Gjest Optimo Skrevet 5. juli 2022 #181 Del Skrevet 5. juli 2022 (endret) Jeg forstår ikke den voldsomme trassen mot å ta realitetene inn over seg ("jeg skal ikke følge noen tiltak! Orker ikke trynet på Nakstad!"). Viruset plager oss fortsatt, antall innleggelser nå midt på sommeren er på nivå med det vi hadde midtvinters. Fortsetter det å øke på gjennom høsten kan det hende det blir iverksatt noen tiltak igjen, for å beskytte helsevesenet og til en viss grad andre samfunnsfunksjoner. La oss håpe vi slipper. Men viruset er ikke borte selv om vi er lei. Endret 5. juli 2022 av Optimo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 5. juli 2022 #182 Del Skrevet 5. juli 2022 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Ja, man blir nødt til å dra til skikkelig til vinteren, portforbud mellom f. eks. 08-18 for eksempel til å begynne med. Og hvis ikke det hjelper, hele døgnet. 🤣🤣 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 5. juli 2022 #183 Del Skrevet 5. juli 2022 Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Den er også ryddet for kommentarer til moderering. Vi tar imot spørsmål eller tilbakemeldinger ifbm. moderering i rommet for Private forumhenvendelser. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 5. juli 2022 #184 Del Skrevet 5. juli 2022 Optimo skrev (6 timer siden): Jeg forstår ikke den voldsomme trassen mot å ta realitetene inn over seg ("jeg skal ikke følge noen tiltak! Orker ikke trynet på Nakstad!"). Viruset plager oss fortsatt, antall innleggelser nå midt på sommeren er på nivå med det vi hadde midtvinters. Fortsetter det å øke på gjennom høsten kan det hende det blir iverksatt noen tiltak igjen, for å beskytte helsevesenet og til en viss grad andre samfunnsfunksjoner. La oss håpe vi slipper. Men viruset er ikke borte selv om vi er lei. Tiltak er avhengig av støtte. Det er faktisk også et krav i smittevernsloven for å innføre tiltak. Det er også hovedgrunnen til at helsedirektoratet til stadighet har utført målinger av tilliten til tiltak og helsemyndighetene. Jeg tror det blir vanskelig å finne støtte i Norge til å gjennomføre nye runder med tiltak. Da må det skje noe drastisk i form av en mutasjon som er langt farligere enn vi se nå. De fleste er vaksinert, og de fleste har vært smittet. Frykten for viruset et borte blant de fleste. Det kommer til å bli veldig vanskelig å innføre nye tiltak som skal ha noen effekt. Personlig er jeg ferdig med tiltak. Det vil si at jeg ikke kommer til å tilpasse livet mitt mer enn nødvendig igjen, og leve så normalt som mulig. Noe jeg også gjorde o vinter. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 5. juli 2022 #185 Del Skrevet 5. juli 2022 Example skrev (1 time siden): Tiltak er avhengig av støtte. Det er faktisk også et krav i smittevernsloven for å innføre tiltak. Det er også hovedgrunnen til at helsedirektoratet til stadighet har utført målinger av tilliten til tiltak og helsemyndighetene. Jeg tror det blir vanskelig å finne støtte i Norge til å gjennomføre nye runder med tiltak. Da må det skje noe drastisk i form av en mutasjon som er langt farligere enn vi se nå. De fleste er vaksinert, og de fleste har vært smittet. Frykten for viruset et borte blant de fleste. Det kommer til å bli veldig vanskelig å innføre nye tiltak som skal ha noen effekt. Personlig er jeg ferdig med tiltak. Det vil si at jeg ikke kommer til å tilpasse livet mitt mer enn nødvendig igjen, og leve så normalt som mulig. Noe jeg også gjorde o vinter. Hvis alt går feil vei og intensivkapasiteten igjen er truet i løpet av høsten og vinteren, så kommer ansvarlige politikere til å ta noen grep. Uansett om du personlig mener du er ferdig med tiltak eller ikke. Uansett om du er redd for viruset eller ikke. Sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urias Skrevet 5. juli 2022 #186 Del Skrevet 5. juli 2022 Capt. Obvious skrev (9 timer siden): Ja, man blir nødt til å dra til skikkelig til vinteren, portforbud mellom f. eks. 08-18 for eksempel til å begynne med. Og hvis ikke det hjelper, hele døgnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 5. juli 2022 #187 Del Skrevet 5. juli 2022 Optimo skrev (33 minutter siden): Hvis alt går feil vei og intensivkapasiteten