Gå til innhold

Er deprimerte egentlig syke? Er de ikke bare realistiske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg tenker dypere på det så er de vel kanskje bare realistiske, mens disse sprudlende folka bare er mer enkle og naive til livet? 
Her i Norge handler egentlig livet kun om materialisme og fasade. Men vi TRENGER jo absolutt ikke alt vi driver å kjøper. Men vi jobber oss i hjel fordi vi skal ha råd til å imponere. 
er «depresjon» bare et stempel som er satt fordi enklere folk ikke liker sannheten?

Anonymkode: 09750...751

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en grunn til at de som er deprimerte oftere har høyere intelligens enn de som er lykkelige.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg tenker dypere på det så er de vel kanskje bare realistiske, mens disse sprudlende folka bare er mer enkle og naive til livet? 
Her i Norge handler egentlig livet kun om materialisme og fasade. Men vi TRENGER jo absolutt ikke alt vi driver å kjøper. Men vi jobber oss i hjel fordi vi skal ha råd til å imponere. 
er «depresjon» bare et stempel som er satt fordi enklere folk ikke liker sannheten?

Anonymkode: 09750...751

Jeg vet dette er et spørsmål innenfor psykologien, hvor man lurer på om de deprimerte egentlig er de friske og om de ‘friske’ egentlig er psykisk syke. Manier på gang, etc. 

Anonymkode: b638c...505

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke har depresjon...vi som er deprimerte er realistisk...men det er mye som kan føre til dette..og ja man bli syk av dette .som å slutte å spise,ta vare på seg selv, selv skading, selvmord tanker, ensomhet etc. Depresjon er ikke stempel..det er ekte og vondt

 

 

 

Anonymkode: 4e398...90b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon er klassifisert som sykdom av fagfolk. Hva du - en random idiot som sitter og filosoferer for deg selv - mener er jo da ganske irrelevant. Snakker man om årsakene til depresjon derimot, kan du muligens være inne på noe. Men lær deg bla litt om årsak og virkning først.

Anonymkode: eafef...3c2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Depresjon er klassifisert som sykdom av fagfolk. Hva du - en random idiot som sitter og filosoferer for deg selv - mener er jo da ganske irrelevant. Snakker man om årsakene til depresjon derimot, kan du muligens være inne på noe. Men lær deg bla litt om årsak og virkning først.

Anonymkode: eafef...3c2

Hva er greia med å være så sur på nett hele tiden? 

Anonymkode: 09750...751

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, litt sannhet i det. Jeg skulle ønske jeg var litt dum og naiv, det hadde nok spart meg for mye smerte. Hvis jeg hadde vært urealistisk og levd på drømmer fra dag til dag hadde jeg neppe vært suicidal i perioder. De dypeste depresjonene kommer jo av bekymringer ( for meg selv og verden) som jeg mener er høyst realistiske. 

Anonymkode: 631b9...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er greia med å være så sur på nett hele tiden? 

Anonymkode: 09750...751

Ok, ser den. Men hva er greia med å skrive alt mulig uten å tenke littegrann før man skriver? 

Anonymkode: eafef...3c2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Man er ikke realistisk når man ikke ser muligheter og løsninger. Når man har det så vondt at man ikke ser noen utveier. At det å ta vare på seg selv, som tannpuss, er vanskelig og hardt. At alt er negativt og mørkt. 

For livet er fult av oppturer og nedturer, lykke og sorg, glede osv. Ikke bare mørkt. Når man er deprimert tenker man ikke like rasjonelt. 

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Depresjon er klassifisert som sykdom av fagfolk. Hva du - en random idiot som sitter og filosoferer for deg selv - mener er jo da ganske irrelevant. Snakker man om årsakene til depresjon derimot, kan du muligens være inne på noe. Men lær deg bla litt om årsak og virkning først.

Anonymkode: eafef...3c2

I alle dager.. det er jo årsak og virkning hen snakker om, og dette er det da fagfolk som mener også. 

Anonymkode: 631b9...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noe ville jeg heller tenkt at deprimerte mennesker er lite realistiske. De innser jo ofte ikke hvor bra de i realiteten har det. 

Anonymkode: e331e...3c7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke har depresjon...vi som er deprimerte er realistisk...men det er mye som kan føre til dette..og ja man bli syk av dette .som å slutte å spise,ta vare på seg selv, selv skading, selvmord tanker, ensomhet etc. Depresjon er ikke stempel..det er ekte og vondt

 

 

 

Anonymkode: 4e398...90b

Men ville det kommet uansett tror du? Er det så genetisk? Hvilke idioter av noen foreldre velger å få barn når de blr vite at barnet deres mest sannsnylig får samme greia? 
Jeg har diagnose Dystymi jo. Men det er en moderat en. Jeg blir ikke liggende i senga. Men jeg sliter med å finne ting givende. Å shoppe var noe jeg elsket som tenåring, men ikke nå. Jeg kan alltids ha lyst på noe, men jeg ser ikke vitsen i å repeterende gå i butikkene, kjøpe nytt som jeg skal være glad i noen mnd, så skal det bli glemt og bli liggende som skapfyll. 
Å reise ser jeg heller ikke helt vitsen med. Er stort sett bare kjas, mas og stress. Leve i en liten boble en liten stund for så å måtte tilbake til jobben og jobbe inn igjen gjelda du evt fikk. Eneste vitsen er vel egentlig at da har du noe å fortelle når folk spør «hva har du gjort i ferien da». Så er du ikke så kjedelig at du bare satt hjemme. 
 

Vi trenger ikke andre mennesker lenger. Vi trenger hverandre i jobb, men vi trenger ikke venner. Fordi vi klarer oss selv. Derfor har det blitt så vanskelig for å avtale med folk og holde vennskap. Folk har ikke tid, fordi de kun tenker på seg selv og jobb. 
 

Jeg kan la klær bli gamle og likevel bruke dem. Mamma har sagt at jeg må kjøpe ny genser fordi hun er så lei av å se meg i den genseren der. Jeg har jo fler, men jeg ser ikke vitsen. Den fungerer, men hun som så mange andre har en illusjon om at man skal ikke se ut som samme personen man var for 10 år siden. Hva er galt med det sånn EGENTLIG?

Ja jeg synes det er litt kjedelig. Men jeg får meg bare ikke til å drive å kjøpe nytt, fordi jeg ser skapfyll, fremtidig søppel, en stor sum penger oppbrukt.

Anonymkode: 09750...751

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok, ser den. Men hva er greia med å skrive alt mulig uten å tenke littegrann før man skriver? 

Anonymkode: eafef...3c2

Har tenkt mye jeg. 

Anonymkode: 09750...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (3 minutter siden):

Man er ikke realistisk når man ikke ser muligheter og løsninger. Når man har det så vondt at man ikke ser noen utveier. At det å ta vare på seg selv, som tannpuss, er vanskelig og hardt. At alt er negativt og mørkt. 

For livet er fult av oppturer og nedturer, lykke og sorg, glede osv. Ikke bare mørkt. Når man er deprimert tenker man ikke like rasjonelt. 

Det er noe forbanna piss at livet er fullt av oppturer, lykke og glede for alle. Noen havner så langt ned i mørket at de ikke ser lys igjen. For mange finnes det håp, men tannpuss er helt uvesentlig. 

Anonymkode: 631b9...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (9 minutter siden):

Man er ikke realistisk når man ikke ser muligheter og løsninger. Når man har det så vondt at man ikke ser noen utveier. At det å ta vare på seg selv, som tannpuss, er vanskelig og hardt. At alt er negativt og mørkt. 

For livet er fult av oppturer og nedturer, lykke og sorg, glede osv. Ikke bare mørkt. Når man er deprimert tenker man ikke like rasjonelt. 

