Gå til innhold

Vil gå på turer, men er redd hoggormer og andre slanger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slapp av. Kun to stk i snitt som dør av hoggormbitt i Norge i året. Du skal ha maks utur om du er en av de. 

Anonymkode: 5faff...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 0.41):

Jeg er så redd for å bli bitt av orm. Det er vel veldig vondt , å bli bitt,?  . Ekkelt når hoggormen var på stien . De er overalt . 

Anonymkode: eab56...e10

Å bli bitt av hoggorm er som å stikke seg på spiker/stift (brå smerte som går fort over for så å bare verke litt), om en hover raskt opp etterpå så må en forholde seg rolig og ringe etter hjelp for da kan en ha en allergisk reaksjon.

Ormen ligger gjerne på stien/vegen/en stein for å varme seg, og vil bare være i fred. Så om du holder deg langs sti og turvei så bruk fjellsko i stedet for joggesko om du er redd for bitt, da har du høyere sikkerhetssone og går med tyngre skritt så ormen har større sjanse for å merke vibrasjoner i bakken.

Har vært 5cm fra å tråkke på en, den hveste og sklei bort. Har brukt kjepp/pinne å løftet noen bort fra veien/stien for å få gå forbi, de hveser bare og forsvinner bort. Har også opplevd at en kom slyngende bortover oppå lyngen når jeg drev å satte opp gjerde, den satte bare opp farten for å komme seg unna når den oppdaget meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med en stor kjepp som du kan kaste dem vekk med. Det er ikke lov å drepe huggormen nå, men du kan vifte den vekk med kjeppen. i tillegg gir den støtte når du går i fjellet.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grønnball skrev (1 minutt siden):

Ta med en stor kjepp som du kan kaste dem vekk med. Det er ikke lov å drepe huggormen nå, men du kan vifte den vekk med kjeppen. i tillegg gir den støtte når du går i fjellet.

Det er ikke et godt råd, du risikerer å skade hoggormen. Det er bare å være litt tålmodig, så blir den borte. 

Anonymkode: 5098d...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor utenfor Bergen, og her kryr det av hoggorm, ifjor sommer var det flere som krøp opptil huset og 😒 Så no tør jeg ikke sole meg på bakkeplan lengre. Møter ofte på tur, men de forsvinner fort. Men her som vi bor er de blitt en plage. 
 

Prøv deg frem med å gå tur, gjerne på åpne stier, da er det lettere å se de. 
 

Anonymkode: ec5f0...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beeblebrox skrev (På 14.6.2022 den 22.10):

Skaff deg noen skikkelig tursko som går litt over ankelen

Det er jo kjipt at det er slik, med mindre man er på en lengre tur over flere dager, så vil man gå i joggesko på sommeren. 

Anonymkode: 01e02...17c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen nytte av huggormen, så den burde ikke være fredet. Den er en pest og plage, ser de omtrent hver gang jeg er ute i marka. Ja, de spiser noen smågnagere, men ikke nok til at det har noe særlig å si i forhold til bestanden av smågnagere. Huggormen trenger vi ikke i den norske faunaen. 

Anonymkode: 01518...148

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 7.37):

Da flytter du nordover igjen eller så holder du deg inne hvis du er så redd. 

PS! Ormene har kommet nordpå også. Samme gjelder flått. Biller med. 

Anonymkode: 714e4...0b4

For en forbanna gladlaks du var da

Anonymkode: b7d68...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 7.57):

Slapp av. Kun to stk i snitt som dør av hoggormbitt i Norge i året. Du skal ha maks utur om du er en av de. 

Anonymkode: 5faff...23c

Nei. Ingen har dævva av hoggormbitt i Norge siden 1983. 

Anonymkode: 80bd1...087

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, Nordvestlandet, finnes ikke hoggorm. Går mye i skog og mark, men har aldri sett noen. Men flått derimot kryr det av!🙁

Anonymkode: 7d651...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo kjipt at det er slik, med mindre man er på en lengre tur over flere dager, så vil man gå i joggesko på sommeren. 

Anonymkode: 01e02...17c

Kjipt at hva er hvordan? At enkelte er redd veldig redd huggorm og kan vurdere om de vil bruke litt høyere sko på sommeren?

Sko med god ankelstøtte er jo egentlig bra å gå med når man er ute å farter i ulendt terreng uansett, også kan det jo være en fin psykologisk krykke for de som er skrekkslagne for orm..

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har ingen nytte av huggormen, så den burde ikke være fredet. Den er en pest og plage, ser de omtrent hver gang jeg er ute i marka. Ja, de spiser noen smågnagere, men ikke nok til at det har noe særlig å si i forhold til bestanden av smågnagere. Huggormen trenger vi ikke i den norske faunaen. 

Og hvor mange ganger har du blitt bitt av huggorm, sa de ? 🤪 Klart vi skal ha de i den norske faunaen :opplyser: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

Har vært på mange skogsturer selv, men har aldri møtt på en eneste orm, noe som er synd. For vil så gjerne se en. Synes ormer/slanger er fascinerende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her jeg bor, Nordvestlandet, finnes ikke hoggorm. Går mye i skog og mark, men har aldri sett noen. Men flått derimot kryr det av!🙁

Anonymkode: 7d651...44e

Det stemmer jo ikke. Jeg har sett huggorm flere ganger på Sunnmøre.

Dette kartet viser registrerte funn av hoggorm:

 

0E81C2F2-AB5E-428D-896D-ADA87CF83708.jpeg

Anonymkode: 5098d...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...