Gå til innhold

Knekkebrød dietten - hvor fort er det rimelig å tro at man ser resultater?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

K31, høyde: 164cm, vekt: 92,8kg.

Jeg må ned i vekt, men jeg føler jeg teller og teller kalorier og ingenting skjer.

Jeg har et stillesittende liv, men sliter mye med fatigue, så det er urealistisk for meg å endre så veldig mye på aktivitetsnivået. Men jeg må ned i vekt og jeg gjør tydeligvis noe galt.

Jeg begynner sterkt å mistenke at kanskje det er noe galt med stoffskiftet, ikke fordi alle som er overvektige kan skylde på det, men siden jeg virkelig mener jeg ligger lavt nok i kcal inntak til at jeg burde se resultater. 6 uker nå på ~1500kcal til dagen, og jeg står bom stille.

Jeg vet at knekkebrød dietten ikke er noe man skal leve på, men det er noe man kan bruke over kortere perioder. Jeg ønsker egentlig bare å se om det i det hele tatt er mulig for meg å komme med ned noen kilo. Det er mulig det er noen skjulte kalorier som jeg ikke teller, som er nok til at jeg står stille.

Hvor fort er det rimelig å anta at man bør se resultater om man virkelig følger knekkebrød dietter til punkt og prikk? 
 

En vanlig dag for meg:

Frokost:

1 skive med leverpostei og et glass melk. (*porsjonspakke 22g)

Lunch:

1 skive med makrell i tomat og et glass melk. (*porsjonspakke 22g)

Mellommåltid:

Frukt: en skål vannmelon (~400g), en skål jordbær (~400g), en skål blåbær (300g)
Yoghurt: 1stk (varierer på type; Tine type 8 pk, Liberte, Skyr etc).

Middag:

Normal porsjon, type middag varierer, men har hatt stort fokus på å få inn grønnsaker i kostholdet.

(*har hatt noen utskeielser de siste 2 ukene, men vekta står fortsatt stille, ikke opp, men heller ikke ned)

Anonymkode: ff713...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser det kanskje ble litt uklart, spiser selvsagt ikke flere skåler med frukt daglig (1kg frukt er alt for mye om dagen 😅), men ramset opp eksempler på hva jeg kanskje spiser som mellommåltid. Samme med yoghurten, eksempler på hva et beger daglig er.

Anonymkode: ff713...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en type fatigue, og kroppen mim er treig, jeg blir treigere full når jeg drikker, saktere går fyllasjuka over, jeg bygger muskler senere, legger senere på meg (mitt problem er at jeg heller mot undervektig og jobber hardt med å endre det), så kanskje det er slik med oss med fatigue, det går litt i sakte film? For ser ikke noe spesielt du gjør feil altså

 

 

Anonymkode: 3dc60...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en type fatigue, og kroppen mim er treig, jeg blir treigere full når jeg drikker, saktere går fyllasjuka over, jeg bygger muskler senere, legger senere på meg (mitt problem er at jeg heller mot undervektig og jobber hardt med å endre det), så kanskje det er slik med oss med fatigue, det går litt i sakte film? For ser ikke noe spesielt du gjør feil altså

 

 

Anonymkode: 3dc60...ea5

Jeg har ME og tåler såvidt et halvt glass vin, så blir overhodet ikke tregere full, heller stikk motsatt 🙈

Anonymkode: 87773...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en type fatigue, og kroppen mim er treig, jeg blir treigere full når jeg drikker, saktere går fyllasjuka over, jeg bygger muskler senere, legger senere på meg (mitt problem er at jeg heller mot undervektig og jobber hardt med å endre det), så kanskje det er slik med oss med fatigue, det går litt i sakte film? For ser ikke noe spesielt du gjør feil altså

 

 

Anonymkode: 3dc60...ea5

Jeg opplever fatigue pga. endometriose. Det tar en del krefter å gå rundt en jeg arbeidsdag med smerter. Jeg ønsker å være i jobb, men da må andre ting nedprioriteres, det betyr at trening har jeg kun overskudd til i helger ol. og noen ganger ikke da en gang.

Nå drikker jeg kanskje alkohol 1-3 ganger i året, så akkurat der har jeg ikke noe særlig erfaring.

Jeg kan alltids kjøre i gang med knekkebrød å se om noe skjer. Om ikke noe skjer om 1-2 mnd så kommer jeg nok til å oppsøke lege for å sjekke stoffskiftet, evt. andre ting. For selv om man er ganske lite aktiv skal man jo klare å gå ned i vekt 😕 spesielt om man har overvekt.

Pcos har jeg hatt litt i tankene, men føler ikke det passer helt.

Anonymkode: ff713...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har ME og tåler såvidt et halvt glass vin, så blir overhodet ikke tregere full, heller stikk motsatt 🙈

Anonymkode: 87773...177

Samme her, sluttet og drikke for tåler ingenting og får hodepine med en gang. Tenker det er ganske normalt bår kroppen er syk.

Anonymkode: 58767...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjelder å holde ut selv om resultatene ikke kommer med en gang. Vet ikke helt hva knekkebrøddietten er men har veldig god effekt av å kutte snop og spise knekkebrød.

Anonymkode: 58767...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra kostholdsplanen din vil jeg tro du snarere får i deg 2000-2500 kalorier, da en person på over 90 kg spiser fort mer enn 1000 kalorier til middag for å bli mett. I tillegg sier du at du har skeiet ut de siste ukene, så der har du nok svaret. Og hva spiser du om kvelden?

Om du ikke er i aktivitet vil nok kroppen tviholde på de kaloriene du får i deg. Vil anbefale 30-60 minutter aktivitet hver dag. Trenger ikke være mer enn en litt rask gåtur. Dette vil forbrenne opptil 500 kalorier, altså et helt måltid og akkurat nok til at du kan gå ned i vekt.

 

Endret av Blizz1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut melk med vann, fun light saft, kaffe, te eller farris. 

Nesten 1,5kg frukt hver dag? Det er helt sinnsykt. Kutt ned til 2 epler. 

 

Butt ut påleggene til hamburgerrygg, kokt skinke, mager smøreost. Bruk masse tomat og agurk. 

 

Og ikke spis det du kaller "vanlige middager", da klarer du mest sannsynlig ikke kontrollere inntaket. 

Spis hovedsakelig kyllingfilet eller ytrefilet av okse, skri ut med ørret/laks en gang iblant. 

Lag deg en grønnsaksuppe med rotgrønnsaker som du kan spise så mye du vil av når du er sulten utenom de faste måltidene (gulerøtter, kålrot, persillerot, pastinakk. Ikke poteter) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

K31, høyde: 164cm, vekt: 92,8kg.

Jeg må ned i vekt, men jeg føler jeg teller og teller kalorier og ingenting skjer.

Jeg har et stillesittende liv, men sliter mye med fatigue, så det er urealistisk for meg å endre så veldig mye på aktivitetsnivået. Men jeg må ned i vekt og jeg gjør tydeligvis noe galt.

Jeg begynner sterkt å mistenke at kanskje det er noe galt med stoffskiftet, ikke fordi alle som er overvektige kan skylde på det, men siden jeg virkelig mener jeg ligger lavt nok i kcal inntak til at jeg burde se resultater. 6 uker nå på ~1500kcal til dagen, og jeg står bom stille.

Jeg vet at knekkebrød dietten ikke er noe man skal leve på, men det er noe man kan bruke over kortere perioder. Jeg ønsker egentlig bare å se om det i det hele tatt er mulig for meg å komme med ned noen kilo. Det er mulig det er noen skjulte kalorier som jeg ikke teller, som er nok til at jeg står stille.

Hvor fort er det rimelig å anta at man bør se resultater om man virkelig følger knekkebrød dietter til punkt og prikk? 
 

En vanlig dag for meg:

Frokost:

1 skive med leverpostei og et glass melk. (*porsjonspakke 22g)

Lunch:

1 skive med makrell i tomat og et glass melk. (*porsjonspakke 22g)

Mellommåltid:

Frukt: en skål vannmelon (~400g), en skål jordbær (~400g), en skål blåbær (300g)
Yoghurt: 1stk (varierer på type; Tine type 8 pk, Liberte, Skyr etc).

Middag:

Normal porsjon, type middag varierer, men har hatt stort fokus på å få inn grønnsaker i kostholdet.

(*har hatt noen utskeielser de siste 2 ukene, men vekta står fortsatt stille, ikke opp, men heller ikke ned)

Anonymkode: ff713...58a

du må gå turer iallfall... å være sitte stillende vil aldri fungere. 

Anonymkode: d0c7c...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Normal porsjon, type middag varierer,

Beskriv en normal porsjon. Det er nesten alltid sånne måltider som velter lasset. Mange flere kalorier enn antatt pga mengde og innhold.

Anonymkode: 5028e...9cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye raske karbohydrater.

Anonymkode: 829b1...ce1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (1 time siden):

Ut fra kostholdsplanen din vil jeg tro du snarere får i deg 2000-2500 kalorier, da en person på over 90 kg spiser fort mer enn 1000 kalorier til middag for å bli mett. I tillegg sier du at du har skeiet ut de siste ukene, så der har du nok svaret. Og hva spiser du om kvelden?

Om du ikke er i aktivitet vil nok kroppen tviholde på de kaloriene du får i deg. Vil anbefale 30-60 minutter aktivitet hver dag. Trenger ikke være mer enn en litt rask gåtur. Dette vil forbrenne opptil 500 kalorier, altså et helt måltid og akkurat nok til at du kan gå ned i vekt.

 

Jeg skriver normal porsjon middag, for det er regnet som en normal porsjon. Ex: 1 kyllingfilet bakt i ovn, ovnsbakte grønnsaker som tar opp 1/2 plass på tellerkenen, kanskje litt ovnsbakte poteter. Skrev ikke noe om middagseksempler, for jeg spiser normal mat, men har lagt vekt på at grønnsaker skal utgjøre volummessig den største delen av måltidet.

Hva spiser jeg på kvelden? Ingenting. Jeg har frokost, lunsj, mellommåntid og middag som skrevet opp.

I følge lifesum:

Frokost: 245 kcal.

Lunch: 233 kcal

Mellomlåltid:

Frukt: Vannmelon: 140 kcal/blåbær: 159kcal/jordbær: 164kcal.

Yoghurt: liberte: 222kcal, tine: 128kcal

Middag: Alt varierer jo ut fra hva jeg har til middag, men mellom 400-600kcal til middag. 

*Skal ikke si jeg aldri spiser noe på kvelden, i helgene har jeg hatt noe kålrot, men om det er kålroten som velter lasset, da vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg har hatt noen utskeielser, det var 17 mai, så jeg hadde meg 2 pinneiser i tillegg til 2 pølser i brød, det har vært litt annet som har skjedd, som førte til pizza til middag.

Men selv om det har vært et par dager med kanskje litt kalori overskudd, kan jeg ikke se for meg hvorfor jeg fortsatt står stilt når jeg har vært i underskudd de resterende 4 ukene.

Alle sier at kosthold er kg mens trening er gram.

Jeg vet ikke om du klarer å sette deg inn i situasjonen min. Når man sliter med fatigue så er det faktisk ikke mulig å være i aktivitet hele tiden. Jeg har en 100% jobb, og er som regel utkjørt når jeg kommer hjem. Derfor jeg nevnte at aktivitet ikke er mulig for meg å gjøre noe med. Fatigue er faktisk ikke bare tull.

Anonymkode: ff713...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

apekatten123 skrev (1 time siden):

Bytt ut melk med vann, fun light saft, kaffe, te eller farris. 

Nesten 1,5kg frukt hver dag? Det er helt sinnsykt. Kutt ned til 2 epler. 

 

Butt ut påleggene til hamburgerrygg, kokt skinke, mager smøreost. Bruk masse tomat og agurk. 

 

Og ikke spis det du kaller "vanlige middager", da klarer du mest sannsynlig ikke kontrollere inntaket. 

Spis hovedsakelig kyllingfilet eller ytrefilet av okse, skri ut med ørret/laks en gang iblant. 

Lag deg en grønnsaksuppe med rotgrønnsaker som du kan spise så mye du vil av når du er sulten utenom de faste måltidene (gulerøtter, kålrot, persillerot, pastinakk. Ikke poteter) 

Jeg kommenterte rett under at det var eksempler på frukt. Altså ikke alt på en gang. En skål med frukt, da av div slag og en yoghurt som mellommåltid. Går aldri over 500g med frukt, som regel <400g til dagen.

Jeg skrev normal middag, men burde kanskje skrever kcal: middag ligger mellom 400-600kcal.

Grønnsakssuppe har jeg hatt mye av.

Anonymkode: ff713...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beskriv en normal porsjon. Det er nesten alltid sånne måltider som velter lasset. Mange flere kalorier enn antatt pga mengde og innhold.

Anonymkode: 5028e...9cf

Ex:

1. en kyllingfilet, 3-4 buketter blomkål, 3-4 buketter brokkoli, 1 gulrot, en halv potet.

2. Seifilet 300g, 1 potet.

3. Grønnsassuppe: mengde skal egentlig ikke bety, men en skål, gjerne med ekstra mye grønnsaker å tygge i.

4. laks ~200g og grønnsaksmos (som har noe melk og smør, men utregner: ~100kcal pr 100g)

Middag pleier jeg å ha rundt 400-600kcal.

Anonymkode: ff713...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

du må gå turer iallfall... å være sitte stillende vil aldri fungere. 

Anonymkode: d0c7c...2b2

Og dette viser tydelig at du ikke vet hva fatigue er.

Anonymkode: ff713...58a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lag middag framover der du veier opp hvert element og passer på at du ikke går over antall kalorier. 
 

Elles høres det ut som det blir en del sukker fra frukt og karbohydrater generelt. 

Anonymkode: eb3bd...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle latt være å faktisk skrive hva jeg spiser på en vanlig dag.

Det enkle spørsmålet; etter hvor lang tid kan man rimelig anta at man ser resultater av knekkebrød dietten. Om man følger den strengt til punkt og prikk. Hva etter 1 uke, eller 2 uker. Er det rimelig å anta at man klarer å gå ned 1 kg på 2 uker med denne dietten?

Jeg leser om de som raser ned i vekt når de går på denne. At der er noe som gjørs før fedme operasjoner.

Men om jeg faktisk har problemer med stoffskrifte, eller pcos eller lignende, hvor lenge bør jeg kjøre på før jeg evt. faktisk har nok bevis på at noe er veldig galt med forbrenningen min?

Anonymkode: ff713...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lag middag framover der du veier opp hvert element og passer på at du ikke går over antall kalorier. 
 

Elles høres det ut som det blir en del sukker fra frukt og karbohydrater generelt. 

Anonymkode: eb3bd...d2a

Jeg burde ha skrevet antall kalorier og ikke «en normal porsjon»: 400-600kcal.

Man skal gjerne ha 2 frukter til dagen. Om jeg heller har litt mer av en i forhold til 2 stk, så ser jeg ikke det som for mye. Men kanskje det er det.

Men det jeg beskrev ovenfor utgir 850kcal + middag.

Alle sier at en kalori er en kalori, om det så er knekkebrød dietten eller sjokoladedietten. Spiser man lite nok, går man ned. Men det er jo ikke min opplevelse.

Bør nesten bare starte en ny tråd, med det enkle spørsmålet i tittelen. 

Anonymkode: ff713...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver høres det ut som veldig lite mat. Jeg er omtrent like høy som deg, og veier mindre, og blir sulten bare med å tenke på så lite mat. 

Du kan jo bare prøve knekkebrøddietten, veier du deg regelmessig? Om du veier deg, bør du merke forskjell ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...