Men hvor gikk det galt? Hva bestemmer hva vi skal bli glade for? Vi her i vesten(Norge) skal ha nyoppussede leiligheter, velstelte klær, iphone byttes senest hvert 3.år, gå på den dyre fylla hver helg, reise litt. Skaffe familie og da bør man eie hus, en bil skal være Max 10 år gammel, og man skal ha råd til å gi barna nye ting også for at ikke andre skal tro de er fattige. Hvis jeg ser for meg en gjennomsnittlig nordmann. 
 

Alt dette er noe som er bestemt av samfunnet. Folk kjøper, når de har blitt hjernevasket til å tro at de ikke er bra nok om de har gamle ting o.l.

 

Anonymkode: 09750...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (13 minutter siden):

Man er ikke realistisk når man ikke ser muligheter og løsninger. Når man har det så vondt at man ikke ser noen utveier. At det å ta vare på seg selv, som tannpuss, er vanskelig og hardt. At alt er negativt og mørkt. 

For livet er fult av oppturer og nedturer, lykke og sorg, glede osv. Ikke bare mørkt. Når man er deprimert tenker man ikke like rasjonelt. 

Men muligheter? Vi har jo alt vi trenger. 
Å ta vare på seg selv, hva betyr det nå? Å pusse tenner er nødvendig, å spise er det. Å ha et sted å bo. 
Den måten vi tar vare på oss selv nå, er ikke så veldig nødvendig. Der har det også blitt mye pengetjening. Kremer, sminke, fillers, noe kvinner investerer i fordi de er hjernevasket til å legge verdien i utseendet. Disse meningsløse tingene (sminke) fører også til mye søppel, som igjen gjør at søppelbilsjaføren har jobb. Han hater sikkert jobben sin. I tillegg er jo dette en «lavstatus» jobb i følge mange kvinner. Men en av de mest nødvendige. Men siden den er så lite fancy og ikke noe makt ligger i jobben, så blir ikke dette bra nok for mange. 
 

Sminke og sånt gjør også at man ikke ser helt hvem folk er. Mange er jo ugjenkjennelige på kvelden når sminken blir tatt av. Det må være kjipt for både den det gjelder og evt kjæresten.

 

Anonymkode: 09750...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonymburker skrev (28 minutter siden):

Det er en grunn til at de som er deprimerte oftere har høyere intelligens enn de som er lykkelige.

Kan du underbygge dette på noen som helst måte? 

Lenke

Anonymkode: 22df9...66d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (51 minutter siden):

Det er en grunn til at de som er deprimerte oftere har høyere intelligens enn de som er lykkelige.

Så jo mer deprimert jo bedre? Er det ikke litt ironisk at de deprimerte da har størst sjanse for å overleve bare for å leve et liv de egentlig ikke er glade i? 

Anonymkode: 09750...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tankegangen. Og denne realismen eller evnen til å tenkte dypt og langt kan nok føre til nedstemthet. Men depresjon som diagnose er noe helt annet. Det er en gjennomgripende sykdom som gir fysiske som psykiske symptomer.

Anonymkode: 3b992...b3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er noe forbanna piss at livet er fullt av oppturer, lykke og glede for alle. Noen havner så langt ned i mørket at de ikke ser lys igjen. For mange finnes det håp, men tannpuss er helt uvesentlig. 

Anonymkode: 631b9...29e

Nei, det er ikke forbanna piss. Har man negativ tankegang om absolutt alt ser man ikke lyspunkter, gleder og opplever ikke lykke. Men det betyr ikke at de ikke er der. Det er bare sykdommen som overskygger det gode. 

Jeg kan bli veldig glad og føle på masse lykke i en treningsøkt og etterpå. Eller når noen smiler til meg. Eller fordi solen titter frem Osv. Når jeg var alvorlig deprimert så jeg ikke og opplevde ikke disse tingene på samme måte. Jeg var virkelig deprimert og ønsket på ingen måte å fortsette livet. Men de gode tingene var der for det. Med mange år i terapi har det snudd. Har fortsatt depressive perioder, men vet det går over. Får det ene slaget etter det andre med vonde ting, men klarer å reise meg og se fremover. Det er et mer realistisk syn på livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...