Gå til innhold

Søsken med 6 års aldersforskjell dele soverom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ønsker oss et til barn, men har ikke råd til å hverken leie eller å kjøpe en leilighet med et ekstra rom. Har fra før en på 4,5 år, og tenker å starte prøvingen om ca et halvt år om vi skal ha en til. Det blir da ca 6 års aldersforskjell mellom barna. 

Samboer mener de kan dele rom, men vet ikke helt hvor gunstig dette er med såpass stor aldersforskjell? Og det vil vel uansett være begrenset hvor lenge de kan dele rom? 

Akkurat nå er jeg litt der at jeg føler jeg kanskje må innse at vi kanskje ikke bør få flere barn. Min samboer er litt «likegyldig». Er åpen for en til, men kan også si seg fornøyd med det barnet vi har. Jeg, derimot, vet ikke om jeg klarer å slå meg til ro med at det ikke blir en til… samtidig som jeg ser at økonomien vår kanskje ikke ligger tilrette for et til..

Noen innspill?

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville personlig droppe det om dere ikke ser for dere at dere får råd til et større sted de neste 5årene. Og hvis dere allerede sliter, med de strømprisene, boligrenta og matprisene som er nå.. høres ut som en dum ide å dra enda en unge inn bare for å ende på «jule hjelp» på finn.no hvert år. 

Anonymkode: e409a...cd2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ville personlig droppe det om dere ikke ser for dere at dere får råd til et større sted de neste 5årene. Og hvis dere allerede sliter, med de strømprisene, boligrenta og matprisene som er nå.. høres ut som en dum ide å dra enda en unge inn bare for å ende på «jule hjelp» på finn.no hvert år. 

Anonymkode: e409a...cd2

Vi greier oss fint økonomisk nå, mer at husleia stiger med flere tusen kroner om vi skal leie med et ekstra soverom, og at jeg ikke tror vi får nok boliglån til å ha råd til 4-roms.. 

Ts

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 7 år mellom meg og lillesøster. Har aldri delt rom, og det er jeg glad for. Hadde aldri følt at jeg fikk min egen tid hvis hun også skulle vært på rommet. Det var intenst nok som det var 

Anonymkode: 59b65...c84

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg hadde droppa det i den situasjonen dere er i nå :) Men om du virkelig har lyst og mener dere har råd til det så hadde det sikkert gått ja. Evt flytte til et billigere om råde å se om man kan få et ekstra soverom der om det kan være aktuelt

Anonymkode: a288b...3bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsken nært i alder  kan i en periode deler rom, men med 6 års aldersforskjell vil jeg si det er uaktuelt. Akkurat når eldste begynner å ha med kompiser hjem, ha overnatting ect så skal dere stue inn en baby på rommet hans, han kommer jo ikke til å få noe privatliv. Dere har ikke råd til ett barn til, sånn erdet. 

Anonymkode: b90fa...eae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det 6 år mellom mine 2 barn, og kunne aldri ha falt meg inn at de skulle dele rom. Det er for stor aldersforskjell.

Men min venninne som har 2 gutter, som det er 1,5 år mellom. De delte soverom helt til eldste startet på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 5c068...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr egentlig at ingen av dem har noe rom å ta med venner på. Den minste legger seg tidlig u mange år også så største får ikke gjort stort på eget rom alene heller. Desverre en svært dårlig ide. Kan dere foreldre sove på hems så barna får rommene? En jeg kjente delte av stuen med lettvegg for å få et ekstra rom. Kan det være noe? Selv om stuen blir liten? 

Anonymkode: fc4d4...aed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi greier oss fint økonomisk nå, mer at husleia stiger med flere tusen kroner om vi skal leie med et ekstra soverom, og at jeg ikke tror vi får nok boliglån til å ha råd til 4-roms.. 

Ts

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Flytt på landet 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-50 % av seksuelle overgrep mot barn, blir begått av andre, større barn. Og overgrep fra et søsken er innen denne triste kategorien aller mest vanlig. 

Så om eldste er gutt (90 % av barneovergripere er gutter), ville jeg ikke fått for en slik løsning. 

Selv om det ikke høres pk ut. "Alle" tenker jo at det ikke skal skje i ens egen familie, men det er mye vanligere enn vi liker å tro. 

Når det kommer til det praktiske, ville jeg heller valgt å samsove med et eventuelt minstebarn til det er 3-4 år. I min verden er samsoving bare hyggelig. Så har dere litt tid på dere til å finne noe med et ekstra rom. 

 

 

Anonymkode: 38561...0de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lillebror som er 7 år yngre enn meg, og vi delte rom en periode da han var 1-2 år gammel. Men han bare sov der og hadde lekene sine på stua, så det var mitt rom på dagtid. Jeg hadde syntes det hadde vært skikkelig kjipt å dele rom med ham over lengre tid og at det skulle være like mye hans rom. Jeg ønsket ham gjerne lengst mulig bort når jeg hadde venner på besøk, og jeg ville absolutt ikke at han skulle få tak i tingene mine... Det var til tider utfordrende nok å holde ham unna selv med eget rom. 😛

At han sov der en stund var for øvrig null problem. Det var fordi pappa våknet så lett av lyder fra ham, mens jeg sov gjennom alt.

Anonymkode: 67157...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt... Dere har ikke råd til større leilighet per nå, men har råd til en unge til? Barn er jo heller ikke akkurat gratis, så har dere i det hele tatt råd til det? 

Mener ikke å være frekk. Jeg bare synes det hørtes rart ut. 

Anonymkode: 59b71...2a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sover på stuen og guttene har vært sitt rom. Skulle egentlig flytte til noe større men så kom helsen i veien 

Anonymkode: 634a4...1e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt... Dere har ikke råd til større leilighet per nå, men har råd til en unge til? Barn er jo heller ikke akkurat gratis, så har dere i det hele tatt råd til det? 

Mener ikke å være frekk. Jeg bare synes det hørtes rart ut. 

Anonymkode: 59b71...2a2

Det er fordi vi i dag leier en leilighet til 13 000 kr i måneden. Skal vi ha et ekstra soverom, må vi oppi 18 000 kr per mnd. 5000 opp i pris per måned utgjør ganske mye.

Et eventuelt barn vil arve mye fra størstemann, vi har råd til å forsørge det, så det er dette med ekstra soverom som er hovedproblemet.

Men skjønner at å dele også vil funke dårlig. Må kanskje bare innse at vi ikke kan få flere, selv om jeg tror «savnet» alltid kommer til å være der for min del. Dette jeg sliter mest med i forhold til dette - å akseptere at det «bare» ble med det ene.

Ts

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi sover på stuen og guttene har vært sitt rom. Skulle egentlig flytte til noe større men så kom helsen i veien 

Anonymkode: 634a4...1e4

Har tenkt på dette, men tror ikke det vil funke så bra. Min samboer legger seg alltid etter meg, og jeg er veldig var for lyder, så det vil nok ikke funke for oss..

Ts

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er fordi vi i dag leier en leilighet til 13 000 kr i måneden. Skal vi ha et ekstra soverom, må vi oppi 18 000 kr per mnd. 5000 opp i pris per måned utgjør ganske mye.

Et eventuelt barn vil arve mye fra størstemann, vi har råd til å forsørge det, så det er dette med ekstra soverom som er hovedproblemet.

Men skjønner at å dele også vil funke dårlig. Må kanskje bare innse at vi ikke kan få flere, selv om jeg tror «savnet» alltid kommer til å være der for min del. Dette jeg sliter mest med i forhold til dette - å akseptere at det «bare» ble med det ene.

Ts

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Hvor bor dere? 
Går fint an å finne noe i samme prisklasse som dere allerede har, med flere soverom, men da må du kanskje senke standarden litt - eller til en annen bydel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi ønsker oss et til barn, men har ikke råd til å hverken leie eller å kjøpe en leilighet med et ekstra rom. Har fra før en på 4,5 år, og tenker å starte prøvingen om ca et halvt år om vi skal ha en til. Det blir da ca 6 års aldersforskjell mellom barna. 

Samboer mener de kan dele rom, men vet ikke helt hvor gunstig dette er med såpass stor aldersforskjell? Og det vil vel uansett være begrenset hvor lenge de kan dele rom? 

Akkurat nå er jeg litt der at jeg føler jeg kanskje må innse at vi kanskje ikke bør få flere barn. Min samboer er litt «likegyldig». Er åpen for en til, men kan også si seg fornøyd med det barnet vi har. Jeg, derimot, vet ikke om jeg klarer å slå meg til ro med at det ikke blir en til… samtidig som jeg ser at økonomien vår kanskje ikke ligger tilrette for et til..

Noen innspill?

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Jeg husker at venninnen min og broren hadde rom sammen til hun kom i tenårene, da fikk  broren rommet til foreldrene, og foreldrene hadde en sovesofa på stua, som var sofa om dagen og dobbelseng om natta. Det var nok litt styrete de årene for foreldrene, men sånn gjorde de det. Vi er jo i 50 årene nå, så det var nok litt mer vanlig den gangen. Men hvis du virkelig ønsker et barn til, så finnes det løsninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (55 minutter siden):

Hvor bor dere? 
Går fint an å finne noe i samme prisklasse som dere allerede har, med flere soverom, men da må du kanskje senke standarden litt - eller til en annen bydel. 

Vi bor i en storby. Ønsker ikke si hvor. 

Nei, det er faktisk helt umulig å finne noe med 3 soverom her vi bor i samme prisklasse..

Ts

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem år mellom mine, bor i leilighet med to soverom. Den minste kommer nok til å sove med oss foreldre til han blir et par år i alle fall, så får vi se om han fortsetter med det eller legges i køyeseng på søskenets rom. Den eldste er sjelden på rommet sitt uansett, det lekes på stue og kjøkken. Begge soverommene er 6 kvm så det er lite å gjøre med dem. En eller annen gang ender vi nok opp et sted med tre soverom, jeg hadde aldri latt være å få barna jeg vil ha grunnet et manglende soverom, men det er meg. 

Hadde jeg vært dere hadde jeg hatt det eventuelle nye barnet på deres soverom, og kjøpt en treroms for å komme inn på markedet (kanskje det går an å finne en som kan gjøres om til fireroms?).

Anonymkode: 18e2a...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da ville jeg heller ventet til jeg hadde nok egenkapital til å eie eget. Har også 6 års mellomrom mellom mine barn, eldste er ni år og gamer med venner når han har besøk. Tror han hadde droppet å ha besøk hjem om lillebroren på 3 sov på samme rom som han.

Anonymkode: 3508d...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...