Gå til innhold

Knekkebrød dietten - hvor fort er det rimelig å tro at man ser resultater?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kalori er ikke bare en kalori når man har PCOS/lavt stoffskifte eller bruker medisiner.

Jeg veier mat og har full kontroll på kalorier men går ikke ned i vekt, er litt større enn deg så kaloribehovet mitt er utregnet til 2700 eller noe og jeg spiser 1500. Går ikke ned i vekt men jeg har PCOS og regner med det er grunnen.

Anonymkode: 64f51...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En kalori er ikke bare en kalori når man har PCOS/lavt stoffskifte eller bruker medisiner.

Jeg veier mat og har full kontroll på kalorier men går ikke ned i vekt, er litt større enn deg så kaloribehovet mitt er utregnet til 2700 eller noe og jeg spiser 1500. Går ikke ned i vekt men jeg har PCOS og regner med det er grunnen.

Anonymkode: 64f51...70c

Dette er litt det jeg gjerne ønsker å teste ut. Jeg vet at det er flere med endometriose som også har pcos. Men har aldri blitt utredet for akkurat det, da jeg egentlig ikke har de helt typiske pcos symptomene. Men problem med vekt er jo en ting som ofte er vanlig å se sammen med pcos.

Om noe er galt, så vil man ha problemer. Så derfor spørsmålet mitt om hvor fort er det rimelig å anta at jeg kan å se resultater på vekta?

Om jeg holder på i 3-4 uker på knekkebrød dietten, hva er normalt i forhold til vekttap? Hva er det rimelig å anta at jeg burde ha gått ned?

Anonymkode: ff713...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bekymrer deg for stoffskiftet er det veldig enkelt å finne ut. Det er en blodprøve hos legen, så ingen poeng i å utsette dette. 
Det er mulig du har noen skjulte kalorier, for det du lister opp høres veldig lite ut til å klare å vedlikeholde 90kg+ 

Jeg sliter også med vekt, og har vanskeligheter for å gå ned, etter jeg fikk lavt stoffskifte. Jeg tilhørte nedre del av normalområdet tidligere, men har nå bikket over til overvektig. Likevel ser jeg også har lagt til meg endel skjulte kalorier jeg ikke trengte å tenke på tidligere. Smør på brødskiva, dressing på pølsa, saus på kyllingen, melk i glasset, sylteagurk på leverpostei og rømme til fisken. Det er de små tingene jeg ser at vi som veier litt mer enn de andre lasser på med, mens de nøyer seg med mye mindre mengder av det samme. Jeg gjorde selv før også. Det ser ikke så mye ut å ta dobbelt så mye som slanke av disse tingene, men det utgjør ganske mange kalorier. 

Anonymkode: 7cd18...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skulle latt være å faktisk skrive hva jeg spiser på en vanlig dag.

Det enkle spørsmålet; etter hvor lang tid kan man rimelig anta at man ser resultater av knekkebrød dietten. Om man følger den strengt til punkt og prikk. Hva etter 1 uke, eller 2 uker. Er det rimelig å anta at man klarer å gå ned 1 kg på 2 uker med denne dietten?

Jeg leser om de som raser ned i vekt når de går på denne. At der er noe som gjørs før fedme operasjoner.

Men om jeg faktisk har problemer med stoffskrifte, eller pcos eller lignende, hvor lenge bør jeg kjøre på før jeg evt. faktisk har nok bevis på at noe er veldig galt med forbrenningen min?

Anonymkode: ff713...58a

Jeg spiser kun knekkebrød og det hjelper mye ! nå er jeg mindre enn deg, men mistet 9 kg i løpet av 4 måneder , men det var ikke kun knekkebrød. Gjennom dagen så spise jeg 1200 kal, sånn ser min dag ut :

Frokost : 2 rugbrød knekkebrød ( inneholder 40 kal per stykk), med brunost lett

Middag : pleier å ligge mellom 300-500 kal, masse grønnsaker og bytter inne mellom med fisk og kylling, og pleier å ha blomkål ris !

snack : jeg elsker min snack.. og ja det er super usunt, men det er det som fungerer for meg, 80 ml sjokolade is ( 202 kal)

Kveldsmat : frukt bolle, 130 gram jordbær og 60 gram blåbær

Obs ! drikke massevis av vann ! og prøver å unngå karbohydrater, så finner ut alltid andre alternativer, for eksempel blomkål ris i stedet for ris, lompe i stedet for lefse, Coscos i stedet for paste osv.

