Gå til innhold

Vil gå på turer, men er redd hoggormer og andre slanger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fra Østlandet, aldri sett hoggorm. 

Anonymkode: eee15...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går mye på tur, og bor i Bergen. Har sett hoggorm tre ganger på 30 år, og en buorm på like lang tid. Og jeg går _mye_ på tur i utmark, skog og fjell (ikke lysløyper).

Anonymkode: e1c6a...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått lite i skogen men etter jeg traff på den hoggormen for noen dager siden så har jeg blitt skremt. Jeg hadde faktisk trått på den hvis jeg ikke hadde stoppet . Når jeg gikk så jeg noe bevege seg rett ved beina mine . Å jeg stoppet da krøllet ormen seg sammen . Usj . Den ble like overrasket som meg . Rart den ikke merket at jeg kom før jeg oppdaget den . Den skulle krysse stien virket det som . 

Anonymkode: eab56...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så redd for å bli bitt av orm. Det er vel veldig vondt , å bli bitt,?  . Ekkelt når hoggormen var på stien . De er overalt . 

Anonymkode: eab56...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk bare møtt på én hoggorm i hele mitt liv, og det var i Dyreparken av alle steder. Jeg har aldri sett en i skauen derimot.

Anonymkode: 1e63b...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (På 13.6.2022 den 15.13):

Svært sjelden man ser hoggorm i Norge, som forøvrig er den eneste slangearten i Norge 

Nåja, det kommer an på hvor man bor og hvor man går på tur. Jeg har sett tre hittil i år. Men TS, de er like redd deg som du er for dem, så de stikker når de merker at du kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt TS. Er så glad jeg har flyttet nordover igjen etter å ha bodd alt for mange år i Oslo. Nå slipper jeg å bekymre meg for å møte på disse skapningene.

Anonymkode: 0e9fc...a1a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor selv i Vestfold, flyttet hit for fire år siden. Ja, det er mye hoggorm her. I år har jeg sett tre. Men jeg syns det er veldig fascinerende, det gir en ekstra piff til turen! Det jeg gjør, er å sørge for å gå med tursko som går et stykke opp over ankelen, så jeg er beskyttet mot stikk. Huggorm hindrer meg ikke fra å gå turer. 

Det som er mye verre, er flåtten! Jeg må plukke 10-15 flått av hunden min hver gang vi har gått tur i skog og mark. Og noen av meg selv også, innimellom. Flåtten her har både borreliose og TBE. De to sykdommene kan gi mye verre skader enn huggorm (på voksne folk). Så min anbefaling er å ta TBE-vaksine (det finnes ikke vaksine mot borreliose) og sørg for å sjekke deg og fjerne flått hver gang du har gått tur.

Det er mange flotte turmuligheter i Vestfold. Nyt dem! 

 

Anonymkode: 5098d...e9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 0.41):

Jeg er så redd for å bli bitt av orm. Det er vel veldig vondt , å bli bitt,?  . Ekkelt når hoggormen var på stien . De er overalt . 

Anonymkode: eab56...e10

Bruk høye sko. Altså typ støvlett/støvel lengde. 

Anonymkode: 01359...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 1.59):

Hei, var litt usikker på hvor jeg skulle lage denne tråden, så derfor har jeg lagt den ut under generell debatt

Jeg har nylig flyttet fra nord, ned til sør, nærmere bestemt Vestfold. Har alltid elsket å gå på tur i skogen, men etter å ha flyttet hit ned nøler jeg veldig på grunn av alle insektene, billene og det aller verste: slangene…

Er det veldig vanlig å møte på disse slangene når man er ute og går?

Anonymkode: b7d68...0bf

Jeg har aldri sett en slange i naturen i Norge. Og jeg er over gjennomsnittet mye ute i naturen. 

Anonymkode: faa34...6eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (På 13.6.2022 den 15.13):

Svært sjelden man ser hoggorm i Norge, som forøvrig er den eneste slangearten i Norge 

Nei. Har sett mange, mange ganger. Er langt fra sjelden.

Anonymkode: 8121d...893

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått tur hver dag siden jeg skrev dette innlegget langs skogsstier. Har ikke møtt på noen hoggorm eller andre slanger enda, men har øynene åpne hele tiden, er ikke like redd for de nå takket være svarene i tråden :) 

Anbefaler dere andre som er redde å bare prøve å gå på turer selv om det er ubehagelig og ha øynene åpne såklart og respektere de om du møter de så går det nok fint :) Så fint å gå på tur nå, i det været som har vært

 

Anonymkode: b7d68...0bf

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, når vi drar på tur i skog og mark, da drar vi til hjemmet til dyrene. Det er da ikke "ekkelt" å møte et dyr som bor i skogen, som for eksempel hoggorm. Hvor skal den ellers gjøre av seg? De ønsker kun å være i fred. Går du deg på en hoggorm på stien, så vent litt, og la den krype over der den har tenkt seg. Vis respekt.

Noen må absolutt drepe hoggormen, jeg aner ikke hvorfor, men det er fullstendig misforstått.

I løpet av mange skog- og fjellturer gjennom livet, har jeg kun møtt hoggorm et par ganger, og så har jeg sett et par stakkarer som noen fjols har drept. Slike typer burde holde seg hjemme, og heller ligge i telt i hagen.

 

Anonymkode: c9d8f...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 1.59):

Hei, var litt usikker på hvor jeg skulle lage denne tråden, så derfor har jeg lagt den ut under generell debatt

Jeg har nylig flyttet fra nord, ned til sør, nærmere bestemt Vestfold. Har alltid elsket å gå på tur i skogen, men etter å ha flyttet hit ned nøler jeg veldig på grunn av alle insektene, billene og det aller verste: slangene…

Er det veldig vanlig å møte på disse slangene når man er ute og går?

Anonymkode: b7d68...0bf

Da flytter du nordover igjen eller så holder du deg inne hvis du er så redd. 

PS! Ormene har kommet nordpå også. Samme gjelder flått. Biller med. 

Anonymkode: 714e4...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 19.15):

Jeg går mye på tur, og bor i Bergen. Har sett hoggorm tre ganger på 30 år, og en buorm på like lang tid. Og jeg går _mye_ på tur i utmark, skog og fjell (ikke lysløyper).

Anonymkode: e1c6a...df5

Hm, jeg bor også i Bergen og går en del på tur, jeg har sett hoggorm flere ganger i år, og noen i fjor også.

Anonymkode: 7dad6...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 0.41):

Jeg er så redd for å bli bitt av orm. Det er vel veldig vondt , å bli bitt,?  . Ekkelt når hoggormen var på stien . De er overalt . 

Anonymkode: eab56...e10

Jeg har lest at det ikke gjør så vondt, det skjer visst så fort at man ofte ikke merker det før etterpå. Men hvis du bruker litt høye sko, er du nok uansett godt beskyttet.

Anonymkode: 7dad6...58c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ogå mye ute på tur, og det er slett ikke hver år jeg seg en hoggorm. 

Anonymkode: f694b...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Østlandet på ett sted med veldig  mye orm ga naturen her (Mye stein og steder de bor i om vinteren), og her ser jeg orm både titt og ofte (og jeg er i skogen daglig), både Huggorm, Buorm og Stålorm. Og jeg er selv livredd for orm, og kan få helt noia om jeg er ute og jogger og begynner å tenke på det

MEN om jeg holder meg på stier hvor mange går så ser jeg det så og si aldri! OG de gangene jeg ser orm, så ser jeg dem i det de er på vei avgårde, eller at de ligger ett stykke foran meg, ergo er det lett å unngå dem. Jeg har vel så og si aldri holdt på å tråkke på en orm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (På 13.6.2022 den 15.13):

Svært sjelden man ser hoggorm i Norge, som forøvrig er den eneste slangearten i Norge 

Du mente sikkert den eneste GIFTIGE slangearten i Norge? For et par andre slangearter til finnes det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...