Gå til innhold

Forskjell på privat og offentlig ivf-behandling


Oslogs

Anbefalte innlegg

Vi er i startgropa for ivf-behandling og prøver å sette oss inn i alt. 
Foruten pris, ventetid og mer personlig behandling, er det noe forskjell på privat (her medicus) og offentlig? (St.Olavs) 

Har lest rykter om at private firtsatt tilbyr/vurderer å sette inn to egg fortsatt mens offentlig utelukkende setter ett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Privat er dyrere, og du betaler alt selv. Offentlig så betaler du 19000 selv og får igjen pengene du bruker etter 19000 ved å sende inn regningene til helfo. Men er mer ventetid på offentlig, ventet 5 måneder for å få komme inn å snakke me dem, men fikk begynne på behandlingen den første måneden. 
 

Angående egg så vet jeg ikke, men offentlig satte bare inn ett hos meg men tror det har med omstendigheter. Hvis du har prøvd flere ganger uten å lykkes så setter de inn flere sikkert.

Anonymkode: 8ddb1...267

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke offentlig da mine prøver var for dårlig. Får sterkere doser privat. Endte med eggdonasjon og tvillinger 🙂

Anonymkode: eaa9e...cb6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Privat er dyrere, og du betaler alt selv. Offentlig så betaler du 19000 selv og får igjen pengene du bruker etter 19000 ved å sende inn regningene til helfo. Men er mer ventetid på offentlig, ventet 5 måneder for å få komme inn å snakke me dem, men fikk begynne på behandlingen den første måneden. 
 

Angående egg så vet jeg ikke, men offentlig satte bare inn ett hos meg men tror det har med omstendigheter. Hvis du har prøvd flere ganger uten å lykkes så setter de inn flere sikkert.

Anonymkode: 8ddb1...267

Betalte du 19000 eller 1900? Det koster da vel ikke 19000 for offentlig? Ei jeg kjenner betalte kun for medisiner som var rundt 2000 og hu betalte ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ferdig utredet (uforklarlig) og i teorien klar til å starte behandling, så vi står akkurat nå i valget mellom å "gi" journalen til offentlig eller privat. Alle sier det er litt større sjanse innenfor privat, men man vet det på en måte ikke før man har forsøkt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninish1991 skrev (1 time siden):

Betalte du 19000 eller 1900? Det koster da vel ikke 19000 for offentlig? Ei jeg kjenner betalte kun for medisiner som var rundt 2000 og hu betalte ikke mer. 

Veldig sjeldent medisinene koster 2000, jeg har hatt 6 stimuleringer med medisin og pr gang langt over 15.000, sist nå ble det 23.000 i bare sprøyter, er så å si ingen sprøyter som koster 2000 bare

Anonymkode: 6d082...548

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ninish1991 skrev (1 time siden):

Betalte du 19000 eller 1900? Det koster da vel ikke 19000 for offentlig? Ei jeg kjenner betalte kun for medisiner som var rundt 2000 og hu betalte ikke mer. 

Man må og betale rundt 1000 kr for uttak og innsett koster 1500 i det offentlige 

Anonymkode: 6d082...548

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig sjeldent medisinene koster 2000, jeg har hatt 6 stimuleringer med medisin og pr gang langt over 15.000, sist nå ble det 23.000 i bare sprøyter, er så å si ingen sprøyter som koster 2000 bare

Anonymkode: 6d082...548

Det er det jeg ikke forstår, ei som jeg kjenner har gjort det og hun har ikke betalt så mye på det offentlige. Hu gjorde det 3 ganger så å si billig betalte ikke mye da ikke mer enn 5000 så etter 3 ganger måtte hun betale hvis hun skulle fortsette med 4 behandling. Jeg skal selv ta men sykehuset vil legge meg i narkose først for å se hvordan egg ledere er om jeg har noe som jeg sliter med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninish1991 skrev (4 minutter siden):

Det er det jeg ikke forstår, ei som jeg kjenner har gjort det og hun har ikke betalt så mye på det offentlige. Hu gjorde det 3 ganger så å si billig betalte ikke mye da ikke mer enn 5000 så etter 3 ganger måtte hun betale hvis hun skulle fortsette med 4 behandling. Jeg skal selv ta men sykehuset vil legge meg i narkose først for å se hvordan egg ledere er om jeg har noe som jeg sliter med. 

Det er nok det hun har betalt for uttak og innsett på de forsøkene, medisin koster mye mer enn 5000 dessverre men man får dekket over 18.000 fra helfo. Jeg har tatt slik i narkose som dem anbefaler deg og jeg måtte da ga ivf pga tette eggledere

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninish1991 skrev (3 timer siden):

Betalte du 19000 eller 1900? Det koster da vel ikke 19000 for offentlig? Ei jeg kjenner betalte kun for medisiner som var rundt 2000 og hu betalte ikke mer. 

Jeg har betalt langt over 18.000kr for medisinene offentlig. Over 18.000kr får man refundert da. Det koster også egenandeler hver gang man er på sykehuset, 3-400kr.

Anonymkode: 97537...8b2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta1983 skrev (14 minutter siden):

Det er nok det hun har betalt for uttak og innsett på de forsøkene, medisin koster mye mer enn 5000 dessverre men man får dekket over 18.000 fra helfo. Jeg har tatt slik i narkose som dem anbefaler deg og jeg måtte da ga ivf pga tette eggledere

Åja da har jeg misforstått så dyrt 😅😅 Dem trodde først jeg hadde cyste men så hadde jeg ikke allikevel, men så skal vi gjennom den «lille operasjonen» så dem fant ut du har tette eggledere så måtte du ta Ivf? Jeg er blitt gravid 2 ganger men mistet i uke 9 begge gangene. Fikk beskjed om at jeg ikke blir fulgt opp før jeg har mistet 3 gangen som er noe så jævlig å høre for nå har jeg brukt langt tid på å bli gravid og jeg er sikker på at jeg trenger oppfølging men noe dem ikke vil, så da må man til privat gynekolog, fordi på det offentlige så må du ha mistet 3 ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har betalt langt over 18.000kr for medisinene offentlig. Over 18.000kr får man refundert da. Det koster også egenandeler hver gang man er på sykehuset, 3-400kr.

Anonymkode: 97537...8b2

Kun for en forsøk??? Eller 3 forsøk koster så mye ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninish1991 skrev (12 timer siden):

Kun for en forsøk??? Eller 3 forsøk koster så mye ? 

Jeg betalte rundt 18.000 for 1 forsøk i det offentlige i medisiner. Først et par uker med nesespray, så et par uker med sprøyte for å modne egg, så eggløsningssprøyte, så et par uker med progesteron. 

Men for oss gikk det på første forsøk + fikk embryo på frys, så vel verdt det! 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

California skrev (10 timer siden):

Jeg betalte rundt 18.000 for 1 forsøk i det offentlige i medisiner. Først et par uker med nesespray, så et par uker med sprøyte for å modne egg, så eggløsningssprøyte, så et par uker med progesteron. 

Men for oss gikk det på første forsøk + fikk embryo på frys, så vel verdt det! 

 

Det er jo dyrt 😅😅 man burde virkelig ikke betale noe, sånn som vi betaler skatt 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 7.11):

Privat er dyrere, og du betaler alt selv. Offentlig så betaler du 19000 selv og får igjen pengene du bruker etter 19000 ved å sende inn regningene til helfo. Men er mer ventetid på offentlig, ventet 5 måneder for å få komme inn å snakke me dem, men fikk begynne på behandlingen den første måneden. 
 

Angående egg så vet jeg ikke, men offentlig satte bare inn ett hos meg men tror det har med omstendigheter. Hvis du har prøvd flere ganger uten å lykkes så setter de inn flere sikkert.

Anonymkode: 8ddb1...267

Dette stemmer ikke helt. Ja, du betaler behandlingen selv - men på lik linje som i det offentlige så får du refundert kjøp av medisiner, kjøregodtgjørelse osv. etter kr. 19.000,- også i det private. Man sender inn kvitteringer til Helfo for refusjon. :) 

Anonymkode: ad2ba...6b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ninish1991 skrev (6 timer siden):

Det er jo dyrt 😅😅 man burde virkelig ikke betale noe, sånn som vi betaler skatt 😅😅

Dummeste jeg har lest. Det koster betydelig mer for det offentlige enn de skarve kronene du betaler, og det er ikke en gang behandling som faktisk er nødvendig. Du lever helt fint uten eget avkom, ikke dør du og ikke får du alvorlig svekket helse. Behovet for eget genetisk avkom er kun basert på egoisme, og staten bør på ingen måte betale mer enn den allerede gjør. 

Anonymkode: e8fe1...dea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 7.11):

Privat er dyrere, og du betaler alt selv. Offentlig så betaler du 19000 selv og får igjen pengene du bruker etter 19000 ved å sende inn regningene til helfo. Men er mer ventetid på offentlig, ventet 5 måneder for å få komme inn å snakke me dem, men fikk begynne på behandlingen den første måneden. 
 

Angående egg så vet jeg ikke, men offentlig satte bare inn ett hos meg men tror det har med omstendigheter. Hvis du har prøvd flere ganger uten å lykkes så setter de inn flere sikkert.

Anonymkode: 8ddb1...267

Ikke helt riktig det du forteller her. Medisinene dekkes etter 19000kr BÅDE privat OG offentlig. I TILLEGG Koster det i snitt rundt 40 000 for selve forsøket (egguthent og innsett), dette er Gratis i det offentlige.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninish1991 skrev (På 20.5.2022 den 10.45):

Kun for en forsøk??? Eller 3 forsøk koster så mye ? 

Ca 15000 for et forsøk men medisinene til evt neste forsøk dekkes jo når du totalt er over ca 19000 i medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninish1991 skrev (10 timer siden):

Det er jo dyrt 😅😅 man burde virkelig ikke betale noe, sånn som vi betaler skatt 😅😅

Tja, men så er ikke det å få barn en nødvendighet som feks sykehus og det andre som dekkes offentlig er. Er ingen menneskerett å få barn ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...