proghodet Skrevet 17. juni 2022 #141 Skrevet 17. juni 2022 2 hours ago, Conal said: Gud er den Største, Gud er den Største. Det finnes ingen gud en Gud, den Største og den Godeste. Ateister tar feil. Ateisme er den dypeste og største ignoransen. Gud eksisterer. Punktum. Spirituelle overnaturlige vesener, paranormale evner, spirituelle dimensjoner og ALLE spirituelle fenomener er sanne. Punktum. Enhver som benekter det ovenfor og tror det motsatte er i total ignoranse. ALLE argumenter i mot det ovenfor er feil og ALLE argumenter for materialist-ateisme er feil. Det ovenfor eksisterer, det bare gjør det. Ferdig. En Gud-realisert sin mening med livet kan ikke sammenlignes med en materialistisk-ateist mening av livet. Den første er spirituelt og den andre er jordig. Den Gud-realiserte oppnår tilbakevendelse til Gud etter døden, mens andre må gå gjennom flere liv før de kan komme til den ultimate destinasjonen, som faktisk er Himmelen. Ja, Himmelen eksisterer. Religion er ikke bullshit. Mesteparten er ren Sannhet. With total surrender and trust in God... Man becomes immortal. Nam, ordsalat 2
Helene1982 Skrevet 17. juni 2022 #142 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har aldri sagt at det er feil å feire jul om man ikke er kristen. Jul er jo selvfølgelig en tradisjon. Ser derimot ikke noe poeng i å oppsøke kirken og det som har med det gudommelige å gjøre (bryllup, dåp, konfirmasjon osv) hvis man kaller seg ateist. Det virker så dumt og selvmotsigende. Spesielt i dag når det er så mange ikke kristelige alternativer. Anonymkode: a2bf9...63f Jeg definerer ikke meg selv som kristen, da jeg ikke tror på gud. Det betyr ikke at jeg ikke setter pris på en del av tradisjonene og at jeg ikke har glede av å delta i et arrangementer i en kirke enten det er en dåp, et bryllup eller en konfirmasjon. Jeg liker grunnverdiene i kirken og liker både musikken og høytideligheten rundt merkedager. Jeg skal ikke belære deg om bibelen, for den kan du sikkert mye mer om enn meg, men etter det jeg har lest, var Jesus en som ønsket alle velkommen, ikke dømte andre, og var spesielt opptatt av å se mennesker som ikke nødvendigvis passet inn. Når det er sagt er det å være raus, inkluderende og mindre dømmende ikke en kristen ting, men en mennesklig ting, som alle religiøse og ikke-religiøse bør øve mer på etter min mening.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #143 Skrevet 17. juni 2022 Å gi barna mine et bedre utgangspunkt enn det jeg fikk. Og være en god mamma for dem. Å nyte øyeblikkene. Naturen gir meg mening. Og være sammen med gode mennesker. Fordi jeg tror vi bare har dette livet, vil jeg gjøre det beste ut av det. Ha gode relasjoner, reise, være med barna mine, gi dem og oss gode opplevelser. Anonymkode: e97dc...774 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #144 Skrevet 17. juni 2022 Helene1982 skrev (6 minutter siden): Jeg definerer ikke meg selv som kristen, da jeg ikke tror på gud. Det betyr ikke at jeg ikke setter pris på en del av tradisjonene og at jeg ikke har glede av å delta i et arrangementer i en kirke enten det er en dåp, et bryllup eller en konfirmasjon. Jeg liker grunnverdiene i kirken og liker både musikken og høytideligheten rundt merkedager. Jeg skal ikke belære deg om bibelen, for den kan du sikkert mye mer om enn meg, men etter det jeg har lest, var Jesus en som ønsket alle velkommen, ikke dømte andre, og var spesielt opptatt av å se mennesker som ikke nødvendigvis passet inn. Når det er sagt er det å være raus, inkluderende og mindre dømmende ikke en kristen ting, men en mennesklig ting, som alle religiøse og ikke-religiøse bør øve mer på etter min mening. Jeg vil vel heller ikke definere meg selv som spesielt kristen, og bibelen har jeg aldri lest. Tror derimot at det finnes mer mellom himmel og jord. Om det er Gud eller hva det er, det har jeg ingen mening om. Enig i at man bør være raus og inkluderende. Det er det for lite av i samfunnet generelt. Jeg bare undrer meg hvorfor man velger å døpe barnet i kirken eller hvorfor man velger å stå foran presten å love hverandre troskap i Guds åsyn når man gifter seg hvis man overhodet ikke tror på Gud. Det gir bare ikke noen mening. Selv konfirmerte jeg meg borgelig den tiden jeg ble konfirmert, vårt ene barn holdt vi navnefest for og eldste valgte selv og ikke konfirmere seg. Anonymkode: a2bf9...63f
Helene1982 Skrevet 17. juni 2022 #145 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg vil vel heller ikke definere meg selv som spesielt kristen, og bibelen har jeg aldri lest. Tror derimot at det finnes mer mellom himmel og jord. Om det er Gud eller hva det er, det har jeg ingen mening om. Enig i at man bør være raus og inkluderende. Det er det for lite av i samfunnet generelt. Jeg bare undrer meg hvorfor man velger å døpe barnet i kirken eller hvorfor man velger å stå foran presten å love hverandre troskap i Guds åsyn når man gifter seg hvis man overhodet ikke tror på Gud. Det gir bare ikke noen mening. Selv konfirmerte jeg meg borgelig den tiden jeg ble konfirmert, vårt ene barn holdt vi navnefest for og eldste valgte selv og ikke konfirmere seg. Anonymkode: a2bf9...63f Jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg tenker som jeg gjør: Jeg kommer ikke fra en kristen oppvekst. Mine foreldre giftet seg på rådhuset. Min far kommer ikke fra et kristent hjem ,mens min mormor var svært kristen. Mine søsken og jeg ble døpt i samme kirke, og da vi skulle konfirmeres, ble søsteren min og jeg konfirmert i samme kirke som vi ble døpt i, mens broren vår valgte å konfirmere seg borgelig. Jeg sang i kirkekor i denne kirken i 6 år, da jeg gikk på barneskolen. Jeg kjenner hver eneste krik og krok av dette bygget, selv om jeg aldri har trodd på gud. Bestefaren min, bestemoren min, moren min, og tanten min hadde sine begravelser her. Jeg føler meg trygg her, selv om jeg ikke ser den samme guden som andre ser, finner jeg en trygghet i denne kirken. Jeg er som deg – Jeg tror på noe til jeg tror på noe annet. Jeg aksepeterer at ikke alt er svart/hvitt og at ikke alt har en fasit.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #146 Skrevet 21. juni 2022 proghodet skrev (På 17.6.2022 den 17.08): Det er en selvmotsigelse; et paradoks. Er det? Det er ikke bare 2 alternativer. Jeg verken tror det er eller ikke er et liv etter døden. Jeg undrer meg derimot OM det er noe. Jeg tror ikke 😉 Anonymkode: c78dd...30a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #147 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 20.29): Har aldri sagt at det er feil å feire jul om man ikke er kristen. Jul er jo selvfølgelig en tradisjon. Ser derimot ikke noe poeng i å oppsøke kirken og det som har med det gudommelige å gjøre (bryllup, dåp, konfirmasjon osv) hvis man kaller seg ateist. Det virker så dumt og selvmotsigende. Spesielt i dag når det er så mange ikke kristelige alternativer. Anonymkode: a2bf9...63f Hvorfor er det selvmotsigende? Hvis de ikke tror på en gud så betyr det jo bare at gud ikke er relevant for det valget de tar, siden guden det gjelder ikke finnes. Det som er relevant er jo grunnen til at de gjør det, som mest sannsynlig bunner i tradisjon eller for å gjøre familiemedlemmer fornøyde. Og det er god grunn nok for mange Anonymkode: c78dd...30a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #148 Skrevet 21. juni 2022 Jeg synes at det er utrolig merkelig at noen kristne i denne tråden sliter med å forstå at ateisme ikke er en religion, og at det kun handler om å ikke tro på noe på grunn av fravær av bevis. Dere kristne har jo allerede avvist de 3000 andre gudene som eksisterer/har eksistert opp gjennom menneskets historie. Er det virkelig så vanskelig å forstå at ateister simpelt sier "jeg har enda ikke sett troverdig bevis på noen av de tusenvis av gudene, inkludert den kristne gud, så jeg ser ingen grunn til å tro på noen av de" Anonymkode: 5fa68...0b1 3 3
