Gå til innhold

Folk som gifter seg som hvit brud når de ikke er jomfru eller kristne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor gjør dere det når dere vet at hvit brudekjole står for renhet = jomfru. Og det å gifte seg etter dere har fått barn? Det gir ikke mening. Ingen av dere som gifter dere er på noen som helst måte kristne av noe slag...det blir så falskt! 

Anonymkode: 808ab...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvit kjole er for meg et symbol på brud og bryllup, ikke på religion eller jomfrudom.

  • Liker 31
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskap er ikke utelukkende et kristent rituale. Det er og en juridisk avtale.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit brudekjole ble moderne etter at dronning Victoria brukte det. Så det symboliserer neppe noe spesielt, det er tross alt ikke veldig lenge siden i den store sammenhengen.

Anonymkode: c0931...cef

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskap eksisterer over hele verden på tvers av kulturer og religioner. Ekteskap er ikke en kristen "oppfinnelse" og ikke noe kristendommen har enerett på. Du har heldigvis heller ikke noen definisjonsrett på hva som er ekte og falskt, eller hvordan folk skal kle seg i sitt eget bryllup.

Endret av Jdz
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres litt gjerrig ut ts 

Anonymkode: 2203f...4fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekteskap er ikke forbeholdt kristendommen. Det er et konsept som er eldre enn kristendommen. Først og fremst er det en juridisk kontrakt som gir par som bor sammen og har felles barn en rekke fordeler. Disse juridiske rettighetene er kjekke å ha selv om man har ligget rundt med halve grenda og har en flokk unger fra før. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor gjør dere det når dere vet at hvit brudekjole står for renhet = jomfru. Og det å gifte seg etter dere har fått barn? Det gir ikke mening. Ingen av dere som gifter dere er på noen som helst måte kristne av noe slag...det blir så falskt! 

Anonymkode: 808ab...9dc

Kjære vene; om du er perfekt så kan du " kaste den første steinen" og ellers la folk ta valg selv. Det er ikke ditt problem, og det kan du være glad for. 

Anonymkode: 7022c...0e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor gjør dere det når dere vet at hvit brudekjole står for renhet = jomfru. Og det å gifte seg etter dere har fått barn? Det gir ikke mening. Ingen av dere som gifter dere er på noen som helst måte kristne av noe slag...det blir så falskt! 

Anonymkode: 808ab...9dc

Enig, helt feil å stå hvit brud etter man har fått barn.

Anonymkode: b91c4...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen brudene var jomfruer i Norge var jo fargen sort.

Og i land der brudene fortsatt er jomfruer er det fargerike kjoler som gjelder. 

Anonymkode: 89d8e...74b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor gjør dere det når dere vet at hvit brudekjole står for renhet = jomfru. Og det å gifte seg etter dere har fått barn? Det gir ikke mening. Ingen av dere som gifter dere er på noen som helst måte kristne av noe slag...det blir så falskt! 

Anonymkode: 808ab...9dc

Min hvite kjole står ikke for renhet i den forstand (jomfrudom). Den står for renhet i stil, pent og vakkert.

Falskt? Har du og din religion enerett på å definere hva kjoler betyr? Neppe. 

Forresten, sier ikke flere religioner noe om å dømme? Det blir i hvert fall åpenbart gjort her. Kanskje på tide å ta seg en titt i speilet, skinnhellighet er både synd og helt patetisk.

Anonymkode: cb323...b0c

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan man ikke gi røde roser hvis man ikke elsker mottaker?

 

Hvit brudekjole var en motetrend som har blitt langvarig. Ingen kvinner i Norge trenger å offentliggjøre sin seksuelle status på noen måte, og kan kle seg i hvilke farger de vil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor gjør dere det når dere vet at hvit brudekjole står for renhet = jomfru. Og det å gifte seg etter dere har fått barn? Det gir ikke mening. Ingen av dere som gifter dere er på noen som helst måte kristne av noe slag...det blir så falskt! 

Anonymkode: 808ab...9dc

What??? 😅😅😅😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den gangen brudene var jomfruer i Norge var jo fargen sort.

Og i land der brudene fortsatt er jomfruer er det fargerike kjoler som gjelder. 

Anonymkode: 89d8e...74b

Dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh noen mennesker er så tragiske at jeg blir matt 😃 å gifte seg idag er en koselig seremoni. Nesten ingen tror på «gud» noe mer.. det er jo bare en dårlig skrevet fantasibok, så dette trenger du ikke å bekymre deg for noe mer ts ☺️

Anonymkode: 37dbf...63a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil si det er mye annet ikke gir mening her i verden enn om bruden bruker hvit kjole. 

Anonymkode: dbd02...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åååh noen mennesker er så tragiske at jeg blir matt 😃 å gifte seg idag er en koselig seremoni. Nesten ingen tror på «gud» noe mer.. det er jo bare en dårlig skrevet fantasibok, så dette trenger du ikke å bekymre deg for noe mer ts ☺️

Anonymkode: 37dbf...63a

Det er jo mange som tror på Gud😊 Men fargen på brudekjolen har ikke noe med verken Gud eller uskyld å gjøre i min bok. Man gifter seg med hva man vil - og mange velger hvitt, fordi det er en slags tradisjon. 

Anonymkode: d3419...b82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig, helt feil å stå hvit brud etter man har fått barn.

Anonymkode: b91c4...621

Jeg var ikke hvit brud, men det var fordi jeg synes det er en kjedelig farge som jeg dessuten ser syk ut i. At jeg har gjort noe mer riktig en de ujomfruelige hvite brudene er bare oppkonstruert vås. Blomster har ulik betydning. En gang sjekket jeg betydningen av en blomsterbukett jeg fikk. Det var et salig rot av budskap der. 

 

Anonymkode: af35e...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bry seg om f.eks alle jentene som blir giftet bort når de er barn, fremfor hvilken kjole folk velger å ha på seg? Guri malla. I-landsproblemer ass

Anonymkode: 1f645...175

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...