AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #81 Skrevet 16. juni 2022 Å ha det gøy! Trenger ikke mer mening enn dét. Anonymkode: 1111f...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #82 Skrevet 16. juni 2022 Drekke og knulle Anonymkode: a7122...3db 1
Nevian Skrevet 16. juni 2022 #83 Skrevet 16. juni 2022 Meningen med livet er forbedring. For det er det vi bruker livet til - konstant forbedring av ting rundt oss vi mener kan bedres eller effektiviseres på et vis for å forbedre vår egen hverdag.
Husflue Skrevet 16. juni 2022 #84 Skrevet 16. juni 2022 En i familien var beinhard ateist hele livet. På dødsleiet ba han fader vår😊
proghodet Skrevet 16. juni 2022 #85 Skrevet 16. juni 2022 10 minutter siden, Husflue said: En i familien var beinhard ateist hele livet. Kan du utdype hva du legger i "beinhard" ateist?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #86 Skrevet 16. juni 2022 proghodet skrev (28 minutter siden): Er utmeldt, ja. Jeg feirer jul av tradisjonsårsaker. Uansett livssyn er vi som nordmenn kulturelt kristne, siden landet hadde en statsreligion så lenge. Men det religiøse aspektet av jul er helt fraværende for min del. Jeg feirer jul av samme grunn som deg, og er ganske nøytral i forhold til kristendom. Er verken troende eller ikke troende. Bare interessant å vite hva de forskjellige som kaller seg ateister velger å gjøre i forhold til å unngå kristendommen. Velger noen av de å konfirmere barna sine i kirken f.eks? Det blir jo helt feil. Anonymkode: a2bf9...63f
Husflue Skrevet 16. juni 2022 #87 Skrevet 16. juni 2022 proghodet skrev (4 minutter siden): Kan du utdype hva du legger i "beinhard" ateist? Han nektet blant annet å være med i egne barns dåp fordi det var i kirken. Gikk hardt til verks i alle diskusjoner .. de som sa de trodde ble nærmest halshogget verbalt.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #88 Skrevet 16. juni 2022 Jeg vokste opp som pinsevenn, og var kristen frem til jeg var 30. Så snudde jeg. Og fra å tro at Gud, himmelen og evigheten var det endelige målet, har jeg nå gått over til å leve etter "let every moment count". Altså, vi lever HER og NÅ. Det er sannsynlig ingenting etter døden, så hvorfor gå og forbedre seg til et liv etter døden? Alt man har er NÅ. Med det i mente lever jeg et mye rikere liv nå enn før. Og heg lever for meg og mine; ikke for én som mest sannsynlig ikke finnes. Livet er så mye vakrere nå🌺 Anonymkode: 60876...110 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #89 Skrevet 16. juni 2022 Nytelse av Mat! skulle tro alle flinke koker i verden er ateister. Anonymkode: a3e5f...11d
proghodet Skrevet 16. juni 2022 #90 Skrevet 16. juni 2022 (endret) 11 minutter siden, Husflue said: Han nektet blant annet å være med i egne barns dåp fordi det var i kirken. Gikk hardt til verks i alle diskusjoner .. de som sa de trodde ble nærmest halshogget verbalt. Ah, en intolerant tulling, altså. Det har ingenting å gjøre med at han var ateist. Som vi vet kan man være intolerant uavhengig av livssyn. Men stusser litt over hvorfor hans barn ble døpt hvis han selv ikke var troende. Endret 16. juni 2022 av proghodet
proghodet Skrevet 16. juni 2022 #91 Skrevet 16. juni 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Er verken troende eller ikke troende. Det er en logisk umulighet. Man er enten overbevist, eller ikke overbevist - det finnes ikke noe midt i mellom i en dikotomi 🙂 9 minutter siden, AnonymBruker said: Velger noen av de å konfirmere barna sine i kirken f.eks? Det blir jo helt feil. Jeg tenker at hvor barnet konfirmeres er barna sitt valg, ikke foreldrene sitt. Men ved dåp stiller det seg annerledes. Mange velger dette fordi det er tradisjon - ref kulturell kristendom i Norge.