Gå til innhold

Hvem betaler for reise og hotell for gjester i bryllup utenlands?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er nesten dyrere å være i bryllup i Norge med tanke på reise og overnatting så jeg syns det er på sin plass at gjester betaler selv og tar med gave. Det blir ofte helt likt det man hadde gjort i Norge sånn pris messig. Men så spørs det vel hvor i utlandet osv.

for meg er det uansett slik at om jeg ikke har råd til å betale for meg selv og ta med en gave så drar jeg ikke i bryllupet. Fordi noe klarer man vel alltid. Om det skal være noen billige vinglass eller noe så klarer man å gi noen en hyggelig oppmerksomhet i forbindelse med en stor begivenhet. 

Anonymkode: 6293d...467

Vi skal i et bryllup i utlandet nå i sommer. Det kommer på 30 000. Det er stort sett flybilletter som er dyrt og at vi må ha leiebil. Det hadde nok blitt billigere i Norge. Men men. Vi har råd til det og gleder oss. 

Anonymkode: 0b0ed...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De erfaringene jeg har fra bryllup i utlandet: brudeparet betaler reise og opphold for forlovere med følge og transport fra hotellet til bryllupslokalet. Øvrige gjester betaler reise og opphold selv, men forventes ikke å gi gave. 

Anonymkode: ad2ef...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De erfaringene jeg har fra bryllup i utlandet: brudeparet betaler reise og opphold for forlovere med følge og transport fra hotellet til bryllupslokalet. Øvrige gjester betaler reise og opphold selv, men forventes ikke å gi gave. 

Anonymkode: ad2ef...bf2

Transport for alle mellom hotell og bryllupslokale naturligvis

Anonymkode: ad2ef...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 19.54):

Nei. 

Brudeparet uttrykker eksplisitt at reise og opphold er gaven.

Anonymkode: 74b1d...a22

Det er fint.

Om man innad i Norge må reise for å dra på bryllup og overnatte på hotell/campingplass, så er det likevel forventet at gjesten gir gave. Sånn sett kan det faktisk være billigere å dra i bryllup i utlandet.

Anonymkode: 5a3ad...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Veldig enig. 

Jeg syns det er ok om man vet alle har råd. Eller dekker for de som evt ikke har råd. Syns også sted må velges med omhu. Det bør være et sted med ulike overnattingsmuligheter i ulik prisklasse, det bør gå fly ofte og ikke dyreste flybilletter, det bør ikke ligge for langt unna slik man kan reise en langhelg og ikke bruke hele ferien på et bryllup. I tillegg bør det presiseres at man ikke skal gi gaver. Brudeparet bør dekke skyss til og fra kirke/lokale. Jeg syns også de bør dekke noe mer enn selve middagen (og gratis alkohol), feks middag dagen før også. 

Anonymkode: b10c2...861

Så når jeg i sommer skal fly fra Bergen til Bodø i bryllup så bør brudeparet betale for det? Virkelig? Det koster 2000 kr hver vei med flybillett, samme dager kunne jeg flydd til London, København, Stockholm, Berlin eller Paris for under halvparten. Hotell er heller ikke billig i Bodø. Men det er da ikke brudeparets problem at Berta er ufør og syns det er dyrt. Brudeparet inviterer, så er det opp til den enkelte om de vil si ja eller nei. 

Anonymkode: 70bb8...951

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de fleste vanlige folk som gifter seg utenlands enten får gjester til å betale selv eller leier villa slik at de dekker opphold for alle, men gjester må betale reise selv. Det er gjerne begrenset hvor mange man inviterer og det blir gjerne sagt at man ser på gjestenes deltakelse som gaven deres. 

Men er det et dyrt opplegg tenker jeg at man må forvente at ikke alle kan være med og ikke bli sure dersom noen takker nei. 

Anonymkode: 6fbe4...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha bryllup i utlandet til sommeren. Men halve familien bor der så noen hadde vært nødt til å flytte på seg uansett. Og min familie i Norge er også spredt overalt, så sum summarum, flere hadde vært nødt til å reise langt med overnatting av å ha det i Norge. 
 

Alle betaler for reise og opphold selv. Noe annet har vi ikke råd til. Men vi har fikset privat overnatting til en av gjestene med minst midler.

Vi har spesifikt sagt at vi ikke trenger gaver, og oppfordret folk som absolutt vil gi til å holde seg til små oppmerksomheter. 

Anonymkode: 7ce8c...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 19.57):

Hele min familie reiser nedover i et storslått bryllup, jeg som uføretrygdet er eneste familiemedlem som ikke har råd til å reise nedover. Bittert. Synes det er en forbanna uting å ha bryllup i utlandet, det ekskluderer mennesker. 

Anonymkode: 0a5b3...ace

I dette tilfellet synes jeg du har bedriten familie. Om hele familien din, inkludert foreldre/søsken skal reise ned og du ikke har råd burde enten foreldrene betalt for deg eller de spleiset på din reise sammen med søsken. Det hadde jeg selvsagt gjort for mitt barn selv om hen var voksen. I tillegg er det ikke brudeparets ansvar at du, som eneste familiemedlem, ikke har råd til å reise.

Anonymkode: 72469...cde

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er invitert i bryllup utenlands i sommer. Flybillettene til Oslo koster mer enn flybillettene til det landet... Uansett, det er frivillig å delta i bryllup, og vi tar det som årets ferie. Blir der en uke :) Dekker reise og opphold selv. 

Anonymkode: 1261f...62c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 19.08):

Vært på et bryllup i utlandet. Betalte for reise, opphold, bryllupsmiddagen og gave. Rareste jeg har vært med på.

Anonymkode: ca947...547

Du gikk med på dette???++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på utenlands bryllup i både Kenya, USA, Nederland og Sverige. Veldig hyggelig og har tatt nesten alle i kombi med lengre ferie. Har også tatt med gave til brudeparet alle gangene. Vi får jo beskjed ca. 1 år i forveien og sparer opp. Drar gjerne igjen, men det har av naturlige årsaker blitt svært få bryllup i utlandet de siste 2-3 årene. 

Anonymkode: ddf41...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er invitert i bryllup utenlands i sommer. Flybillettene til Oslo koster mer enn flybillettene til det landet... Uansett, det er frivillig å delta i bryllup, og vi tar det som årets ferie. Blir der en uke :) Dekker reise og opphold selv. 

Anonymkode: 1261f...62c

Nemlig! Som regel dyrere å komme seg til Oslo enn fra Oslo og utlandet. Lurer på hvorfor folk med OSL som nærflyplass ikke har samme krav om at brudeparet skal betale reise og opphold når de må fly innenlands, bare når de skal ut av landet.

Anonymkode: 6eaca...f33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...