Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #1 Skrevet 13. november 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/13/449199.html Leste artikkelen på onsdag og har bare venta på det sedvanlige hylekoret hver gang det blir stilt noe som ligner krav til de folk på trygd. Fra artikkelen: - Mener dere at det ikke skal ha noen konsekvenser hvis man ikke vil skrive under på en velferdskontrakt? - En slik kontrakt må inngås mellom to likeverdige partnere, ikke være preget av tvang, sier Randi Reese. Så det er tvang når man blir møtt med noe som ligner forpliktelser? Det virker som at man skal slå dem på skuldrene og bøye seg i støvet om de i det hele tatt vil gjøre noe annet enn å motta penger
Gjest Gjest_mumrikken_* Skrevet 13. november 2005 #2 Skrevet 13. november 2005 Jeg er tildels enig. Det verste er de som politisk tilhører høyresiden, Frp og enda lenger vest. Miljøet på Aftenposten Debatt består nesten utelukkende av sosialklienter og trygdemottagere som har spesialisert seg på rasistiske nettkampanjer, som da er finansiert av oss alle. Disse burde få noen nye incentiver for å skaffe seg et liv, og da er BHHs utspill interessant. Det er selvfølgelig noe annet med de _ekte_ svake som ikke greier å gjøre noe med situasjonen sin, som er hekta på rus osv. Men det er du vel enig i, trådstarter
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2005 #3 Skrevet 13. november 2005 - Mener dere at det ikke finnes noen der ute som kan arbeide, men ikke vil ? - Undersøkelser viser at det bare gjelder mellom tre og fem prosent av de arbeidsledige, sier Mørkved.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #4 Skrevet 13. november 2005 ← At det kun er 3-5 % som disse tallene tilsier tar jeg mildt sagt med en stor klype salt. Hva bygger disse tallene på? Er det de som har mistet trygden fordi de nekter å ta imot et tilbud som aetat tilbyr dem? Som arbeidsledig har man da selv en plikt til å finne seg jobb. Dette tror jeg bare er toppen av isfjellet det tallet på max 5 %. Tror det er en stor "gråsone", hvor det er mange som heller går ledig en å ta seg en jobb de er overkvalifisert til, eller på en annen måte ikke har lyst til å ha. I oslo og Akershus var det i utgangen av okt 19317 registrerte ledige. Antall utlyste stillinger i Oslo og Akerhus det siste året er 60184. Vi vet jo også at det er mange stillinger som aldri blir utlyst i tillegg til disse. Synes det er en ganske så god pekepinn på at det er atskillig flere ledige en det burde ha vært.
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2005 #5 Skrevet 13. november 2005 Jeg er arbeidsledig selv, og de tallene over antall arbeidsledige kontra ledige stillinger, er noe jeg kan litt om. Joda, det er masse ledige stillinger der ute, men for tiden er det svært få jeg kan søke på med mine erfaringer og min bakgrunn, og null utdannelse. Jeg kan søke på finn.no å få opp null treff når jeg søker på hele Akershus. Jeg har fått noen jobbmailer direkte fra aetat også, som forsåvidt svarer til søket mitt, men hvor jeg må erfaring fra f.eks. vvs-bransjen - f.eks., eller kunne endel om planter og blomster.. osv. Mannen på jobbkurset også henviser til alle disse stillingene som finnes der ute. De stillingene som aldri utlyses, kan man stort sett se langt etter - de går til bekjente og venners venner, internt i huset og via private nettverk. Man skal være temmelig spesiell og interessant for å kunne komme inn i et firma, presentere seg og klare å få en ledig stilling som ikke er utlyst. Det er faktisk ikke så enkelt som noen skal ha det til.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #6 Skrevet 13. november 2005 Jeg var helt sjokkert, flott at selv en AP-politiker sier sånt! Det var jaggu på tide
sixx Skrevet 13. november 2005 #7 Skrevet 13. november 2005 "Kjære vene". Man krenker da ingen ved å stille krav....det er ved å ikke stille krav man krenker folk.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #8 Skrevet 13. november 2005 "Kjære vene". Man krenker da ingen ved å stille krav....det er ved å ikke stille krav man krenker folk. ← Signerer denne
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #9 Skrevet 13. november 2005 Men; Hvor lett det er å få jobb i dag Bør de som ikke har jobb/går på sosialen og altså ikke er uføre kunne gjøre noe Det = to forskjellige ting. Joda, er nok vanskelig å få jobb, jeg slet selv i fjor høst, og søkte masse uten å få napp. Fikk heldigvis jobb via en venninne til slutt. Men hadde Aetat ringt og sagt at " du, Frysepulver. Kanskje du kan stikke opp på gamlehjemmet i sentrum du - og gå tur med de, lese for de etc.", ja da hadde jeg jaggu gjort det. For såpass må vi da klare i dette samfunnet
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #10 Skrevet 13. november 2005 Det krenkende er ikke kravene i seg selv, men måten det legges frem på. Det bygger opp under fordommer mot mennesker som er syke, arbeidsledige eller sliter på andre områder. Det legges frem som om det er mangelen på krav som er problemet. Da sier man også indirekte at mennesker som har behov for støtte fra det offentlige er lat, mangler selvkontroll, bare har seg selv å takke osv. Derfor blir slike uttalelser krenkende.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #11 Skrevet 13. november 2005 Det legges frem som om det er mangelen på krav som er problemet. ← Jeg tror dette er mye av problemet jeg. Det er for lett å sitte på ræva i dette landet. Man får hjelp uansett
Gjest Milah Skrevet 13. november 2005 #12 Skrevet 13. november 2005 Jeg tror dette er mye av problemet jeg. Det er for lett å sitte på ræva i dette landet. Man får hjelp uansett ← Amen!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #13 Skrevet 13. november 2005 "Kjære vene". Man krenker da ingen ved å stille krav....det er ved å ikke stille krav man krenker folk. ← Jeg er enig i at man kan stille krav til sine omgivelser men jeg ser ikke helt hvordan man krenker mennesker ved å ikke stille krav? Måten kravene her blir lagt frem på er med på å stigmatisere veldig mange mennesker.
sixx Skrevet 13. november 2005 #14 Skrevet 13. november 2005 (endret) Jeg er enig i at man kan stille krav til sine omgivelser men jeg ser ikke helt hvordan man krenker mennesker ved å ikke stille krav? Ved å ikke stille krav til mennesker...så går man automatisk ut fra at de ikke er i stand til å forholde seg til krav....men fratar dem muligheten for å ta ansvar. .... Tillegg: Nesten som å gjøre dem til annen rangs mennesker. Endret 13. november 2005 av sixx
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #15 Skrevet 13. november 2005 Jeg er enig i at man kan stille krav til sine omgivelser men jeg ser ikke helt hvordan man krenker mennesker ved å ikke stille krav? Måten kravene her blir lagt frem på er med på å stigmatisere veldig mange mennesker. ← Man krenker mennesker når man ikke stiller krav fordi man da stilltiende godtar at de ikke klarer noe. Alle klarer noe. Om det så er å stå opp og gå på butikken hver dag.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #16 Skrevet 13. november 2005 Man krenker mennesker når man ikke stiller krav fordi man da stilltiende godtar at de ikke klarer noe. Alle klarer noe. Om det så er å stå opp og gå på butikken hver dag. ← Det er ikke alle mennesker som kan stå opp og gå på butikken hver dag. Det finnes mennesker som ikke kan hverken snakke, gå eller tygge sin egen mat. Mennesker som er avhengig av pleie 24 timer i døgnet. Funksjonsnivået til mennesker varierer. Det er fullt mulig å ha tro på sine medmennesker uten at man stiller krav. I måten kravene her legges frem på er det mer en tro på menneskers latskap enn troen på deres evner som kommer frem. Å ha forventninger til mennesker og prøve å finne deres sterke egenskaper er ikke det samme som å stille krav i den settingen det her gjøres.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #17 Skrevet 13. november 2005 http://www.lega.se/ Se her... forøvrig; selv folk som er lamme fra nakken og ned kan gjøre noe. Det begrenser seg hva de kan gjøre, men de kan gjøre noe.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #18 Skrevet 13. november 2005 http://www.lega.se/ Se her... forøvrig; selv folk som er lamme fra nakken og ned kan gjøre noe. Det begrenser seg hva de kan gjøre, men de kan gjøre noe. ← Det finnes mennesker som har det man kaller psykisk utviklingshemming blandt annet. Hjerneskadde som er så hardt rammet at de ikke fungerer hverken mentalt eller fysisk. Å tro at absolutt alle kan utføre noe samfunnsnyttig er veldig naivt og kunnskapsløst. Mange av de såkalte tilrettelagte arbeidsplassene koster langt mer enn det som er nyttig i kroner å øre. Nå er det ikke bare det som teller, men også menneskers livskvalitet og glede, men det må ikke fremstilles som om dette har noe med økonomi å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #19 Skrevet 13. november 2005 Det finnes mennesker som har det man kaller psykisk utviklingshemming blandt annet. Hjerneskadde som er så hardt rammet at de ikke fungerer hverken mentalt eller fysisk. Å tro at absolutt alle kan utføre noe samfunnsnyttig er veldig naivt og kunnskapsløst. Mange av de såkalte tilrettelagte arbeidsplassene koster langt mer enn det som er nyttig i kroner å øre. Nå er det ikke bare det som teller, men også menneskers livskvalitet og glede, men det må ikke fremstilles som om dette har noe med økonomi å gjøre. ← Kjære deg, jeg sier ikke at folk som er så hjerneskadde at de ikke har evne til å tenke selv engang, samt at de sitter i rullestol og er lamme fra huet og ned skal handle for gamle damer!!!!! Det skjønner ALLE at ikke går. Men LANGT flere enn de som gjør noe i dag, kan gjøre noe aktivt for samfunnet.
Gjest Melk Skrevet 13. november 2005 #20 Skrevet 13. november 2005 Det finnes mennesker som har det man kaller psykisk utviklingshemming blandt annet. Hjerneskadde som er så hardt rammet at de ikke fungerer hverken mentalt eller fysisk. ← Disse får uførestønad, ikke sosialstønad - som det her var snakk om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå