Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, kristen er jeg jo kulturelt uansett, men det er fullt mulig å være nøytral i troen av den grunn.

Anonymkode: a2bf9...63f

Kristen kulturelt? Hva er det? Vil ikke si at norsk kultur er kristen kultur. Den er bygd opp på mye mer enn det.

Anonymkode: ba8c8...6dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kristen kulturelt? Hva er det? Vil ikke si at norsk kultur er kristen kultur. Den er bygd opp på mye mer enn det.

Selvfølgelig er den bygget opp på mer, men det er en del av kulturen her. Ja, så lenge jeg er medlem av statskirken, så er jeg i utgangspunktet kristen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig er den bygget opp på mer, men det er en del av kulturen her. Ja, så lenge jeg er medlem av statskirken, så er jeg i utgangspunktet kristen.

Det er ikke noe kristent med norsk kultur. Norge har så vidt hvert hovedsakelig kristent i 1000 år. Det er ingenting. Tradisjonene våre henger igjen fra før den tid og fikk bare "kristen pynt" for å ikke provosere de kristne. Det er ikke klostre, nonner og munker her. Religion spiller ingen rolle i hverdagen vår. Flere av tradisjonene våre kommer fra moderne popkultur enn kristen tro. Jeg skjønner ikke at noen kan påstå at kristendom har noe med kulturen vår å gjøre.

Anonymkode: 10859...069

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke noe kristent med norsk kultur. Norge har så vidt hvert hovedsakelig kristent i 1000 år. Det er ingenting. Tradisjonene våre henger igjen fra før den tid og fikk bare "kristen pynt" for å ikke provosere de kristne. Det er ikke klostre, nonner og munker her. Religion spiller ingen rolle i hverdagen vår. Flere av tradisjonene våre kommer fra moderne popkultur enn kristen tro. Jeg skjønner ikke at noen kan påstå at kristendom har noe med kulturen vår å gjøre.

Anonymkode: 10859...069

Selv om kristendommen overtok for over 1000 år siden, så preger kristen historie oss i stor grad fortsatt.

Poenget var uansett at det blir meningsløst at de som kaller seg ateister oppsøker kirken både for dåp, konfirmasjoner og bryllup.

Hvorfor i alle dager velger ateister å gifte seg i kirken, og love hverandre troskap innfor Guds åsyn?

AnonymBruker
Skrevet

Selv om kristendommen overtok for over 1000 år siden, så preger kristen historie oss i stor grad fortsatt.

Poenget var uansett at det blir meningsløst at de som kaller seg ateister oppsøker kirken både for dåp, konfirmasjoner og bryllup.

Hvorfor i alle dager velger ateister å gifte seg i kirken, og love hverandre troskap innfor Guds åsyn?

Poenget er at for oss er det bare et sted å gifte seg av tradisjon. That's it, at det er et religiøst bygg har virkelig ingenting å si for 90% av folk. Du overtenker saken.

AnonymBruker
Skrevet
On 6/11/2022 at 10:12 AM, Sommer2464 said:

For dere ateister som ikke tror på liv etter døden hva er meningen med livet?

Det er ingen mening med livet hverken for religiøse eller ateister...

Anonymkode: 09704...dae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er at for oss er det bare et sted å gifte seg av tradisjon. That's it, at det er et religiøst bygg har virkelig ingenting å si for 90% av folk. Du overtenker saken.

Er fullt klar over at det du skriver er årsaken, og det blir bare så meningsløst. De som gjør det, er ikke ateister. Ateisme er ikke bare og ikke tro på Gud, det er også å avvise all slags religion.

Overtenker ingenting, det er sånn det er. Dere som kaller dere ateister bør derfor leve deretter. Hvis ikke så holder det lenge og kun si at dere ikke tror på Gud.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er fullt klar over at det du skriver er årsaken, og det blir bare så meningsløst. De som gjør det, er ikke ateister. Ateisme er ikke bare og ikke tro på Gud, det er også å avvise all slags religion.

Overtenker ingenting, det er sånn det er. Dere som kaller dere ateister bør derfor leve deretter. Hvis ikke så holder det lenge og kun si at dere ikke tror på Gud.

Skjønner ikke hva du sliter med å forstå. Kirker er fine bygg og besteforeldre foretrekker at diverse ting skjer der. For ateister har det veldig lite å si hvor ting skjer. Bygg er bygg.

Virker som du misforstår hva ateisme er. Les: https://www.atheists.org/activism/resources/about-atheism/

AnonymBruker
Skrevet
Sommer2464 skrev (På 11.6.2022 den 10.12):

For dere ateister som ikke tror på liv etter døden hva er meningen med livet?

Hva er forskjellen mener du? Siden du tydeligvis mener det er det?

