Gå til innhold

Hvem betaler for reise og hotell for gjester i bryllup utenlands?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser at Vanessa Rudjord skal gifte seg i Paris i morgen, og fiffen i Norge har reist nedover.

Både brudepar og gjestene er vel godt bemidlet, men hva er vanlig at brudeparet dekker når de inviterer gjester til utlandet for bryllup i flere dager?

Det har jo blitt mer populært å gifte seg i utlandet for" vanlige folk" også, og det koster jo både for gjester og brudepar å betale flyreiser og overnatting.

Anonymkode: 3d55e...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har betalt selv de gangene jeg har vært invitert.

Anonymkode: 40c6b...950

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har betalt selv de gangene jeg har vært invitert.

Anonymkode: 40c6b...950

Gir man gave i tillegg da eller?

Anonymkode: 3d55e...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gir man gave i tillegg da eller?

Anonymkode: 3d55e...f30

Nei. 

Brudeparet uttrykker eksplisitt at reise og opphold er gaven.

Anonymkode: 74b1d...a22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele min familie reiser nedover i et storslått bryllup, jeg som uføretrygdet er eneste familiemedlem som ikke har råd til å reise nedover. Bittert. Synes det er en forbanna uting å ha bryllup i utlandet, det ekskluderer mennesker. 

Anonymkode: 0a5b3...ace

  • Liker 16
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hele min familie reiser nedover i et storslått bryllup, jeg som uføretrygdet er eneste familiemedlem som ikke har råd til å reise nedover. Bittert. Synes det er en forbanna uting å ha bryllup i utlandet, det ekskluderer mennesker. 

Anonymkode: 0a5b3...ace

Enig!

Anonymkode: 3d55e...f30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vant til at gjestene dekker reise og opphold. I tillegg til at det ofte er en middag/lunsj/felles aktivitet som er dekket dagen før/etter. 
Det er jo frivillig å delta i bryllup. Bor en i Oslo og skal ha bryllup der, men er fra Tromsø, så vil jo det fort inviteres gjester som må ha reise og opphold. Dette er jo vanlig at dekkes av gjestene. Men er selvsagt normalt at brudeparet presiserer at det er gave nok at de deltar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i to bryllup i utlandet og da har vi selvfølgelig betalt for reise og overnatting selv. :) Men ibegge tilfellene var bryllupsfesten på et hotell/gjestehus der vi fikk greie priser på overnatting fordi vi var gjester i bryllupet. Det har også vært vanlig i Norge når det er bryllup på hotell 

Vi har venner og familie fordelt utover landet, og som over her også poengterer koster det jo å reise innenfor Norge også. 

 

Anonymkode: f5b8a...074

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vanlige middelklassefolk så betaler gjestene selv. Da er det høvelig og skikk og bruk at brudeparet ikke forventer gaver. (vi giftet oss i  Spania, og poengterte dette på innbydelsen)  Når det gjelder rike folk er det vel noen som spanderer alt på gjestene. 

Anonymkode: be1d0...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er vel at gjestene betaler reise og opphold selv, og at de ikke trenger å ta med gave. Har noen familiemedlemmer som vurderer bryllup i utlandet, og da regner vi med å dekke de utgiftene selv (og de får nok en liten gave i tillegg).

Da vi giftet oss på en liten plass i Norge måtte mange av gjestene reise langt, og da synes vi det var naturlig å dekke overnattingen til gjestene hele helgen. Reisen måtte de dekke selv. Vi fikk gaver fra nesten alle. 

Anonymkode: 4ec47...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på et bryllup i utlandet. Betalte for reise, opphold, bryllupsmiddagen og gave. Rareste jeg har vært med på.

Anonymkode: ca947...547

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg leser at Vanessa Rudjord skal gifte seg i Paris i morgen, og fiffen i Norge har reist nedover.

Både brudepar og gjestene er vel godt bemidlet, men hva er vanlig at brudeparet dekker når de inviterer gjester til utlandet for bryllup i flere dager?

Det har jo blitt mer populært å gifte seg i utlandet for" vanlige folk" også, og det koster jo både for gjester og brudepar å betale flyreiser og overnatting.

Anonymkode: 3d55e...f30

Du betaler hele dritten.
Forutenom aristrokratet (kongelige) og politikere (håndlangerne til aristroktratet). Da betaler du over hele fjøla for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vært på et bryllup i utlandet. Betalte for reise, opphold, bryllupsmiddagen og gave. Rareste jeg har vært med på.

Anonymkode: ca947...547

Man betaler da ikke for middag i et bryllup??  Forventet de gave?  Virkelig?

Anonymkode: be1d0...600

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 19.57):

Hele min familie reiser nedover i et storslått bryllup, jeg som uføretrygdet er eneste familiemedlem som ikke har råd til å reise nedover. Bittert. Synes det er en forbanna uting å ha bryllup i utlandet, det ekskluderer mennesker. 

Anonymkode: 0a5b3...ace

Jeg ser hva du vil frem til, men med mindre brudeparet er fra samme sted i Norge kan det fort bli dyrt for den delen av familien som skal reise her og. Det er gjerne like dyrt (eller dyrere) å fly fra Kristiansand til Bodø som til Paris, og legger man det da til utlandet så får alle en kostand fremfor bare noen. Dessuten er det lettere å kutt på gjestelisten når man skal utenlands, da er det større forståelse for at man ikke inviterer kreti og pleti av slekten. Skulle jeg giftet meg i dag hadde jeg og valgt Køben e.l, rett og slett for å kunne kalle det "et lite bryllup for nærmeste" i utlandet, uten å fornærme tanter og søskenbarn, og andre såkalt selvskrevne gjester. Hadde det røket med en ufør venn i dragsuget så er det synd, men det hadde det fort om vedkommende måtte reise i Norge også. 

For øvrig er det vanlig å betale reise og opphold selv, på lik linje med om du flyr fra Tromsø til Bergen og må ha noen netter på hotell i den forbindelse. 

Anonymkode: 70bb8...951

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 19.57):

Hele min familie reiser nedover i et storslått bryllup, jeg som uføretrygdet er eneste familiemedlem som ikke har råd til å reise nedover. Bittert. Synes det er en forbanna uting å ha bryllup i utlandet, det ekskluderer mennesker. 

Anonymkode: 0a5b3...ace

Veldig enig. 

Jeg syns det er ok om man vet alle har råd. Eller dekker for de som evt ikke har råd. Syns også sted må velges med omhu. Det bør være et sted med ulike overnattingsmuligheter i ulik prisklasse, det bør gå fly ofte og ikke dyreste flybilletter, det bør ikke ligge for langt unna slik man kan reise en langhelg og ikke bruke hele ferien på et bryllup. I tillegg bør det presiseres at man ikke skal gi gaver. Brudeparet bør dekke skyss til og fra kirke/lokale. Jeg syns også de bør dekke noe mer enn selve middagen (og gratis alkohol), feks middag dagen før også. 

Anonymkode: b10c2...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo minst like dyrt å reise i bryllup innenlands, så jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe annerledes i utlandet. Man har jo gjerne familie og venner spredt verden rundt i disse dager og det kan ikke forventes at brudeparet dekker alles reiseutgifter. Hvis det er usolidarisk får man nesten begrense seg til å bare invitere de som bor i samme by.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Jdz said:

Det er jo minst like dyrt å reise i bryllup innenlands, så jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe annerledes i utlandet. Man har jo gjerne familie og venner spredt verden rundt i disse dager og det kan ikke forventes at brudeparet dekker alles reiseutgifter. Hvis det er usolidarisk får man nesten begrense seg til å bare invitere de som bor i samme by.

Jepp! Det dyreste bryllupet vi har vært i var i Nord-Norge. Det var langt billigere da vi dro til Storbritannia. Og vi bor i Oslo, så det er jo et av de enkleste og rimeligste stedene å reise fra i landet også.

Anonymkode: 3d504...8a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har giftet seg i utlandet har vært bare det paret stort sett. De har gjort det for å slippe alt peset hjemme og ingen har visst om det før i ettertid.

Anonymkode: 9ab9d...468

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man betaler da ikke for middag i et bryllup??  Forventet de gave?  Virkelig?

Anonymkode: be1d0...600

Det trodde ikke jeg heller, helt til en gikk rundt og samlet info om hvordan vi ville betale for vår mat. Det var på restaurant, men alikevel.... Ikke var reisen og opphold spesielt billig heller, det ble årets ferie.

Fikk kake, en bit fra den ene kaka som var, men drikke måtte kjøpes selv 😆

Anonymkode: ca947...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten dyrere å være i bryllup i Norge med tanke på reise og overnatting så jeg syns det er på sin plass at gjester betaler selv og tar med gave. Det blir ofte helt likt det man hadde gjort i Norge sånn pris messig. Men så spørs det vel hvor i utlandet osv.

for meg er det uansett slik at om jeg ikke har råd til å betale for meg selv og ta med en gave så drar jeg ikke i bryllupet. Fordi noe klarer man vel alltid. Om det skal være noen billige vinglass eller noe så klarer man å gi noen en hyggelig oppmerksomhet i forbindelse med en stor begivenhet. 

Anonymkode: 6293d...467

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...