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #92 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som er ateister, har dere meldt dere ut av statskirken og feirer dere jul? Anonymkode: a2bf9...63f Meldt meg ut av statskirken ja. Feirer jul ja. Anonymkode: 52323...965 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #93 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Bare interessant å vite hva de forskjellige som kaller seg ateister velger å gjøre i forhold til å unngå kristendommen. Velger noen av de å konfirmere barna sine i kirken f.eks? Det blir jo helt feil. Anonymkode: a2bf9...63f Gjør ingen verdens ting for å unngå kristendom. Forholder meg bare ikke til den. På samme måte som jeg ikke unngår islam, jeg forholder meg ikke til det. Jeg bestemmer ikke om mine barn skal konfirmeres borgerlig eller i kirken. Det bestemmer de selv. Håper virkelig ikke folk her legger føringer på hvordan ungdommen skal konfirmeres? Det er en form for tvungen religiøs indoktrinering som ikke hører hjemme i et opplyst, sekulært samfunn som Norge i 2022 Anonymkode: 52323...965
Husflue Skrevet 16. juni 2022 #94 Skrevet 16. juni 2022 proghodet skrev (13 minutter siden): Ah, en intolerant tulling, altså. Det har ingenting å gjøre med at han var ateist. Som vi vet kan man være intolerant uavhengig av livssyn. Men stusser litt over hvorfor hans barn ble døpt hvis han selv ikke var troende. Kona hans var katolikk så der hadde han ingen valg i den familien 😂
proghodet Skrevet 16. juni 2022 #95 Skrevet 16. juni 2022 Just now, Husflue said: Kona hans var katolikk så der hadde han ingen valg i den familien 😂 Det forklarer jo dåpen, men hvordan ramler man inn i et giftemål med en katolikk, på tross av at man er beinhard ateist, for så å bli bitter når kona døper barna? Merkelig fyr.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #96 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gjør ingen verdens ting for å unngå kristendom. Forholder meg bare ikke til den. På samme måte som jeg ikke unngår islam, jeg forholder meg ikke til det. Jeg bestemmer ikke om mine barn skal konfirmeres borgerlig eller i kirken. Det bestemmer de selv. Håper virkelig ikke folk her legger føringer på hvordan ungdommen skal konfirmeres? Det er en form for tvungen religiøs indoktrinering som ikke hører hjemme i et opplyst, sekulært samfunn som Norge i 2022 Anonymkode: 52323...965 Det er jo nettopp det du gjør hvis du ikke unngår det som har med kristendom å gjøre. Velger du f.eks å døpe ditt barn, så forholder du deg til kristendommen. Det samme hvis du pynter med julepynt omfattet av kristendommen til jul. Anonymkode: a2bf9...63f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #97 Skrevet 16. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er jo nettopp det du gjør hvis du ikke unngår det som har med kristendom å gjøre. Velger du f.eks å døpe ditt barn, så forholder du deg til kristendommen. Det samme hvis du pynter med julepynt omfattet av kristendommen til jul. Anonymkode: a2bf9...63f Ikke egentlig. For de fleste familier er det bare tradisjoner, ikke noe religiøst. Julen er ikke engang kristen, den er hedensk. Dåp gjør man jo mest for å blidgjøre besteforeldre. Anonymkode: ba8c8...6dd
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #98 Skrevet 16. juni 2022 Gjerne si irreligiøs. Det finnes ateistiske, teistiske og polyteistiske religioner. Anonymkode: 10859...069
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #99 Skrevet 16. juni 2022 proghodet skrev (20 minutter siden): Det er en logisk umulighet. Man er enten overbevist, eller ikke overbevist - det finnes ikke noe midt i mellom i en dikotomi 🙂 Nei, kristen er jeg jo kulturelt uansett, men det er fullt mulig å være nøytral i troen av den grunn. Anonymkode: a2bf9...63f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #100 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke egentlig. For de fleste familier er det bare tradisjoner, ikke noe religiøst. Julen er ikke engang kristen, den er hedensk. Dåp gjør man jo mest for å blidgjøre besteforeldre. Anonymkode: ba8c8...6dd Med andre ord, helt meningsløst? Kaller man seg ateist, så bør man stå for det tenker jeg. Anonymkode: a2bf9...63f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå