Gå til innhold

Folk som gifter seg som hvit brud når de ikke er jomfru eller kristne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er også sært å peke på andre og fortelle dem at de ikke er kristne nok eller på riktig måte. Folk burde passe på sin egen relasjon til Gud (eller hvem/hva de måtte tro på) fremfor å fokusere på om andre tror på riktig måte. 

Anonymkode: af35e...7e8

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha. Nei, jeg var definitivt ikke jomfru da jeg giftet meg, og hadde ikke vært det på 14 år. Samtidig har jeg bare hatt sex med han jeg giftet meg med, OG vi har ikke barn, så jeg synes jeg fortjente å gå med den nesten helt hvite brudekjolen min. ;) 

Anonymkode: 68d5b...c33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Enig, helt feil å stå hvit brud etter man har fått barn.

Anonymkode: b91c4...621

Jeg er bestemor til og med men hvit brudekjole er bestillt . 

Anonymkode: 7022c...0e7

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er bestemor til og med men hvit brudekjole er bestillt . 

Anonymkode: 7022c...0e7

Haha, herlig! Om du så måtte spotte gud eller hva enn, kjør på. De som måtte bry seg er uansett ikke en majoritet, og jeg tenker man lever nå bare en gang. Gjør det beste ut av det, ingen er perfekte (selv om noen liker å tro de er det).

Ikke minst, gratulerer, masse hell i ekteskapet og ikke minst ha et vidunderlig flott bryllup! ❤️ 

Anonymkode: cb323...b0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig ikke så lyst til å gifte meg i kirken. Men gjorde det fordi mine foreldre og spesielt min ene bestemor og familie hadde blitt veldig lei seg hvis jeg ikke hadde giftet meg i kirken. 

Noen av dem var meget troende, og noen mente det var en selvfølge og fin tradisjon. Jeg giftet meg i mamma sin hvite brudekjole, og det gledet henne veldig.

Jeg var ikke jomfru og ikke kristen.

Anonymkode: a4570...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor gjør dere det når dere vet at hvit brudekjole står for renhet = jomfru. Og det å gifte seg etter dere har fått barn? Det gir ikke mening. Ingen av dere som gifter dere er på noen som helst måte kristne av noe slag...det blir så falskt! 

Anonymkode: 808ab...9dc

Like falskt som å ha fri på alle røde dager selvom man banner å ikke drar i kirka på søndager? 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 15.48):

Hvorfor gjør dere det når dere vet at hvit brudekjole står for renhet = jomfru. Og det å gifte seg etter dere har fått barn? Det gir ikke mening. Ingen av dere som gifter dere er på noen som helst måte kristne av noe slag...det blir så falskt! 

Anonymkode: 808ab...9dc

Man er uren når man har pult?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går grensa? Er offwhite greit? Eller sånn champagne? Eller kremfarget?🤔 

Anonymkode: 07df7...5ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig hvis det gjøres i kirken. Om en gifter seg i rådhuset eller på en strand osv, kan en ha hvit kjole uten og være kristen. Det er vel heller sløret som er symbol for ukysset. Det har ulike betydninger i ulike kulturer, ved arrangert er det at brudgommen ser bruden for første gang når han løfter sløret, i vår kultur er det at brudgommen kysser bruden for første gang . Altså damer med 3 barn fra tidligere forhold som aldri leser i Bibelen eller går i kirken ellers , som står hvit brud med slør i kirken er respektløst. Hvit kjole under vielse er ikke i seg selv noe galt. 

Anonymkode: 12135...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor går grensa? Er offwhite greit? Eller sånn champagne? Eller kremfarget?🤔 

Anonymkode: 07df7...5ff

Kommer an på hvor mye du har pult😁

Som vanlig er religiøse mennesker de minst rause og mest dømmende, deres gud vrir seg av skuffelse, hvis hen finnes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit brudekjole har ingenting med kristendom eller annen religion å gjøre, det er et motefenomen som oppsto da dronning Victoria brukte hvit kjole i bryllupet sitt. Så hvit brudekjole har ingenting med renhet eller jomfrudom å gjøre selv om mange tror det. Ekteskap er også strengt ingenting med kristendom å gjøre i utganspunktet, da det er en juridisk pakt som kom i stand for å sikre par. Mange religioner har derimot adoptert skikken for å kunne kontrollere befolkningen i samfunnet. Ergo så trenger man ikke oppfylle de uskrevne kristne reglene, eller andre religions regler, for å kunne gifte seg og bruke hvit kjole om med mindre man er jomfru… 
Selv i Bibelen giftet folk seg flere ganger for å sikre par, barn og inngå gode avtaler familier seg i mellom. Og hvit kjole har ingenting med bibelske ekteskap, da den som sagt er et motefenomen.

 

 

Anonymkode: 9b155...367

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 15.48):

Hvorfor gjør dere det når dere vet at hvit brudekjole står for renhet = jomfru. Og det å gifte seg etter dere har fått barn? Det gir ikke mening. Ingen av dere som gifter dere er på noen som helst måte kristne av noe slag...det blir så falskt! 

Anonymkode: 808ab...9dc

Hva er dine vise tanker om svart brudekjole?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor går grensa? Er offwhite greit? Eller sånn champagne? Eller kremfarget?🤔 

Anonymkode: 07df7...5ff

😁👌

Anonymkode: 54a87...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gifte seg er en juridisk kontrakt, ikke religiøs. Jeg giftet meg borgerlig. 

Den gangen det var vanlig å være jomfru når man giftet seg, hadde de fleste sort kjole. Hvit kjole er en ganske ny tradisjon, det ble ikke vanlig før tidlig på 1900-tallet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 15.48):

Hvorfor gjør dere det når dere vet at hvit brudekjole står for renhet = jomfru. Og det å gifte seg etter dere har fått barn? Det gir ikke mening. Ingen av dere som gifter dere er på noen som helst måte kristne av noe slag...det blir så falskt! 

Anonymkode: 808ab...9dc

Fordi jeg ikke henger igjen i folk fra 1850 sitt tankesett…. Religion eller ei, verden går fremover. Anbefaler deg å hekte deg på.

Anonymkode: 8a33b...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har fortalt deg at hvit = jumfru? 
og hvem har fortalt deg at Jomfru = ren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er åpenbart en person som bare er ute etter å lage dårlig stemning..

Eg gifter meg i hvitt eller offwhite, finner ut av det etter hvert.. fordi eg vil.. så enkelt er det..😀 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovis Fenja skrev (På 4.6.2022 den 11.46):

Kommer an på hvor mye du har pult😁

Som vanlig er religiøse mennesker de minst rause og mest dømmende, deres gud vrir seg av skuffelse, hvis hen finnes.

Hahahaha. Takk, da... ble jeg litt klokere?😅

Anonymkode: 07df7...5ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...