Gå til innhold

Skravletråd mars/april 2023


*Marihøna*

Anbefalte innlegg

s0la skrev (7 timer siden):

Samme her - nå er buksene allerede begynt å bli stram rundt magen. Det skjedde med første også, rundt uke 7-8. Er nok oppblåst og så spiser jeg jo mer enn før pga den ekstreme sulten 24/7, haha. 😅

Ja det er nok fint å dele da! 💗 Det er greit med støtte uansett om det går bra eller ikke. 🥰 Jeg har alltid foretrukket å være «alene» hvis det er noe, så det er kanskje derfor jeg vil holde det hemmelig så lenge som mulig. 🙈 Men jeg gleeeeeder meg sånn til å si det! Tror faktisk ikke jeg klarer å holde meg så mye lenger enn etter UL hvis det er hjerteslag… 

Uff, livet som gravid altså, er ikke bare enkelt nei. Gleder meg til skikkelig kul og behagelige gravidbukser dog 🫣🫶🏼

Ja, er igrunnen privat av meg jeg også, men godt å skjule det lengre også 🥰 

Samboerens mormor var fin da. Begynner å tulle "litt" så hun hadde jo snakka med tanta hans dagen etterpå (🫠🫠🫠) og var jo helt overraska for hadde jo ingen mage når termin var i august eller september.. Så både jeg og baby måtte jo være syke 😅 tanta derimot var overrasket over at vi hadde holdt det skjult såpass lenge 🤭

🤭når er det tul for din del? 

Endret av *Marihøna*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 7/25/2022 at 8:09 PM, *Marihøna* said:

Uff, livet som gravid altså, er ikke bare enkelt nei. Gleder meg til skikkelig kul og behagelige gravidbukser dog 🫣🫶🏼

Ja, er igrunnen privat av meg jeg også, men godt å skjule det lengre også 🥰 

Samboerens mormor var fin da. Begynner å tulle "litt" så hun hadde jo snakka med tanta hans dagen etterpå (🫠🫠🫠) og var jo helt overraska for hadde jo ingen mage når termin var i august eller september.. Så både jeg og baby måtte jo være syke 😅 tanta derimot var overrasket over at vi hadde holdt det skjult såpass lenge 🤭

🤭når er det tul for din del? 

Nei det skal ikke være lett, haha! 😅 Jeg gleder meg også masse til babymage. Det har jeg savnet masse og må tilbake å se bilder fra sist. Det er rart å se! 

Haha, huff! 😂🤭 Man får noen morsomme historier når man deler nyheten! 😂

Har enda ikke vært hos legen; skal dit neste fredag, så her er det bare å være tålmodig. Da blir det nok blodprøve og så henvisning til TUL. Jeg vil gjerne ha en før uke 12, men spørs om de har noe ledig da.

Dama i telefonen på legekontoret spurte hvorfor jeg ville ta blodprøve for å sjekke HCG. Jeg ble litt satt ut. Jeg svarte bare at jeg tenkte det var ganske standard, da jeg sjekket det sist gang. Merkelig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 🙋‍♀️ Blir gjerne med her. 

Physalis, 34 år, B2. 

Menstermin 11 mars 🥰 Skal på TUL 30 aug, virker som en evighet til 🙈 Tror liksom ikke helt på det før man har vært der. Meeeeeget trøtt for tida, kunne ha sovet 24/7 om det hadde gått. Ellers så sliter jeg med kvalme på kveldstid.. Spiser som en hest 😅🙈 Går ikke lange stunda etter et måltid før jeg vil ha noe igjen... Jaja. Hvordan er det med dere andre? 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er formen veldig variert. Kvalm, trøtt, sliten, andpusten, øm mage, til tider litt emosjonell og får plutselig tanker som: "Shit, hvordan skal vi klare TO barn på en gang??". Men så ser man jo at andre klarer det... 🤭🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på. 4+0 i dag, menstermin 16 april, faktisk på bursdagen til mannen min 🥰 har en sønn fra før, han 2 år i oktober. 

Har noen av dere fått tidlig ultralyd i det offentlige? Leser man nå egentlig skal få det, skal høre med fastlegen når jeg bestiller time om en måneds tid, men har hørt fra andre at det kun er de over 35 år som får det? Er 28 år selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

autorain skrev (Akkurat nå):

Slenger meg på. 4+0 i dag, menstermin 16 april, faktisk på bursdagen til mannen min 🥰 har en sønn fra før, han 2 år i oktober. 

Har noen av dere fått tidlig ultralyd i det offentlige? Leser man nå egentlig skal få det, skal høre med fastlegen når jeg bestiller time om en måneds tid, men har hørt fra andre at det kun er de over 35 år som får det? Er 28 år selv.

Gratulerer! 🥰 Så spennende. 

Slik jeg har forstått det så skal alle få tilbud om tidlig ultralyd i uke 12 fra 1. september i år. I mitt tilfelle så bikker jeg 14 uker den 1. sept., så jeg fikk ikke tidlig ultralyd dessverre. Du vil vel være 12 uker i slutten av september, så jeg regner med at du får 😊 vi bestilte privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lifeisgood skrev (8 timer siden):

Gratulerer! 🥰 Så spennende. 

Slik jeg har forstått det så skal alle få tilbud om tidlig ultralyd i uke 12 fra 1. september i år. I mitt tilfelle så bikker jeg 14 uker den 1. sept., så jeg fikk ikke tidlig ultralyd dessverre. Du vil vel være 12 uker i slutten av september, så jeg regner med at du får 😊 vi bestilte privat.

Takk 🥰 og dette var oppløftende lesing! Håper det stemmer 😁🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gjerne med her! Jeg er gravid igjen etter en SA i januar, og denne babyen er veldig ønska! Vi fant det ut i sommerferien og jeg er nå 8+2 😄 jeg skal på tul imorra privat fordi jeg er en smule stressa av meg 😂 greit å få bekrefta at det er liv!

Newgirll - 26 år - B1 - termin 23. mars🥰

Endret av Newgirll
Edit: endret termindato etter ultralyd. Alt stod bra til med den lille spira😍
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg forsiktig inn her! Er 9 + 4 idag ,termin rundt 10 Mars! 

Var på tidlig UL i går og så ei lita bønne som lå å sprella med fin hjertelyd, som var en enorm lettelse. Hadde MA i Januar, så gode nyheter på UL var fantastisk. Er fortsatt forsiktig optimistisk, og har ikke fortalt det til noen enda. 

Har vært mye kvalm den siste mnd, men nå har det roet seg litt. Gått fra å være konstant kvalm til kvalm når jeg er sulten/sliten/lukter noe (hva som helst egentlig, haha). Ellers er jeg trøtt og sliten, men ikke noe krise. 

Krysser fingrene for at det blir en frisk baby i Mars! 🤩 
--

Helne90 - 32 år - B1 - termin 10.Mars 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på, 10+2 dager i dag i følge helseoversikt-appen.

Mlk301 - 29 år - B2 - termin 10. mars

Vi hadde tidlig ultralyd i uke 7, og så et bankende hjerte. Fortalte det til nærmeste familie og venner, men holder kortene tett til brystet rundt andre. Det er mulig det bare er meg, men jeg havner i så mange situasjoner hvor vi snakker om søsken osv, også må jeg holde tilbake og si "ja, hvis vi får en til så...". Det er så vanskelig å ikke si noe, også blir det rart å fortelle de senere at jeg var gravid da jeg svarte med alle disse hypotetiske svarene😅

Jaja. Mitt første svangerskap var utenfor livmoren, og i mitt forrige svangerskap tok jeg med meg mye av angsten, for jeg ble gravid med én gang. Er litt mer avslappet denne gangen, kanskje fordi det ikke var helt planlagt,  men er utrolig redd for at noe skal ha skjedd siden ultralyden i uke 7.

Er det sånn at alle får tilbud om tidlig ultralyd nå? Jeg var hos fastlegen i dag, og da sa han at jeg kunne få det. Svarte at jeg allerede har hatt det, og at jeg skal tilbake på sykehuset i uke 12, så ville ikke sløse med offentlige midler. Angrer litt på at jeg ikke tok den, for jeg vet ikke om jeg får ultralyd når jeg skal på sykehuset igjen.

Ellers har jeg vært kvalm, men ikke kastet opp. Mest når jeg begynte å bli sulten, men det har gitt seg sakte men sikkert. Nå er det mer at jeg begynner å spise, også blir jeg sånn "mett" kvalm veldig fort, men så blir jeg kjempesulten en time etterpå. Har vært oppe utallige ganger for å tisse hver natt i flere uker, men fra forrige svangerskap så husker jeg at det skal gi seg for en stund nå straks😂

Har ikke vært med i en slik gruppe før, har bare smuglest gjennom andre, så det blir koselig å følge alle🥰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mlk301 skrev (3 timer siden):

Er det sånn at alle får tilbud om tidlig ultralyd nå? Jeg var hos fastlegen i dag, og da sa han at jeg kunne få det. Svarte at jeg allerede har hatt det, og at jeg skal tilbake på sykehuset i uke 12, så ville ikke sløse med offentlige midler.

Jeg har lest et sted at fra 1. september i år så skal alle gravide få tilbud om tidlig ultralyd fra uke 12 😄 (har ikke kilde).

Jeg fikk innkalling idag til en ultralyd i uke 14, som de kalte tidlig ultralyd på sykehuset 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newgirll skrev (4 minutter siden):

Jeg har lest et sted at fra 1. september i år så skal alle gravide få tilbud om tidlig ultralyd fra uke 12 😄 (har ikke kilde).

Jeg fikk innkalling idag til en ultralyd i uke 14, som de kalte tidlig ultralyd på sykehuset 🥰

Så bra!

Da jeg var gravid med datteren min i fjor så husker jeg at jordmoren min snakket om at det «snart» skulle tilbys alle, så det er på tide at det kommer😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Slenger meg med her siden jeg kom over tråden i dag 😍

Er 41 år, planlagt gravid med første barn og har termin ... litt usikker faktisk! I følge siste mens osv. er det 31. mars, men da jeg var og tok en tidlig ultralyd 4. august og den dagen skulle vært 6+3, så vi bare en tom fostersekk med en størrelse som jordmor anslo at bare kunne være 4 uker. Så jeg ble jo litt paff, men hun mente det kunne være en veldig sen eggløsning...

Uansett, jeg har tatt to HCG-tester på legekontoret med 3 dagers mellomrom og hadde en fin økning. Har alle gravidsymptomer dere andre har skrevet om her (ikke superkvalm, men en smule uggen, er konstant sulten, ømme bryster, murringer nederst i magen, veldig trøtt og må tisse hele tida), så må jo bare tro at jeg er gravid, selv om dumme meg googlet litt og fant ut at det er noe som heter "blighted ovum" (er det det som kalles for kjemisk på norsk?) der kroppen tror den er gravid selv om det ikke er utviklet et embryo. Har ny ultralyd om to uker, så håper inderlig at vi får se noe da 🙌

Selv om jeg har lyst, har jeg ikke sagt det til noen ennå, men samboeren har sagt det til bestekompisen, samt at han sa det til foreldrene sine i går på telefon (de bor et stykke unna). Jeg synes egentlig det er litt ubehagelig (vet ikke helt hvorfor, men mest sannsynlig fordi jeg ikke helt klarer å tro på at jeg faktisk er gravid før vi ser liv på UL), og var ikke helt enig i å fortelle det såpass tidlig (for da er jo bare 5+4 i dag hvis vi skal tro på den forrige ultralyden). Tenker jeg kommer til å vente til vi har sett på neste UL om to uker før jeg forteller det til foreldrene mine + et par venninner jeg stoler ekstra på. Jeg klarer liksom ikke å glede meg helt ordentlig før jeg vet ting sikkert.

Jess, dette ble visst litt langt 😅 Håper det går fint med alle dere andre i tråden her ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

annmeretes skrev (1 time siden):

Hei! Slenger meg med her siden jeg kom over tråden i dag 😍

Er 41 år, planlagt gravid med første barn og har termin ... litt usikker faktisk! I følge siste mens osv. er det 31. mars, men da jeg var og tok en tidlig ultralyd 4. august og den dagen skulle vært 6+3, så vi bare en tom fostersekk med en størrelse som jordmor anslo at bare kunne være 4 uker. Så jeg ble jo litt paff, men hun mente det kunne være en veldig sen eggløsning...

Uansett, jeg har tatt to HCG-tester på legekontoret med 3 dagers mellomrom og hadde en fin økning. Har alle gravidsymptomer dere andre har skrevet om her (ikke superkvalm, men en smule uggen, er konstant sulten, ømme bryster, murringer nederst i magen, veldig trøtt og må tisse hele tida), så må jo bare tro at jeg er gravid, selv om dumme meg googlet litt og fant ut at det er noe som heter "blighted ovum" (er det det som kalles for kjemisk på norsk?) der kroppen tror den er gravid selv om det ikke er utviklet et embryo. Har ny ultralyd om to uker, så håper inderlig at vi får se noe da 🙌

Selv om jeg har lyst, har jeg ikke sagt det til noen ennå, men samboeren har sagt det til bestekompisen, samt at han sa det til foreldrene sine i går på telefon (de bor et stykke unna). Jeg synes egentlig det er litt ubehagelig (vet ikke helt hvorfor, men mest sannsynlig fordi jeg ikke helt klarer å tro på at jeg faktisk er gravid før vi ser liv på UL), og var ikke helt enig i å fortelle det såpass tidlig (for da er jo bare 5+4 i dag hvis vi skal tro på den forrige ultralyden). Tenker jeg kommer til å vente til vi har sett på neste UL om to uker før jeg forteller det til foreldrene mine + et par venninner jeg stoler ekstra på. Jeg klarer liksom ikke å glede meg helt ordentlig før jeg vet ting sikkert.

Jess, dette ble visst litt langt 😅 Håper det går fint med alle dere andre i tråden her ❤️

Gratulerer❤️

Hvis alt står bra til så vil dere kunne se hjerteslag på neste UL, så krysser fingrene for det! Jeg forstår at det er vanskelig å tro på det, og selv om vi så hjerteslag i uke 7 så er jeg fortsatt redd for at det ikke skal være liv der neste gang. Disse første ukene e de verste for mitt hode hvert fall😅

Ved første graviditet, som viste seg å være utenfor livmoren, så hadde vi fortalt det til nærmeste familie og en nær venninne. Jeg synes egentlig det var litt godt at de visste det da det gikk galt, for jeg hadde mye støtte. Med datteren min og denne har vi sagt det til de samme etter TUL rundt uke 6-7. Jeg tenker som sist at det er godt å ha de der hvis noe skulle skje, men det må man jo bare kjenne på selv😊

Masse lykke til🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Akkurat 12+0 i dag, og jeg har vært på ultralyd og sett at det fortsatt er et bankende hjerte der inne❤️

Det ble plutselig veldig virkelig at det kommer en til, og den 9 måneder gamle babyen hjemme skal få en lillebror eller lillesøster i mars. Håper hvert fall det blir mars, for førstemann kom en måned tidligere, og 15 måneder er i utgangspunktet mer enn tett nok for oss😅

Kjenner ikke like ofte på kvalmen når jeg blir sulten lenger, og tisser ikke like ofte om natten, så den verste tiden virker å være forbi for nå heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mlk301 skrev (22 timer siden):

Akkurat 12+0 i dag, og jeg har vært på ultralyd og sett at det fortsatt er et bankende hjerte der inne❤️

Det ble plutselig veldig virkelig at det kommer en til, og den 9 måneder gamle babyen hjemme skal få en lillebror eller lillesøster i mars. Håper hvert fall det blir mars, for førstemann kom en måned tidligere, og 15 måneder er i utgangspunktet mer enn tett nok for oss😅

Kjenner ikke like ofte på kvalmen når jeg blir sulten lenger, og tisser ikke like ofte om natten, så den verste tiden virker å være forbi for nå heldigvis.

Hurra!! En milepæl! Har dere fortalt det enda?

Venter selv veldig spent på ultralyd kommende mandag (er da 12+3) - håper alt er like fint som det var på TUL 9+3!! Men må innrømme at jeg er nervøs selv etter fin TUL. 

Kvalmen har roet seg her og heldigvis! Det aller værste for meg er parfyme, da brekker jeg meg til jeg nesten kaster opp. Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helne90 skrev (41 minutter siden):

Hurra!! En milepæl! Har dere fortalt det enda?

Venter selv veldig spent på ultralyd kommende mandag (er da 12+3) - håper alt er like fint som det var på TUL 9+3!! Men må innrømme at jeg er nervøs selv etter fin TUL. 

Kvalmen har roet seg her og heldigvis! Det aller værste for meg er parfyme, da brekker jeg meg til jeg nesten kaster opp. Æsj!

Våre foreldre og søsken har visst det en stund, og et par venner. Barnets oldeforeldre fikk vite det i går😊 Synes det har vært veldig vanskelig å holde det hemmelig for venner, for det har vært mange bursdager og arrangement jeg vanligvis ville ha drukket alkohol. Regner med at flere har skjønt det.

Lykke til på ultralyd neste uke! Da kan man forhåpentligvis roe ned. Jeg hadde TUL i uke 7, og jeg har vært nervøs jeg også. Jeg er ikke det ellers, men når det kommer til svangerskap så er jeg veldig pessimistisk, spesielt så tidlig. Det er egentlig veldig slitsomt😅 Det blir bedre når man kan kjenne liv og ha en daglig påminnelse på at det er noe der.

Samboeren min drikker en eller annen energidrikk med en veldig kunstig lukt, og den kan jeg brekke meg av. Liker den ikke ellers heller da😅 Har dere delt noe enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mlk301 skrev (1 time siden):

Våre foreldre og søsken har visst det en stund, og et par venner. Barnets oldeforeldre fikk vite det i går😊 Synes det har vært veldig vanskelig å holde det hemmelig for venner, for det har vært mange bursdager og arrangement jeg vanligvis ville ha drukket alkohol. Regner med at flere har skjønt det.

Lykke til på ultralyd neste uke! Da kan man forhåpentligvis roe ned. Jeg hadde TUL i uke 7, og jeg har vært nervøs jeg også. Jeg er ikke det ellers, men når det kommer til svangerskap så er jeg veldig pessimistisk, spesielt så tidlig. Det er egentlig veldig slitsomt😅 Det blir bedre når man kan kjenne liv og ha en daglig påminnelse på at det er noe der.

Samboeren min drikker en eller annen energidrikk med en veldig kunstig lukt, og den kan jeg brekke meg av. Liker den ikke ellers heller da😅 Har dere delt noe enda?

Haha godt å høre det ikke bare er meg. Er så chill og pragmatisk ellers i livet, men når det kommer til svangerskapet er jeg så nervøs for alt. Misunner de som tar alt med strålende ro!

Uff æsj! Han får drikke den i et annet rom.

Nei ikke sagt det til noen enda. Hadde en MA i januar så vi er nok litt ekstra forsiktige.
Fikk vite idag at NIPT-blodprøven ikke hadde nok foster-DNA til å gi svar så må ta ny i morgen. Hadde gledet meg veldig til å få satt et lokk på DEN bekymringen fra eller til, men da blir det en uke til med venting 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helne90 skrev (7 timer siden):

Haha godt å høre det ikke bare er meg. Er så chill og pragmatisk ellers i livet, men når det kommer til svangerskapet er jeg så nervøs for alt. Misunner de som tar alt med strålende ro!

Uff æsj! Han får drikke den i et annet rom.

Nei ikke sagt det til noen enda. Hadde en MA i januar så vi er nok litt ekstra forsiktige.
Fikk vite idag at NIPT-blodprøven ikke hadde nok foster-DNA til å gi svar så må ta ny i morgen. Hadde gledet meg veldig til å få satt et lokk på DEN bekymringen fra eller til, men da blir det en uke til med venting 😅

Åh, kjedelig å plutselig måtte vente litt til, må bare holde ut😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 12+3 idag og har nettopp hatt ny ultralyd for å sjekke ståa før vi våger oss å fortelle de nærmeste, og alt så fint ut!! 

Det var en aktiv krabat som beveget seg mye - jeg drakk en appelsinjuice før kontrollen, et tips jeg leste et sted, og hen hoppet rundt som bare det!

Hun kalkulerte termin til 14.Mars. Appen jeg bruker (Preglife - liker den godt!), sier 10.Mars, men hun sa det spørs helt på hvordan det kalkuleres - 40 uker eller 40+3. Er jo bare et estimat uansett.

Veldig lettet og takknemlig. og krysser alt av fingre og tær for at alt  fortsetter å se fint ut ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...