Gå til innhold

Søsken med 6 års aldersforskjell dele soverom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi gikk gjennom det samme. Seksåringen hadde eget rom, mens minstemann sov på vårt rom til hun ble nesten fire år. Små barn leker jo helst i stua hvor foreldre er uansett, og bruker rommet til soving.

Anonymkode: 8895c...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 år mellom mine to yngste og de deler rom 😊 minstemann på 3 år legger seg 7, og sover gjennom alt. Har storebror venner på besøk legger vi han bare på vårt rom. Aldri vært et problem, og de koser seg sammen. 
hadde ikke vært i tvil, kjør på ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi gikk gjennom det samme. Seksåringen hadde eget rom, mens minstemann sov på vårt rom til hun ble nesten fire år. Små barn leker jo helst i stua hvor foreldre er uansett, og bruker rommet til soving.

Anonymkode: 8895c...c60

Ja, kanskje dette må bli løsningen, og håpe at vi på de årene kan få råd til et rom ekstra.

Men jeg må innrømme at jeg er skeptisk til å ha barnet sovende på samme rom som oss så lenge! Syntes det var veldig deilig å flytte eldstemann på eget rom da han var 9 måneder. Vi alle sov mye bedre, sex ble plutselig et tema igjen og alle var mer fornøyde. 

Men skjønner at går det ikke, så går det ikke. Er bare så redd for å angre om vi velger å stoppe på ett barn. Jeg ble uplanlagt gravid med førstemann og veldig kastet inn i det, og har veldig lyst til å oppleve alt på nytt «skikkelig». Har også alltid sett for meg flere barn, så blir tungt å eventuelt skulle akseptere at det ikke blir flere..

Huff, så vanskelig dette…


Ts

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalperud skrev (4 minutter siden):

6 år mellom mine to yngste og de deler rom 😊 minstemann på 3 år legger seg 7, og sover gjennom alt. Har storebror venner på besøk legger vi han bare på vårt rom. Aldri vært et problem, og de koser seg sammen. 
hadde ikke vært i tvil, kjør på ❤️

Fint å høre at det kan gå også! Kan jeg spørre om barna er av samme kjønn? Og hvor lenge tenker du de kan dele? 

Ts

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fint å høre at det kan gå også! Kan jeg spørre om barna er av samme kjønn? Og hvor lenge tenker du de kan dele? 

Ts

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Begge gutter ja, de er veldig nære hverandre og eldstemann har aldri nevnt at han ikke vil dele rom med lillebror. Ikke tenkt på hvor lenge, men ser jo at tenåringen min som har eget rom har ekstremt stort behov å være alene på rommet 🙈 tipper mellomste vil ha samme behov om noen år. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere forsøke å dele opp rommet litt? Enten med en lettvegg hvis mulig, et skap som deler rommet, eller en gardin el.l.?

Anonymkode: d9d16...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at søsken Ikke kan dele rom uansett aldersforskjell er vårt I-lands problem. 

Anonymkode: b0553...936

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalperud skrev (3 timer siden):

Begge gutter ja, de er veldig nære hverandre og eldstemann har aldri nevnt at han ikke vil dele rom med lillebror. Ikke tenkt på hvor lenge, men ser jo at tenåringen min som har eget rom har ekstremt stort behov å være alene på rommet 🙈 tipper mellomste vil ha samme behov om noen år. 
 

 

Ok, takk for svar ☺️
 

Ts

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kan dere forsøke å dele opp rommet litt? Enten med en lettvegg hvis mulig, et skap som deler rommet, eller en gardin el.l.?

Anonymkode: d9d16...50b

Her vi bor nå er det ikke plass til to senger på rommet eldste har nå engang. Så om de skal dele rom, må vi flytte uansett (noe som uansett er planen på sikt).

Ser litt på leiligheter hele tiden, og virker som jeg ikke kan forvente mer enn et rom på maks 10 kvm, og det er jo ikke kjempestort, mtp muligheten for å dele av osv..

Ts

Anonymkode: 0b6ba...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe en god ide på lang sikt å la søsken som er 3 og 9 år eller 6 og 12 år dele rom. Det tar ikke mange år før den eldste nærmer seg ungdom mens den yngste er småbarn. Når den ene legger seg 19 og den andre 21, kan det lett bli trøblete om ikke begge har veldig godt sovehjerte. Og en 10-åring vil jo ha med venner hjem og være i fred, ikke sitte oppi en lillebror på fire år. 

Anonymkode: b8815...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det at søsken Ikke kan dele rom uansett aldersforskjell er vårt I-lands problem. 

Anonymkode: b0553...936

Jeg er litt enig i dette. For all del - jeg slapp dette selv og er glad for det. Men jeg ser at mange foreldre tilrettelegger ikke bare for barnas skyld, men for sin egen del. De slipper krangling og får være mer i fred når barna er på sine egne rom på pc eller iPad.

Mannen og jeg har diskutert dette mange ganger, fordi han er ute etter å kjøpe seg fri fra så mye som mulig. Han ser konsekvent på boliger med stor kjellerstue der barna kan være helt alene, og har siklet på boliger med 4 bad (!) der ingen må vente på toalettet, noensinne.

Men en del av oppveksten er jo litt å lære seg å justere seg etter andre i familien. 

Barna er hos oss 40%, hvilket betyr at vi ville betalt vanvittige summer for å ha det komfortabelt disse dagene, og så hatt latterlig god plass resten av tiden. Jeg mener faktisk at barn må lære seg å ikke gå i tottene på hverandre hele tiden.

Anonymkode: d9d16...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst dette er noe du har veldig lyst til så må dere ta tak i situasjonen. Vurdere flytting til et område som er rimeligere. 

Anonymkode: 55839...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ikke finne på å gjøre det. Med så stor aldersforskjell vil det virke ødeleggende på relasjonen mellom barna. 1 og 7 år? 10 og 16 år? 12 og 18? Altså, det blir jo vidt forskjellige søvnrytmer for disse barna og vidt forskjellige behov og liv. 

Mens den ene er liten, blir den andre ungdom og får kjæreste.

Anonymkode: 5d064...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på rominndelingen. Er det mulig å dele et større rom i to, sette opp en lettvegg? Snakk med huseier og få tillatelse.  Om ikke,  kan dere dele av og lage soverkrok til nytt barn på deres rom? Bruk bokhyller/ garderobeskap rygg mot rygg for eksempel.  Evt sovesofa til dere foreldre på stuen og gi bort soverommet deres til barna. Eller let og finn bedre og større leilighet. 

Anonymkode: 43259...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg for en verden vi lever i - er det størrelsen på boligen som nå skal avgjøre om man får barn ...?

For 100 år tilbake kunne en hel familie leve sammen i ett rom, med både mor, far, en hel barnaflokk og kanskje også bestemor hvis hun ikke hadde noe sted å gjøre av seg.

Men utrolig nok klarte man å overleve dette, og uten disse familene som levde under beskjedne kår som er forfedrene til flere som skriver her, hadde dere ikke vært til.

Heldigvis var de i stand til å forstå mer av livet enn å basere familien sin på boligens størrelse; en større bolig kan man kjøpe når som helst dersom de økonomiske forutsetningene endrer seg, men det er grenser for når man få barn.

Anonymkode: 7e107...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...