

Symtomer er så forskjellig fra person til person, og ikke minst fra graviditet til graviditet. Jeg hadde mange symtomer første trimester, men så godt som alle venninnene mine hadde ingen - kun som deg at mensen forsvant, så ikke stress med det! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi vært på OUL! Alt så fint ut, og hun var så sikker som man kan være på at det er en jente i magen😊

Vi fikk ei jente i fjor også, så vi har mer enn nok av klær hvert fall. Fikk også en pudderrosa vognpose som ikke kan forlenges, så det er i grunn greit at den kan arves av lillesøster. Da får den lengre brukstid likevel.

Terminen stemte ganske godt, vi ble bare flyttet fra 10. til 8. mars. Selveste kvinnedagen❤️ Storesøster kom i uke 36 og var litt liten for "alderen", men de fant ingen grunn til at det ble sånn, så jeg håper denne holder seg på plass til etter at jeg har gått ut i permisjon hvert fall😅 Vi får ekstra vekstkontroller fremover, så vi er hvert fall i gode hender hvis denne skulle vokse mindre enn antatt.

Kjenner egentlig at jeg begynner å bli litt stressa over hvordan hverdagen skal bli med to, og spesielt to tette. Storesøsters første bilstol går i arv til minstemann f.eks, og da begynner jeg å bekymre meg over at vi ikke har et sete til storesøster i begge bilene, hvordan jeg skal hente i barnehagen osv...Det er absolutt ingen hast, men det er mye sånt som har kvernet i toppen de siste dagene😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mlk301 skrev (20 timer siden):

I dag har vi vært på OUL! Alt så fint ut, og hun var så sikker som man kan være på at det er en jente i magen😊

Vi fikk ei jente i fjor også, så vi har mer enn nok av klær hvert fall. Fikk også en pudderrosa vognpose som ikke kan forlenges, så det er i grunn greit at den kan arves av lillesøster. Da får den lengre brukstid likevel.

Terminen stemte ganske godt, vi ble bare flyttet fra 10. til 8. mars. Selveste kvinnedagen❤️ Storesøster kom i uke 36 og var litt liten for "alderen", men de fant ingen grunn til at det ble sånn, så jeg håper denne holder seg på plass til etter at jeg har gått ut i permisjon hvert fall😅 Vi får ekstra vekstkontroller fremover, så vi er hvert fall i gode hender hvis denne skulle vokse mindre enn antatt.

Kjenner egentlig at jeg begynner å bli litt stressa over hvordan hverdagen skal bli med to, og spesielt to tette. Storesøsters første bilstol går i arv til minstemann f.eks, og da begynner jeg å bekymre meg over at vi ikke har et sete til storesøster i begge bilene, hvordan jeg skal hente i barnehagen osv...Det er absolutt ingen hast, men det er mye sånt som har kvernet i toppen de siste dagene😅

 

Så fantastisk med fin OUL, gratulerer med ei lita jente 💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere? 😊

Var selv på OUL tidligere i uken og alt var fint med lillegutt 💙Kjenner han helt klart der inne nå! (18+5 idag). Små støt rundt om i magen ila dagen. Gleder meg til å kjenne fra utsiden! 

Har også fått en liten babybump som ikke bare ser ut som jeg er oppblåst, så det er jo litt stas!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helne90 skrev (På 13.10.2022 den 11.57):

Hvordan går det med dere? 😊

Var selv på OUL tidligere i uken og alt var fint med lillegutt 💙Kjenner han helt klart der inne nå! (18+5 idag). Små støt rundt om i magen ila dagen. Gleder meg til å kjenne fra utsiden! 

Har også fått en liten babybump som ikke bare ser ut som jeg er oppblåst, så det er jo litt stas!  

Så bra at alt så fint ut med lillegutt💙

I motsetning til forrige gang så har morkaken plassert seg bak denne gangen, og det var veldig koselig å kjenne sparkene mye tidligere enn sist, og veldig hyggelig at mannen ikke trengte å vente til uke 24 eller noe for å kjenne han også.

Oppgraderingen fra å se oppblåst ut til å faktisk se gravid ut er veldig koselig😊

Jeg begynte å kjenne på bekkenløsning allerede i uke 17, og sett mørkt på et langt svangerskap i den tilstanden, men det har plutselig forduftet helt. Krysser fingrene for at det holder seg i sjakk en gooood stund til😊🤞

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mlk301 skrev (På 21.10.2022 den 10.28):

Så bra at alt så fint ut med lillegutt💙

I motsetning til forrige gang så har morkaken plassert seg bak denne gangen, og det var veldig koselig å kjenne sparkene mye tidligere enn sist, og veldig hyggelig at mannen ikke trengte å vente til uke 24 eller noe for å kjenne han også.

Oppgraderingen fra å se oppblåst ut til å faktisk se gravid ut er veldig koselig😊

Jeg begynte å kjenne på bekkenløsning allerede i uke 17, og sett mørkt på et langt svangerskap i den tilstanden, men det har plutselig forduftet helt. Krysser fingrene for at det holder seg i sjakk en gooood stund til😊🤞

 

Så bra bekkensmertene ikke satt i! Jeg og har hatt et par dager fra uke 16 med vondter, men heldigvis bare en dag her og der i ny og ne! Krysser fingrene for at det forblir slik for oss begge 🤞

Kjente det første sparket fra utsiden forrige uke! Det var utrolig stas, mannen kjent det og som var ekstra gøy.
Har dere fått kjekt tøtta begge to dere og?☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Helne90 skrev (På 24.10.2022 den 14.14):

Så bra bekkensmertene ikke satt i! Jeg og har hatt et par dager fra uke 16 med vondter, men heldigvis bare en dag her og der i ny og ne! Krysser fingrene for at det forblir slik for oss begge 🤞

Kjente det første sparket fra utsiden forrige uke! Det var utrolig stas, mannen kjent det og som var ekstra gøy.
Har dere fått kjekt tøtta begge to dere og?☺️

Vi har fått kjent begge to😊

Så bra, satser på at plagene ikke blir for store for noen, og at de i så fall lar vente på seg helt til slutt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan går det med dere? Under 100 dager til termin, og kjenner det begynner å nærme seg med stormskritt 🥶 Tiden går så sykt mye fortere med lillebror enn når vi venta på storesøster ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 25 og syns det går så utrooolig seint😂 lite plager annet enn sliten/trøtt, men helt utkjørt etter lange arbeidsdager 😵💫 

 

Gleder meg så til jul og ferie, etter det tror jeg tida går fort 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

27+5, og syns også tiden går så sakte, haha! Juleferie neste uke, gleder meg 🤩 
Jobber fortsatt 100% med litt tilrettelegging, men må se an over nyttår hvordan formen er. Kjenner kroppen blir tyngre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Helne90 skrev (På 14.12.2022 den 11.47):

27+5, og syns også tiden går så sakte, haha! Juleferie neste uke, gleder meg 🤩 
Jobber fortsatt 100% med litt tilrettelegging, men må se an over nyttår hvordan formen er. Kjenner kroppen blir tyngre! 

31+4 nå, og magen er en skikkelig kule. Merker det veldig godt i ryggen, spesielt korsryggen.

Det skal ikke mye til før jeg må hvile ryggen, så merker at det ikke er like lett å være en leken og morsom mamma for 1-åringen vår, og mye faller på far nå. Blir vel ikke bedre fremover😅

Håper formen holder, og at tiden går fort🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tida flyr! Både rygg og ribbein blir prega av vekta som raser på 😩 jeg kjenner masse liv og vi gleder oss skikkelig! Det er så gøy å forberede seg både med barnerom og gode samtaler ❤️
 

Her har partneren min brukket beinet og det er snøkaos ute, så vi er litt hjelpesløse om dagen 😅 men husarbeid kan vente, hvile er viktigst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det @addict😍

-----

Uke 33+0 nå, 52 dager/7 uker til termin nå ☺️ Kjenner ting begynner å gå treeeegt, og det merkes på kroppen på en helt annen måte enn med førstemann. Denne graviditeten med motsatt kjønn har jeg vært mye mer kvalm, varm av meg (noe samboer ikke er, så han fyrer jo i peisen mens jeg sitter i undertøyet omtrent 😅), sure oppstøt og halsbrann.. Itillegg til kynnere og nå i det siste nedpress. Håper han velger å komme før termin ❤️ Alt er omtrent på plass foruten ammetøy, noen digge klær til å ha på barsel dagene etterpå, og ammepute så tror jeg alt er i hus 🤔 

Gleder meg til å begynne å ordne ting slik de skal være og pakke fødebag ☺️

Hvordan ligger dere ann? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*Marihøna* skrev (9 timer siden):

Klart det @addict😍

-----

Uke 33+0 nå, 52 dager/7 uker til termin nå ☺️ Kjenner ting begynner å gå treeeegt, og det merkes på kroppen på en helt annen måte enn med førstemann. Denne graviditeten med motsatt kjønn har jeg vært mye mer kvalm, varm av meg (noe samboer ikke er, så han fyrer jo i peisen mens jeg sitter i undertøyet omtrent 😅), sure oppstøt og halsbrann.. Itillegg til kynnere og nå i det siste nedpress. Håper han velger å komme før termin ❤️ Alt er omtrent på plass foruten ammetøy, noen digge klær til å ha på barsel dagene etterpå, og ammepute så tror jeg alt er i hus 🤔 

Gleder meg til å begynne å ordne ting slik de skal være og pakke fødebag ☺️

Hvordan ligger dere ann? 

 

Kjøper og kjøper og kjøper men føler vi aldri kommer i mål 🤪 har ikke spart på en tråd siden forrige barn.

 

Enig i at dette svangerskapet er tungt, heftig med nr 3. 30+3 i dag så virkelig en eeeevighet igjen 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Marihøna* skrev (10 timer siden):

Klart det @addict😍

-----

Uke 33+0 nå, 52 dager/7 uker til termin nå ☺️ Kjenner ting begynner å gå treeeegt, og det merkes på kroppen på en helt annen måte enn med førstemann. Denne graviditeten med motsatt kjønn har jeg vært mye mer kvalm, varm av meg (noe samboer ikke er, så han fyrer jo i peisen mens jeg sitter i undertøyet omtrent 😅), sure oppstøt og halsbrann.. Itillegg til kynnere og nå i det siste nedpress. Håper han velger å komme før termin ❤️ Alt er omtrent på plass foruten ammetøy, noen digge klær til å ha på barsel dagene etterpå, og ammepute så tror jeg alt er i hus 🤔 

Gleder meg til å begynne å ordne ting slik de skal være og pakke fødebag ☺️

Hvordan ligger dere ann? 

 

Ja enig, nå har tiden begynt å gå saaaaakte 😅 hele høsten og desember bare fløy avsted, var så mye som skjedde. 

Er 31+4 idag, under 9 uker igjen! Har også fått 50% svangerskapspenger, så er mye roligere dager enn jeg er vant til. 

Vi har kjøpt inn mye, men ikke alt. Mangler fortsatt en tur på ikea, og litt div småtteri. Men begynner å bli! Barnerommet er malt, og jeg har begynt å vaske og sortere tøy. Har lyst å få klar fødebagen i grei tid jeg og, og har så smått lagt frem det vi har klart. Alt som er gjort 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Marihøna* skrev (På 10.1.2023 den 2.29):

Klart det @addict😍

-----

Uke 33+0 nå, 52 dager/7 uker til termin nå ☺️ Kjenner ting begynner å gå treeeegt, og det merkes på kroppen på en helt annen måte enn med førstemann. Denne graviditeten med motsatt kjønn har jeg vært mye mer kvalm, varm av meg (noe samboer ikke er, så han fyrer jo i peisen mens jeg sitter i undertøyet omtrent 😅), sure oppstøt og halsbrann.. Itillegg til kynnere og nå i det siste nedpress. Håper han velger å komme før termin ❤️ Alt er omtrent på plass foruten ammetøy, noen digge klær til å ha på barsel dagene etterpå, og ammepute så tror jeg alt er i hus 🤔 

Gleder meg til å begynne å ordne ting slik de skal være og pakke fødebag ☺️

Hvordan ligger dere ann? 

 

33+2 nå og 49 dager til termin. Synes det føles som en evighet til termin! Forrige kom før uke 37, så jeg har en forventning om å ikke gå hele veien, og tror jeg blir litt skuffa om jeg sitter der på termindato uten en baby. Samtidig ønsker jeg jo å slippe prematur, så vil gjerne komme meg over uke 37😅

Til tross for at jeg er så skråsikker på at jeg skal føde tidlig så er ingenting av det vi skulle handle i hus. Bilstol, klær og utstyr har vi fra storesøster på 13,5 mnd, men vi mangler en sprinkelseng og en søskenvogn. Barnerommet er fortsatt mannens kontor og roterom, så mulig det ikke blir klart, men det ordner seg vel😊 Storesøster overrasket tidlig, og vi fikk hvert fall erfare at det ikke er krise om alt ikke er på plass, så det er kanskje derfor det går så tregt. Jeg stresser over det innimellom likevel da.

Ryggen blir fort sliten, og jeg har mye sure oppstøt og halsbrann. Føler at det er lite plass til mat i magen når alt presses opp, og blir fort kvalm. Kan ikke huske at det var så ille sist🥴

Dette føltes som et veldig langt klageinnlegg, men alt i alt går det egentlig veldig bra, og jeg føler meg mye lettere i kroppen denne gangen. Er veldig klar for å møte det nye tilskuddet, må bare holde ut noen uker til🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

27 dager til termin og kjenner jeg begynner å lengte etter lillemann 🥺💙 Alt er klart, mangler bare å sette inn bilstolen hans i bilen nå. 

Hvordan ligger dere ann? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...