igjen er truet i løpet av høsten og vinteren, så kommer ansvarlige politikere til å ta noen grep. Uansett om du personlig mener du er ferdig med tiltak eller ikke. Uansett om du er redd for viruset eller ikke. Sånn er det bare. De har hatt to og et halvt år på å gjøre noe med den kapasiteten. Så så bekymret kan de ikke være. Hvert eneste tiltak vil fremover bli utfordret rettslig, mest sannsynlig. Det er nytt. Det som også er nytt er at de fleste har hatt korona. De fleste har opplevd det som en relativt mild sykdom. Frykten for viruset er borte. Da vil det bli vanskelig å gjøre noe. For å innføre tiltak må en del ting oppfylles. Smittevernslovens paragrafer tar i grunn ikke høyde for intensivkapasitet, men har som mål å redde befolkningen fra en sykdom. Dette ble påpekt mot slutten av tiltakene i vinter, at de i grunn ikke holdt vann om det kun er kapasiteten man snakker om. Smittevernsloven er også klinkende klar på følgende: Sitat § 1-5.Grunnleggende krav ved iverksetting av smitteverntiltak Smitteverntiltak etter loven skal være basert på en klar medisinskfaglig begrunnelse, være nødvendig av hensyn til smittevernet og fremstå tjenlig etter en helhetsvurdering. Ved iverksettelse av smitteverntiltak skal det legges vekt på frivillig medvirkning fra den eller de tiltaket gjelder. Tvangstiltak kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers vil være et uforholdsmessig inngrep. Så dersom man for eksempel kun har en liten andel av befolkningen med seg, så vil man slite med å oppfylle dette. Man kan alltids endre smittevernsloven. Samtidig har man en grunnlov å forholde seg til. Det har ikke alltid blitt gjort, og det har blitt sett gjennom fingrene på, men det vil jo neppe skje nå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymus1986 Skrevet 5. juli 2022 #188 Del Skrevet 5. juli 2022 Skal bli festlig å se retorikken til de samme folka når neste harde influensabølge kommer 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymus1986 Skrevet 5. juli 2022 #189 Del Skrevet 5. juli 2022 1 hour ago, Optimo said: Hvis alt går feil vei og intensivkapasiteten igjen er truet i løpet av høsten og vinteren, så kommer ansvarlige politikere til å ta noen grep. Uansett om du personlig mener du er ferdig med tiltak eller ikke. Uansett om du er redd for viruset eller ikke. Sånn er det bare. Hva er det som tyder på at det vil gå feil vei? Steg antall intensivinnlagte i været i vinter når omikron tok over? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nebbete fugl Skrevet 5. juli 2022 #190 Del Skrevet 5. juli 2022 11 hours ago, Capt. Obvious said: Ja, man blir nødt til å dra til skikkelig til vinteren, portforbud mellom f. eks. 08-18 for eksempel til å begynne med. Og hvis ikke det hjelper, hele døgnet. Nå må du roe deg ned altså. 🙄 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mhmjadda Skrevet 6. juli 2022 #191 Del Skrevet 6. juli 2022 Optimo skrev (12 timer siden): Hvis alt går feil vei og intensivkapasiteten igjen er truet i løpet av høsten og vinteren, så kommer ansvarlige politikere til å ta noen grep. Uansett om du personlig mener du er ferdig med tiltak eller ikke. Uansett om du er redd for viruset eller ikke. Sånn er det bare. Har du lest avisene? Politikerne bryr seg nada om "kapasiteten I helsevesenet". Hadde de brydd seg hadde de startet ombygging av alle de sykehusene som er bygd for små de siste årene, gjort noe med fastlegekrisen, og bedret arbeidsforholdene i helsevesenet. Flere sykehus har økt beredskap fordi kapasiteten er sprengt, og sykehusene er fulle av utskrivingsklare pasienter som kommunene ikke klarer å ta imot. Hvis politikerne prøver å stenge ned med kapasitet som årsak blir det ramaskrik, og det vet de inderlig godt. De har ikke gjort en tøddel! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 6. juli 2022 #192 Del Skrevet 6. juli 2022 Mhmjadda skrev (1 minutt siden): Har du lest avisene? Politikerne bryr seg nada om "kapasiteten I helsevesenet". Hadde de brydd seg hadde de startet ombygging av alle de sykehusene som er bygd for små de siste årene, gjort noe med fastlegekrisen, og bedret arbeidsforholdene i helsevesenet. Flere sykehus har økt beredskap fordi kapasiteten er sprengt, og sykehusene er fulle av utskrivingsklare pasienter som kommunene ikke klarer å ta imot. Hvis politikerne prøver å stenge ned med kapasitet som årsak blir det ramaskrik, og det vet de inderlig godt. De har ikke gjort en tøddel! Selv du skjønner at normal drift i helsevesenet ikke kan være dimensjonert for krise. Vi kan ikke skalere opp så mye at vi kan ignore hele pandemien og tenke at det går bra, de som trenger det får god hjelp. Vi kunne nok ha utvidet noe, men det ville uansett ikke hjulpet mer enn en kort stund hvis ting blir ille nok. Du får gå i rosetog hvis det blir mer tiltak. Og nei, jeg sier ikke at jeg vil ha mer tiltak, jeg er like lei av det som alle andre, jeg sier bare at det kan komme til å skje hvis utviklingen fortsetter som nå i månedsvis. Jeg er lei av folk som stapper fingrene i ørene, plystrer en sang og ignorerer virkeligheten. Fordi "det var ikke noe hard sykdom for akkurat meg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 6. juli 2022 #193 Del Skrevet 6. juli 2022 Optimo skrev (2 timer siden): Selv du skjønner at normal drift i helsevesenet ikke kan være dimensjonert for krise. Vi kan ikke skalere opp så mye at vi kan ignore hele pandemien og tenke at det går bra, de som trenger det får god hjelp. Vi kunne nok ha utvidet noe, men det ville uansett ikke hjulpet mer enn en kort stund hvis ting blir ille nok. Du får gå i rosetog hvis det blir mer tiltak. Og nei, jeg sier ikke at jeg vil ha mer tiltak, jeg er like lei av det som alle andre, jeg sier bare at det kan komme til å skje hvis utviklingen fortsetter som nå i månedsvis. Jeg er lei av folk som stapper fingrene i ørene, plystrer en sang og ignorerer virkeligheten. Fordi "det var ikke noe hard sykdom for akkurat meg". Det har ikke vært noen krise etter at folk ble vaksinert. Det potensielle skadeomfanget er ikke det det var for to år siden. Det så vi vinter og vår. Vi kan ikke stenge ned fordi norsk helsevesen ikke tåler at noen hundre legges inn når millioner blir smittet. Etter at helsedirektoratet ble tatt for å bevisst feilinformere om tallene på de innlagte, har det blitt rimelig rolig rundt dette også. De fleste forstår at det var nødvendig med noen tiltak i mars 2020, men ikke nå. Norge som land må rett og slett takle at en liten promille blir lagt inn. Vi er på det punktet nå at skadeomfanget ved å stenge ned er såpass stort at det utveier det man vinner ved å gjøre det. Kanskje tiltakshungrige nordmenn skal begynne å se litt utenfor sin egen navle også. I mine øyne er det de som er egoistene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matsats Skrevet 6. juli 2022 #194 Del Skrevet 6. juli 2022 (endret) 23 hours ago, Optimo said: Jeg forstår ikke den voldsomme trassen mot å ta realitetene inn over seg ("jeg skal ikke følge noen tiltak! Orker ikke trynet på Nakstad!"). Viruset plager oss fortsatt, antall innleggelser nå midt på sommeren er på nivå med det vi hadde midtvinters. Fortsetter det å øke på gjennom høsten kan det hende det blir iverksatt noen tiltak igjen, for å beskytte helsevesenet og til en viss grad andre samfunnsfunksjoner. La oss håpe vi slipper. Men viruset er ikke borte selv om vi er lei. Her er en "realitet": for de aller fleste er viruset fullstendig harmløst nå. Da er det helt naturlig at folk flest nekter å endre livet sitt i betydelig og negativ grad fordi noen få skrøpelige og/eller eldre kan risikere å få alvorlige sykdomsforløp. Jeg er ferdig med tiltakene og kommer ikke til å følge en eneste anbefaling eller regel fremover. Endret 6. juli 2022 av matsats 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymus1986 Skrevet 6. juli 2022 #195 Del Skrevet 6. juli 2022 (endret) 1 hour ago, Example said: Vi er på det punktet nå at skadeomfanget ved å stenge ned er såpass stort at det utveier det man vinner ved å gjøre det. Kanskje tiltakshungrige nordmenn skal begynne å se litt utenfor sin egen navle også. I mine øyne er det de som er egoistene. De tenker bare på seg selv og later samtidig som om de har empati for de som blir alvorlige syke. Men resten av samfunnsgruppene som blir rammet indirekte og direkte rammet av tiltakene bryr de seg ikke om. Hyklere. Endret 6. juli 2022 av Anonymus1986 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 6. juli 2022 #196 Del Skrevet 6. juli 2022 Det står mye oppløftende i utenlandsk media. Dette fra Canadisk avis. Det er bare i Norge vi har lite offentlig debatt. Vet dere st CDC anbefaler alle som reiser til Norge om å bruke KN95 innendørs? https://thetyee.ca/Analysis/2022/07/04/Get-Ready-Forever-Plague/?utm_source=daily&utm_medium=email&utm_campaign=040722&fbclid=IwAR0tMxh8rK0xZm5-4jepOX5K3wW7RXy5O7Oheqt17J3wYZMffgmc2stdn1Y 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 6. juli 2022 #197 Del Skrevet 6. juli 2022 Capt. Obvious skrev (På 5.7.2022 den 11.00): Hjelper nok ikke hva folk vil. Denne gangen kan man bli tvunget til å stenge ned mye hardere og lengre enn før, og med hardere virkemidler dersom folk ikke etterkommer det. En nedstengning med minstetid på ett år virker stadig mer sannsynlig, og politiet må bemannes til å kunne arrestere folk som bryter et eventuelt portforbud på stedet. Hva er dette, manuset til en ny skrekkfilm? Vi lever i Norge i 2022, og jo det hjelper hva folk vil. Myndighetene har innrømmet at tiltakene sist var for stenge, vi tilgir dem fordi vi skjønner at de var i panikk, samtidig som vi sliter med og komme oss økonomisk og få livene våre og hverdagen tilbake. Om det kommer noe i nærheten av det du beskriver må du nok sette inn millitæret og frata folk stemmeretten og ytringsfriheten , også hadde vi hatt en revolusjon på gang. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sermina Skrevet 6. juli 2022 #198 Del Skrevet 6. juli 2022 (endret) Kvittre skrev (28 minutter siden): Hva er dette, manuset til en ny skrekkfilm? Vi lever i Norge i 2022, og jo det hjelper hva folk vil. Myndighetene har innrømmet at tiltakene sist var for stenge, vi tilgir dem fordi vi skjønner at de var i panikk, samtidig som vi sliter med og komme oss økonomisk og få livene våre og hverdagen tilbake. Om det kommer noe i nærheten av det du beskriver må du nok sette inn millitæret og frata folk stemmeretten og ytringsfriheten , også hadde vi hatt en revolusjon på gang. Det finnes tiltak som ikke er lockdown. Vi kunne fått på plass tisk igjen. Munnbind på offentlige steder og luftrensing. Nå lukker vi bare øyne og ører. Mye kan oppnåes ved å begrense spredningen frem til vi har bedre teknologi for å overvinne viruset. Artikkelen er satt litt på spissen, men er folk for syke til å jobbe etter x antall reinfeksjoner så går jo ikke samfunnet rundt. Studiene på at T cellene blir ødelagte av viruset er skummelt, men minimiserene vil jo ikke ta «føre var tiltak», men heller kritisere at de fleste studiene på de ikke er god nok kvalitet. Problemet er at å lage gigastudier tar så lang tid at da er tiden ute uansett. Endret 6. juli 2022 av Sermina 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 6. juli 2022 #199 Del Skrevet 6. juli 2022 Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 6. juli 2022 #200 Del Skrevet 6. juli 2022 Sermina skrev (44 minutter siden): Det finnes tiltak som ikke er lockdown. Vi kunne fått på plass tisk igjen. Munnbind på offentlige steder og luftrensing. Nå lukker vi bare øyne og ører. Mye kan oppnåes ved å begrense spredningen frem til vi har bedre teknologi for å overvinne viruset. Artikkelen er satt litt på spissen, men er folk for syke til å jobbe etter x antall reinfeksjoner så går jo ikke samfunnet rundt. Studiene på at T cellene blir ødelagte av viruset er skummelt, men minimiserene vil jo ikke ta «føre var tiltak», men heller kritisere at de fleste studiene på de ikke er god nok kvalitet. Problemet er at å lage gigastudier tar så lang tid at da er tiden ute uansett. Jeg skjønner ikke helt hvordan det går an å ha så klokketro på at ny teknologi skal løse dette problemet du skisserer, men samtidig være så pessimistisk. De tiltakene du skisserer, hva skal de hjelpe for? Er det noe vi har fått nok erfaring med er det hvor mye tiltak som skal til for å bremse dette viruset, samt hva som skjer når folk blir lei og tiltakene lettes på. Så kan vi heller ta en offentlig debatt på hvorvidt folk skal detaljstyres videre av dette viruset. Vi har levd litt under et teknokrati i et par år, men det kan ikke fortsette. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg