Gå til innhold

Dere som IKKE trøstespiser/overspiser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det? Hva gjør dere i stedet når dere er stressa/triste/sure/glade?

Jeg drømmer om å spise kun for drivstoff. Ikke for å takle en eller annen følelse, eller fordi det er godt, men kun fordi jeg er sulten. Hvordan i all verden kommer man dit?

Anonymkode: fcc0d...b5e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøver å se på mat som NÆRING, ikke STRESSMESTRING, men det vil være dager hvor man sprekker og overspiser. Det er helt greit. Da er det "back on track" dagen etter. Ingen sulting, overtrening eller selvpining, vekten jevner seg ut etter noen dager med fokus på protein, grønnsaker og bevegelse.

Jeg ser på mat som både DRIVSTOFF og GLEDE. For matglede er viktig og jeg tror det av og til er lurt å spise akkurat det man har lyst til å spise (i moderate mengder) for å fylle opp den mentale "overskuddskontoen", for man kan ikke være flink hele tiden.

Når det gjelder å mestre stress, så jobber jeg fortsatt med å finne måter å ventilere dette ut på enn å spise dem, selv om det er dager hvor det er vanskelig. For min del funker det med avslapningsøvelser, trening og tenke at overspising på godteri ikke løser noen problemer, men at det tvert imot gir meg flere problemer.

Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på 80\20-prinsippet i forhold til kosthold, den har vært helt avgjørende i min vei til å finne en balanse mellom sunnhet og det gode liv.

 

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg stressa, sur eller glad en stund? Hva er skremmende med det egentlig? Det er jo bare følelser og blir du egentlig mindre sur av å spise noe? 

Anonymkode: 3c77e...d8e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men når jeg opplever negative følelser, har jeg aldri særlig lyst på mat. Spesielt hvis jeg er trist/nedfor. 

Hvis jeg er stressa, pleier jeg - hvis jeg har mulighet - å onanere. Synes det hjelper med en orgasme :P 

 

Anonymkode: 9244b...b2a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke mat kun drivstoff for meg, koser meg masse med mat. Tenker mye på mat og planlegger mat jeg skal lage og spise. Men jeg bruker ikke mat for å dempe følelser. Er jeg lei meg, stressa eller lignende mister jeg rett og slett matlysten. 

Anonymkode: faa25...263

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da er jeg stressa, sur eller glad en stund? Hva er skremmende med det egentlig? Det er jo bare følelser og blir du egentlig mindre sur av å spise noe? 

Anonymkode: 3c77e...d8e

Å, takk! Jeg er kurert.

Ja, jeg blir mindre sur av å spise noe.

Anonymkode: fcc0d...b5e

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå er ikke mat kun drivstoff for meg, koser meg masse med mat. Tenker mye på mat og planlegger mat jeg skal lage og spise. Men jeg bruker ikke mat for å dempe følelser. Er jeg lei meg, stressa eller lignende mister jeg rett og slett matlysten. 

Anonymkode: faa25...263

Samme her.

Kan ikke akkurat forklare hvorfor det er sånn - har bare aldri fått den vanen, antar jeg? Det føles ikke naturlig for meg å spise når jeg opplever vonde følelser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke, men når jeg opplever negative følelser, har jeg aldri særlig lyst på mat. Spesielt hvis jeg er trist/nedfor. 

Hvis jeg er stressa, pleier jeg - hvis jeg har mulighet - å onanere. Synes det hjelper med en orgasme :P 

 

Anonymkode: 9244b...b2a

Dette gjør jeg og… :sjenert: Eller hvis jeg har angstanfall.

Anonymkode: 79e43...d41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meditasjon. Finn en app.

Anonymkode: f2c4e...389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da er jeg stressa, sur eller glad en stund? Hva er skremmende med det egentlig? Det er jo bare følelser og blir du egentlig mindre sur av å spise noe? 

Anonymkode: 3c77e...d8e

Større matinntak roer kroppen, det er bare sånn det er. Så det er klart at når spising fører til ro er det naturlig å ty til dette når man er urolig. 

Anonymkode: b405b...30d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er lei meg eller stressa så forsvinner matlysten helt. For meg er det helt uforståelig at enkelte tyr til mat i sånne situasjoner. Fatter det ikke.

Når jeg er glad så har jeg derimot god matlyst, med mindre jeg er forelsket eller gleder meg voldsomt til noe. Men sånn vanlig tilfreds, da kan jeg spise godt. Men overspiser sjeldent, bortsett fra når jeg er på ferie i Italia og får servert åtte retter typ 😄 

Anonymkode: 1a742...e8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over - hva jeg jeg for å håndtere stress? Trening! Stress er negativ energi, og trening forbrenner energi, så etter en god økt så har jeg forbrent mye av stresset. 

Anonymkode: 1a742...e8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte finne andre tinger å trøste meg med. Det har vært sukkerfri brus som jeg ikke anbefaler da det dreper tennene dine. Nå trøster jeg meg ved å sitte på nettforumer og svare på spørsmål. er helt sikkert blitt nettavhenig. 

Anonymkode: 9a11d...ff5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Meg over - hva jeg jeg for å håndtere stress? Trening! Stress er negativ energi, og trening forbrenner energi, så etter en god økt så har jeg forbrent mye av stresset. 

Anonymkode: 1a742...e8d

Jeg blir derimot kjempestressa av trening, det eskalerer bare 😄

Anonymkode: b405b...30d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg blir derimot kjempestressa av trening, det eskalerer bare 😄

Anonymkode: b405b...30d

Ikke hvis du trener regelmessig. Da har det en vedvarende stresslindrende effekt. 

Anonymkode: 1a742...e8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør noe annet. Den beste måten å få vekk noen tanker er å tenke på noe annet. Finn gode distraksjoner. Noe som virkelig suger deg inn og du glemmer tiden.

Anonymkode: a4f71...49c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

spiser mat fordi det er godt, det hender jeg overspiser også men mat er ikke min flukt fra hverdagen.

Har jeg en dårlig dag setter jeg på noe musikk som jeg liker for å få opp humøret, ser på en serie, eller gjør noe som får meg til og tenke på noe annet.

Anonymkode: 9fd3e...ee8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuser, spiser drops (anbefale ikke hvis du bor sammen med andre, haha!), drikker te, spiser noe sunt-ish, ringer og snakker med noen osv...Har ofte ferdigoppkutta gulrøtter tilgjengelig - bare for å ha noe å tygge på.

Anonymkode: 4a96c...e12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grinerunker i dusjen. Sitter gjerne og griner på forhånd, går så i dusjen og griner meg gjennom det, mens jeg tar meg en runk. Og så visualiserer jeg at alle de negative følelsene renner ned i sluket, sammen med vannet, så jeg er "ren" i kropp og sjel når jeg er ferdig. 

Anonymkode: 7b6b4...a41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke hvis du trener regelmessig. Da har det en vedvarende stresslindrende effekt. 

Anonymkode: 1a742...e8d

Jeg trener regelmessig, men om jeg er stressa fra før øker stressnivået med ca. tusen. 

Anonymkode: b405b...30d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...