Anonymkode: dd51d...85e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er verken troende eller ikke troende.

👏👏La grublerne gruble, så kan vi andre ha det moro.

Skrevet
proghodet skrev (2 timer siden):

Det er en logisk umulighet. Man er enten overbevist, eller ikke overbevist - det finnes ikke noe midt i mellom i en dikotomi 🙂

Ikke enig. Hvilke er finest, hunder eller katter. Man må kunne avvise problemstillingen. Tro er ikke noe noen må ta stilling til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner ikke hva du sliter med å forstå. Kirker er fine bygg og besteforeldre foretrekker at diverse ting skjer der. For ateister har det veldig lite å si hvor ting skjer. Bygg er bygg.

Virker som du misforstår hva ateisme er. Les: https://www.atheists.org/activism/resources/about-atheism/

Er da så mange andre fine bygg også, så jeg forstår fortsatt ikke behovet for å oppsøke kirken og Gud. Besteforeldre eller ei.

Det er forøvrig uenighet om ateisme og om det faktisk er et eget livssyn. Selv forstår jeg ikke at det og bare ikke tro på noe skulle trenge et navn. Utover det så er det sånn at er man medlem av kirken, så er man i prinsippet regnet som kristen.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er da så mange andre fine bygg også, så jeg forstår fortsatt ikke behovet for å oppsøke kirken og Gud. Besteforeldre eller ei.

Det er forøvrig uenighet om ateisme og om det faktisk er et eget livssyn. Selv forstår jeg ikke at det og bare ikke tro på noe skulle trenge et navn. Utover det så er det sånn at er man medlem av kirken, så er man i prinsippet regnet som kristen.

Virker som du prøver å lage en sak ut av ingenting? Du har et problem med noe som bokstavelig talt ingen andre bryr seg om for å være helt ærlig.

Fortell meg mer om uenigheten om ateisme. At ateisme har et eget navn kommer av at mennesker elsker å kategorisere alt, selv konsepter og ideer har egne navn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette minner meg på en episode fra 5. klasse på barneskolen i livssyn undervisningen (valgte det fremfor kristendom). Hvor vi fikk dette klisjefylte klassiske ‘dype filosofiske spørsmålet om ‘Hva er meningen med livet’. Hvorpå jeg svarte enkelt:

‘Å leve’.

For dette vant jeg prisen ‘Årets filosof’😆🙃 Og nei, det var ikke ironisk ment.

Selv om jeg var 11 år da, så svarer jeg det samme i dag. «Meningen med livet er å leve». Og å være et godt medmennesket.

Anonymkode: ec76f...227

• Liker 1
Skrevet

Ha det gøy, nyt de store og små øyeblikkene. En dag før vi, alle andre dager skal vi leve. 

Jeg er litt sånn som ønsker mye utav livet. Hva ting man ønsker er individuelt. Noen slår seg ned som 20 åring med barn og mann, andre fester og er ungkar hele livet, noen er evig student eller lever for og jobbe.

Du er din egen lykkesmed, gjør hva DU ønsker og ikke hva andre ønsker for deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fortell meg mer om uenigheten om ateisme. At ateisme har et eget navn kommer av at mennesker elsker å kategorisere alt, selv konsepter og ideer har egne navn.

Dette

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Svigermor kan slå seg vrang hvis ikke.

Anonymkode: e3d56...98f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Virker som du prøver å lage en sak ut av ingenting? Du har et problem med noe som bokstavelig talt ingen andre bryr seg om for å være helt ærlig.

Nå er det sånn at vi er på et diskusjonsforum, og jeg tar opp mine meninger og tanker rundt et tema. Har overhodet ikke noe problem med det, men jeg stiller meg undrende til det akkurat nå når det var snakk om ateister i denne tråden. Ikke noe jeg er så opptatt av til vanlig i hverdagen akkurat😊

Uenigheten om ateisme kommer mest sannsynlig av at dette også kan dra seg til det ekstreme, i likhet med kristendommen. Ateisme handler om alt fra og ikke tro, til å motarbeide religioner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Svigermor kan slå seg vrang hvis ikke.

Anonymkode: e3d56...98f

Tuller ikke med svigermor 😂😂

AnonymBruker
Skrevet

Uenigheten om ateisme kommer mest sannsynlig av at dette også kan dra seg til det ekstreme, i likhet med kristendommen. Ateisme handler om alt fra og ikke tro, til å motarbeide religioner.

Ateisme handler ikke noe mer om å motarbeide religoner enn det å ikke spille fotball handler om å motarbeide håndball. Ateister er ikke en gruppe eller organisasjon, det er mangelen på gudstro, ikke noe mer, ikke noe mindre. At noen motarbeider religion har ingenting å gjøre med ateisme.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...