 

Endret av AfricanQueen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det alltid er morsomt å lese om "knekkebrøddietten" som om det er noe skummelt og "siste utvei" for vektnedgang. Selv har jeg foretrukket knekkebrød i alle år, pga smak og variasjonen. Det er rett og slett mye bedre enn brød, og etter hvert som man innser dette får man mye gratis mtp vektnedgang i hverdagen. Selv dropper jeg som regel frokost og går rett på lunsj, 2 knekkebrød med pålegg. Vanlig middag, samt mellommåltid med frukt/nøtter og/eller smoothie. En ytterst sjelden gang blir det 1-2 knekkebrød til kvelds, men synes egentlig kveldsmat er noe herk da man legger seg mett og forbrenner saktere om natten.

Anonymkode: 1845e...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfricanQueen skrev (43 minutter siden):

Jeg spiser kun knekkebrød og det hjelper mye ! nå er jeg mindre enn deg, men mistet 9 kg i løpet av 4 måneder , men det va ikke kun knekkebrød. Gjennom dagen så spise jeg 1200 kal, sånn ser min dag ut :

Frokost : 2 rugbrød knekkebrød ( innholder 40 kal per stykk), med brunost lett

Middag : pleier å ligge mellom 300-500 kal, masse grønnsaker og bytter inne mellom med fisk og kylling, og pleier å ha blomkål ris !

snack : jeg elsker min snack.. og ja det er super sunt, men dette som fungerer for meg, 80 ml sjokolade is ( 202 kal)

Kveldsmat : frukt bolle, 130 gram jordbær og 60 gram blåbær

Obs ! drikke massevis av vann ! og prøver å unngå karbohydrater, så finner ut alltid andre alternativer, for eksempel blomkål ris i stedet for ris, lompe i stedet for lefse, Coscos i stedet for paste osv.

 

Takk for et nyttig innlegg. Ca 0,5 kg i uka da. Det er greit å kunne ha noe å gå ut i fra.

I disse 6 tidligere ukene så har jeg hatt fokus på vann og grønnsaker, samtidig som jeg også har prøvd å få i meg 5 om dagen (altså noe frukt i tillegg).

Anonymkode: ff713...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Synes det alltid er morsomt å lese om "knekkebrøddietten" som om det er noe skummelt og "siste utvei" for vektnedgang. Selv har jeg foretrukket knekkebrød i alle år, pga smak og variasjonen. Det er rett og slett mye bedre enn brød, og etter hvert som man innser dette får man mye gratis mtp vektnedgang i hverdagen. Selv dropper jeg som regel frokost og går rett på lunsj, 2 knekkebrød med pålegg. Vanlig middag, samt mellommåltid med frukt/nøtter og/eller smoothie. En ytterst sjelden gang blir det 1-2 knekkebrød til kvelds, men synes egentlig kveldsmat er noe herk da man legger seg mett og forbrenner saktere om natten.

Anonymkode: 1845e...ac3

Jeg dropper i teorien frokost jeg også, for å spare et måltid/spare kalorier.

Jeg står opp nesten før sola, og spiser «frokost» kl.08.00 isteden. Da har jeg allerede vært våken uten mat i rundt 4 timer. 

Anonymkode: ff713...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultater av kaloriunderskudd kommer ganske umiddelbart uansett diett, gitt at man faktisk går med kaloriunderskudd.

Har selv prøvd knekkebrøddietten og gikk ned ca 15 kg. Spiser fremdeles knekkebrød til 3 av 4 måltid siden det er lett å forholde seg til og slipper å tenke på hva jeg skal spise. 2 knekke brød med valgfritt pålegg og en halv liter vann.

Anonymkode: 0308c...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

K31, høyde: 164cm, vekt: 92,8kg.

Jeg må ned i vekt, men jeg føler jeg teller og teller kalorier og ingenting skjer.

Jeg har et stillesittende liv, men sliter mye med fatigue, så det er urealistisk for meg å endre så veldig mye på aktivitetsnivået. Men jeg må ned i vekt og jeg gjør tydeligvis noe galt.

Jeg begynner sterkt å mistenke at kanskje det er noe galt med stoffskiftet, ikke fordi alle som er overvektige kan skylde på det, men siden jeg virkelig mener jeg ligger lavt nok i kcal inntak til at jeg burde se resultater. 6 uker nå på ~1500kcal til dagen, og jeg står bom stille.

Jeg vet at knekkebrød dietten ikke er noe man skal leve på, men det er noe man kan bruke over kortere perioder. Jeg ønsker egentlig bare å se om det i det hele tatt er mulig for meg å komme med ned noen kilo. Det er mulig det er noen skjulte kalorier som jeg ikke teller, som er nok til at jeg står stille.

Hvor fort er det rimelig å anta at man bør se resultater om man virkelig følger knekkebrød dietter til punkt og prikk? 
 

En vanlig dag for meg:

Frokost:

1 skive med leverpostei og et glass melk. (*porsjonspakke 22g)

Lunch:

1 skive med makrell i tomat og et glass melk. (*porsjonspakke 22g)

Mellommåltid:

Frukt: en skål vannmelon (~400g), en skål jordbær (~400g), en skål blåbær (300g)
Yoghurt: 1stk (varierer på type; Tine type 8 pk, Liberte, Skyr etc).

Middag:

Normal porsjon, type middag varierer, men har hatt stort fokus på å få inn grønnsaker i kostholdet.

(*har hatt noen utskeielser de siste 2 ukene, men vekta står fortsatt stille, ikke opp, men heller ikke ned)

Anonymkode: ff713...58a

Dropp knekkebrød-dietten.

Spis heller HEL og NÆRINGSRIK mat i moderasjon (porsjonskontroll).

En tommelfingerregel er de tre F-ene: Fiber, Fullkorn og Fysisk aktivitet.

Spis heller mye animalsk protein, grønnsaker, magre meieriprodukter og fullkorn. Ligg i underskudd på ca. 500 kcal\dag og begynn å beveg deg.

Du går ned 1-1,5 kg i uka på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

du må gå turer iallfall... å være sitte stillende vil aldri fungere. 

Anonymkode: d0c7c...2b2

Si ikke det. Pga operasjon og skade satt jeg på rumpa hjemme i 6 mnd. Gikk fortsatt ned i vekt. Det er inntaket som er viktig for å gå ned i vekt!

Anonymkode: 58daf...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

K31, høyde: 164cm, vekt: 92,8kg.

Jeg må ned i vekt, men jeg føler jeg teller og teller kalorier og ingenting skjer.

Jeg har et stillesittende liv, men sliter mye med fatigue, så det er urealistisk for meg å endre så veldig mye på aktivitetsnivået. Men jeg må ned i vekt og jeg gjør tydeligvis noe galt.

Jeg begynner sterkt å mistenke at kanskje det er noe galt med stoffskiftet, ikke fordi alle som er overvektige kan skylde på det, men siden jeg virkelig mener jeg ligger lavt nok i kcal inntak til at jeg burde se resultater. 6 uker nå på ~1500kcal til dagen, og jeg står bom stille.

Jeg vet at knekkebrød dietten ikke er noe man skal leve på, men det er noe man kan bruke over kortere perioder. Jeg ønsker egentlig bare å se om det i det hele tatt er mulig for meg å komme med ned noen kilo. Det er mulig det er noen skjulte kalorier som jeg ikke teller, som er nok til at jeg står stille.

Hvor fort er det rimelig å anta at man bør se resultater om man virkelig følger knekkebrød dietter til punkt og prikk? 
 

En vanlig dag for meg:

Frokost:

1 skive med leverpostei og et glass melk. (*porsjonspakke 22g)

Lunch:

1 skive med makrell i tomat og et glass melk. (*porsjonspakke 22g)

Mellommåltid:

Frukt: en skål vannmelon (~400g), en skål jordbær (~400g), en skål blåbær (300g)
Yoghurt: 1stk (varierer på type; Tine type 8 pk, Liberte, Skyr etc).

Middag:

Normal porsjon, type middag varierer, men har hatt stort fokus på å få inn grønnsaker i kostholdet.

(*har hatt noen utskeielser de siste 2 ukene, men vekta står fortsatt stille, ikke opp, men heller ikke ned)

Anonymkode: ff713...58a

Jeg har lavt stoffskifte. Og hadde jeg hadde det kostholdet som du har, hadde jeg også stått stille, selv med 1500 kalorier og optimalt medisinert. I tillegg sliter du med formen som nok gjør at du er veldig lite aktiv. Har du lavt stoffskifte påvirker dette også forbrenning noe. Tar du også med olje og smør når du beregner kalorier? 

Jeg må ihvertfall holde meg unna meieriprodukter, raffinert sukker og mel. Det er som gift for kroppen min, og mange andre med lavt stoffskifte. 

Har du lavt stoffskifte kan knekkebrød dietten klusse enda mer med stoffskifte ditt, absolutt ikke anbefalt. Du må gi kroppen din riktig næring og nok.

Men det aller første du må gjøre er å dra til legekontoret å ta masse blodprøver og finne ut hva som feiler deg. 

Anonymkode: 5a4dc...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så stillesittende så kan du ikke forvente mer enn 1-2 kilo vekttap i måneden. 

Anonymkode: 14f51...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Synes det alltid er morsomt å lese om "knekkebrøddietten" som om det er noe skummelt og "siste utvei" for vektnedgang. Selv har jeg foretrukket knekkebrød i alle år, pga smak og variasjonen. Det er rett og slett mye bedre enn brød, og etter hvert som man innser dette får man mye gratis mtp vektnedgang i hverdagen. Selv dropper jeg som regel frokost og går rett på lunsj, 2 knekkebrød med pålegg. Vanlig middag, samt mellommåltid med frukt/nøtter og/eller smoothie. En ytterst sjelden gang blir det 1-2 knekkebrød til kvelds, men synes egentlig kveldsmat er noe herk da man legger seg mett og forbrenner saktere om natten.

Anonymkode: 1845e...ac3

Det er vel ingen som legger seg mett på 2 knekkebrød. Hallo. 2-åringen min kan lett spise 2 knekkebrød, de inneholder bare luft.

Anonymkode: eabed...4a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg må du begynne å veie hver minste ting du spiser. En ovnsbakt potet kan fort inneholde 600-800 kcal alene.

Anonymkode: 14f51...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme vekt, men er 160 høy

 

Gikk ned 7 kilo på 14 dager på knekkebrødkuren.

Anonymkode: d74a7...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om dem som maser om fysisk aktivitet, det er kjempebra at du klarer å jobbe! Lite aktivitet gir også mindre apetitt, så ikke stress med dette. Kanskje kommer det litt overskudd til bevegelse dersom du blir litt lettere også.

Hvis knekkebrøddietten er kun wasa husman med diverse magert proteinrikt pålegg så vil du gå ned i vekt dersom du også ligger i kaloriunderskudd selvfølgelig. Men da må du ikke jukse. For jeg tror du lurer deg selv litt når du skriver opp kostholdet ditt her.

Jeg syns du bare skal sjekke stoffskiftet ditt nå uansett jeg, rask blodprøve, så slipper du å gruble mer på det. (Jeg har lavt stoffskifte og går fint ned i vekt av kaloriunderskudd uansett altså, så det er nok bare en unnskyldning mange bruker. SÅ mye har det ikke å si at alle fysiske lover opphører).

Men prøv knekkebrødene dersom det virker lettere for deg, er ikke noe krise-diett dette altså, spiser mye knekkebrød selv.

Anonymkode: 997d4...4ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veier du maten du legger i lifesum? Og veier du ogsp smør/olje du steker i? Det er litt skjulte kaloribomber som det er lett å gå på en smell på. Legger du inn akkurat det brødet du spiser eller søker du opp en type brød som ligner? 
 

Du skrev et eksempel på måltid var Sei med potet. Ville kuttet ut poteten og hatt gulrot, brokkoli, agurk og blomkål i steden, mer næring og mindre kalorier. 

Anonymkode: a8ea8...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veier du maten du legger i lifesum? Og veier du ogsp smør/olje du steker i? Det er litt skjulte kaloribomber som det er lett å gå på en smell på. Legger du inn akkurat det brødet du spiser eller søker du opp en type brød som ligner? 
 

Du skrev et eksempel på måltid var Sei med potet. Ville kuttet ut poteten og hatt gulrot, brokkoli, agurk og blomkål i steden, mer næring og mindre kalorier. 

Anonymkode: a8ea8...b46

Legger til: to glass melk er også en del kalorier, de har du ikke med i regnestykket ditt over der. 

Anonymkode: a8ea8...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...