proghodet Skrevet 21. juni 2022 #149 Skrevet 21. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg undrer meg derimot OM det er noe. Jeg tror ikke 😉 Anonymkode: c78dd...30a Ergo er du ikke overbevist om at en gud finnes (enda), og derfor ateist. Blir du overbevist om at en gud finnes blir du en teist.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #150 Skrevet 21. juni 2022 Ha et godt liv her å nå. Og livet er langt. Et godt liv innbærer at du er ditt beste for andre og du gjør det godt for andre siden du lever nå. Anonymkode: 38f77...7c7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #151 Skrevet 21. juni 2022 proghodet skrev (12 timer siden): Ergo er du ikke overbevist om at en gud finnes (enda), og derfor ateist. Blir du overbevist om at en gud finnes blir du en teist. Nei, da er man agnostiker. Ateist handler om fravær av gudstro, eller overbevisning om at Guder ikke finnes. Anonymkode: a2bf9...63f
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #152 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor er det selvmotsigende? Hvis de ikke tror på en gud så betyr det jo bare at gud ikke er relevant for det valget de tar, siden guden det gjelder ikke finnes. Det som er relevant er jo grunnen til at de gjør det, som mest sannsynlig bunner i tradisjon eller for å gjøre familiemedlemmer fornøyde. Og det er god grunn nok for mange Anonymkode: c78dd...30a Tror jeg har svart på dette snart 50 her i tråden. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg synes at det er utrolig merkelig at noen kristne i denne tråden sliter med å forstå at ateisme ikke er en religion, og at det kun handler om å ikke tro på noe på grunn av fravær av bevis. Dere kristne har jo allerede avvist de 3000 andre gudene som eksisterer/har eksistert opp gjennom menneskets historie. Er det virkelig så vanskelig å forstå at ateister simpelt sier "jeg har enda ikke sett troverdig bevis på noen av de tusenvis av gudene, inkludert den kristne gud, så jeg ser ingen grunn til å tro på noen av de" Anonymkode: 5fa68...0b1 Ateisme handler om totalt fravær av gudstro, enkelt og greit. Er forøvrig selv ikke kristen, men agnostiker. Anonymkode: a2bf9...63f
proghodet Skrevet 22. juni 2022 #153 Skrevet 22. juni 2022 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: Nei, da er man agnostiker. Ateist handler om fravær av gudstro, eller overbevisning om at Guder ikke finnes. Anonymkode: a2bf9...63f Agnostiker er ikke en del av dikotomien teist / ateist. Gnostiker / agnostiker kommer av "kunnskap" og omhandler viten - om vi vet eller ikke vet noe. Som jeg har forklart tidligere i tråden kan man være alle fire kombinasjoner av de ovenfor; Agnostisk ateist: jeg vet ikke, men er enda ikke overbevist om at en eller flere guder finnes Gnostisk ateist: jeg vet at guder ikke finnes Agnostisk teist: jeg vet ikke, men er overbevist om at en eller flere guder finnes Gnostisk teist: jeg vet at gud(er) finnes Endret 22. juni 2022 av proghodet 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #154 Skrevet 22. juni 2022 proghodet skrev (4 timer siden): Agnostiker er ikke en del av dikotomien teist / ateist. Gnostiker / agnostiker kommer av "kunnskap" og omhandler viten - om vi vet eller ikke vet noe. Som jeg har forklart tidligere i tråden kan man være alle fire kombinasjoner av de ovenfor; Agnostisk ateist: jeg vet ikke, men er enda ikke overbevist om at en eller flere guder finnes Gnostisk ateist: jeg vet at guder ikke finnes Agnostisk teist: jeg vet ikke, men er overbevist om at en eller flere guder finnes Gnostisk teist: jeg vet at gud(er) finnes Agnostisisme er det filosofiske standpunktet at hvis noe er utilgjengelig for vår erfaring, så kan man verken vite om det finnes, eller vite noe om det hvis det finnes. Agnostisisme kan gjelde en gud, absolutte prinsipper, tilværelsens grunn og lignende problemer. Standpunktet skiller seg fra ateismen, som innebærer et fravær av gudstro eller en overbevisning om at gud eller guder ikke finnes. Anonymkode: a2bf9...63f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #155 Skrevet 22. juni 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Nei, da er man agnostiker. Ateist handler om fravær av gudstro, eller overbevisning om at Guder ikke finnes. Anonymkode: a2bf9...63f "Tror du det finnes en gud?" er et ja/nei-spørsmål. Det finnes ikke noe nøytralt svar, og en som svarer nei, er en ateist. Da kan du komme med oppfølgingsspørsmålet "tror du gud ikke finnes?", men det er altså ikke det samme spørsmålet. Dette er altså ikke religions- eller livssynsfilosofi, men ren logikk. Anonymkode: 9a75d...221 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #156 Skrevet 22. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Agnostisisme er det filosofiske standpunktet at hvis noe er utilgjengelig for vår erfaring, så kan man verken vite om det finnes, eller vite noe om det hvis det finnes. Agnostisisme kan gjelde en gud, absolutte prinsipper, tilværelsens grunn og lignende problemer. Standpunktet skiller seg fra ateismen, som innebærer et fravær av gudstro eller en overbevisning om at gud eller guder ikke finnes. Anonymkode: a2bf9...63f Ja, det er jo det han sa: Fravær av gudstro. Dersom du ikke er overbevist om at en gud finnes, innehar du en fravær av gudstro, og er dermed en ateist (uten gud). Anonymkode: 9a75d...221
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #157 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er jo det han sa: Fravær av gudstro. Dersom du ikke er overbevist om at en gud finnes, innehar du en fravær av gudstro, og er dermed en ateist (uten gud). Anonymkode: 9a75d...221 Ja, og vet man ikke om Gud finnes så er man agnostiker. Var det jeg prøvde å få frem. Anonymkode: a2bf9...63f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #158 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Tror du det finnes en gud?" er et ja/nei-spørsmål. Det finnes ikke noe nøytralt svar, og en som svarer nei, er en ateist. Da kan du komme med oppfølgingsspørsmålet "tror du gud ikke finnes?", men det er altså ikke det samme spørsmålet. Dette er altså ikke religions- eller livssynsfilosofi, men ren logikk. Anonymkode: 9a75d...221 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Tror du det finnes en gud?" er et ja/nei-spørsmål. Det finnes ikke noe nøytralt svar, og en som svarer nei, er en ateist. Da kan du komme med oppfølgingsspørsmålet "tror du gud ikke finnes?", men det er altså ikke det samme spørsmålet. Dette er altså ikke religions- eller livssynsfilosofi, men ren logikk. Anonymkode: 9a75d...221 Jo det finnes et nøytralt svar. Var akkurat der jeg viste til i mitt forrige innlegg Anonymkode: a2bf9...63f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #159 Skrevet 22. juni 2022 Det er ikke noen overordnet mening med livet. Det ligger litt i det å være ateist.. For at det skal være en universell mening, må jo noen ha bestemt hva denne meningen er, altså en slags gud. Og det tror jeg jo ikke på. Anonymkode: cd2ad...4b1
Embla82 Skrevet 22. juni 2022 #160 Skrevet 22. juni 2022 Gode relasjoner, å gjøre noe positivt for verden rundt seg, og å finne de tingene som gir ro/lykke i sjelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå