Gå til innhold

Skravletråd mars/april 2023


*Marihøna*

Anbefalte innlegg

Helne90 skrev (4 timer siden):

Er 12+3 idag og har nettopp hatt ny ultralyd for å sjekke ståa før vi våger oss å fortelle de nærmeste, og alt så fint ut!! 

Det var en aktiv krabat som beveget seg mye - jeg drakk en appelsinjuice før kontrollen, et tips jeg leste et sted, og hen hoppet rundt som bare det!

Hun kalkulerte termin til 14.Mars. Appen jeg bruker (Preglife - liker den godt!), sier 10.Mars, men hun sa det spørs helt på hvordan det kalkuleres - 40 uker eller 40+3. Er jo bare et estimat uansett.

Veldig lettet og takknemlig. og krysser alt av fingre og tær for at alt  fortsetter å se fint ut ❤️

Hurra for fin UL🥰 Håper dere koser dere med å dele nyheten til de dere har valgt ut. Det er så fint å kunne glede seg sammen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helne90 skrev (4 timer siden):

Er 12+3 idag og har nettopp hatt ny ultralyd for å sjekke ståa før vi våger oss å fortelle de nærmeste, og alt så fint ut!! 

Det var en aktiv krabat som beveget seg mye - jeg drakk en appelsinjuice før kontrollen, et tips jeg leste et sted, og hen hoppet rundt som bare det!

Hun kalkulerte termin til 14.Mars. Appen jeg bruker (Preglife - liker den godt!), sier 10.Mars, men hun sa det spørs helt på hvordan det kalkuleres - 40 uker eller 40+3. Er jo bare et estimat uansett.

Veldig lettet og takknemlig. og krysser alt av fingre og tær for at alt  fortsetter å se fint ut ❤️

Gratulerer❤️

Det er koselig å endelig kunne dele nyheten😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

autorain skrev (På 4.8.2022 den 23.05):

Slenger meg på. 4+0 i dag, menstermin 16 april, faktisk på bursdagen til mannen min 🥰 har en sønn fra før, han 2 år i oktober. 

Har noen av dere fått tidlig ultralyd i det offentlige? Leser man nå egentlig skal få det, skal høre med fastlegen når jeg bestiller time om en måneds tid, men har hørt fra andre at det kun er de over 35 år som får det? Er 28 år selv.

Så kjekt! Gratulerer 🥰 Jeg var hos legen på første svangerskapskontroll 23.08, uke 13+0. Min lege hadde ikke hørt fra om den nye ordningen med tul, men hun sendte en henvisning allikevel, og vi fikk ultralyd 1.09, og da var jeg i uke 14+2. 

Fint om du skriver navn, datoer osv opp slik vi andre har gjort om du vil være med på terminlisten 🤩

Lifeisgood skrev (På 4.8.2022 den 23.14):

Gratulerer! 🥰 Så spennende. 

Slik jeg har forstått det så skal alle få tilbud om tidlig ultralyd i uke 12 fra 1. september i år. I mitt tilfelle så bikker jeg 14 uker den 1. sept., så jeg fikk ikke tidlig ultralyd dessverre. Du vil vel være 12 uker i slutten av september, så jeg regner med at du får 😊 vi bestilte privat.

Åh, den var kjip, jeg fikk tul 14+2. Hører til SUS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg absolutt detter av tråden her innimellom! Må skjerpe meg. Mangler to stykker på terminlista, skriv det slik vi andre har gjort så får jeg lagt inn dere også 🥰

--------------- 

14+4 idag 🫣 dette svangerskapet går så sykt mye raskere enn med første, tiltross for at jeg har hatt mye hodepine og vært kvalm. På torsdag var vi på tidlig ultralyd og så en frisk liten gutt som såvidt ville ligge rolig mens ultralydtekniker(?)/jordmor skulle gjøre nødvendige undersøkelser og målinger. Fikk beholde termindato 3.3.23, så håper lillebror også kommer på termin, slik som storesøster som kom på termindato 18.08.18. 

Gleder oss sånn til å treffe lillebror 💙

Flere som har fått vite kjønn enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 - B2 - termin 16 april

Jeg skal til legen på mandag så håper jeg får henvisning til tidlig ultralyd jeg også 🤞🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Marihøna* skrev (På 3.9.2022 den 14.59):

Ser at jeg absolutt detter av tråden her innimellom! Må skjerpe meg. Mangler to stykker på terminlista, skriv det slik vi andre har gjort så får jeg lagt inn dere også 🥰

--------------- 

14+4 idag 🫣 dette svangerskapet går så sykt mye raskere enn med første, tiltross for at jeg har hatt mye hodepine og vært kvalm. På torsdag var vi på tidlig ultralyd og så en frisk liten gutt som såvidt ville ligge rolig mens ultralydtekniker(?)/jordmor skulle gjøre nødvendige undersøkelser og målinger. Fikk beholde termindato 3.3.23, så håper lillebror også kommer på termin, slik som storesøster som kom på termindato 18.08.18. 

Gleder oss sånn til å treffe lillebror 💙

Flere som har fått vite kjønn enda? 

Så gøy å se og få vite kjønn! Stas med en av hver! (selv om det såklart har ingenting å si, hehe)

Er 13 + 3 idag, og det blir en liten gutt på oss og 💙
Jordmor tippet gutt på UL forrige uke (men kunne ikke si noe med sikkerhet siden det var tidlig), men fikk svar på NIPT sendt til DK idag og da fikk vi vite kjønn og at alt så fint ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helne90 skrev (8 minutter siden):

Så gøy å se og få vite kjønn! Stas med en av hver! (selv om det såklart har ingenting å si, hehe)

Er 13 + 3 idag, og det blir en liten gutt på oss og 💙
Jordmor tippet gutt på UL forrige uke (men kunne ikke si noe med sikkerhet siden det var tidlig), men fikk svar på NIPT sendt til DK idag og da fikk vi vite kjønn og at alt så fint ut!

Hvordan går man frem for å ta NIPT sendt til Danmark? Kunne godt tenkt meg å vite kjønn selv. Det virker så lenge til ultralyd rundt uke 20 å vite. Har vurdert å ta NIPT i Norge men da får man jo ikke vite kjønn.

Men så bra alt så fint ut 😍 og gratulerer med en liten gutt 🥰

 

Selv fikk jeg hensvining hos legen i dag til tidlig ultralyd og den ordinære. Legen hadde fått med seg at man kan få tidllg ultralyd i det offentlige så det er jeg veldig fornøyd med 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

autorain skrev (3 timer siden):

Hvordan går man frem for å ta NIPT sendt til Danmark? Kunne godt tenkt meg å vite kjønn selv. Det virker så lenge til ultralyd rundt uke 20 å vite. Har vurdert å ta NIPT i Norge men da får man jo ikke vite kjønn.

Men så bra alt så fint ut 😍 og gratulerer med en liten gutt 🥰

 

Selv fikk jeg hensvining hos legen i dag til tidlig ultralyd og den ordinære. Legen hadde fått med seg at man kan få tidllg ultralyd i det offentlige så det er jeg veldig fornøyd med 😊

Bestilte kit fra ultralydklinikken.dk (eller noe slikt, har det ikke foran meg nå hehe), så sender de alt i posten til deg. Jeg fikk det dagen etter! Så dro jeg til fastlegen, og sykepleier der tok blodprøvene for meg. Ringte først for å forsikre meg om at de kunne gjøre det, var null problem, bare å komme i åpningstiden.

Klinikken sender deg fraktpapirer som du må printe ut og teipe på/legge ved. Konvolutt medfølger, også bestiller du opphenting av DHL som kommer til din addresse for å plukke opp. Veldig greit! 

Tok litt over en uke å få svar, også ringer de uansett hva svaret er.

Er også et par tusenlapper å spare på å sende til DK vs å ta i Norge! Siden du får UL offentlig dekkes jo på en måte ultralyddelen av undersøkelsen som du tar privat for nipt i Norge 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med dere? 

16+2 nå, og bare 1mnd til jeg er halvveis. Vogn og bilstol er kjøpt inn, greit å benytte seg av salg 🤭 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tidlig ultralyd på sykehuset idag (13+3)! Alt så kjempefint ut og den lille stortrives inni magen og spreller masse😍 nå tenker vi å begynne med innkjøp av diverse ting på tilbud. Kjøpte første tåteflaske idag, føltes helt merkelig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newgirll skrev (11 minutter siden):

Jeg var på tidlig ultralyd på sykehuset idag (13+3)! Alt så kjempefint ut og den lille stortrives inni magen og spreller masse😍 nå tenker vi å begynne med innkjøp av diverse ting på tilbud. Kjøpte første tåteflaske idag, føltes helt merkelig 😂

Så kjekt 😍 fikk dere vite kjønn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Marihøna* skrev (4 timer siden):

Hvordan går det med dere? 

16+2 nå, og bare 1mnd til jeg er halvveis. Vogn og bilstol er kjøpt inn, greit å benytte seg av salg 🤭 

15+2 her, og svangerskapskvalmen har gitt seg👏🏼 Nå er det «bare» hodepinen som henger godt igjen fra en bihulebetennelse som holder meg tilbake. 
Merker at svangerskap 2 krever en del mer av meg, siden jeg ikke får hvile hverken kveld eller natt (litt på dagtid siden jeg dessverre er sykemeldt akkurat nå).

Ingen innkjøp, vi har nok det meste fra nr 1😄 

Gleder meg til OUL om 3 uker🤩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Marihøna* skrev (1 time siden):

Så kjekt 😍 fikk dere vite kjønn? 

Nei, hun ville ikke si noe da det ofte ble tatt feil så tidlig 😅 så vi får vente til OUL i slutten av oktober 🥰🤞🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Marihøna* skrev (På 15.9.2022 den 16.30):

Hvordan går det med dere? 

16+2 nå, og bare 1mnd til jeg er halvveis. Vogn og bilstol er kjøpt inn, greit å benytte seg av salg 🤭 

Så gøy å ha starter med innkjøp av de større tingene! 

Er 15+3 idag og alt fint! På jordmorkontroll sist uke fant de ut at henvisning til OUL ikke hadde blitt sendt, så venter nå utålmodig på å få innkalling 😅 

Formen er fin heldigvis, og kvalmen har stort sett forsvunnet. Fått litt mer energi på dagtid, men er fortsatt helt kaputt etter jobb. Jobber 100%. Og er sulten heeeele tiden, haha. 

Selv har jeg kjøpt litt smått av tøy, samt at jeg strikker så har litt smått der og! De vordende bestemødrene har begge handlet tøy og, og jeg vet min mor spesielt kommer til å gå helt bananas på babyklær så vi trenger nok ikke handle alt for mye av det selv 😂 

Tenker vi skal følge med på black friday og nyttårssalg for større kjøp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helne90 skrev (52 minutter siden):

Så gøy å ha starter med innkjøp av de større tingene! 

Er 15+3 idag og alt fint! På jordmorkontroll sist uke fant de ut at henvisning til OUL ikke hadde blitt sendt, så venter nå utålmodig på å få innkalling 😅 

Formen er fin heldigvis, og kvalmen har stort sett forsvunnet. Fått litt mer energi på dagtid, men er fortsatt helt kaputt etter jobb. Jobber 100%. Og er sulten heeeele tiden, haha. 

Selv har jeg kjøpt litt smått av tøy, samt at jeg strikker så har litt smått der og! De vordende bestemødrene har begge handlet tøy og, og jeg vet min mor spesielt kommer til å gå helt bananas på babyklær så vi trenger nok ikke handle alt for mye av det selv 😂 

Tenker vi skal følge med på black friday og nyttårssalg for større kjøp! 

Ja, veldig deilig. Har vognpose, seng og stellebord etter storesøster, så mangler egentlig bare sånn småting som: vippestol, brystpumpe, babycall, nest og sengetøy, diverse til stellebord og klær 🤔

Når jeg var på barnashus å kjøpte vogn, så sa hun at man må regne med ca 8 ukers leveringstid på vogn om den ikke er på lager, og at ihvertfall bugaboo sjeldent hadde mer enn 15% avslag på salg. Men de har ofte barnasdager, der man kan spare endel så lurt å følge med :) vi fikk feks også besafe izi go x1 med base til halvpris sist uke.

Hva har du strikket? 🤩 Må komme igang med strikking til lillemann, men kveldene er jeg også nokså kaputt etter at frøkna er i seng 😅

Så kjedelig at ikke henvisningen har blitt sendt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Marihøna* skrev (2 timer siden):

Ja, veldig deilig. Har vognpose, seng og stellebord etter storesøster, så mangler egentlig bare sånn småting som: vippestol, brystpumpe, babycall, nest og sengetøy, diverse til stellebord og klær 🤔

Når jeg var på barnashus å kjøpte vogn, så sa hun at man må regne med ca 8 ukers leveringstid på vogn om den ikke er på lager, og at ihvertfall bugaboo sjeldent hadde mer enn 15% avslag på salg. Men de har ofte barnasdager, der man kan spare endel så lurt å følge med :) vi fikk feks også besafe izi go x1 med base til halvpris sist uke.

Hva har du strikket? 🤩 Må komme igang med strikking til lillemann, men kveldene er jeg også nokså kaputt etter at frøkna er i seng 😅

Så kjedelig at ikke henvisningen har blitt sendt.. 

Takk for tips!! Dette er førstemann hos oss, så vi famler litt i blinde enn så lenge, haha.

Første som ble strikka spesifikt til lillemann i magen var ei lita selebukse jeg ble ferdig med forrige uke, (tinde selebukse fra yndestrikk), og starta på nr 2 i annen farge i helga - perfekt for restegarn! 
Har også litt liggende som jeg har strikket tidligere for å bruke opp restegarn - litt som gavelager til venner som får og litt til når det ble vår tur! Noen rompere, et par små gensere og en liten stripete cardigan om jeg ikke husker helt feil.
Strikker mest voksenstrikk til vanlig, men det er noe med de søte små babyplaggene som er så utrolig hyggelig å pusle med!

Ja skjønner du er kaputt på kvelden med ei lita ei allerede! Du får legge opp en kveld, og bare ta det et par runder av gangen 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*Marihøna* skrev (På 15.9.2022 den 16.30):

Hvordan går det med dere? 

16+2 nå, og bare 1mnd til jeg er halvveis. Vogn og bilstol er kjøpt inn, greit å benytte seg av salg 🤭 

Akkurat 16+0 i dag, og kvalmen ga seg heldigvis for et par uker siden, men nå begynner bekkenet å verke litt🥴

Jeg fødte i desember i fjor, og da begynte jeg å kjenne på bekkenløsningen de siste par månedene. I helgen har jeg hjulpet til med litt flytting, og har drevet med litt småoppussing hjemme, og da bet noen kjente smerter plutselig tak. Synes 16 uker er litt vel tidlig, så håper det er noe som ligner i smerte, men forsvinner fort🤞😅

Vi har det meste fra førstemann, og det blir liten aldersforskjell, så det meste utstyret har vi. Vi trenger en sprinkelseng til, også blir det til at vi bytter ut vår elskede vogn med en søskenvogn tipper jeg. Storesøster fikk nylig et større sete, så den lille, første bilstolen kan brukes til nestemann. Føler jeg så vidt kom ut av ammetåka før jeg fikk gravidhjerne igjen, så har ikke rotet meg til å se på salg eller planlegge enda😅

16 dager til OUL, og gleder meg veldig! Det har jo ikke noe å si, men er veldig spent på hva det er som vokser inni der. I min familie får vi "bare" jenter, så en gutt er nok litt etterlengtet hos alle, samtidig hadde det vært superpraktisk med nok en jente så vi kan bruke ALT om igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei hei 🙂

Jeg er 12 uker på vei, termin i slutten av april 🙂 

Men jeg lurte på om de fleste av dere har benyttet dere av NIPT? Jeg er så usikker. Har blitt henvist til tidlig ultralyd, vurderer å la det bli med det, men så føler jeg at absolutt alle tar NIPT...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_isabella skrev (19 timer siden):

Hei hei 🙂

Jeg er 12 uker på vei, termin i slutten av april 🙂 

Men jeg lurte på om de fleste av dere har benyttet dere av NIPT? Jeg er så usikker. Har blitt henvist til tidlig ultralyd, vurderer å la det bli med det, men så føler jeg at absolutt alle tar NIPT...?

Jeg har ikke tatt NIPT med denne eller førstemann.

Ser jo nå at veldig mange tar det, men jeg har egentlig ikke tenkt på det før. Hvis du bekymrer deg veldig så ville jeg nok tatt det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_isabella skrev (21 timer siden):

Hei hei 🙂

Jeg er 12 uker på vei, termin i slutten av april 🙂 

Men jeg lurte på om de fleste av dere har benyttet dere av NIPT? Jeg er så usikker. Har blitt henvist til tidlig ultralyd, vurderer å la det bli med det, men så føler jeg at absolutt alle tar NIPT...?

Hei!

Jeg tok NIPT, men har nok også vært over gjennomsnittet engstelig pga historikken vår. Så jeg vil gjerne ha svar på så mye som mulig. 
Jeg tok tidlig ultralyd før jeg fikk svar på NIPT, og når alt var fint på ultralyden må jeg ærlig innrømme jeg ikke følte så sterkt på NIPTen mer. Om det blir flere barn på oss er jeg ikke sikker jeg tar NIPT, tror nok kanskje det holder med tidlig UL!

Om du bekymrer deg anbefaler jeg å ta det, men om det ikke er så farlig bør det holde med tidlig UL :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...