Gå til innhold

Forskjell på privat og offentlig ivf-behandling


Oslogs

Anbefalte innlegg

Ninish1991 skrev (På 20.5.2022 den 7.17):

 

Endret av Laura80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/20/2022 at 8:02 AM, Oslogs said:

Vi er ferdig utredet (uforklarlig) og i teorien klar til å starte behandling, så vi står akkurat nå i valget mellom å "gi" journalen til offentlig eller privat. Alle sier det er litt større sjanse innenfor privat, men man vet det på en måte ikke før man har forsøkt.

 

Tror det kommer helt an på klinikkene (privat) 

vi følte vi ble sett på som en pengemaskin inder  private (fikk ikke behandling offentlig) og valgte til slutt, etter mange runder å reise ut av landet for å få hjelp. Da ble det endelig tatt gentester av mannen som forklarte hvorfor, og vi fikk selektert embryo og lyktes. Etter år der jeg hadde fått beskjed om st det var meg det var noe galt med, viste det seg altså at mannen hadde en genetisk mutasjon. ( Unngår detaljer av fare for å bli gjenkjent) 

jeg fikk forøvrig mye bedre progesteronstøtte etter innsett enn i Norge, noe jeg tror hadde noe å si.

Anonymkode: 44af4...02e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Laura80 said:

Tja, men så er ikke det å få barn en nødvendighet som feks sykehus og det andre som dekkes offentlig er. Er ingen menneskerett å få barn ;) 

Å jøss. Der kom den med menneskerettighet å få barn. Allerede på side 1 i tråden.

Føltes det bra? 

Anonymkode: 44af4...02e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å jøss. Der kom den med menneskerettighet å få barn. Allerede på side 1 i tråden.

Føltes det bra? 

Anonymkode: 44af4...02e

Nei for meg personlig så skulle jeg ønske alle som ville, bare kunne få barn, men mitt utsagn handler ikke om mine følelser. Det er må bare engang sånn verden er, vi kan jo ikke forvente at staten skal dekke oss barn. Har selv vært på nippet til å skulle gå i gang med prøverør, privat , fordi vi har prøvd flere år og det er fryktelig mye penger ja, men tross alt, skulle jeg fått et barn av det er det jo veldig verdt det. Jeg kunne ikke forventet at staten skulle dekket det. (Det gjør de jo offentlig forøvrig uansett! du må jo «bare» betale medisiner opp til et visst beløp selv!) Ja medisiner koster, det gjør også andre medisiner jeg og andre bruker. Sånn er det bare. Vi lever i et rikt land og har råd til medisinene dersom det er det vi prioriteter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dekket alle utgifter til medisiner over egenandelen på ca 19.000 kr på inntil 3 forsøk. Dette er uansett om det er privat eller offentlig. Dvs tre uttak med minst 1 innsett. 

Du får ikke reieegodtgjørelse privat, men det får du når du må reise til offentlig behandling.

Har hatt 3 forsøk offentlig og 1 privat. Medisinsk sett er kompetansen like god. Privatklinikk er lettere å få tak i, men de har også mye lengre ferier enn det offentlige. Det har vært litt surr med Privatklinikk også, type dårlig kommunikasjon internt slik at ila en dag får vi to motstridende beskjeder osv. Får eget rom etter egguttak.

Må si at eget rom og raskere svar på epost ikke tilsvarer en ekstrautgifter på ca 45.000 kr. 

Når det er sagt, tror jeg at st Olavs (som jeg tilhørte) er mye mer "kundevennlig" enn fks riksen, der de er lang kø før oppstart og mellom behandling og der mange ofte får lang protokoll slik at hvert forsøk tar veldig lang tid. At st Olavs er effektiv og har kort ventetid har nok farget min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslogs skrev (På 20.5.2022 den 8.02):

Vi er ferdig utredet (uforklarlig) og i teorien klar til å starte behandling, så vi står akkurat nå i valget mellom å "gi" journalen til offentlig eller privat. Alle sier det er litt større sjanse innenfor privat, men man vet det på en måte ikke før man har forsøkt.

 

Suksessraten skal være lik i offentlige og private klinikker i Norge. Men det er litt vanskelig å måle. De private klinikkene får nok en del vanskeligere tilfeller, personer som har fått avslag offentlig pga. alder eller andre omstendigheter eller har brukt opp sine tre offentlige forsøk. 

Vi var uforklarlig barnløse, og gikk til en privat klinikk fordi vi hadde pengene til det på sparekonto og ville slippe ventetiden offentlig. For oss var det veldig fint med den fleksibiliteten de hadde der mtp. de jobbene vi hadde da. Vi måtte reise et stykke for å få behandlingen, og da var det fint å kunne velge tid litt mer fritt (selv om det også var avhengig av syklusen min og fremgangen i behandlingen).

Men vi har et vennepar som samtidig gikk offentlig, og var like fornøyde som oss. Både de og vi fikk barn på tredje forsøk. Vi opplevde nok å bli litt bedre ivaretatt etter de mislykkede forsøkene, vi opplevde de som jobbet på klinikken som oppriktig omsorgsfulle og som at de hadde god tid til oss. Men det viktige var jo å få barnet vårt. 

Anonymkode: e5a59...6b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neutral90 skrev (7 timer siden):

Du får dekket alle utgifter til medisiner over egenandelen på ca 19.000 kr på inntil 3 forsøk. Dette er uansett om det er privat eller offentlig. Dvs tre uttak med minst 1 innsett. 

Du får ikke reieegodtgjørelse privat, men det får du når du må reise til offentlig behandling.

Har hatt 3 forsøk offentlig og 1 privat. Medisinsk sett er kompetansen like god. Privatklinikk er lettere å få tak i, men de har også mye lengre ferier enn det offentlige. Det har vært litt surr med Privatklinikk også, type dårlig kommunikasjon internt slik at ila en dag får vi to motstridende beskjeder osv. Får eget rom etter egguttak.

Må si at eget rom og raskere svar på epost ikke tilsvarer en ekstrautgifter på ca 45.000 kr. 

Når det er sagt, tror jeg at st Olavs (som jeg tilhørte) er mye mer "kundevennlig" enn fks riksen, der de er lang kø før oppstart og mellom behandling og der mange ofte får lang protokoll slik at hvert forsøk tar veldig lang tid. At st Olavs er effektiv og har kort ventetid har nok farget min erfaring.

Man får dekket reiseutgifter i det private også :) Jeg har fått alle reiseutgifter dekket underveis i vår behandling på Medicus. 

Anonymkode: ad2ba...6b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man får dekket reiseutgifter i det private også :) Jeg har fått alle reiseutgifter dekket underveis i vår behandling på Medicus. 

Anonymkode: ad2ba...6b4

Det var jeg ikke klar over, takk for at du rettet på meg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var gjennom alle tre forsøkene i Norge før vi gikk privat i Danmark. Der ble det eggdonasjon og er nå gravid i femte måned! Jeg synes de virket like "flinke", men det var stor forskjell på kommunikasjon. Det var helt fantastisk at det var så lett å få tak i de private, det offentlige har jo begrensede åpningstider/telefontider og mye ferier. Slik var det ikke i Danmark. De hadde en digital plattform der man kunne ta kontakt når som helt og de svarte radkt, selv i helger. En gang ringte de på en søndag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (På 21.5.2022 den 20.54):

Tja, men så er ikke det å få barn en nødvendighet som feks sykehus og det andre som dekkes offentlig er. Er ingen menneskerett å få barn ;) 

Jo, for dem som ønsker barn. Er jo ikke våres feil at det er noe galt med oss og vi ikke får det vi ønsker som de fleste. Og jeg tenker sånn som vi betaler staten så burde våres penger også gå litt til noe vi ønsker og ikke må betale for det. Burde fått 3 forsøk gratis. Nei men vel andre som sitter på ræva skal få pengene våres for jo dem skal føde flere barn og ikke kan prate «norsk» eller jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tufsla skrev (13 timer siden):

Vi var gjennom alle tre forsøkene i Norge før vi gikk privat i Danmark. Der ble det eggdonasjon og er nå gravid i femte måned! Jeg synes de virket like "flinke", men det var stor forskjell på kommunikasjon. Det var helt fantastisk at det var så lett å få tak i de private, det offentlige har jo begrensede åpningstider/telefontider og mye ferier. Slik var det ikke i Danmark. De hadde en digital plattform der man kunne ta kontakt når som helt og de svarte radkt, selv i helger. En gang ringte de på en søndag!

Så bra 😍❤️ Måtte dere være der lenge ? Jeg har hørt at Danmark er kommet mye lenger med det der enn Norge 😅 hvor mye betalte dere totalt i Danmark?  Jeg vet om en lege i Tyrkia som operer for 10 000. Var ei som ikke fikk barn på 11 år, hun tok en operasjon der nå har hun en frisk datter på 3 år nå. Lurer på om jeg ikke satser på det først en IVF, hørt at IVF er veldig vondt å gå gjennom:/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninish1991 skrev (1 time siden):

Så bra 😍❤️ Måtte dere være der lenge ? Jeg har hørt at Danmark er kommet mye lenger med det der enn Norge 😅 hvor mye betalte dere totalt i Danmark?  Jeg vet om en lege i Tyrkia som operer for 10 000. Var ei som ikke fikk barn på 11 år, hun tok en operasjon der nå har hun en frisk datter på 3 år nå. Lurer på om jeg ikke satser på det først en IVF, hørt at IVF er veldig vondt å gå gjennom:/ 

Beklager hvis du synes jeg spør dumt, men kunne du hørt med venninnen din hvilken diagnose hun hadde og hvilken operasjon hun fikk? Kanskje det kan hjelpe oss andre som sliter med infertilitet. Det er tydeligvis en diagnose som ikke tas på alvor i det offentlige helsevesenet i Norge. 

Anonymkode: 92df1...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager hvis du synes jeg spør dumt, men kunne du hørt med venninnen din hvilken diagnose hun hadde og hvilken operasjon hun fikk? Kanskje det kan hjelpe oss andre som sliter med infertilitet. Det er tydeligvis en diagnose som ikke tas på alvor i det offentlige helsevesenet i Norge. 

Anonymkode: 92df1...9e0

Neida, det er ikke dumt. Hu ble gravid to ganger, men mistet. Ingen kunne finne ut hva det var, men så prøvde igjen i 11 år hun kunne ikke bli det legene fant ingenting og sa alt er normalt. Jeg skal høre med henne hu bor i utlandet, så hu hørte om denne legen og dro ditt sammen med sin mann. Skal spørre hva slags operasjon hu gjorde. Har planer om å gjøre det samme blir så dumt med de forsøkene på Ivf. Hu får ikke blitt gravid igjen hu må til den legen og ha en «liten operasjon igjen for å bli gravid» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ninish1991 skrev (2 minutter siden):

Neida, det er ikke dumt. Hu ble gravid to ganger, men mistet. Ingen kunne finne ut hva det var, men så prøvde igjen i 11 år hun kunne ikke bli det legene fant ingenting og sa alt er normalt. Jeg skal høre med henne hu bor i utlandet, så hu hørte om denne legen og dro ditt sammen med sin mann. Skal spørre hva slags operasjon hu gjorde. Har planer om å gjøre det samme blir så dumt med de forsøkene på Ivf. Hu får ikke blitt gravid igjen hu må til den legen og ha en «liten operasjon igjen for å bli gravid» 

Tusen takk!💖👏

Anonymkode: 92df1...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte at det ble veldig "samlebåndprinsipp" i det offentlige, og de tre forsøkene der gikk dårlig. Det ble full klaff og tvillinger (satte to egg inn) på første private forsøk!

Anonymkode: e512c...a7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tusen takk!💖👏

Anonymkode: 92df1...9e0

Det er han:) snakket med henne hu nevnte noe med livmoren. Nevnte at nylig også en fra India som ikke ble gravid på 24 år, har nå 3 unger. Jeg anbefaler å lese om han så har du facebook siden hans også. Hun ble bare igjen 2-3 timer etter operasjon så dro hun hjem. Men igjen du skal ta fly regner med at du kanskje må være der i noen dager. I Norge så føler jeg at dem sier bare det er ingenting alt er bra, var hos 3-4 gynekologer ingen kunne fortelle meg smerten i magen, til jeg selv ba siste legen sjekke meg for cyste, jada da hadde jeg det + endemitriose eller hva det heter 😅 Lykke til  

4639D3EF-BC40-4F08-AEA0-3ECBB4AC1527.thumb.jpeg.9df601872db3186c221f97698dff16db.jpeg

91FB8DFE-046E-45E1-B179-43EF2BB2A2AF.jpeg

995835A0-A2DF-4BA4-84BF-F7065C653B0B.jpeg

Endret av Ninish1991
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ninish1991 skrev (1 time siden):

Det er han:) snakket med henne hu nevnte noe med livmoren. Nevnte at nylig også en fra India som ikke ble gravid på 24 år, har nå 3 unger. Jeg anbefaler å lese om han så har du facebook siden hans også. Hun ble bare igjen 2-3 timer etter operasjon så dro hun hjem. Men igjen du skal ta fly regner med at du kanskje må være der i noen dager. I Norge så føler jeg at dem sier bare det er ingenting alt er bra, var hos 3-4 gynekologer ingen kunne fortelle meg smerten i magen, til jeg selv ba siste legen sjekke meg for cyste, jada da hadde jeg det + endemitriose eller hva det heter 😅 Lykke til  

4639D3EF-BC40-4F08-AEA0-3ECBB4AC1527.thumb.jpeg.9df601872db3186c221f97698dff16db.jpeg

91FB8DFE-046E-45E1-B179-43EF2BB2A2AF.jpeg

995835A0-A2DF-4BA4-84BF-F7065C653B0B.jpeg

Tusen takk! Jeg kontakter han snarest :)

Anonymkode: 92df1...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninish1991 skrev (5 timer siden):

Så bra 😍❤️ Måtte dere være der lenge ? Jeg har hørt at Danmark er kommet mye lenger med det der enn Norge 😅 hvor mye betalte dere totalt i Danmark?  Jeg vet om en lege i Tyrkia som operer for 10 000. Var ei som ikke fikk barn på 11 år, hun tok en operasjon der nå har hun en frisk datter på 3 år nå. Lurer på om jeg ikke satser på det først en IVF, hørt at IVF er veldig vondt å gå gjennom:/ 

Ja, de har jo drevet med eggdonasjon mye lengre i Danmark så de er jo mye mer erfarne.

Det kostet ca.60000 pr. forsøk, vi hadde to. Det er billigere om man får flere bra egg fra samme donor, da er det 10000 pr. innsett.

Vi var der kun over natta. 

Ja, IVF er jo det man går for først. Det er i min erfaring det psykiske som er vanskelig ved det, ikke det fysiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager hvis du synes jeg spør dumt, men kunne du hørt med venninnen din hvilken diagnose hun hadde og hvilken operasjon hun fikk? Kanskje det kan hjelpe oss andre som sliter med infertilitet. Det er tydeligvis en diagnose som ikke tas på alvor i det offentlige helsevesenet i Norge. 

Anonymkode: 92df1...9e0

Hei! Det er jo ikke det du spør om, men jeg må bare dele en relatert ting. Jeg er nå gravid i 5 mnd. etter seks spontanaborter i ti år som prøver! Det som skjedde denne gangen er at jeg fikk en medisin som er under utprøving for oss med habituell abort, Januvia. Den er egentlig for diabetes, men en gruppe forskere i England har funnet ut at den kan hjelpe mange. Fikk den av den private gynokologen Kvinnedoktor i Tønsberg.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk! Jeg kontakter han snarest :)

Anonymkode: 92df1...9e0

Bare hyggelig 😃masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...